۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

تاثیر بسته بندی در فروش کالا را بخوانید و فروش خود را چند برابر کنید!

توسط میترا دزنابی | ۷ شهریور ۱۴۰۲

وقتی به فروشگاه‌های اینترنتی سر می‌زنید و قصد خرید یک محصول را دارید، حتما به قسمت نظرات توجه می‌کنید. شما می‌خواهید با خواندن نظرات سایر کاربران از تجربه آن‌ها، کیفیت کالا و منصفانه بودن قیمت محصول اطلاع پیدا کنید. اما در بین نظرات ممکن است برخی به پاره بودن، بی‌کیفیت بودن و نداشتن پرستیژ بسته بندی کالا اشاره کنند. شاید این از نگاه برخی اهمیت زیادی نداشته باشد، اما وقتی تاثیر بسته بندی در فروش کالا را به طور علمی بررسی کنید، به عمق و اهمیت آن پی می‌برید. اینجا قصد داریم چند تاثیر روانشناسی بسته بندی‌های لاکچری روی مشتری و افزایش فروش را بررسی کنیم.

میزان تاثیر بسته بندی در فروش کالا

بسته‌بندی یک ابزار بازاریابی قدرتمند است که می‌تواند بین فروش یا از دست دادن مشتری تفاوت زیادی ایجاد کند. تصور کنید در یک هایپرمارکت بزرگ هستید و در قفسه مواد شوینده به دنبال یک مایع دستشویی باکیفیت هستید که پوست دست شما را نرم نگهدارد. اما همیشه در بین انواع و اقسام محصولاتی که تجربه امتحان کردن آن‌ها را ندارید، به دنبال زیباترین بطری مایع دستشویی هستید. وقتی ظرف محصول رنگ زیباتر و برچسب حرفه‌ای داشته باشد، شما را مجذوب خود می‌کند.

این موضوع برای تمامی مشتریان وجود دارد و وقتی آن‌ها از یک برند اطلاعات کافی ندارند، به بسته‌بندی محصول توجه می‌کنند. اما این تنها یک تاثیر بسته بندی در فروش کالا و محصول است.

جالب است بدانید در یک مطالعه که در کشور انگلستان برای میزان اهمیت بسته بندی کالا برای مشتریان صورت گرفت، مشخص شد 73 درصد از مصرف‌کنندگان برای تصمیم‌گیری، به بسته‌بندی توجه زیادی دارند. بسته‌بندی مهم‌ترین و برجسته‌ترین نقطه فروش برای هر محصولی است و اولین برداشت از برند را ایجاد می‌کند.

دلایل اهمیت بسته‌بندی محصولات

دلایل اهمیت بسته بندی در فروش کالا را می‌توان در موارد زیر بررسی کرد:

ایجاد تمایز از رقبا

در بازار رقابتی دنیای امروز، موفقیت برای داشتن مشتریان بیشتر کار ساده‌ای نیست. این کار به تخصص، تلاش و مهارت نیاز دارد. همچنین باید در طولانی مدت منتظر دریافت مشتریان بیشتر باشید. وقتی محصولات بسته‌بندی چشم‌نواز داشته باشند، به محصولات کمک می‌کند تا از سایرین متمایز شوند.

در قفسه هایپر مارکت تعداد زیادی محصول از برندهای مختلف وجود دارد. آن چیزی که به شما کمک می‌کند سریع برند مورد نظر خود را در قفسه پیدا کنید، بسته‌بندی محصول است. عنصر رنگ نیز در زیر مجموعه بسته‌بندی قرار می‌گیرد و یکی از المان‌های موثر برای جذب مشتری است.

لذت بردن از باز کردن محصول

یک تاثیر بسته بندی در فروش کالا را زمانی می‌توانید درک کنید که به لحظه باز شدن آن توسط مشتری بیندیشید. مشتریان به باز کردن کالا اهمیت زیادی می‌دهند و برایشان بسیار هیجان انگیز است که بسته‌بندی متفاوت باز شود. در واقع این کار راهی برای بدست آوردن احساسات مثبت مشتریان و ادامه روند فروش است. اگر بخواهید آن‌ها دوباره از شما خرید کنند، یکی از راه‌های آن ارائه محصولات با بسته‌بندی خاص است.

دادن هویت به محصول

به کالاهایی که به صورت فله عرضه می‌شوند، نگاه کنید! حبوبات، غلات، آجیل‌، ادویه‌ها، برنج و چای از جمله محصولاتی هستند که اغلب به شکل فله نیز عرضه می‌شوند. اما آیا مثل محصولات بسته‌بندی شده فروش دارند؟ اگرچه همیشه محصولات فله و بدون بسته‌بندی ارزان‌تر هستند، اما مشتریان به ندرت به کیفیت آن‌ها اعتماد می‌کنند.

بسته‌بندی به محصول هویت می‌بخشد و به مصرف‌کنندگان این اطمینان را می‌دهد که محصول خریداری شده دارای شناسنامه است. اگر آن‌ها از آنچه که خریده‌اند، راضی نباشند، این ضمانت وجود دارد که برای دفعات بعد به سراغ آن برند نروند. اما در مورد محصولات فله این خاصیت وجود ندارد و نمی‌توان تضمین کرد که اگر بار بعد بخواهند خرید کنند، همان محصول دوباره وارد سبد خرید آن‌ها نشود.

نشان دادن کیفیت بالای محصول

یکی دیگر از نشانه‌های تاثیر بسته بندی در فروش کالا در میزان کیفیت محصولات است. در واقع برندهایی که برای تولید محصولات خود زحمت زیادی می‌کشند و از مواد اولیه مرغوب استفاده می‌کنند، به تمامی مراحل از تولید تا عرضه نیز فکر کرده‌اند. برای این برندها، مصرف‌کننده در اولویت است و بنابراین به صفر تا صد تولید و عرضه اندیشیده‌اند.

وقتی یک محصول بسته بندی حرفه‌ای دارد، نشان می‌دهد در تولید آن نیز وقت زیاد و مواد اولیه باکیفیت استفاده شده است. اما بسته‌بندی ضعیف ذهنیت منفی ایجاد می‌کند و هر چقدر هم برای تولید محصول خود تلاش کرده باشید، باز هم نمی‌توانید به مصرف‌کننده ثابت کنید شما یک برند معتبر هستید و تولیدات شما مرغوب هستند.

تصورات و ذهنیت مصرف‌کنندگان تنها از تبلیغات شما نشأت نمی‌گیرد، بلکه آن‌ها خودشان نیز پای میز قضاوت می‌روند. آنچه را که از محصول مشاهده می‌کنند، بر روی میز داوری قرار می‌دهند و در نهایت تصمیم می‌گیرند که محصولات شما را بخرند یا منصرف شوند.

ارائه اطلاعات به مشتریان

مشتریان نه تنها از باز کردن یک بسته‌بندی خاص لذت می‌برند، بلکه اطلاعات روی بسته را نیز مطالعه می‌کنند. این اطلاعات شامل تاریخ تولید، تاریخ انقضاء، نحوه مصرف، مواد تشکیل دهنده، داستان برند و خواص و فواید محصول است. اگر تولیدات شما شامل مواد غذایی است، برای بسیاری از مصرف‌کنندگان اطلاعاتی از قبیل میزان کالری و مواد مغذی محصول اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین با داشتن بسته‌بندی می‌توانید این اطلاعات مفید را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهید.(پیشنهاد می‌شود مطلب «علامت روی برچسب بسته بندی کالا نشانه چیست» را مطالعه کنید.)

حفاظت از محصولات

یکی دیگر از مهم‌ترین موارد تاثیر بسته بندی در فروش کالا به افزایش ماندگاری کالاها مربوط می‌شود. این نکته در مورد تمامی اجناس از مواد غذایی و دارو گرفته تا لوازم خانگی و … اهمیت پیدا می‌کند. فرض کنید شما یک کارگاه تولید اکسسوری‌های شکستنی دارید و بسیاری از مشتریان از طریق فروشگاه اینترنتی یا شبکه‌های اجتماعی خرید خود را انجام می‌دهند. در این صورت برای ارسال محصولات حساس و شکستنی خود باید به بسته‌بندی توجه زیادی داشته باشید تا سالم به مقصد برسد.

حالا وقتی مشتری محصول را از شهر دیگری خریده است، زمان باز کردن با ظرف یا گلدان شکسته روبرو نمی‌شود. بسته بندی ماندگاری محصولات غذایی و دارویی را نیز افزایش می‌دهد و مانع از فاسد شدن آن‌ها می‌شود. بنابراین بسته‌بندی نه تنها به افزایش فروش منجر می‌شود، بلکه از خسارت و ضرر هم جلوگیری می‌کند.

جلب توجه مشتریان

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایلی که تاثیر بسته بندی در فروش کالا را افزایش می‌دهد، ایجاد جرقه در ذهن مشتری است. به همین دلیل است که برندهای بزرگ همیشه به فکر بسته‌بندی‌های کاربردی برای محصولات خود هستند. رنگ‌ها از جمله راه‌های ورود به ذهن مصرف‌کنندگان است. وقتی برای بسته‌بندی از رنگ‌های شاد استفاده می‌کنید که توجه بازدیدکنندگان فروشگاه را جلب می‌کند، شانس بیشتری برای فروش محصول خود دارد.

در مثالی که در بالا برای خرید مایع دستشویی ارائه دادیم، اگر برای بسته‌بندی از رنگ‌های لطیف مثل یاسی و صورتی استفاده شده باشد، مصرف‌کننده متقاعد می‌شود که این محصول برای پوست دست او مناسب‌تر است. در واقع بسته‌بندی راهی است که ویژگی‌های محصول را برای مشتریان معرفی کرده و او را برای خرید کردن ترغیب کنید.

حفظ مشتریان فعلی

از جمله برندهایی که در بسته‌بندی پیشرو بوده‌اند می‌توان به اپل، نایک، هرمس، مک دونالد، گوچی، لیمون، جو مالون و تیفانی اند کو اشاره کنیم.

برندی مثل اپل آنقدر به بسته‌بندی محصولات خود اهمیت می‌دهد که بعد از طراحی پک‌ها، یک اتاق محرمانه در نظر گرفته می‌شود. طراح شرکت باید به مدت یک ماه در این اتاق قرار بگیرد تا مدام محصولات را باز و بسته کند. هدف از این کار، پی بردن به آسان بودن باز کردن بسته بندی برای مشتریان است. در واقع اپل آنقدر به این موضوع توجه دارد تا مشتریان خود را به خاطر چنین موضوع مهمی از دست ندهد.

انتقال ارزش‌های برند

یکی دیگر از مزیت‌های بسته‌بندی برای محصولات و تاثیر آن در فروش کالا، با انتقال ارزش‌های برند انجام می‌شود. شما وقتی بسته‌بندی حرفه‌ای برای کالا داشته باشید، نشان می‌دهد برند شما از اعتبار بالایی برخوردار است. از سوی دیگر بسیاری از مصرف‌کنندگان به تجربه و تاریخچه یک برند توجه زیادی دارند. از نظر آن‌ها هر چقدر یک برند سابقه طولانی‌تری داشته باشد، به این معناست که تجربه او در تولید محصولات بیشتر است و در نتیجه آنچه تولید می‌کند، مرغوب‌تر است.

بسته بندی اولین المان مهمی است که مصرف‌کننده مشاهده می‌کند و می‌تواند به ذهن او القا کند شما در کار خود حرفه‌ای هستید. حتی اگر سابقه زیادی در شغل خود ندارید، یک بسته بندی حرفه‌ای ذهن مصرف‌کننده را به تسخیر برند درمی‌آورد و به او نشان می‌دهد شما قدرت رقابت با برندهای بزرگ را دارید.

استفاده از بسته‌بندی محصول

یک ایده جالب برای افزایش تاثیر بسته بندی در فروش کالا استفاده از جعبه، قوطی، بطری و بانکه‌هایی است که بعد از مصرف محصول، همچنان برای مشتری کاربرد داشته باشد. برای مثال یک برند معتبر برای بسته‌بندی گرانولا از بانکه‌های شیشه‌ای با درب فلزی آلومینیومی استفاده می‌کند. مشتری بعد از مصرف کامل گرانولا، می‌تواند از بانکه به عنوان ظرف نگهداری از مواد غذایی کند.

از سوی دیگر این نوع بسته‌بندی مشتری را برای خرید مجدد محصول تشویق می‌کند. زیرا می‌تواند همزمان با داشتن گرانولا، یک بانکه هم دریافت کند.

(پیشنهاد می‌شود مطالب «آموزش بسته بندی کالا»، «روش های بسته بندی کالا» را مطالعه کنید.)

در آخر

داشتن محصولات باکیفیت تنها راه افزایش فروش نیست و تبلیغات در این زمینه اهمیت بسیار زیادی دارد. این در حالیست که بسته‌بندی می‌تواند مثل یک بنر یا تیزر تبلیغاتی برای برند عمل کند و به جای شما با مصرف‌کنندگان صحبت کند. زمانی که محصولات در قفسه‌های فروشگاه‌ها قرار می‌گیرند، شما یا مدیر فروش برند شما در آنجا نیست تا در مورد مزیت‌های برند و محصولات با مشتریان فروشگاه صحبت کند. بلکه این بسته‌بندی محصولات است که مشتریان بیشتری را برای شما جذب می‌کنند. بنابراین نباید به روند بسته‌بندی بی‌اهمیت باشید. تاثیر بسته بندی در فروش کالا به قدری بالاست که بسیاری از برندهای معتبر دنیا آن را در ردیف کیفیت بالا و قیمت مناسب قرار می‌دهند.

امیدواریم آنچه در این مطلب ارائه شد برایتان مفید بوده باشد و شما را برای داشتن بسته‌بندی حرفه‌ای محصولات قانع کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: