۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

 طراحی جعبه پیتزا، مواردی که باید رعایت شوند!

توسط سحر محمدحسینی | ۲۹ شهریور ۱۴۰۲

پیتزا یکی از غذاهای محبوب در اکثر نقاط مختلف جهان است و طراحی جعبه پیتزا از مهم‌ترین بخش‌های سرو این غذا محسوب می‌شود. پیتزا در شهر رم، به شکل سنتی خود به مدت 300 سال قدمت دارد و اگرچه نام و شکل سنتی آن از ایتالیا گرفته‌شده، اما این غذا بعداً وارد کشور آمریکا شد.  بعدازآن پیتزا در دنیا یک غذای کاملاً رسمی و جزء پرطرفدارترین غذاهای محلی هر کشور محسوب شد.

امروزه به دلیل استقبال و تمایل بالای جوانان و نوجوانان به فست فود و غذاهای آماده بخصوص پیتزا، نحوه تولید و کیفیت غذا اهمیت بالایی پیداکرده است و ما ایرانی‌ها سالانه میلیاردها تومان خرج غذاهای آماده (فست فود) می‌کنیم. در این میان مرغوبیت، مواد و جعبه نقش بسیار مهمی در سلامت غذا داشته و زیبایی آن باعث می‌شود بسیاری از افراد غذا را دوست داشته باشند و ازآنجاکه بسته‌بندی مهم‌ترین بخش درفروش کالا است، پس طراحی و تولید آن نیز نقش به سزایی درفروش بالای این غذای دلپذیر دارد.

طراحی هوس بر انگیز
طراحی هوس بر انگیز

ساخت و تولید جعبه پیتزا

 بسته‌بندی هر کالایی نشان‌دهنده راهی برای حفظ و محافظت از آن است و هرچقدر کیفیت جعبه و بسته‌بندی بالا باشد ماندگاری محصول بیشتر و بهتر خواهد بود. در مورد جعبه پیتزا هم تحقیقات نشان داده که کیفیت و ظاهر جعبه به‌اندازه کیفیت غذا در جذب مشتری مؤثر است.
جعبه‌های پیتزا در اندازه، رنگ و سایزهای مختلف تهیه می‌شود که تأثیر زیادی در حمل‌ونقل آسان و دیر خراب شدن محصول می‌شود. این محصول در مدل مربعی، شش‌ضلعی، هشت‌ضلعی، دوتکه، مثلثی، اسلایدی، بیده، قیفی، پنجره‌ای بوده و هرکدام از آن‌ها را در ابعاد پیکو، مینی، تک‌نفره، دونفره، خانواده و ایتالیایی تولید می‌کنند. شرکت چاپ و بسته بندی پویا فراز خلاق در انتخاب بهترین، شما راهنمایی خواهد کرد.

طراحی های مختلف جعبه پیتزا
طراحی های مختلف جعبه پیتزا

مدل‌های مختلف در طراحی جعبه پیتزا

همان‌طور که گفتیم طراحی جعبه و در کل بسته‌بندی نقش به سزایی درفروش محصول داشته و پیتزا نیز از این قاعده مستثنا نیست. برای دیدن مدل های مختلف اینجا کلیک کنید. مدل‌های مختلفی برای جعبه پیتزا طراحی کرده‌اند که عبارت‌اند از: 

مربعی (معمولی)

این شکل از جعبه پیتزا متداول‌ترین و پرفروش‌ترین جعبه‌ها است و این جعبه‌های معمولی به‌صورت یک‌تکه که در به زیره جعبه متصل است، تولید می‌گردد. با توجه به سایز پیتزا، سایز جعبه در اندازه‌های یک‌نفره، دونفره، خانواده و سفارشی ساخته می‌شود تا حمل‌ونقل آن راحت‌تر باشد.

شش‌ضلعی

جعبه پیتزا 6 ضلعی که یکی از محصولات مورداستفاده در جعبه فست فودها و رستوران‌ها است به دلیل طرح خاصی که دارد از سوی مشتریان بسیار مورد استقبال قرارگرفته است این جعبه‌ها به‌صورت دوتکه یا کلاسیک تولید می‌شوند. در مورد جعبه شش‌ضلعی باید اشاره کرد که به نسبت جعبه معمولی هم محکم‌تر بوده و هم به علت طراحی جذابی که دارد، درفروش بیشتر پیتزا مؤثر است.

هشت‌ضلعی

مدل هشت‌ضلعی یکی از مدل‌های جدیدی است که نسبت به مدل‌های دیگر از جذابیت بیشتری برخوردار است. این نوع جعبه پیتزا به‌صورت دوتکه (زیره و رویه جدا) تولید می‌گردد و قابلیت چاپ تک‌رنگ تا چهار رنگ را دارد.

هشت ضلعی های خوشگل
هشت ضلعی های خوشگل

مربعی دوتکه

این مدل از جعبه‌ها در قالب مربعی، مستطیلی و هشت‌ضلعی و در ابعاد مختلف تولید می‌شود و برای انواع پیتزاهای ایتالیایی و آمریکایی مناسب است. در این جعبه‌های درب جعبه کاملاً بازشده و یک‌تکه نیست.

مثلثی

یکی از انواع پیتزاها، پیتزا مثلثی است. جعبه پیتزای مثلثی انواع مختلفی دارد، یا به‌صورت سه تا ضلع برابرند مانند مثلث‌های متساوی‌الاضلاع یا شبیه نان سنگک می‌باشند. جعبه مثلثی به‌صورت یک‌تکه تولید می‌شود.

اسلایدی

مدل اسلایدی که به‌صورت شش یا هشت تکه تولید می‌شود برای قرار گرفتن هر اسلاید از پیتزا درون یک جعبه تعبیه‌شده است و این نوع جعبه‌ها عمدتاً برای پیتزاهای سایز بزرگ و سفارشی استفاده می‌شود.

طراحی اسلایدی برای هر پیتزا

 بیده

بیده یکی از غذاهای ترکیه‌ای است به علت شباهت زیاد به پیتزا به پیتزا بیده معروف است. این نوع پیتزا دارای شکل خاصی بوده و عموماً به‌صورت قایقی طبخ می‌شود و طول آن بسته به انتخاب فست فود و سفارش مشتری متفاوت است؛ بنابراین جعبه بسته‌بندی پیتزا بیده هم به دلیل ویژگی‌های ظاهری منحصربه‌فردی که دارد، خاص تولید می‌شود.

قیفی

پیتزا قیفی هم یکی از انواع پیتزاهایی است که کمتر مورد استقبال قرارگرفته و نان آن به شکل قیف بوده که مواد پیتزا در داخل آن ریخته می‌شود. جعبه‌ای که برای این نوع پیتزا در نظر می‌گیرند به‌صورت هرمی شکل بوده که شبیه جعبه سیب‌زمینی است.

پنجره‌ای 

پیتزا پنجره‌ای یکی از پیتزاهای متداولی است که در سایزهای مختلفی تولید می‌شود. این نوع پیتزا معمولاً به‌صورت مستطیلی یا مربعی بوده و جعبه آن‌هم به‌صورت یک‌تکه یا دوتکه (زیر و رویه) طراحی می‌شود.

چگونه جعبه پیتزا طراحی کنیم

بهتر است برای طراحی بسته بندی مثل جعبه پیتزا چند مرحله را در نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین مدل را برای جعبه پیتزای خود طراحی کنید.

رنگ‌ها را متناسب با هویت و برند رستوران خود انتخاب کرده و هرچقدر تناسب رنگ‌ها بر روی جعبه بیشتر باشد جذابیت جعبه بیشتر خواهد بود. برای طراحی به سراغ یک طراح کار بلد بروید.

درج لوگوی معروفتان بر روی جعبه نشانه خوبی است برای شناساندن رستوران و فست فود. درج لوگو در طراحی جعبه تأثیر بسزایی درفروش محصولتان دارد.

اگر می‌خواهید مشتری بیشتری را سمت خود جذب کنید، کاری کنید که مشتری علاوه بر کیفیت غذا با طراحی جعبه آن نیز تعامل کند و درگیر شود. طراحی یک بازی، معما، لطیفه یا کاردستی اگر در جعبه گنجانده شود می‌تواند یک تجربه خوب را به مشتری منتقل کندو برای دفعه بعد که هوس پیتزا کرد به ذهنش برسد که باید به سراغ شما بیاید.

همان‌طور که گفتیم برای هر سایز پیتزا جعبه جداگانه‌ای تولید می‌شود و هر جعبه هم به طراحی جداگانه نیاز دارد. ابتدا باید اندازه و سایز پیتزاهای خود را داشته باشید تا به فکر طراحی سایز جعبه هم بیافتید.

تعیین نوع مقوا برای طراحی جعبه پیتزا

در خصوص نوع مقوایی که برای جعبه پیتزا در نظر می‌گیریم اولین نکته آن است که جعبه‌هایی که برای هر نوع غذا فست فودی اعم از پیتزا، سیب‌زمینی سرخ‌شده یا سایر غذاهای دیگر استفاده می‌کنید، از نوع بهداشتی بوده و مهر سیب سلامت روی آن حتماً چاپ‌شده باشد. یک جعبه پیتزا خوب دارای ویژگی‌هایی است که مهم‌ترین آن‌ها:

برای این منظور یکی از متداول‌ترین جعبه‌هایی که برای پیتزا در نظر می‌گیرند که تمام این مشخصات را داشته باشد، جعبه پیتزا e فلوت است. این جعبه با جنسی محکم در برابر گرما مقاومت خوبی داشته و همه خواسته‌های ما را برآورده می‌کند.

در اندازه های مختلف متناسب با اندازه پیتزا
در اندازه های مختلف متناسب با اندازه پیتزا
چرا جعبه پیتزا را بازیافت نمی کنند؟

پیتزا نیز جز دسته مواد غذایی قرار گرفته و از ترکیباتی ساخته شده که یکی از آنها روغن است. شرکت‌ های بازیافت از قبول جعبه های پیتزا خودداری می‌کنند. چرا که جعبه‌های پیتزا به روغن و لایه ای از پنیر آغشته شده است و مواد الیاف تبدیل به کاغذ شده و از کیفیت آن می‌کاهد و به همین دلیل نمی‌توانند جعبه های پیتزا را بازیافت کنند.

اندازه جعبه به اندازه پیتزا و محتویات آن بستگی دارد؟

بلی

نتیجه گیری

برای طراحی جعبه پیتزا بهتر است به این نکات توجه کنید:

  1. حتماً در طراحی جعبه پیتزا از رنگ‌سازمانی خود استفاده کنید
  2. از لوگو و نشان رستوران خود بر روی جعبه استفاده کنید.
  3. شماره تماس، آدرس و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی‌تان را بر روی جعبه قید کنید.
  4. سعی کنید طراحی جعبه پیتزا خلاقانه و سرگرم‌کننده باشد، مثلاً از یک بازی مثل مار و پله پشت جعبه استفاده کنید.
  5. هرگز از اهمیت طراحی جعبه غافل نشوید.
  6. از جعبه برای انتقال پیام یا شعار برند و رستوران خودتان استفاده کنید.

با رعایت کلیه این موارد در طراحی جعبه پیتزا می‌توان ادعا کرد علاوه بر کیفیت مطلوب پیتزا و در کل غذای فست فودی خود با یک طراحی اصولی و خلاقانه مشتریان بیشتری را جذب فست فود خودخواهید کرد. امروزه با توجه به استقبال بیش‌ازحد جوانان و نوجوانان از فست فود و بخصوص پیتزا، اکثر مغازه‌داران سعی بر این دارند که مواد غذایی باکیفیت را در بسته‌بندی مناسب و منسجمی به دست خریداران برسانند تا علایق و ذائقه خریداران را برآورده کند و طراحی جعبه یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تهیه آن است.

پیشنهاد می‌شود مطالب «جعبه پیتزا از کجا بخرم ؟»،«ساخت جعبه پیتزا»،«بهترین نوع جعبه پیتزا»،«خرید جعبه پیتزا» را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: