۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

قواعد طراحی جعبه پیتزا

توسط پیمان پاکزاد | ۲۹ تیر ۱۴۰۱

با شنیدن عبارت بسته بندی فست فود احتمالن اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد جعبه پیتزا است. حق دارید. با وجود اینکه همه می‌دانند ساندویچ قدیمی‌ترین فست فود دنیا است. اما پیتزا اکنون به معروف‌ترین فست فود روی زمین تبدیل شده است. من هم از میان انواع جعبه فست فود به سراغ معروف ترین آنها رفتم و می‌خواهم شما را برخی از اصول طراحی جعبه پیتزا آشنا کنم.

اگر سفارش طراحی جعبه پیتزا گرفته‌اید باید حواستان به قیمت تمام شده جعبه باشد. رستوران‌های فست فود اغلب تمایلی به استفاده از جعبه های گران قیمت ندارند. با توجه به وظیفه بسته بندی فست فود، استفاده از جعبه ارزان قیمت، خواسته غیر منطقی نیست. کارایی جعبه پیتزا حفظ کیفیت پیتزا از رستوران تا روی میز سفارش دهنده است و نه بیشتر.

البته یک استثنا وجود دارد. رستوران های فست فودی که تبدیل به برند می‌شوند. برعکس عمل می‌کنند آنها با اینکه قیمت مقرون بصرفه جعبه را مورد توجه قرار می‌دهند اما خواسته‌های متفاوتی دارند. و اتفاقن به دنبال نوآوری در طراحی استراکچر و طراحی گرافیک جعبه های خود هستند. علتش این است که آنها نیازمند جلب مشتریان بیشتر و افزایش سطح وفاداری مشتریان‌ هستند. زیرا می‌دانند مشتریان هم برندی که به نیازها و تنوع طلبی آنها روی خوش نشان دهد را بیشتر می‌پسندند.

قواعد طراحی جعبه پیتزا

ویژگی‌های جعبه پیتزا

جعبه پیتزا در میان جعبه های فست فود وسیع‌ترین سطح را برای طراحی گرافیک دارد. این یک مزیت است. اما مزیتی که محدودیت‌های تولید جعبه پیتزا مجال چندانی برای خودنمایی آن باقی نمی‌گذارد.

جعبه پیتزا با وجود سطح وسیع، ارتفاع کمی دارد. این ویژگی امکان استفاده از مقواهای با ضخامت کم را غیر ممکن می‌کند. استفاده از مقوای 300 گرمی یا 400 گرمی برای تولید جعبه همبرگر، جعبه سیب زمینی سرخ کرده و یا جعبه سوخاری امکان پذیر است اما چنین مقوایی توانایی کافی برای تحمل وزن پیتزا را نخواهد داشت و تاب برمی‌دارد. مقوای مناسب برای تولید جعبه پیتزا مقوا سینگل و یا ورق فلوت دار است. اما این چه ارتباطی به طراحی گرافیک جعبه دارد؟ پاسخ ساده است. طراحی بسته بندی از تولید جدا نیست. طراح اگر با محدودیت‌ها و ویژگی‌های تولید بسته بندی آشنا نباشد یا با یک مشاور تولید در ارتباط نباشد، کار به نتیجه نمی‌رسد.

متداول ترین تکنیک چاپی که اغلب طراحان بسته بندی مقوایی با آن آشنا هستند چاپ افست است. این تکنیک چاپ باکیفیت ترین نوع چاپ روی مقوا است. زیرا بیشتر از هر نوع دیگری جزئیات تصویر را پوشش می‌دهد. اما یک نقطه ضعف دارد: حداکثر ضخامت مقوا که دستگاه چاپ افست می‌تواند روی آن چاپ کند 600 گرم است. تازه قابلیت چاپ روی این ضخامت را مدل‌های خاصی از دستگاه‌های چاپ افست دارا هستند.

ضخامت کاغذ و مقوا بر اساس وزن آن در یک متر مربع تعیین می‌شود. وقتی از مقوای 600 گرمی نام می‌بریم یعنی یک متر مربع از این مقوا 600 گرم وزن دارد.

با توجه به ضخامت زیاد که ورق سینگل دارد و چند لایه بودن ورق فلوت دار امکان استفاده از چاپ افست برای جعبه پیتزا تقریبن منتفی است. استفاده از تکنیک لمینیت نیز در اغلب مواقع برای جعبه پیتزا مقرون بصرفه نیست.

در تکنیک لمینیت، طرح گرافیکی روی کاغذ چاپ می‌شود و کاغذ روی ورق سینگل یا ورق فلوت دار چسبانده می‌شود.

برای چاپ مستقیم روی چنین مقواهایی باید از تکنیک چاپ فلکسو استفاده شود. این تکنیک محدودیت هایی نسبت به چاپ افست دارد که طراح باید به آنها آگاه باشد و طراحی را بر آن اساس انجام دهد.

ویژگی‌های فنی چاپ فلکسو

در چاپ فلکسو از کلیشه ژلاتینی برای انتقال رنگ و طرح بر روی مقوا استفاده می‌شود. باکیفیت‌ترین کلیشه‌های ژلاتینی ظرافت ترام کمتری نسبت به زینک یا پلیت آلومینیومی که در چاپ افست استفاده می‌شود دارند. بنابراین بهتر است از تونالیته رنگی استفاده نکنید یا اگر این کار را می‌کنید آن را مدیریت کنید تا به عنوان نقطه ضعف طراحی شما جلوه نکند.

در چاپ فلکسو بر خلاف چاپ افست برای هر رنگ نیاز به یک کلیشه مجزا دارید. یعنی اگر طرح شما ترکیبی از 12 رنگ است و می‌توانستید با استفاده از 4 زینک افست آن را چاپ کنید. در چاپ فلکسو نیاز به 12 کلیشه مجزا دارید. بنابراین هزینه چاپ طرح‌هایی با رنگ‌هایی متنوع با چاپ فلکسو بیشتر از چاپ افست خواهد بود. پس به فکر سفارش دهنده خود باشید و جعبه را با حداقل رنگ اما زیبا طراحی کنید.

ویژگی‌های مقوا

مقوایی که برای تولید جعبه پیتزا استفاده می‌شود می‌تواند سفید یا کرافت باشد. تکلیف طراحی گرافیک برای مقوا سفید روشن است. اما مقوا کرافت ویژگی‌هایی دارد که باید در طراحی حتمن مدنظر داشته باشید.

پوشانندگی رنگ چاپ فلکسو به اندازه‌ای است که رنگ قهوه‌ای مقوا کرافت بر آن تاثیر منفی کمتری می‌گذارد. اما در هر حال به این موضوع توجه داشته باشید که فضای منفی طراحی شما بجای سفید، قهوه‌ای است.

پیشنهاد می‌شود مطالب «جعبه پیتزا از کجا بخرم ؟»،«جعبه پیتزا خلاقانه»،«بهترین نوع جعبه پیتزا»،«خرید جعبه پیتزا»،«تولید جعبه پیتزا»را مطالعه کنید.

طراحی استراکچر جعبه پیتزا

سعی کردم مهمترین قواعد و محدودیت‌هایی که در طراحی جعبه پیتزا باید حواستان به آنها باشد را با شما در میان بگذارم. جمله معروفی هست که می‌گوید:

محدودیت خلاقیت می‌آورد!

همانطور که در تصاویر بالا دیدید با وجود تمام محدودیت‌های طراحی جعبه پیتزا می‌توان جعبه های خلاقانه طراحی نمود. پس موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: