۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

 طراحی صنعتی بسته‌ بندی چیست؟

توسط سحر محمدحسینی | ۱۳ شهریور ۱۴۰۲

 آیا تابه‌حال شده که محصولی را به خاطر بسته‌بندی جذابش انتخاب کرده و بخرید؟ زمانی که شما در حال مقایسه بین دو محصولی هستید که قیمت و کارکرد مشابه دارند چقدر نوع بسته‌بندی و طراحی بسته‌بندی آن کالا برای شما اهمیت دارد؟ لازم به ذکر است که اصولاً باید کیفیت کالا را مدنظر داشته باشیم نه نوع بسته‌بندی آن را اما طراحی بسته‌بندی و نمای خاص آن نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب ما دارد و ما بیشتر به سراغ محصولی می‌رویم که هم شکیل‌تر بوده و هم با بهترین بسته بندی صنعتی که دارد جلوه محصول را چند برابر کرده است.

باید گفت که حتی بسته‌بندی صنعتی به‌اندازه خود محصول اهمیت دارد؛ چراکه یک محصولی که بسته‌بندی ضعیفی داشته باشد در رقابت با محصولات مشابه، شکست‌خورده و قطعاً نمی‌تواند فروش موفقی هم داشته. طراحی صنعتی بسته‌بندی یکی از مهم‌ترین مراحل دربسته است چراکه فکر و خلاقیت اولیه بسته‌بندی در طراحی آن است.

طراحی مهم ترین مرحله بسته بندی است
طراحی مهم‌ترین مرحله بسته‌بندی است

طراحی صنعتی بسته‌بندی

به‌طور کل باید گفت که طراحی صنعتی بسته‌بندی یعنی ساخت یک بخش خارجی و جدا برای محصولات. یک طراح ‌بسته‌بندی، با استفاده از رنگ، شکل، متن، مواد و بافت این بخش خارجی را با خلاقیت خود ایجاد می‌کند. به‌بیان‌دیگر باید گفت طراحی بسته‌بندی، جعبه و پکیجینگ ترکیبی هوشمند و هنری از شکل، ساختار، متریال، متون، تصاویر، رنگ‌ها و المان‌های دیگر یک بسته‌بندی است که علاوه بر حفظ خاصیت محصول دربسته، هویت مشخصی را نیز برای برند کالا به تصویر می‌کشد. به بسته‌بندی نباید تنها به چشم یک جعبه زیبا نگاه کرد بلکه یک ابزار بازاریابی است که می‌تواند مشتری‌های زیادی را به خود جذب کرده و فروش محصول را به طرز معجزه‌آسایی بالا ببرد.

بسته بندی ابزاری است برای بازاریابی
بسته بندی ابزاری است برای بازاریابی

یک طراحی صنعتی بسته‌بندی که حرفه‌ای باشد، جذاب‌ترین جنبه‌های محصول را به نمایش گذاشته، کاربرد اصلی محصول را به مشتری معرفی می‌کند، روش استفاده از این کالا را نشان داده و از همه مهم‌تر اینکه مخاطب را تشویق به خرید می‌کند. به همین منظور است که طراحی صنعتی بسته‌بندی یک کالا خواه‌ناخواه از اصلی‌ترین فاکتورهای انتخاب مشتری می‌شود. لازم به ذکر است که داشتن یک بسته‌بندی باکیفیت، ظریف، جذاب و مقاوم به‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم باعث می‌شود تا مشتری محصول شمارا بدون تردید به دیگر محصولات موجود در فروشگاه ترجیح دهد.

طراحی حرفه ای بسته بندی
طراحی حرفه‌ای بسته بندی اهمیت بسیاری دارد

باید گفت که در پشت طراحی زیبای هر یک از محصولات، متخصصان کارآزموده‌ای هستند که با استفاده از دانش به‌روز شده طراحی صنعتی بسته‌بندی، ساعت‌ها تلاش می‌کنند تا خلاقانه‌ترین و کاربردی‌ترین شکل طراحی صنعتی بسته‌بندی را ارائه دهند. تلاش این متخصصین در جهت افزایش تقاضای مشتری برای کالایی است که آن‌ها درصدد طراحی بسته‌بندی آن هستند. آن‌ها باید از طراحی زیبای آنچه روی جلد و بسته‌بندی نقش می‌بندد مطمئن شوند. درواقع هدف آن‌ها کار روی ساختار زیبایی‌شناختی ذهن مشتری و همچنین تحریک آن برای جلب هرچه بیشترش به سمت یک کالا است.

افزایش تقاضای مشتری با بسته بندی اصولی
افزایش تقاضای مشتری با بسته بندی اصولی صورت می‌گیرد

اقدامات قبل از طراحی

قبل از اینکه بخواهید بسته‌بندی محصولی را طراحی کنید بهتر است این 3 مورد را حتماً در نظر داشته باشد. برای این کار باید به سه سؤال اساسی و مهم پاسخ دهید که با جواب دادن به این سؤالات خیلی راحت‌تر می‌توانید ایده و نظرات خود را برای طراحی بسته‌بندی اجرایی کنید.

چه کالایی می‌فروشید؟

 پیدا کردن جواب اینکه چه می‌فروشید؟ کالایتان بزرگ است یا کوچک؟ در ساختار آنچه موادی به‌کاررفته؟ کالایتان ظریف و شکننده است یا محکم و بادوام؟ می‌شود به درک صریحی از بایدونبایدهای بسته‌بندی کالا دست‌یابید. مثلاً اگر محصول شما ظریف و شکننده باشد بهتر است که بسته‌بندی محکم و بادوامی را برایش در نظر بگیرید. همچنین اگر کالای موردنظر شکلی عجیب و نامتعارفی داشته باشد، نمی‌شود از جعبه‌های آماده برای بسته‌بندی آن استفاده کرد، پس باید بسته‌بندی کاملاً اختصاصی برای آن طراحی کرد تا معرف کالای موردنظر باشد.

چه کالایی می فروشید؟
چه کالایی می فروشید؟

قرار است این کالا را به چه کسانی بفروشید؟

 دومین سؤالی که جواب آن کمک بزرگی به طراحی صنعتی بسته‌بندی ما می‌کند اینکه طرف حساب آقایان هستند یا خانم‌ها یا هردوی آن‌ها؟ مخاطب ما کودکان هستند و یا بزرگ‌ترها؟ مشتریان برای خرید کالای موردنظر بودجه محدود و مشخصی دارد و یا از قشر مرفه جامعه هستند؟

قبل از شروع به کار طراحی بسته‌بندی باید این نکته را مدنظر داشت که کالا باید از دیدگاه مصرف‌کنندگان، محصولی جذاب و خواستنی باشد و خصوصیات و علایق مشتریان را نیز در نظر داشته باشد. به‌عنوان‌مثال اگر کالای شما مخصوص افراد مسن و سالخورده است، باید متن‌های نوشته‌شده بر روی بسته‌بندی کالایتان درشت و خوانا باشد و یا اگر مشتریان شما افرادی متمول و ثروتمندند باید بسته‌بندی‌هایتان تا حدودی نمادی از تجمل‌گرایی داشته باشد.

مخاطب شما کیست؟
مخاطب شما کیست؟

طریقه عرضه این کالا به مشتریان چگونه است؟

 باید این سؤال را مطرح کنید که قرار است کالایتان در سوپرمارکت‌های بزرگ به فروش برسد یا در یک بوتیک کوچک یا فروشگاه‌های اینترنتی؟ چراکه بسته‌بندی محصولی که قرار است به‌صورت آنلاین فروخته و ارسال شود، با بسته‌بندی کالایی که قرار است در قفسه فروشگاه و در کنار انبوهی از محصولات رقیب به فروش برسد، کلی فرق دارد. اشتباهی که دربسته کالاهای فروخته‌شده در فروشگاه اینترنتی است، وجود فضای خالی و اضافی دربسته محصول است که باعث می‌شود کالا درون آن حرکت کرده و محصول و بسته‌بندی آسیب ببینند. در عوض بسته‌بندی کالایی که در قفسه فروشگاه‌ها به فروش می‌رود، باید زیبا و شکیل باشد و نگاه‌ها را به‌سوی خود جذب کند.

حال که به‌تمامی این پرسش‌ها پاسخ دادید می‌توانید در مسیر طراحی بسته‌بندی یک تصمیم درست و سرنوشت‌ساز بگیرید. چراکه طراحی بسته‌بندی یک کالا فقط یک‌بار انجام می‌شود و بهتر است که بسته‌بندی را طراحی کنید که به‌قدری جذاب باشد که سالیان سال مورد استقبال مشتریان قرار بگیرد.

طریقه ارسال کالا چگونه است؟
طریقه ارسال کالا چگونه است؟

طراحی و سپس بسته‌بندی محصولات

بسته‌بندی مناسب اولین چیزی است که مشتریان را جذب می‌کند. علاوه بر این بسته‌بندی که فکر شده و اصولی باشد می‌تواند حمل‌ونقل و همچنین حفاظت از محصول را نیز آسان‌تر کند. ازجمله موارد مهمی که باید در طراحی بسته‌بندی محصولات به آن‌ها توجه داشت عبارت‌اند از:

خلاقیت در ساخت بسته‌بندی

 ازآنجایی‌که بسته‌بندی پیام تولیدکنندگان به مصرف‌کنندگان را ارسال می‌کند به‌عنوان فروشنده خاموش شناخته می‌شود. همان‌طور که بارها گفتیم مهم‌ترین هدف از طراحی بسته‌بندی جلب نظر مخاطب و تشویق او به خرید محصول است که معمولاً با استفاده از المان‌های گرافیکی و طراحی زیبا و خلاقانه انجام می‌شود.

به‌طور حتم محصولاتی که از بسته‌بندی جذاب‌ و خلاقانه‌ای برخوردار هستند، مشتریان بیش‌تری را به خود جلب کرده و فروش بهتری هم خواهند داشت. امروزه باوجود طراحان باتجربه و فنّاوری پیشرفته، تولیدکنندگان می‌توانند محصولی خلاقانه را تولید کنند که بتواند در اولین نگاه توجه همگان را به خود جلب کند.

خلاقیت در بسته بندی
خلاقیت در بسته بندی

استفاده از علامت تجاری

لوگو یا علامت تجاری مهم‌ترین جزء از هویت بصری یک برند است که می‌تواند اهداف و ارزش‌های یک مجموعه را به مشتریان نشان دهد. طراحی و استفاده از لوگوی حرفه‌ای و جذاب علاوه برافزایش آگاهی مشتریان درباره محصول موردنظر، فروش بالاتر محصولات را نیز به همراه دارد و به همین دلیل هم توصیه می‌شود که در طراحی بسته‌بندی محصولات حتماً لوگو را مدنظر داشته باشید.

رعایت سادگی دربسته

اینکه فکر کنیم استفاده از طرح‌های شلوغ می‌تواند توجه افراد بیش‌تری را به خود جلب کند تصوری اشتباه است. چراکه طرح‌های شلوغ به‌هیچ‌وجه خوشایند مشتریان نبوده و برعکس آن‌ها را سردرگم می‌کند و این سردرگمی می‌تواند نتیجه معکوسی هم در میزان فروش کالا داشته باشد. پس بهتر است در طراحی بسته‌بندی هر محصولی سادگی و هماهنگی المان‌ها به‌خوبی رعایت شود.

سادگی در بسته بندی
سادگی در بسته بندی

صداقت در درج مشخصات بسته‌بندی 

تابه‌حال برایتان پیش‌آمده که محصولی را خریداری کرده‌اید که شکل چاپ‌شده بر روی بسته‌بندی هیچ شباهتی با خود محصول ندارد. متأسفانه برخی از تولیدکنندگان برای جذب مشتری بیش‌تر و افزایش فروش تصاویر نامربوطی را بر روی بسته‌بندی درج می‌کنند که هیچ شباهتی به محصول واقعی ندارد و مشتری به‌محض باز کردن بسته‌بندی و مشاهده محصول ناامید شده و دیگر به سراغ آن کالا نمی‌رود.

چندین برابر بهتر نشان دادن کالا درواقع فریب دادن مشتریان و مخاطبان بوده که درنهایت آن‌ها دیگر از برند و محصولتان خریداری نخواهند کرد و این به ضرر شماست… مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند محصولی ساده و معمولی را که صداقت بیش‌تری دارد خریداری کنند.

بسته محصول را شاد و طنزآلود کنید

در طراحی بسته‌بندی محصولات خود به‌خصوص اگر که مخاطبانتان کودکان و نوجوانان باشند بهتر است از کمی طنز و المان‌های بامزه استفاده کنید. چراکه جعبه‌های بامزه در عین سادگی بسیار دل‌نشین هستند و موجب جذابیت بیش‌تر محصول می‌شوند. باید گفت که استفاده از المان‌های طنز نه‌تنها برای کودکان، بلکه دربسته و جعبه محصولات بزرگ‌سالان نیز نتایج خوبی خواهد داشت.

طراحی شاد و طنزآلود
طراحی شاد و طنزآلود هم نوعی بسته‌بندی خلاقانه است

باز شدن آسان دربسته طراحی‌شده

به‌عنوان آخرین نکته باید گفت در طراحی بسته‌بندی محصول به باز شدن آسان بسته نیز فکر کنید. طراحی بسته‌بندی که در عین زیبایی و جذابیت و خلاقیت، به‌راحتی بازشده و محصول را در اختیار مشتری قرار دهد فوق‌العاده بوده و می‌تواند احساس امنیت و راحتی را به مصرف‌کننده منتقل کند.

لازم به ذکر است که اگر پاکت محصول شما حساس و ضعیف به نظر برسد مشتری احساس می‌کند که محصول درون آن آسیب‌دیده و از کیفیت کافی برخوردار نیست. پس بهتر است بسته‌بندی محصول به‌گونه‌ای باشد که بدون کمک گرفتن از هیچ‌گونه وسیله جانبی به‌راحتی باز شود

باز و بسته شدن آسان
باز و بسته شدن آسان از ویژگی‌هایی است که به آن‌ها نیاز است
چرا بسته بندی حائز اهمیت است؟

بدون بسته بندی محصول شما نه تنها هیچ هویتی در برند خود نداشته بلکه توانایی معرفی خود بعنوان یک محصول مستقل را نیز ندارد.

وظیفه طراح بسته بندی چیست؟

یک طراح بسته بندی علاوه بر داشتن تسلط در طراحی، باید از برند، هویت و البته مخاطبانش شناخت خوبی داشته باشد و با خواسته و نیاز هر دو ارتباط بگیرد.

نتیجه‌گیری

طراحی صنعتی بسته‌بندی یکی از اصلی‌ترین اصول پس از تولید محصول به‌حساب می‌آید که تولیدکننده باید پس از نظارت بر کیفیت محصول خود به فکر طراحی یک بسته‌بندی خلاقانه‌ای باشد که تا سالیان سال مشتری را هم جذب کیفیت محصول و هم طراحی بسته‌بندی کند. برای این کار بهتر است نکاتی که ذکر شد را مدنظر داشته و با توجه به سلیقه مشتری بسته‌بندی را طراحی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: