۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

علامت روی برچسب بسته‌ بندی کالا نشانه چیست؟

توسط سحر محمدحسینی | ۱ آبان ۱۴۰۲

قبل از خرید هر محصولی بهتر است ابتدا به علائم، اعتبار و سلامت محصول و بسته‌بندی دقت کنید چراکه این علامت‌های درج‌شده روی بسته‌بندی محصولات، راهنمای خوبی برای شما هستند که نوع نگهداری و استفاده‌ی درست از محصول را بدانید. معمولاً علائمی روی بسته‌بندی محصولات شکستنی و مواد غذایی درج‌شده که جهت قرارگیری در بسته‌بندی و استفاده از آن‌ها را نشان می‌دهد و بهتر است معانی آن‌ها را بدانید. طراحان بسته‌بندی محصولات این علائم را به‌خوبی می‌شناسند و از آن‌ها به‌طور صحیح در طراحی بسته‌بندی استفاده می‌کنند. در طراحی بسته‌بندی مواد غذایی، دارویی و یا سایر کالاها اعلان و هشدارهای خاصی دارند که گاهی در سراسر جهان این علائم مشترک بوده و استفاده می‌شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا معانی این علامت‌ها را بررسی نماییم.

علائم روی برچسب بسته بندی کالا برای چیست؟
علائم روی برچسب بسته بندی کالا برای چیست؟

علائم روی برچسب بسته‌بندی کالا

همان‌طور که می‌دانید بسته‌بندی کالا تأثیر زیادی در بازاریابی و فروش آن داشته و نقش مهمی در صادرات کالا هم دارد. بسته‌بندی درست و اصولی است که تمام نکات لازم را مدنظر داشته و بعد از یک طراحی خوب و جذاب، علائم و نشانه‌های ضروری که باید روی بسته درج شود را مطابق با نوع محصول طراحی کند. برای اینکه کالای ما نقش مهم و پررنگ‌تری در بازار داشته باشد، باید بسته‌بندی را مطابق باسلیقه بازار، جذاب و زیبا انتخاب کرد.

حال باید پرسید علائم بسته‌بندی کالا چیست؟ این علائم به این جهت بر روی طراحی بسته‌بندی اجرا می‌شوند تا اطلاعاتی را در مورد محصول در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مشتری بدهند. بهتر است درباره این علائم بسته‌بندی  اطلاعاتی داشته باشیم تا علائم درستی را هنگام طراحی روی کالای خود پیاده‌سازی کنیم.

هر علامت نشانگر مفهومی برای مشتریان است
هر علامت نشانگر مفهومی برای مشتریان است

کاربرد علائم روی برچسب بسته‌بندی کالا

علائم روی بسته‌بندی به‌خصوص در زمان حمل‌ونقل چه در جابه‌جایی‌های داخلی و چه در حمل‌ونقل‌های بین‌المللی کاربردهای زیادی دارند. با مشاهده این علائم روی انواع بسته‌بندی‌ها، مصرف‌کنندگان اطلاعاتی درباره نوع محصول داخل بسته‌بندی، موارد احتیاط و نکات ایمنی، همچنین اطلاعاتی در مورد خود بسته‌بندی به دست می‌آورند. یکی از نکاتی که در حمل‌ونقل بین‌المللی محصول وجود دارد این است که شاید زبان کشور مبدأ با زبان کشور مقصد یا مصرف‌کننده یکسان نباشد و یا در زمان جابه‌جایی، بسته‌بندی توسط کارگران بی‌سواد جابه‌جا و انتقال داده شوند. پس درج برخی علائم مخصوصاً علائم بین‌المللی و قابل‌فهم برای همه بر روی بسته‌بندی ضروری است. تعداد علائم روی برچسب بسته‌بندی کالا زیاد بوده که ما به شرح برخی از معروف‌ترین و مهم‌ترین نمادهای روی بسته‌بندی می‌پردازیم.

نماد شکستنی

نماد شکستنی یکی از علائم بسیار مهم روی بسته‌بندی است و این علامت هشدار می‌دهد که محصول داخل بسته‌بندی شکستنی است و لازم است که با دقت حمل شود.

نماد فلش رو به بالا

این علامت روی بسته‌بندی نشان می‌دهد که کدام طرف بسته باید بالا قرار گیرد تا محصول آسیب نبیند.

نماد بااحتیاط حمل شود

این نماد روی بسته‌بندی بیانگر آن است که محصول درون بسته‌بندی احتیاج به مراقبت دارد.

با احتیاط حمل شود
با احتیاط حمل شود

نماد چتر

یکی دیگر از علائم روی بسته‌بندی نماد چتر است. این علامت نشان‌دهنده آن است که بسته‌بندی باید دور از باران و محیط مرطوب نگهداری شود.

نماد دماسنج

از این علامت معمولاً روی بسته‌بندی‌های مواد غذایی (کارتن مواد غذایی) و یا نوشیدنی استفاده می‌شود که نشان‌دهنده دمای مطبوع برای نگهداری کالا است.

نشان دهنده دمای مطبوع کالا است
نشان دهنده دمای مطبوع کالا است

نماد کتاب

این علامت که روی برخی از بسته‌بندی‌ها دیده می‌شود به این معنا است که اطلاعات بیشتر در مورد محصول درون بسته ارائه‌شده است.

دفترچه اطلاعاتی که داخل بسه بندی است
دفترچه اطلاعاتی که داخل بسه بندی است

نماد انداختن زباله به سطل زباله

این نماد که روی اکثر بسته‌بندی‌ها دیده می‌شود نشانگر آن است که بعد از مصرف به شیوه صحیح زباله را به سطل زباله بیندازید.

نماد داخل سطل زباله نیندازید

این علامت روی بسته‌بندی برخلاف نماد قبلی به معنی آن است که بسته حاوی محصولات الکترونیکی است و نباید در سطل عمومی انداخته شود.

نماد طول عمر

از این نماد روی بسته‌بندی برای نشان دادن زمان مصرف مناسب برای محصول استفاده می‌شود. این علامت نیز یکی دیگر از علائم روی بسته‌بندی است که اهمیت زیادی برای مصرف‌کننده دارد. 

طول عمر محصول را نشان می دهد
طول عمر محصول را نشان می دهد

این علامت معروف به نماد بازیافت است و نشان‌دهنده استفاده از مواد قابل بازیافت در بسته‌بندی کالا است.

نشانه بازیافت کالاست
نشانه بازیافت کالاست

نماد حلقه

این نماد روی بسته‌بندی‌ها همان نماد بین‌المللی بازیافت است که جهت آموزش و تشویق مصرف‌کننده برای قرار دادن آن در سطل بازیافت به‌جای سطل زباله است.

نماد سازگاربامحیط‌زیست  

این نماد در اروپا بر روی بسته شرکت‌هایی که محصولاتشان سازگاربامحیط‌زیست است استفاده می‌شود.

نماد استاندارد روی بسته‌بندی

علامت استاندارد یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین علائم روی بسته‌بندی انواع محصولات خوراکی و مصرفی است چراکه این علامت نشانگر تعهد و ضمانتی است که کالا در تولید محصول با استانداردهای ملی دارد.

استاندارد نشانه اطمینان کالاست
استاندارد نشانه اطمینان کالاست

نماد سیب سلامت

 نماد سیب سلامت به‌صورت اجباری بر روی تمامی محصولات آرایشی و بهداشتی، دارویی، غذایی و تجهیزات پزشکی درج می‌شود. این نماد که توسط سازمان غذا و دارو ایران به شرکت‌ها و کارخانه‌ها داده می‌شود، جزء استانداردهای داخلی محسوب می‌گردد.

نمادی برای اطمینان از محصولات آرایشی و بهداشتی
نمادی برای اطمینان از محصولات آرایشی و بهداشتی

نماد مواد به‌شدت قابل اشتعال

این نماد نشان می‌دهد محتویات بسته‌بندی بسیار قابل اشتعال بوده و در استفاده و نگهداری از آن باید محتاط بود. مواردی مانند انواع اسپری‌ها، کرم‌های ضد آفتاب و … دارای این علامت هستند.

نماد مواد تشکیل‌دهنده محصول

این نماد در کنار لیست مواد تشکیل‌دهنده محصول قرارگرفته و پس‌ازآن تمامی مواد تشکیل‌دهنده نوشته می‌شود.

نماد مواد غذایی مخصوص گیاهخواران

این نماد به مشتری اطلاع می‌دهد که محتویات بسته برای افراد گیاهخوار مناسب است و در این محصول غذایی از هیچ گوشت و پروتئین حیوانی استفاده‌نشده است.

نمادی برای موادغذایی مخصوص کیاهخواران
نمادی برای موادغذایی مخصوص کیاهخواران

نماد محتویات محصول برای بچه‌های زیر 3 سال مناسب نیست

 این نماد نشان‌دهنده این است که محتویات بسته به دلایل مختلف برای کودکان زیر سه سال مناسب نیست. البته عدد ۳ در اینجا سن سه‌سالگی را نمایش می‌دهد و گاهی ممکن است در محصولات مختلف این عدد فرق داشته باشد.

نماد مشخصات سازنده محصول

همیشه این نماد در کنار نام و مشخصات سازنده محصول درج می‌شود.

نماد تاریخ انقضای محصول

این نماد در کنار تاریخ انقضا محصول درج می‌شود و یکی از پرکاربرترین نمادها به‌حساب می‌آید.

نماد هشدار

نماد هشدار بیشتر بر روی محصولات برقی و الکتریکی درج می‌شود و از مهم‌ترین نمادهاست.

آیا همه این علائم و نمادها بین المللی هستند؟

خیر بعضی از علائم مخصوص کشورهای مختلف بوده و فقط در داخل کشور اعتبار دارند. مانند علامت سیب سلامت که فقط در ایران دارای اعتبار است.

آیا همه تولیدکنندگان باید از این نمادها بر روی بسته بندی محصول خود استفاده کنند؟

بله همه تولیدکنندگان موظف هستند که با توجه به نوع محصول خود از این علائم استفاده کنند.

کاربرد اصلی این علائم چیست؟

درج این علائم روی بسته بندی بیشتر برای آگاهی مشتری از محتویات داخل بسته و سپس اطمینان او از سلامت محصوا است.

نتیجه‌گیری

برخی از علائم روی برچسب بسته‌بندی کالا از مهم‌ترین مواردی است که باید بر روی بسته‌بندی وجود داشته باشد. موارد گوناگونی ازجمله بارکد، علائم هشداردهنده، ارزش غذایی و… که باید بر روی محصول درج کنید؛ اما گاهی ممکن است متن‌ها و نوشته‌هایی را روی بسته‌بندی درج کنید که مشتریان را بیش‌تر به خرید ترغیب می‌کند و تمام این موارد به کسب‌وکار و نوع محصول تولیدی بستگی خواهد داشت.

اما اطلاعاتی هم هستند که به‌صورت موقتی بر روی محصول درج می‌شوند. اطلاعاتی همچون تاریخ تولید و انقضا، قیمت و سری ساخت که این اطلاعات هرچند وقت یک‌بار تغییر می‌کنند و به همین دلیل بهتر است آن‌ها را مستقیماً بر روی برچسب بسته‌بندی کالا درج نکنید. ما به عنوان شرکت چاپ و بسته بندی توصیه می‌کنیم که به هنگام طراحی بسته‌بندی متناسب با اطلاعات متغیر و موقتی فضایی را جدا کرده تا بعدها این اطلاعات به‌صورت مهر یا برچسب به بسته‌بندی محصولتان اضافه شوند. همه این موارد و نکات بستگی به طراحی خوب و اصولی طراح بسته‌بندی دارد که چگونه بسته‌بندی را طراحی کند که هم جذاب و زیبا بوده که مشتری را به خود جذب کند و هم اطلاعات و نمادهای مختلف و ضروری را روی بسته‌بندی درج کند تا مشتری با آگاهی کامل کالای موردنظر را خریداری کند.(پیشنهاد می‌شود مطالب «آموزش بسته بندی کالا»،«تاثیر بسته بندی در فروش کالا»، «اهمیت بسته بندی در فروش کالا»،«روش های بسته بندی کالا» را مطالعه کنید.)

یک پاسخ به “علامت روی برچسب بسته‌ بندی کالا نشانه چیست؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: