۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

اهمیت بسته بندی در فروش کالا + 5 مزیت

توسط میترا دزنابی | ۲۸ مرداد ۱۴۰۲

بسته بندی فقط راهی برای محافظت از محصول شماست؛ درست است؟ از این گذشته، آن چیزی که درون بسته بندی است، واقعاً اهمیت دارد. اگر این رویکرد شما به عنوان یک صاحب کسب و کار در مقابل اهمیت بسته بندی در فروش کالا است، امکان دارد خودتان را در معرض شکست قرار دهید. بسته بندی یک محصول علاوه بر اینکه در بازاریابی محصولاتتان مهم است، در بازاریابی برند شما نیز نقش حیاتی دارد.

بسته بندی یک محصول چقدر اهمیت دارد؟

بر اساس اینفوگرافیک، 52 درصد از مصرف کنندگان می­گویند که اگر محصولاتی را در بسته بندی‌های درجه یک دریافت کنند، احتمالاً برای خریدهای دیگر، آن محصول را انتخاب خواهند کرد. 90 درصد از مصرف کنندگان محصولات، پس از خرید، از جعبه­ها، بسته بندی ها و کیسه­های بسته بندی محصول خود دوباره استفاده می­کنند و جهل درصد از آن­ها، اگر بسته بندی جالب باشد، عکس آن را به اشتراک می‌گذارند.

در ادامه دلایلی برای اهمیت بسته بندی در فروش کالا و در بازاریابی یک محصول آورده شده است:

هزاران محصول در بازار است و به احتمال زیاد هزاران محصول مشابه آن نیز وجود دارد. طبق گفته The Arka، یک سوم تصمیم گیری مشتریان صرفاً بر اساس بسته بندی محصول است. به همین علت است که بسته بندی محصول شما بیشترین تأثیر را در افزایش فروش خواهد داشت. بسته بندی محصول اولین چیزی است که مشتریان چه در فروشگاه و چه به صورت آنلاین با آن در تعامل هستند.

دلیل تمایز محصول شما از بقیه محصولات، در حقیقت همان بسته بندی است. بسته بندی‌هایی که جذابیت ندارند، اغلب به عنوان محصولات با کیفیت بد در نظر گرفته می شوند؛ زیرا بسته بندی کاملاً با محصول شما مطابقت ندارد و خسته کننده و غیر‌اصلی به نظر می‌رسد. استفاده از بسته بندی زیبا و با کیفیت برای محصولات شما راه حلی مناسب است.

اهمیت بسته بندی در فروش کالا در این است که شما می‌توانید با برند خود ارتباط برقرار کنید، مستقیماً با مشتریان خود صحبت کنید و این امر به محصول شما اجازه می‌دهد در ردیف‌های محصولات رقبایتان بدرخشد. استفاده از طراحی بسته بندی استراتژیک در ایجاد آگاهی از برند اهمیت دارد. بنابراین، از این راه، برای برجسته کردن لوگوی خود استفاده کنید و اطلاعات معنادار را از طریق گرافیک و تایپوگرافی به اشتراک بگذارید.

برقراری ارتباط با یک پیام

در حالی که بسته بندی شما می تواند به عنوان یک بیلبورد قابل حمل برای برند شما عمل کند، همچنین راهی عالی برای صحبت مستقیم با مشتریان شما است. اینجاست که بیلبورد قابل حمل شما وارد عمل می شود، کارکرد آن نشان دادن برند شما و جلب توجه به محصول شما است، در حالی که برند شما را از رقبا متمایز می کند. پیامی که می‌خواهید در جبهه منتقل کنید باید کوتاه و تاثیرگذار باشد.

به عبارت دیگر، حفظ کردن آن را ساده و آسان کنید. پشت بسته بندی یک محصول به عنوان یک منطقه اطلاعاتی برای کالای شما عمل می کند. این گفتگو بین محصول شما و مشتری برقرار می کند. به دلیل تقاضای مصرف کننده، پشت بسته بندی می تواند کاملاً با اطلاعات خوشه ای باشد، بنابراین مطمئن شوید که آن را واضح، مختصر و سازماندهی کرده­اید.

به این ترتیب شما مستقیماً با بازار هدف خود صحبت می کنید و با آن درگیر می شوید و در عین حال از سایر رقبای دیگری که مشتریان شما ممکن است در قفسه ها ببینند، متمایز می شوید. اگر بسته‌بندی محصول شما، آن اطلاعاتی که رقبای شما روی بسته‌بندی خود ارائه می‌دهند را ندارد، این امر می‌تواند محصول شما را در معرض ضرر قرار دهد، بنابراین از طرح‌های بسته‌بندی رقبای خود نیز به خوبی اطلاع داشته باشید.

ایجاد یک تجربه بهتر برای مشتری

در حالی که بسیاری از شرکت‌ها زمان زیادی را صرف طراحی و مفهوم‌سازی محصول خود می‌کنند، بسته‌بندی اغلب به‌عنوان یک فکر ثانویه به‌جای اولویت می‌آید و از اهمیت بسته بندی در فروش کالا غاقل می­شوند.

واقعیت این است که امروزه بسته بندی قسمت قابل توجهی از تجربه مشتری است. به خصوص که تجارت الکترونیک در دنیای خرده‌فروشی تاج و تخت را در دست گرفته است، مشتریان به احتمال زیاد به بررسی آنلاین سایر مشتریانی که قبلاً محصول شما را خریداری کرده‌اند روی می‌آورند.

هنگامی که مشتری محصول شما را از جعبه باز می کند، باید یک واکنش عاطفی مثبت یا احساسات را برانگیزد. این موضوع از طریق جعبه‌گشایی ویدیوها در YouTube برجسته می‌شود که وسواس افراد را برای تجربه و تعامل نه تنها با محصول، بلکه عمدتاً بسته‌بندی نشان می‌دهد. طبق گفته شرکت بسته بندی، 40 درصد از خریداران آنلاین می گویند که اگر بسته بندی مارک دار و جالب باشد، احتمال بیشتری دارد که تصویر یا ویدیوی محصول را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

5 دلیل اهمیت بسته بندی در فروش کالا

امروزه، محصولات روزمره عمر کوتاه اما اثرات طولانی مدت دارند. افزایش دایره‌ای مواد، مقدار بسته‌بندی یک­بار مصرف را کاهش می‌دهد و چرخه عمر مواد را افزایش می‌دهد. در ادامه مقاله، پنج دلیل مهم در اهمیت بسته بندی در فروش کالا فهرست شده است. پس از مطالعه آن­ها، در بخش نظرات، نظر خود را به اشتراک بگذارید؟

1. حفاظت

در واقع اولین و مهمترین هدف از بسته بندی محافظت از محتویات محصول در برابر هر گونه آسیبی است که امکان دارد در حین حمل و نقل، جابه­جایی و نگهداری به وجود بیاید. بسته بندی، این شرایط را برای محصول فراهم می‌کند تا در طول زنجیره لجستیک خود، از سازنده تا کاربر نهایی دست نخورده نگه‌داری شود. همچنین این ویژگی، محصول را در برابر هرگونه رطوبت، نور، گرما و دیگر عوامل خارجی محافظت می‌کند. در حقیقت این امر مهمترین هدف بسته بندی است.

به همین دلیل غیرعادی نیست که مقدار بسته بندی به مراتب بیشتر از محصول واقعی داشته باشید. به خصوص هنگام سفارش اجناس از فروشگاه های آنلاین. میزان زباله های بسته بندی که محصول دارد، می‌تواند واقعاً حیرت آور باشد. در مجموع، هدف بسته بندی محافظت است؛ اما بین بسته بندی هوشمند و زیبا و بسته بندی بدون طراحی، تفاوت وجود دارد و اینجاست که اهمیت بسته بندی در فروش کالا برجسته می­شود.

2. ایمنی

در میان ویژگی‌هایی که در بسته بندی نقش دارند، ایمنی اهمیت بالایی در حفظ محتویات و مصرف کنندگان آن دارد. بسته بندی لازم است دارای اطلاعات مهم محصول و ایمنی‌اش باشد. به عنوان مثال، برای محصولات غذایی تاریخ بسته بندی، تاریخ انقضای آن و لیستی از مواد تشکیل دهنده باید به وضوح روی بسته بندی قابل مشاهده باشد. هیچ ماده شیمیایی مضر، بو یا طعم نباید از مواد بسته بندی به غذا منتقل شود.

علاوه بر این، باید از بسته بندی مشخص شود که آن محصول حاوی مواد سمی است. این اطلاعات همه باعث بالارفتن ایمنی محصول برای مصرف کننده می‌شود. اطلاعات زیاد همیشه بهتر از نداشتن اطلاعات است و این موضوع درتأثیر بسته بندی در فروش کالا قرار می­گیرد.

3. جذابیت

بسته بندی بخش مهمی از برند و بازاریابی یک محصول را در بر می­گیرد. یک بسته بندی منحصر به فرد می‌تواند جذابیت محصول را بالا ببرد و در نتیجه بر تمایل به خرید محصول اثر بگذارد. بسته بندی به اندازه خود محصول اهمیت دارد. هدف آن متمایز شدن از قفسه یا وب سایت، زیاد شدن فروش، ارائه اطلاعات مربوط در مورد محصول و افزایش علاقه­مندی به آن است. بسته بندی محصول بر تصمیمات خرید مشتریان نیز اثر دارد.

یک بسته‌بندی همچنین می‌تواند داستان کاملی را در مورد تجارت پشت محصول و تأثیرات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی محصول توضیح دهد. این امر، ابزاری برای انتقال ارزش های شرکت و مزایای بزرگی است که محصول برای مصرف کننده به ارمغان می آورد.

4. قابلیت استفاده

مصرف کنندگان به دنبال بسته بندی مناسب، برای هدفی هستند. محصولات به یک بسته بندی کاربردی و «محافظ» نیاز دارند که فوق‌العاده کاربر پسند باشد. اهمیت بسته بندی در فروش کالا در این است که قابلیت استفاده از بسته بندی فقط توسط مصرف کنندگان قضاوت می‌شود. بسته بندی که به راحتی باز و بسته می‌شود و می­توان آن را دوباره استفاده کرد یا بازیافت کرد، برخی از نیازهای مصرف کنندگان را برآورده می‌کند.

علاوه بر این، طراحی بهینه می‌تواند قابلیت استفاده را بیشتر کند. روند امروزی در قابلیت استفاده بسته‌بندی، تغییر جهت از فرهنگ یکبار مصرف به خرید محصولات به صورت عمده، در بسته‌بندی‌های قابل استفاده مجدد و ظروف شخصی مانند قبل از دهه 1960 دارد.

5. پایداری

بیشتر مصرف کنندگان قبل از تصمیم‌گیری برای خرید به ردپای کربن، قابلیت استفاده مجدد و بازیافت مواد بسته بندی دقت می‌کنند. در واقع بسته‌بندی پایدار چگونه درک می‌شود و آیا تأثیر مثبت بیشتری بر تعداد فروش دارد. طراحی بسته بندی نقش بسزایی در تعیین آسان بودن جداسازی مواد از یکدیگر و در نتیجه استفاده مجدد و بازیافت بسته بندی دارد.

مصرف کنندگان به طور فزاینده ای در مورد اثرات زیست محیطی در اقدامات خود آگاه هستند. آن­ها پیش از خرید محصول، مواد مورد استفاده در بسته بندی را ارزیابی می‌کنند. اهمیت بسته بندی در فروش کالا زمانی تداعی می­شود که برچسب روی بسته بندی اطلاعات واضحی در مورد اثرات زیست محیطی و قابلیت بازیافت محصول و بسته بندی دهد، در آن لحظه، قطعاً چشم مصرف کننده را به طور مثبت جلب خواهد کرد.(پیشنهاد می‌شود مطالب «آموزش بسته بندی کالا»،«روش های بسته بندی کالا»،«علامت روی برچسب بسته بندی کالا نشانه چیست» را مطالعه کنید.)

سخن پایانی

همچنین بسته بندی فرصتی است تا بتوانید به مشتریان بگویید، به عنوان یک برند چه شخصیتی دارید و به چه چیزی معتقد هستید. انتظار نداشته باشید بسته بندی محصول بر سر مشتری فریاد بزند «من را بخر!». باید جذاب باشد، تنش ایجاد کند و طیفی از احساسات را برانگیزد. در حقیقت اهمیت بسته بندی در فروش کالا آن­جا مشخص می­شود تا مشتری را تحریک کند که فراتر از محصول خود به برند فکر کند.

علاوه بر این، به بسته بندی به عنوان یک کانال ارتباطی فکر کنید. برخی از شرکت‌های خرده‌فروشی از برچسب‌ها برای ارائه اطلاعات در مورد محصول یا هدایت مشتریان به سمت کانال‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. برای مثال، یک شکلات‌فروشی یا گل‌فروشی، ممکن است یک پیام دست‌نویس را در داخل جعبه قرار دهد، اگر سفارش برای یک مناسبت خاص باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: