۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

چاپ روی مقوا، بررسی هر آنچه باید بدانید!

توسط سحر محمدحسینی | ۳۰ دی ۱۴۰۲

در صنعت چاپ و بسته‌بندی همیشه کاغذ و مقوا از کهن‌ترین متریال‌های بسته‌بندی قابل‌انعطاف بوده‌اند که با توجه به متریال خاصی که دارند قابلیت چاپ و طراحی بر روی آن‌ها فراهم بوده و ازنظر استحکام، صرفه‌ی اقتصادی، بهداشتی بودن، نوع عملیات تکمیلی، (طلاکوب، برجسته‌سازی، یو وی و سلفون) می‌توان با خیال راحت انواع مختلف کاغذ و مقوا را برای بسته‌بندی محصول خود انتخاب کرد. برای چاپ روی مقوا باید ابتدا با مقوا، انواع آن و روش‌های مختلف چاپ بر روی آن‌ها آشنا شد.

چند نکته درباره مقوا

باید گفت که مقوا در اصل شکل ضخیم‌تری از کاغذ است که از سختی قابل‌ملاحظه‌ای برخوردار بوده و نور را از خود عبور نمی‌دهد. از مقوا برای محافظت از کالاهای شکننده استفاده می‌شود. مقوا با روش‌های گوناگون و در انواع مختلف تولید می‌شود، اما مهم‌ترین وجه تمایز بین آن‌ها مربوط به مواد اولیه‌ای است که در ساخت مقوا به‌کاررفته است.

به‌عنوان‌مثال مقوای سنگین که در بسته‌بندی و جلدسازی از آن استفاده می‌شود، به‌وسیله ماشین‌های چند سیلندری و یا ماشین‌های مقواسازی مخصوص تولید می‌شوند. مقوا مانند کاغذ از خمیر سلولز حاصل از چوب یا برگ درختان ساخته می‌شود. همچنین آن‌ها را می‌توان از بازیافت کاغذهای باطله نیز تهیه کرد. در صنعت چاپ مقواهایی مورداستفاده بیشتر قرار می‌گیرند که سطح آن‌ها صاف بوده تا عمل چاپ بر روی آن‌ها به‌خوبی اجرا شود.

هرکدام از انواع مقواها برای یک فعالیت مناسب هستند و انتخاب نوع مقوا در چاپ بسته‌بندی محصول اهمیت دارد. به‌عنوان‌مثال مقوای کارتی یکی از انواع مقواست که برای سیستم‌های اداری و ثبت آمار مورداستفاده قرار می‌گیرد و یا مقواهای کارتی رنگ‌بندی متنوعی دارد و با استفاده از ماشین کاغذسازی شکل می‌گیرد. هر یک از انواع مقوا بسته به کارایی موردنظر با اشکال و ضخامت‌های متفاوتی ساخته می‌شوند. پس بهتر است قبل از اینکه به فکر طراحی و چاپ بر روی مقوا برای بسته‌بندی و معرفی کالای خود باشید، انواع مقوا را بهتر شناخته و با کاربرد هریک از آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

انواع مقوا و کاربرد هرکدام از آن‌ها

همان‌طور که گفتیم مقوا انواع مختلفی دارد و هرکدام از آن‌ها کاربردهای خاص خود را دارد که در اینجا باهم بررسی می‌کنیم.

مقوا ایندربرد

 این مدل  بیشتر برای بسته‌بندی مواد دارویی، بهداشتی و خوراکی‌ها استفاده می‌شود که از خمیر درجه‌یک و با بالاترین کیفیت ممکن ساخته می‌شود. رنگ این مقوا معمولاً شیری و یا سفید بوده و این مدل از موارد دیگر خود استقامت بیشتری دارد. به همین علت مانع از آسیب دیدن و یا شکستگی محتویات درون جعبه می‌شود. یکی دیگر از مزیت‌های مقوای ایندربرد این است که به علت داشتن جرم حجمی بالا قابلیت بهتری برای خم کردن و یا تا خوردن داشته و مقاومت آن نیز از سایر مدل‌ها بیشتر است.

مقوا پشت طوسی

 از این نوع مقوا بیشتر برای بسته‌بندی موادی همچون شیرینی و یا جعبه‌های کفش استفاده می‌کنند. مقوا پشت طوسی از یک‌رویه سفید برای چاپ در بیرون و یک‌لایه به رنگ طوسی یا کرم به‌عنوان لایه درونی تشکیل‌شده است.

مقوا گلاسه

از مقوا گلاسه برای صنایع بسته‌بندی و یا چاپ استفاده می‌شود. همچنین برای تولید محصولاتی چون مجلات و یا جلد کتاب‌ها نیز از مقوا گلاسه استفاده می‌کنند. در ساخت این نوع مقوا از ترکیبات پلاستیکی استفاده می‌شود و به همین خاطر دارای مقاومت بالایی بوده و انجام عمل چاپ بر روی آن باکیفیت بهتر و بالاتری نسبت به مدل‌های دیگر انجام می‌گیرد.

مقوا فلوت

 اصطلاح flute به مدل ساختاری این نوع مقوا گفته می‌شود. فلوت از کاغذهای موج‌دار در مرکز خود استفاده کرده که این کاغذهای موج‌دار باعث ایجاد استحکام بیشتر و در همین حال نرمی و انعطاف‌پذیری مطلوب در فلوت می‌گردد. وجود فضای خالی حاصل از فلوت کردن کاغذ درونی مقوا باعث افزایش قدرت مقاومت در برابر شکنندگی بوده و همچنین عایق خوبی برای دما نیز محسوب می‌گردند.

انواع چاپ روی مقوا

مقوا و جعبه‌های مقوایی به دلیل مقاومت، دوام بالا، سازگاری با محیط‌زیست و مقرون‌به‌صرفه بودن، بازاریابی برند، تنوع در ظاهر جعبه و افزایش فروش به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای بسته‌بندی است و برای این بسته‌بندی و دیده شدن برند و معرفی در بازار طراحی و چاپ بر روی این جعبه‌های مقوایی از اصلی‌ترین کارهاست.

جعبه مقوایی شاید در دید اول یک شیء بسیار کم‌ارزش به نظر آمده و قبل از دیده شدن به‌راحتی دور انداخته شود اما نباید فراموش کرد که همین جعبه مقوایی ساده یک کار بسیار مهم انجام می‌دهند که آن‌هم محافظت از محصول و نشان دادن محصول شما به مشتری است. پس چاپ روی مقوا و جعبه‌های می‌تواند موضوع مهمی برای هر صنعت باشد.

چاپ روی مقوا با روشهای مختلف
چاپ روی مقوا با روشهای مختلف

چاپ روی مقوا انواع مختلفی دارد که بهتر است با آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

انواع چاپ عبارت‌اند از:

چاپ سیلک روی مقوا

چاپ سیلک یکی از ساده‌ترین انواع چاپ بر روی مقوا است که عموماً به‌صورت تک‌رنگ و یا دورنگ مجزا و به‌طور مستقیم بر روی آن انجام می‌شود.

این چاپ به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین روش‌های چاپ محسوب می‌شود که ابتدا رنگ توسط یک شابلون یا کلیشه توری به سطح غلتک منتقل می‌شود و غلتک با عبور از روی مقوا چاپ را روی سطح آن انجام می‌دهد. در این روش ممکن است به دلیل قرار گرفتن مقوا تحت‌فشار حاشیه‌های آن از بین برود و بخشی از خاصیت خود را از دست بدهد؛ بنابراین برای جلوگیری از این آسیب بسیاری از مراحل به‌صورت دستی انجام می‌شود و ازاین‌رو ممکن است سفارش‌ها تولیدشده به خاطر خطای انسانی کیفیت لازم را نداشته باشند.

چاپ روی مقوای بسته بندی
چاپ روی مقوای بسته بندی

مزایای چاپ سیلک

معایب

چاپ فلکسو بر روی مقوا

این نوع چاپ مقوا بیشتر برای مقوای فلوت مورداستفاده قرار می‌گیرد که برای کاهش هزینه‌ها بهتر است تک‌رنگ باشد. در این چاپ به دلیل استفاده از بلیت‌های ژلاتینی مشکل از بین رفتن جدار مقوا به دلیل قرار گرفتن بین غلتک وجود ندارد و ازنظر کیفیت نیز این نوع چاپ در بین سایر روش‌ها در جایگاه دوم یا سوم قرار می‌گیرد. چاپ فلکسو برای چاپ تصاویر باکیفیت بالا بسیار مناسب بوده و برای بسته‌های تبلیغاتی کوتاه‌مدت و زمانی که مدت‌زمان کمتری داریم بهترین انتخاب است.

مزایای چاپ فلسکو

معایب

چاپ افست فناوری جدید در چاپ
چاپ افست فناوری جدید در چاپ

چاپ افست

اگر به دنبال اجرای چاپ روی مقوا با گرافیک بالا و با حجم بالا هستید، ما روش افست را به‌عنوان بهترین انتخاب به شما معرفی می‌کنیم. چاپ لیتوگرافی اصطلاح دیگری است که چاپ افست با آن در صنعت چاپ شناخته می‌شود. اگر کیفیت چاپ افست را با هر چاپ دیگری مقایسه کنید، خواهید دید که می‌توانید برای چاپ با بیش از ۴ رنگ از این نوع چاپ استفاده کنید.

از چاپ افست بیشتر برای چاپ انبوه استفاده می‌شود. بااینکه نسبت به دیگر چاپ‌ها گران‌تر است اما کیفیت چاپ بسیار خوبی دارد. چاپ افست بیشتر برای چاپ مقواهای تاشو و برچسب به کار گرفته می‌شود. همچنین برای چاپ روی مقوای جعبه‌های لوازم‌آرایشی، محصولات الکترونیکی و چاپ بسته‌بندی مواد غذایی مانند جعبه پیتزا، جعبه شیرینی و … نیز از این فناوری استفاده می‌کنند. چراکه چاپ افست متداول‌ترین و مقرون‌به‌صرفه نوع چاپ بر روی مقواست.

مزایای چاپ افست

 و اما بو گرفتن مقوا را می‌توان به‌عنوان تنها ایراد چاپ افست بیان کرد که با توجه به این‌همه مزایا می‌توان از تنها عیب آن چشم‌پوشی کرد و از این نوع چاپ روی مقوا برای جعبه‌های محصولات استفاده کرد.

چاپ طرح های دلخواه
چاپ طرح های دلخواه

چاپ گراور یا روتوگور

از چاپ گراور به‌طورمعمول برای چاپ روی برچسب‌ها، بسته‌بندی‌ها، جعبه‌های مقوایی و مجلات و روزنامه‌ها استفاده می‌شود. این فرآیند از یک استوانه حکاکی شده تشکیل‌شده است که برای انتقال جوهر به لایه زیرین استفاده می‌شود. چاپ  روتوگور در مقایسه با سایر روش‌های چاپ روی مقوا  رایج نیست، اما هنوز هم در چاپ تجاری از آن استفاده می‌شود. این نوع از چاپ می‌تواند کارهای باکیفیت عالی را بارنگ‌های کالیبره شده ارائه دهد که دارای ۴ فرآیند رنگ بوده و بدون استفاده از جوهر زیاد به‌سرعت چاپ‌های متعددی را تولید کند. بزرگ‌ترین ایراد این نوع چاپ را می‌توان بالابود هزینه ابزار نام برد؛ بنابراین، اگر در این فرآیند سرمایه‌گذاری می‌کنید، بهتر است حجم چاپ بالا را سفارش دهید که هزینه کمتری پرداخت کنید.

آیا کیفیت مقوا در چاپ ان نیز تاثیر دارد؟

بله هرچقدر مقوای خوب،مقاوم و با کیفیتی را برای چاپ محصول خود انتخاب کنید در چاپ نیز تاثیر گذاشته و آن را با کیفیت می کند.

کدام مقوا برای طراحی و چاپ مناسب تر است؟

به طور کلی اکثر مقاواها برای چاپ مناسب اند اما همانطور که گفتیم مقوا ایندربرد از لحاظ کیفیت بهتر بوده و چاپ بر روی آن مناسب تر است.

نتیجه‌گیری

دقت در طراحی و کیفیت بالا در چاپ روی مقوا یکی از شاخصه‌هایی است که تولیدکنندگان برای محافظت از کالای خود و معرفی بهتر محصولاتشان به دنبال آن هستند و شرکت‌های طراحی و چاپی را انتخاب می‌کنند که بتوانند اولاً بادانش طراحی دقیق و خلاقانه‌ای که دارند مدل موردنظرشان را طراحی کرده و سپس با استفاده از دستگاه‌های مجهز و فناوری دیجیتال، چاپ باکیفیت را بر روی مقوا و جعبه‌های مقوایی انجام دهند. ازآنجایی‌که شرکت پویافرازخلاق همه این شاخصه‌ها را در صنعت طراحی و چاپ به همراه دارد و مشتریان بسیاری از نحوه کار و عملکرد آن‌ها رضایت داشته و دارند پس بهتر است برای دریافت یک کار خوب، تمیز و باکیفیت کار را به دست آن‌ها سپرده و خیال خود را راحت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: