۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

انواع روشهای بسته بندی مواد غذایی، ۵ تکنیک رایج

توسط پریچهر رضوی | ۸ مرداد ۱۴۰۲

بسته بندی مواد غذایی یکی از جنبه‌های حیاتی صنایع غذایی به شمار می‌رود که از دو جهت حائز اهمیت است. بسته بندی از کیفیت و بهداشت محصولات غذایی محافظت می‌کند و علاوه بر این، طراحی‌های چشم‌نواز و قالب‌های مناسب، نقش مهمی در جذب مصرف‌کنندگان ایفا خواهند کرد. انواع مختلفی از روشهای بسته بندی غذا برای رفع نیازهای خاص تولیدکننده و مصرف‌کننده استفاده می‌شود. در این مقاله، پنج تکنیک رایج بسته بندی مورد استفاده در صنعت غذایی و کاربردهای آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

بسته بندی مواد غذایی
بسته بندی مواد غذایی بخشی جدایی ناپذیر از صنایع غذایی مدرن است.

چرا مواد غذایی را بسته بندی می ‌کنیم؟

بسته بندی مواد غذایی بخشی جدایی ناپذیر از صنایع غذایی مدرن است که اهداف مشخصی را دنبال می‌کند که فراتر از صرفاً ارائه محصول به مشتری است.

از جمله این اهداف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع روشهای بسته بندی مواد غذایی

روشهای بسته بندی مواد غذایی
بسته بندی در صنعت غذایی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

همان طور که اشاره کردیم، بسته بندی در صنعت غذایی از اهمیت فراوانی برخوردار است و توجه به بهترین بسته بندی غذای بیرون بر هم بسیار مهم است. در ادامه قصد داریم پنج تکنیک رایج در روشهای بسته بندی مواد غذایی و کاربردهای آن‌ها را در این صنعت بررسی کنیم.  

۱. بسته بندی‌ های انعطاف پذیر

بسته بندی های انعطاف
پذیر
این انعطاف پذیری امکان ذخیره سازی و حمل آسان را فراهم می‌کند.

در انواع ظروف بسته بندی غذا انعطاف پذیر از موادی مانند فیلم‌های پلاستیکی، فویل آلومینیومی یا کاغذ استفاده می‌شود. این نوع از بسته بندی‌های را به راحتی می‌توان شکل داد و قالب بندی کرد. بسته بندی‌‌های انعطاف پذیر به طور گسترده برای تنقلات، غلات، محصولات پخته شده و برخی از نوشیدنی‌ها استفاده می‌شوند. این انعطاف پذیری امکان ذخیره سازی و حمل آسان را فراهم می‌کند. همچنین به دلیل جلوگیری از ورود رطوبت و آلاینده‌ها به داخل محفظه ماده غذایی به حفظ تازگی آن کمک شایانی خواهد کرد.

۲. بسته بندی‌های شیشه‌ای و کنسروی

بسته بندی های شیشه ای و کنسروی
این نوع بسته بندی خاصیت محافظتی مؤثری در برابر نور، هوا و رطوبت ایجاد می‌کند.

این نوع از بسته بندی‌ها معمولاً برای محصولاتی که نیاز به محافظت بیشتری دارند مانند سس‌ها، سوپ‌ها و میوه‌های کنسرو شده استفاده می‌شود. این نوع بسته بندی خاصیت محافظتی مؤثری در برابر نور، هوا و رطوبت ایجاد می‌کند. علاوه بر این ماندگاری و کیفیت غذا را نیز افزایش خواهد داد.

۳. بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده (MAP)

بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده
این روش معمولاً برای بسته بندی برخی میوه‌های تازه، سبزیجات و محصولات گوشتی استفاده می‌شود.

یکی از روشهای بسته بندی مواد غذایی تقریباً نوین، بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده (MAP) است. طی فرایند این نوع بسته بندی ترکیب گاز درون بسته بندی تغییر می‌یابد تا ماندگاری مواد غذایی فاسد شدنی را افزایش دهد. MAP با تنظیم سطوح اکسیژن، دی‌اکسیدکربن و نیتروژن از رشد میکروارگانیسم‌هایی که عامل اصلی فساد مواد غذایی هستند، جلوگیری می‌کند. این روش معمولاً برای بسته بندی برخی میوه‌های تازه، سبزیجات و محصولات گوشتی استفاده می‌شود. MAP نه تنها کیفیت غذا را برای مدت طولانی حفظ می‌کند، بلکه ضایعات ناشی از بسته بندی مواد غذایی را نیز کاهش می‌دهد. این نوع بسته بندی نسبت به روش‌های دیگر سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد.

۴. بسته بندی وکیوم

فرایند بسته بندی وکیوم شامل خارج کردن هوا از بسته، قبل از آب‌بندی کامل آن است. این روش یک محیط خلأ در اطراف غذا ایجاد می‌کند و سطح اکسیژن را کاهش داده و از رشد باکتری‌های هوازی جلوگیری می‌کند. بسته بندی وکیوم معمولاً برای گوشت، پنیر و محصولات خشک که در معرض فساد بیشتری هستند، استفاده می‌شود. این کار به حفظ تازگی و طعم غذا کمک کرده و در عین حال عمر مفید آن را افزایش می‌دهد. این روش به ویژه برای مواد غذایی فله مفید است. زیرا از فرایند اکسیداسیون که منجر به فساد و ترشیدگی ماده غذایی می‌شود، جلوگیری می‌کند.

۵. بسته بندی آسپتیک

بسته بندی آسپتیک روشی است که عمدتاً برای محصولات غذایی مایع و نیمه مایع مانند آبمیوه‌ها، محصولات لبنی و سوپ استفاده می‌شود. طی فرایند این بسته بندی محصول غذایی و مواد بسته بندی به طور جداگانه استریل می‌شوند. سپس مواد غذایی استریل شده در بسته استریل در یک محیط کنترل شده قرار می‌گیرند. این نوع از بسته بندی تضمین می‌کند که غذا عاری از آلودگی و فساد باقی می‌ماند. همچنین ماده غذایی با این نوع بسته بندی برای مدت طولانی در خارج از یخچال سالم باقی می‌ماند. بسته بندی آسپتیک به حفظ ارزش غذایی و طعم غذا کمک کرده و در عین حال امکان ماندگاری طولانی مدت غذا را فراهم می‌کند.

سوالات متداول

منظور از بسته بندی اولیه و ثانویه چیست؟

بسته بندی اولیه تماس مسقیم با ماده غذایی دارد و آن را از هرگونه آلودگی‌های خارجی و عوامل فاسدکننده محافظت می‌کند. اما بسته بندی ثانویه معمولا برای برندسازی و جذب مشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا بسته بندی مواد غذایی ماندگاری آن‌ها را بالا می‌برد؟

به طور کلی می‌توان گفت که هرگونه بسته بندی مواد غذایی به دلیل محافظت آن از آلاینده‌های بیرونی می‌تواند به ماندگاری بیشتر ماده غذایی کمک کند. اما برخی از روشهای بسته بندی مواد غذایی مانند بسته بندی وکیوم، آسپتیک و MAP نقش موثرتری در افزایش ماندگاری مواد غذایی ایفامی‌کنند.  

کلام آخر

همان طور که در این مقاله اشاره کردیم، انواع روشهای بسته بندی مواد غذایی عملکردی ضروری را ارائه می‌دهند که در صنعت غذایی نقش مهمی را ایفا می‌کند. در دنیای پویای تولید و مصرف مواد غذایی، روشهای بسته بندی مواد غذایی روز به روز نوین‌تر و مبتکرانه‌تر می‌شوند. به طور کلی می‌توان گفت که بسته بندی مواد غذایی مزایای فراوانی را چه برای مصرف کننده و چه برای تولیدکننده به ارمغان می‌آورند که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. مشاوران شرکت بسته بندی پویا فراز خلاق شما را در انتخاب انواع مختلفی از روش های بسته بندی مواد غذایی راهنمایی خواهند کرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: