۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

روش های بسته بندی کالا چقدر تنوع دارد؟

توسط سحر محمدحسینی | ۱۸ شهریور ۱۴۰۲

روش های بسته بندی کالا یکی از راه‌هایی است که حس خوب را به مشتری انتقال داده و از همه مهم‌تر برای محصولی که بسته‌بندی‌شده امنیت ایجاد می‌کند. بسته‌بندی کالا از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه تأثیر بسزایی در انتخاب کالا توسط مشتری داشته، محصول را به‌خوبی تبلیغ می‌کند و درنهایت پی به اهمیت بسته بندی در فروش کالا می‌بریم. با توجه به اینکه امروزه با توجه به رقابت داغ بین شرکت‌ها و مؤسسات مختلف، بسته‌بندی‌های شکیل و خلاقانه و درعین‌حال ایمن و مشتری‌پسند باعث شده تا این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کند. روش های بسته بندی کالا، پک کردن محصول و اینکه آسیبی در حین حمل‌ونقل به آن وارد نشود، در کنار ارسال مناسب و به‌موقع و … ازجمله راه‌هایی هستند که در جذب مشتری تأثیر بسزایی دارند.

درباره روش های بسته بندی کالا
بسته بندی مجالی برای تبلیغ کالاست

انواع بهترین روش‌های بسته‌بندی محصولات

روش های بسته بندی کالا با توجه به نوع محصول و نوع حمل‌ونقل با یکدیگر فرق می‌کند. در دنیای بسته‌بندی روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که بهتر است چند نمونه از این روش‌ها را باهم بررسی کنیم.

بسته‌بندی محصولات با جعبه‌های مقوایی

یکی از مرسوم‌ترین، بهترین و قدیمی‌ترین روش های بسته بندی کالا، جعبه‌های مقوایی است. مقوا که ماده‌ای مبتنی بر کاغذ است سبک‌وزن بوده و درعین‌حال استحکام بالایی دارد. باوجود استحکام زیاد مقوا، برای ایجاد اشکال و ساختارهای سفارشی به‌راحتی برش خوره و شکل می‌گیرد. این ویژگی‌ها آن را برای استفاده در بسته‌بندی‌های شخصی ایدئال می‌کند. همچنین انواع مقوا را می‌توان برای بسته‌بندی لوازم‌آرایشی، دارو، شیر و آب‌میوه، محصولات بهداشتی، مواد غذایی منجمد و موارد دیگر استفاده کرد.

نکاتی دربارع روش های بسته بندی کالا
بسته بندی مقوایی مرسوم روش برای بسته بندی است.

بسته‌بندی در جعبه‌های راه‌راه کارتونی

جعبه‌های راه‌راه نیز به‌عنوان نوعی مقوا شناخته می‌شود و جزء بهترین روش های بسته بندی کالا هستند. جعبه‌های راه‌راه نیز بسته به دوام و استحکام جعبه انواع مختلفی دارند

از کاربردهای بسته‌بندی راه‌راه می‌توان به بسته‌بندی خرده‌فروشی، جعبه‌های تحویل پیتزا، بسته‌های کوچک کالاهای مصرفی و غیره اشاره کرد. بهترین روش بسته‌بندی محصولات مانند پیتزا و… این روش است.

بسته‌بندی با جعبه‌های پلاستیکی

از پلاستیک برای ساخت سفینه‌های فضایی گرفته تا گیره‌های کاغذ و همچنین بسته‌بندی‌های خانگی  استفاده می‌شود. بهترین روش بسته‌بندی کالا با جعبه‌های پلاستیکی مزیت‌های زیادی دارد که در آن‌ها قابل بازیافت هستند. این نوع بسته‌بندی به‌طورکلی دوام بیشتری نسبت به جعبه‌های مقوایی دارند. همان‌طور که می‌دانید ظروف بسته‌بندی پلاستیکی بدون هوا می‌توانند کیفیت مواد غذایی را نیز حفظ کنند. جالب است بدانید بسته‌بندی پلاستیکی به‌راحتی شکسته نمی‌شود و آن‌ها با مواد غذایی در شرایط سخت می‌توان نگهداری کرد.

از بسته‌بندی پلاستیکی، می‌توان برای بسته بندی حبوبات، بسته‌بندی غذا، شکلات‌ها، مواد مایع  مثل ماست، کره، پنیر و… باشد.

اهمیت روش های بسته بندی کالا
محصولاتی که به زیبایی بسته بندی می شوند.

بسته‌بندی محصولات با جعبه‌های سفت‌وسخت

حتماً شما هم از نوع جعبه‌ای که برای بسته‌بندی آیفون یا آن دسته از محصولات خرده‌فروشی لوکس مانند رولکس و غیره استفاده می‌شود را دوست دارید. به این نوع مواد مقوایی، جعبه سفت‌وسخت می‌گویند.

در مقایسه با جعبه‌های مقوایی و راه‌راه، جعبه‌های سفت‌وسخت قطعاً جزو گران‌ترین ایده‌های بسته‌بندی محصولات هستند. از این نوع جعبه‌ها معمولاً برای بسته‌بندی لوازم‌آرایشی، جواهرات و لباس‌های لوکس بالا استفاده می‌شوند.

بسته‌بندی نئوپان

برای روش های بسته بندی کالاهایی همچون صنایع الکترونیک، پزشکی، مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی و نوشیدنی از نئوپان استفاده می‌کنند. نئوپان درکل نوعی مقوا است که از کاغذ بازیافتی ساخته می‌شود. به‌راحتی می‌توان آن را برش داد تا کرد و شکل داد.

اگر کالای شما جزء M اقلام سنگین است، نمی‌توانید از بسته‌بندی نئوپان استفاده کنید، زیرا ورق نئوپان یک ماده سبک‌وزن است که برای بسیاری از اقلام مواد غذایی مانند غلات، کراکر، جعبه‌های دستمال‌کاغذی و غیره ساخته‌شده است. 

بسته بندی که هم محکم است و هم فانتزی
بسته بندی که هم محکم است و هم فانتزی

بسته‌بندی تک‌نفره و ساشه

همان‌طور که گفتیم، بهترین روش های بسته بندی کالا به نوع محصول بستگی دارد. یکی دیگر از انواع روش‌های بسته‌بندی مربوط به بسته‌های تک‌نفره پودری، مایع و… هست. بسته‌بندی‌های تک‌نفره معمولاً یک‌بارمصرف و در اندازه‌های کوچک هستند مانند بسته‌بندی نسکافه، بسته‌بندی سس تک‌نفره، بسته‌بندی پودر و…

بسته‌بندی با پاکت نامه و کیسه

استفاده از پاکت نامه و یا کیسه نیز یکی از انواع روش بسته‌بندی کالا به شمار می‌روند. این نوع بسته‌بندی برای اجناس بسیار سبک، غیر شکننده و یا لوازم کوچکی مانند لباس‌های نازک و کوچک و یا لوازم فانتزی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع بسته‌بندی سبک بوده و جنس آن‌ها معمولاً به‌گونه‌ای باید باشد که امکان نفوذ آب وجود نداشته و قابل بازیافت باشد.

بسته بندی سبک و مطمئن یکی دیگر از روش های بسته بندی است.
بسته بندی سبک و مطمئن یکی دیگر از روش های بسته بندی است.

پاکت پستی پد دار

یکی دیگر از روش های بسته بندی کالا سبک و کم‌وزن، استفاده از پاکت پستی پد دار است. این پاکت‌های حبابی بیشتر برای لوازم کوچک مانند جواهرات، لوح‌های فشرده، وسایلی که سطح صافی دارند و … کاربرد دارند.

بسته‌بندی بافتنی یا منسوج

یکی دیگر از انواع روش بسته‌بندی کالا که اغلب برای قطعات خودرویی کاربرد دارد، نوع بافتنی است. همچنین وسایل خاصی مانند اسلحه را نیز می‌توان با این روش، بسته‌بندی کرد.

جعبه‌های سفارشی

این نوع روش بسته‌بندی کالا که بسیار خلاقانه و منحصربه‌فرد است، معمولاً از جذابیت‌های زیادی برخوردار است تا بتواند توجه مشتری  و اطمینان او را جلب نمود. استفاده از اندازه‌های مناسب با نوع جنس، ایجاد امینت و ایمنی بیشتر برای محصولات، امکان تبلیغ برند و لوگوی شرکت سازنده و … ازجمله ویژگی‌هایی است که در این روش باید موردتوجه قرار گیرد.

بسته بندی هایی که به سفارش مشتری آماده می شوند.
بسته بندی هایی که به سفارش مشتری آماده می شوند.

 روش‌های بسته‌بندی داخل بسته‌ها

همیشه دیده‌ایم که غیر از پوشش خارجی بسته‌بندی، کالا در یک پوشش داخلی نیز بسته‌بندی‌شده که نحوه بسته‌بندی محصول داخل آن حائز اهمیت است. برای بسته‌بندی داخلی از مواد بسیاری استفاده می‌کنند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پلاستیک‌های حباب‌دار

از این نوع پلاستیک‌ها برای بسته‌بندی لوازمی که احتمال شکستگی دارند، بسیار ظریف هستند و… استفاده می‌کنند.

فوم پیچی

وجود این فوم‌ها در داخل بسته باعث می‌شود تا محصول در برابر رطوبت، گرما، ضربه و فشار ایمن مانده و صدمه‌ای به آن وارد نشود. همچنین این فوم‌ها چون وزن کمی دارد و هم از خارج شدن گرمای غذا جلوگیری می‌کند و هم مانع از به‌هم‌ریختگی مواد داخل آن می‌شود یکی از بهترین روش‌ها برای بسته‌بندی داخلی هستند.

پلاستیک هایی که کار محافظت از کالا را بر عهده دارند.
پلاستیک هایی که کار محافظت از کالا را بر عهده دارند.

ضربه‌گیرها

ضربه‌گیرها معمولاً جنس نایلونی و یا پلاستیکی دارند و در بین و اطراف کالا قرار داده می‌شوند و یکی از روش‌هایی است که برای محافظت از محصول در برابر ضربه و فشار کاربرد دارند.

بالشتک‌ها

بهترین روش برای حفاظت از لوازم شکستنی داخل بسته‌بندی‌ها استفاده از بالشتک‌هاست. داخل بالشتک از هوا پر می‌شود و به دلیل سبک بودن آن و نیز قیمت پایین این نوع کالا، مورد استقبال زیادی قرارگرفته‌اند.

کاغذهای کرافت

برای بسته‌بندی برخی از کالاها می‌توان از تکه‌های کاغذ کرافت استفاده کرد. در این صورت کاملاً فضاهای خالی بسته پرشده و از کالا محافظت می‌گردد.

به بهترین شکل ممکن از وسایل شکستنی محافظت می شود.
به بهترین شکل ممکن از وسایل شکستنی محافظت می شود.

کارتون‌های ریز شده

به‌عنوان آخرین روش باید گفت که می‌توانید از مقواها یا کارتن‌های بلااستفاده یا قدیمی در داخل بسته‌بندی‌ها استفاده کنید. چراکه این کار ضریب ایمنی محصول را بالابرده و ازنظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است و قابل بازیافت نیز هست.

پرکردن بسته بندی برای جلوگیری از ضربه به کالا
پرکردن بسته بندی برای جلوگیری از ضربه به کالا

اهمیت روش های بسته بندی کالا

بسته‌بندی کالا و امتحان روش‌های مختلف بسته‌بندی اهدافی دارد که این اهداف عبارت‌اند از:

حمل و نقل راحت کالا یکی از مهم ترین اهداف بسته بندی است.
حمل و نقل راحت کالا یکی از مهم ترین اهداف بسته بندی است.
از کجا بفهمیم چه نوع بسته بندی باید برای محصولمان باید انتخاب کنیم؟

در بیشتر موارد بر اساس سایز کالا و وزنی که جعبه باید استقامت آن را داشته باشد نوع بسته بندی و ترکیب آن مشخص میگردد. 

طراحی روی بسته بندی چقدر مهم است؟

طراحی روی جعبه بسته بندی بسیار مهم می باشد زیرا طرح روی جعبه معرف اصلی محصول شما به شمار می آید.

بسته بندی داخلی برای چیست؟

برای محافظت بیشتر از کالا

نتیجه‌گیری

همان‌طور که گفتیم انتخاب روش های بسته بندی کالا و اینکه کدام‌یک مناسب‌تر و شیک‌تر است، بستگی به نوع محصول و روشی که برای جابجایی و انتقال آن در نظر گرفته‌اید دارید. حساسیت برخی محصولات به‌قدری بالا است که نمی‌توان به‌راحتی آن را نادیده گرفت. مثلاً اجناسی که احتمال شکنندگی دارند و جزو لوازم شکستنی هستند، باید در بسته‌بندی آن‌ها دقت زیادی شود. همچنین برای اطمینان بیشتر بهتر است در داخل بسته‌بندی نیز از عایق‌ها، بالشتک‌ها و یا سایر موادی که بتوانند از آسیب رسیدن به آن‌ها جلوگیری کند، استفاده شود. در مورد لوازم قیمتی مانند جواهرات و اشیا عتیقه نیز نمی‌توان به‌راحتی از آن عبور کرد بلکه باید بسته‌بندی محصول به‌گونه‌ای باشد که با اطمینان خاطر و بدون استرس و نگرانی، محصولات بسته‌بندی و جابجا گردد.

هر طراح بسته‌بندی و تولیدکننده برای انتخاب بهترین بسته‌بندی برای کالای خود، روش‌های زیادی را امتحان کرده‌اند و از بین این روش‌ها و مواد قابل‌استفاده بهترین، خلاقانه‌ترین و جذاب‌ترین روش را برمی‌گزیند تا مشتری بیشتری را جذب کالا و محصول خود کند.(پیشنهاد می‌شود مطالب «آموزش بسته بندی کالا»،«تاثیر بسته بندی در فروش کالا»، «علامت روی برچسب بسته بندی کالا نشانه چیست» را مطالعه کنید.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: