۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

تولید جعبه پیتزا از تاریخچه تا تحول

توسط میترا دزنابی | ۲۷ شهریور ۱۴۰۲

تولید جعبه پیتزا و جعبه‌های فست فود و یک‌بار مصرف چه زمانی آغاز شد؟ بنیانگذار ظروف یک بار مصرف آقای هرمان هنشل است. وی در سال 1876 میلادی اولین نمونه‌های بشقاب یک‌بار مصرف را به بازار عرضه کرد. بعد‌ها تاجر معروفی به نام موور شروع به تولید لیوان‌های یک‌بار مصرف کرد. او این محصول پرطرفدار را با نام لیوان‌های بهداشتی ساخته و وارد بازار کرد. چه شد که ظروف یک بار مصرف و جعبه‌های پیتزا به چنین محبوبیت و تولیدی در سراسر جهان رسید؟ پس از اتمام جنگ جهانی جهانی دوم زمینه بسیاری برای پیشرفت در این صنعت ایجاد شد.

شرکت مک‌دونالد از کسانی است که در این راه بزرگترین قدم را برداشته و استفاده مجدد از ظروف را در تمام شعبه‌های خود ممنوع کرد ، همچنین با اندکی خلاقیت در زمینه تولید جعبه‌هایی برای ساندویچ و لیوان باعث گسترش هر‌چه بیشتر این ظروف شد. در همین هنگام پیتزا در کانادا و دیگر کشور‌ها به سرعت محبوب می‌شد، برای حمل نقل پیتزا نیاز به ظروف یک‌بار مصرف و جعبه‌های پیتزا‌ بود که اولین نمونه‌های آن ابداعی از سمت رستوران‌دار ها بود. در این مقاله به جعبه‌های پیتزا و تاثیرات آن بر کسب و کار شما خواهیم خواند. با ما همراه باشید.

کلکسیونی از انواع تولید جعبه پیتزا
کلکسیونی از انواع تولید جعبه پیتزا

تاریخچه پیتزا

تاریخچه پیتزا به دوران باستان بر می‌گردد. البته در آن دوران پیتزا به شکل کنونی وجود نداشت. اما از همان دوران در فرهنگ‌های مختلف، شروع به پخت نان‌های گرد کرده و روی آن را با مواد غذایی متفاوت می‌پوشاندند.

کلمه پیتزا برای اولین بار در یکی از مناطق ایتالیایی رواج پیدا کرد. البته یکی از دلیل‌های گسترش این غذای محبوب، جنگ جهانی دوم است که در آن دوران مهاجران بسیاری به ایتالیا پناه برده بودند که بیشترین غذایی که مصرف می کردند پیتزا بود.

این غذای لذیذ رفته‌ رفته بیشتر در عمق ایتالیا و فرهنگ آن فرو رفت و به این دلیل است که بسیاری ایتالیا را زادگاه پیتزا می‌دانند. این غذای محبوب برای اولین بار در اواخر قرن نوزدهم از طریق مهاجران ایتالیایی به آمریکا نیز رسیده و در آنجا نیز به محبوب شد.

جالب است بدانید یکی از اولین مغازه‌‌های پیتزا فروشی ابتدا در کانادا، در شهر مونترال شروع به کار و فعالیت کرد. در دهه 1960 میلادی پیتزا به قدری در کانادا محبوب بود، که همین موضوع سبب افزایش مغازه‌هایی پیتزا فروشی و گسترش آن در سرتاسر کانادا شد.

اما حالا به خود پیتزا می‌پردازیم، چه چیزی باعث این شد که این غذای ساده‌ی مهاجران ایتالیایی به چنین محبوبیت جهانی برسد. پیتزا را می‌توان به روش‌های متفاوت و با سلیقه خود درست کرد. اصلی ترین بخش پیتزا نان گردی شکلی است که در تنور یا اجاق پخته می‌شود.

پس از پخته شدن نان به طوریکه مرسوم است ابتدا باید سطح آن را به رب گوجه خوب بپوشانید و پس از آن می‌توانید سطح نان را با خوراکی‌هایی مثل ژامبون، گوشت، قارچ، زیتون، پیاز، گوجه فرنگی، فلفل های سبز، زرد و قرمز، ذرت، مرغ و…بپوشانید.

در مرحله آخر پخت پیتزا باید پنیر را به مقدار دلخواه خود به آن بیافزاید و برای مدت زمانی در فر قرار دهید تا پنیر به حالت کشسانی برسد. تنوع در پخت این غذای خوشمزه و سیر کننده سبب محبوبیت آن شده است به طوری که چه گیاه‌خوار باشید و چه گوشت‌خوار می‌توانید این غذای لذیذ را به طبع خود پخته و از آن لذت ببرید.

تاریخچه تولید جعبه پیتزا
تاریخچه تولید جعبه پیتزا

تاریخچه جعبه پیتزا

وقتی پیتزا دارای شهرت و محبوبیت جهانی شد، احساس نیاز به محفظه یا جعبه‌ای برای حمل این غذا نیز پدید آمد. اولین نمونه‌های جعبه پیتزا ساخته شده از ترکیب چوب و کاغذ بوده است، چوب برای استحکام و کاغذ برای پوشش خوراکی مورد نظر به‌کار می‌رفت.

این نوع از بسته بندی به سرعت رواج یافت، زیرا برای رستوران‌دار‌ها بسیار به صرفه بود. اما از طرفی چندان محبوبیتی در میام مردم نداشت. از معایبی که استفاده از این نوع جعبه و بسته بندی داشت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1: نمی‌توانست پیتزا را در حین جابه‌جایی و حمل به خوبی نگه‌ دارد. در نتیجه در بسیاری از موارد پیتزا شکل اصلی خود را از دست می‌داد.

2: همه‌ی ما غذا‌ی گرم و تازه را ترحیج می‌دهیم. اما خب این نوع از بسته بندی به سرعت باعث سرد شدن پیتزا می‌شد و نمی‌توانست آن را در همان حالت تازه و گرم نگه‌ دارد.

3: این نوع از بسته بندی به این دلیل که ترکیبی از کاغذ و چوب بود و چوب تنها در کف آن قرار داشت از استحکام کمی برخوردار بود، هر فشار کوچکی باعث از بین بردن محتوای داخل جعبه می‌شد و هرگز نمی‌توانستید چندین پیتزا را روی هم قرار داده و حمل کنید.

به این 3 دلیل مهم این جعبه دارای کارایی چندانی نبود گرچه بسیار مقرون به‌صرفه بود اما نمی‌توانست آنطور که باید و شاید وظیفه‌ی خود را انجام دهد. همین مورد سبب ظهور جعبه‌های مقوایی و جایگزینی آن با جعبه‌های قبلی شد.

نوع جدید و مقوایی سبب حل شدن مشکلات قبلی شده و به سرعت به تولید انبوه رسید. جعبه‌های جدید دارای شکلی مکعبی بود که پیتزا در فضای خالی آن قرار می‌گرفت. استفاده از این نوع جعبه‌های حمل پیتزا می‌توانست تا حد چشم گیری نسبت به نمونه قبلی خود از آسیب دیدن پیتزا و سرد شدن آن جلوگیری کند.

موارد مهم در تولید جعبه پیتزا
موارد مهم در تولید جعبه پیتزا

نوع دومی که در حدود سال‌های 1960 میلادی عرضه شد جعبه پیتزا با ورق‌های شیاردار بود. این نوع از جعبه که توسط ریئس رستوران‌های زنجیره‌ای دومینو، یعنی آقای تام موناگان معرفی شد. قطعا شما هم یکی از این جعبه‌ها را دیده‌اید زیرا شکل امروزه جعبه‌های پیتزا فرق چندانی با این نمونه که در آن سال‌ها رواج یافت ندارد.

این جعبه با ورق‌های موج دار را، امروزه به نام جعبه‌های معمولی یا سنتی می‌شناسند. جالب است بدانید تا قبل از وارد شدن جعبه پیتزا به ایران، این غذای محبوب را در جعبه‌های شیرینی حمل و استفاده می‌کردند.

تاثیر جعبه پیتزا در تبلیغ و معرفی رستوران شما

پیتزا از محبوب‌ترین غذا‌های جهان است. غذایی که مسا‌فت‌های طولانی را پیموده و به سرتاسر دنیا رسیده است. بنابراین خود پیتزا به اندازه کافی معروف است و نیازی به معرفی و برند سازی ندارد. اما آنچه ما در این مطلب می‌خواهیم توضیح دهیم این است که بسته‌بندی پیتزا بر برند و نام تجاری شما چه تاثیراتی دارد.

قطعا اگر شما دارای رستورانی هستید‌ که دارای سرویس بیرون بر است، یکی از مهم‌ترین راه‌هایتان برای جذب مشتری و معرفی خود به دیگران بسته‌بندی غذاهایتان است. انسان به طور ناخوداگاه جذب قالب‌های متفاوت یا رنگ های شاد و زنده می‌شود. شما اگر دارای بهترین و با‌کیفیت‌ترین پیتزا نیز باشید اگر به درستی معرفی نشوید به زودی رو به ورشکستی خواهید رفت.

با توجه به رقابت شدیدی که امروزه در بازار‌های فست فود به چشم می خورد و محبوبیت این نوع از غذا تبلیغات نقش بسیار مهم‌تری نسبت به گذشته پیدا می‌کند. گرچه پیتزا همیشه و در هر‌جایی قطعا مخاطبان و علاقه‌مندان بسیاری دارد اما موفقیت کالای شما بدون تبلیغات و بسته بندی کارا و جذاب تقریبا غیر ممکن است.

به طور قطع کیفیت پیتزای شما می‌تواند تاثیراتی بسیار و مثبتی داشته باشد اما امروزه نتایج بسیاری از تحقیقات علمی این نکته را به ما می‌گوید که ادراک مشتری بسیار تحت تاثیر نوع بسته‌بندی محصولی است که استفاده می کنند.

غیر از این که ظاهر بسته بندی شما باید به شکلی جذاب باشد، باید این نکته را هم در نظر بگیرید که این جعبه مورد نظر کارایی مناسبی را نیز دارا باشد. هر مشتری به طور معمول مدت زمانی در تعامل با جعبه خوراک خود است، در طی غذا خوردن می‌تواند متوجه برند شما، جنس جعبه و میزان کارایی آن شود.

تاثیر جعبه پیتزا در فروش
تاثیر جعبه پیتزا در فروش

این تعامل و تصویر‌های دیداری می‌تواند باعث ماندگار شدن نام رستوران شما در ذهن مشتری شود. همچنین اگر جعبه‌های پیتزای شما دارای کیفیت خوبی باشد و غذا را گرم و مطبوع نگهداری کند، می تواند باعث ترغیب مشتری به خرید ها‌ی دوباره از شما و حتی معرفی به دیگران نیز باشد

آیا جعبه‌های پیتزا قابل بازیافت است؟

یکی از مشکلاتی که امروزه در جهان بسیار مطرح است، روشی مناسب برای دفع زباله‌ها است. ما هر روزه حجم بالایی از زبانه‌ را دفع می‌کنیم که بسیاری از آنها تا سال‌ها تجزیه نمی‌شوند و باعث آسیب‌های جدی به جانداران دیگر و طبیعت می‌شود.

با افزایش رستوران‌ها و فست فود‌ها این مشکل پر رنگ‌تر هم شده است. زیرا این مکان‌‌ها باعث افزایش چشمگیر تولید زباله‌های شهری هستند.

روزانه به طور معمول حدود صد‌ها میلیون پیتزا مصرف می‌شود. بله این غذای محبوب در تمام جهان طرفدارانی دارد و به صورت مداوم در حال تولید و مصرف است. اما از این صدها میلیون پیتزا تنها چیزی که به جا می‌‌ماند جعبه‌‌‌های خالی آن است.

مقوای جعبه‌های پیتزا به طور کلی قابل بازیافت است. حتی همین حالا نیز در سرتاسر جهان کارخانه‌‌هایی مربوط به جمع آوری و بازیافت جعبه‌‌های پیتزا وجود دارند و در حال فعالیت هستند. همین نکته می‌‌تواند این غذای محبوب و خوشمزه را به غذایی قابل مصرف در جهت حفظ و نگهداری از طبیعت و محیط زیست تبدیل کند.

اما یکی از مشکلاتی که در گذشته باعث می‌شد جعبه‌های پیتزا، غیر قابل بازیافت شود آغشته شدن آن به روغن بوده است. تا مدت‌ها متخصصین بازیافت بر این باور بودند که در مواقعی که جعبه‌‌های پیتزا چرب است و یا باقی‌مانده پنیر بر روی آن چسبیده باشد نمی‌توان آن را بازیافت کرد.

اما امروزه محققین به این نتیجه رسیده‌اند که جعبه‌های پیتزا در هر حالتی قابل بازیافت است. در واقع روغن ناشی از مواد درون پیتزا مشکلی در روند مراحل بازیافت ایجاد نمی‌کند. می‌توانید این غذای محبوب را با خیالی آسوده میل کنید.

پیشنهاد می‌شود مطالب «طراحی جعبه پیتزا»،«جعبه پیتزا از کجا بخرم ؟»،«ساخت جعبه پیتزا»،«بهترین نوع جعبه پیتزا»،«خرید جعبه پیتزا»،«جعبه پیتزا خلاقانه» را مطالعه کنید.

سخن پایانی

در نهایت ما از روند به وجود آمدن جعبه‌های پیتزا و ظروف یک بار مصرف گفتیم. همچنین در مورد زادگاه پیتزا و چگونگی احساس نیاز بشر به جعبه‌هایی برای حمل و نقل این غذای محبوب صحبت کردیم. سپس در مورد تاثیر رنگ و شکل جعبه‌های پیتزا در معرفی برد شما نکاتی ارائه کرده و سخن خود را با مطلبی کوتاه در مورد بازیافت این جعبه‌ها به پایان رساندیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: