۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

آموزش بسته بندی کالا برای موفقیت در کسب و کار شما

توسط میترا دزنابی | ۷ شهریور ۱۴۰۲

آموزش بسته بندی کالا از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا این موضوع هنگام خرید از فروشگاه‌های آنلاین حس خوبی به مشتری القا می‌کند. این تجربه مطلوب باعث می‌شود، بسته بندی خلاقانه محصول و نحوه پرکردن جعبه‌ها ضروری شود.

 شاید این موضوع کمتر موردتوجه فروشگاه‌های اینترنتی و اینستاگرامی قرار گرفته باشد، اما همین مسائل کوچک شما را در رقابت با فروشگاه‌های دیگر متمایز می‌کند. البته این بسته، وزن و قیمت متفاوتی خواهد داشت و انتخاب نوع بسته بندی محصول، هنگام حمل‌ونقل بر هزینه‌های تولید نیز تأثیر می‌گذارد، از طرفی این روش برای سود برند نیز مؤثر خواهد بود.

گاهی ارسال کالا بدون بسته بندی مناسب، باعث آسیب‌دیدن آن و در نتیجه نارضایتی مشتریان می‌شود که هشداری برای رشد به فروشگاه می‌دهد.

هدف از آموزش بسته بندی کالا چیست؟

مزایای آموزش بسته بندی کالا چیست؟

آموزش بسته بندی کالا در حین حمل‌ونقل

 اولین کاری که در آموزش بسته بندی کالا باید انجام داد، تعیین نحوه بسته بندی مرسولات پستی یا غیر پستی است. در آموز بسته بندی کالا از چه موادی باید استفاده کرد؟ انتخاب‌های زیادی در این زمینه وجود دارد. در واقع انتخاب نوع بسته بندی از چند جهت حائز اهمیت است که مهم‌ترین آن وزن است.

 هنگامی که محموله شما سنگین‌تر است، برای اطمینان از ایمنی کالا در راه، به یک جعبه محکم نیاز خواهید داشت. عامل دوم شکنندگی است، محصولات شکننده حتی اگر سبک باشند در حین حمل‌ونقل نیاز به محافظت مناسب دارند.

 آخرین فاکتور در آموزش بسته بندی کالا ارزش محصول است، برای یک محصول با ارزش بالا، باید هزینه بیشتری جهت بسته بندی و محافظت پرداخت گردد. در زیر به آموزش بسته بندی کالاها می‌پردازیم.

آموزش بسته بندی کالا با جعبه مقوایی

 یکی از انواع بسته بندی محصولات در حمل‌ونقل، استفاده از جعبه‌های مقوایی است. از زمان‌های قدیم، بسیاری از مشاغل از جعبه‌های راه‌راه برای ارسال بسته‌ها استفاده می‌کردند. این گزینه یک بسته پستی مناسب است و دلیل این امر، مواد مستحکم مقوا است که روی بسته بندی سنگینی نمی‌کند و قابل‌بازیافت است.

 گاهی اوقات یک ‌لایه محافظ در داخل جعبه‌های مقوایی برای وسایل شکننده و سنگین استفاده می‌شود. گاهی برخی از محصولات، جعبه‌های مخصوص به خود را دارند که برای حمل‌ونقل نیز مناسب است.

 زمانی که می‌خواهید یک کالای محبوب یا ارزشمند را جابه‌جا کنید، بهتر است از جعبه بیرونی استفاده کنید تا برند کالای داخل آن مشخص نشود، در این زمینه، اندازه جعبه نیز بسیار مهم است و این یکی از اشتباهات فروشگاه‌های اینترنتی است.

 به‌عنوان‌مثال، اگر یک بسته بندی بزرگ برای محصول کوچک استفاده شود، نه‌تنها مشتریان احساس خوبی ندارند، بلکه ممکن است کالا جابه‌جاشده و آسیب ببیند. این بسته‌ها نیاز به پر شدن دارند که باعث افزایش وزن آنها می‌شود. روش بسته بندی مرسولات باید سبک باشد و بسته بندی مناسب برای پست، بسته‌ای است که وزن زیادی نداشته باشد؛ زیرا با افزایش وزن، هزینه‌ها به طور تصاعدی افزایش می‌یابند.

عوامل تعیین‌کننده در قیمت بسته بندی جعبه مقوایی

 قیمت تمام شده کارتن و جعبه مقوایی نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد، اگر این جعبه‌ها به‌صورت عمده و در سایز استاندارد خریداری شوند، قیمت آن‌ها کمتر می‌شود. اما اگر به دنبال یک جعبه با اندازه خاص هستید یا می‌خواهید یک لوگوی خاص روی آن چاپ شود، باید هزینه بیشتری بپردازید. کیفیت مقوا نیز مهم است و مقوای دوجداره از مقوای ساده و استاندارد قیمت بیشتری دارد.

آموزش بسته بندی کالا با جعبه‌های پلاستیکی

 یکی دیگر از انواع بسته بندی محصولات در حمل‌ونقل، استفاده از روش‌های مختلف بسته بندی پلاستیکی است. هر مدل از این روش، برای یک محصول خاص استفاده و معمولاً در این بسته‌بندی‌ها از عایق‌هایی مانند: پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن، پلی کلراید و… به کار برده می‌شود.

 روش بسته بندی مرسولات پستی یا غیر پستی در این روش معمولاً به‌صورت پلاستیک لوله‌ای است که برای محافظت از کارتن، لباس، کیف، اقلام شکننده و… استفاده می‌شود. برای بسته بندی خلاقانه کالا می‌توان از آنها به‌صورت لایه‌ای برای ارائه بهتر استفاده کرد. برخی از این پلاستیک‌ها ممکن است چسبناک، مقاوم در برابر آتش و غیر قابل انقباض باشند.

پاکت و کیف

 اگر کالای سبکی را می‌فروشید که شکستنی نیست، می‌توانید از کیسه یا پاکت پلاستیکی استفاده کنید. کیسه و پاکت، سبک و آسان برای نگهداری و مهروموم هستند.

 پاکت‌ برای ارسال سفارش‌ها لباس کوچک نیز مفید است، می‌توانید جعبه‌های کوچکی را در این پاکت‌ها قرار دهید. در بیشتر موارد، کیسه و پاکت‌های ضد آب قابل‌بازیافت هستند.

پاکت خالی

 یکی از راه‌های بسته بندی اقلام پستی یا غیر پستی که سبک و کوچک هستند و نیاز به محافظت دارند، استفاده از بسته بندی حباب‌دار است. این روش عمدتاً برای ارسال سی دی، جواهرات و سایر اقلام تخت اما ظریف استفاده می‌شود.

 بسیاری از این پاکت‌ها مجهز به پدهای پر شده با کاغذ خرد در بسته بندی محصولات هستند، به همین دلیل به‌راحتی بازیافت می‌شوند. کیسه‌های حباب‌دار خواص محافظتی بهتری دارند؛ اما سازگاری کمتری با طبیعت دارند.

 بسته بندی پارچه‌ای

 نوع دیگری از بسته بندی محصولات در حمل‌ونقل، استفاده از پارچه‌های تریکو و بافته شده است. این روش معمولاً برای حمل قطعات خودرو در صنعت خودروسازی استفاده می‌شود که در حین انتقال، از نوع خاصی از حفاظ بافته شده استفاده می‌شود. برخی از این پارچه‌ها می‌توانند کارتن و جعبه‌ها را بپوشانند.

 گاهی از این نوع بسته بندی محصولات برای حمل اشیا خطرناک مانند سلاح استفاده می‌شود که نوعی پوشش برای آن به‌حساب می‌آید.

 آموزش بسته بندی کالا در قسمت داخلی

 در کنار گزینه‌های زیادی که برای آموزش بسته بندی کالا وجود دارد، نحوه بسته بندی داخل آن نیز بسیار حائز اهمیت است:

 حباب‌های پلاستیکی: این دسته از پرکننده‌ها عمدتاً برای بسته بندی اقلام ظریف و حساس مناسب هستند.

 فوم پیچی: فوم‌ها به دلیل خاصیت محافظتی در برابر ضربه، رطوبت و حرارت و سبکی، معمولاً در صنایع غذایی مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند و جایگزین مناسبی برای حباب‌ها و همچنین سبک و نازک هستند. البته این محصول قابل‌بازیافت نیست.

 بسته بندی شیرینگ: این روش بسته بندی عمدتاً در صنایع غذایی استفاده می‌شود و طول و عرض آن از 10 سانتی‌متر تا 120 سانتی‌متر متفاوت است.

 استفاده از ضربه‌گیر: ضربه‌گیرها به‌صورت نایلونی یا پلاستیکی موجود هستند و در وسط بسته استفاده می‌شوند.

 کاغذ کرافت: کاغذ کرافت قهوه‌ای یکی از پرکاربردترین پرکننده‌ها دربسته بندی است، شما می‌توانید به‌راحتی آنها را به هر اندازه‌ای برش دهید و جاهای خالی را پر کنید. این کاغذها قابل‌بازیافت هستند و مواد شیمیایی بسیار کمی دارند.

 مقوای خرد شده: استفاده از مقوای خرد شده برای پر کردن جعبه‌های سفارش، راهی عالی برای بسته بندی و بازیافت است. دستگاهی که مقوای قدیمی را به رشته تبدیل می‌کند نیز برای این کار مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ورق‌ها به بسته بندی ایمن کالا کمک می‌کنند.

انتخاب نوارچسب مناسب

 شاید انتخاب نوار از نظر آموزش بسته بندی کالا بی‌اهمیت باشد، اما یکی از رمزهای موفقیت در این زمینه است. اگر سفارش خود را در جعبه بسته بندی می‌کنید، این نوارچسب است که به محکم نگه‌داشتن جعبه و محصول شما کمک می‌کند. چسب شفاف برای بسته بندی تا 7 کیلوگرم استفاده می‌شود. این نوع چسب‌ها ارزان هستند و استفاده و نصب آسانی دارند. علاوه بر این، چسب‌هایی که تقویت شده‌اند گزینه قوی‌تری هستند.

این نوع چسب برای بسته‌بندی‌های تا 12 کیلوگرم مناسب است. این نکته را در بسته بندی خلاقانه اجناس نیز به‌خاطر بسپارید که به‌راحتی می‌توانید برچسبی با لوگوی خود داشته باشید. می‌توانید لوگو، آدرس وب‌سایت، آرم و سایر مواردی را که می‌خواهید مشتریان در مورد کسب‌وکار شما بدانند، روی برچسب اعمال کنید.

جعبه‌های سفارشی

 ساخت جعبه شخصی‌سازی‌شده، یکی از روش‌های خلاقانه بسته بندی محصول است که در برندسازی یک فروشگاه اینترنتی بسیار مؤثر است. با انجام این کار، تجربه منحصربه‌فردی را برای مشتریان ایجاد می‌کنید که باعث خوشحالی آنها و قدردانی بیشتر مشتریان در عین ماندن در ذهنشان می‌شود.

اصطلاحات رایج در انواع آموزش بسته بندی کالا

 قبل از صحبت در مورد انواع بسته بندی و نقش آنها در تولید، مهم است که برخی از اصطلاحات رایج مربوط به مواد بسته بندی را تعریف کنیم:

قابلیت بازیافت

 به‌طورکلی مواد قابل‌بازیافت موادی هستند که پس از یک سری عملیات شیمیایی، قابل‌استفاده مجدد هستند. بسیاری از اقلامی که در زندگی روزمره از آنها استفاده می‌کنیم و اغلب دور ریخته می‌شوند، را می‌توان بازیافت کرد و برای ایجاد یک محصول یا مواد بسته بندی جدید استفاده کرد. کاغذ، مقوا، شیشه، آلومینیوم و انواع خاصی از پلاستیک اغلب قابل‌بازیافت هستند.

تجدیدپذیر

 مواد تجدیدپذیر دارای اجزای بیولوژیکی هستند و می‌توانند به طور طبیعی برای تولید انرژی و ماده تجدید شوند. به‌عنوان‌مثال می‌توان از برخی از قسمت‌های گیاه نیشکر، برای ایجاد یک ماده بیوپلاستیک استفاده کرد. مواد قابل کمپوست می‌توانند در 90 روز بدون ماندن مواد سمی تجزیه شوند. اگرچه همه چیز در نهایت نابود خواهد شد؛ اما تفاوت اصلی مواد قابل کمپوست با سایر مواد در زمان لازم برای تجزیه کامل آنهاست.

نتیجه‌گیری

 آموزش بسته بندی کالا یک عنصر اساسی در زنجیره تأمین و توزیع محصولات به مشتریان است. هدف اصلی بسته بندی، حفاظت از کالا در برابر خرابی، آسیب و آلودگی در طول مسیر حمل‌ونقل و همچنین جلب‌توجه مشتریان است. در نتیجه، بسته بندی کالا در مدیریت کیفیت، ارتباط با مشتریان و موفقیت تجاری مهم است. استفاده از روش‌های مناسب بسته بندی، بهبود تجربه مشتریان و ارتقا ارزش کالاها را به دنبال دارد.(پیشنهاد می‌شود مطالب «اهمیت بسته بندی در فروش کالا»،«تاثیر بسته بندی در فروش کالا»، «روش های بسته بندی کالا» را مطالعه کنید.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: