۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

کارتن فلکسو چیست؟

توسط لیلیوم علی‌پور | ۱۸ شهریور ۱۴۰۲

چاپ فلکسو یک روش چاپ رایج است که برای چاپ روی جعبه‌های موج دار استفاده می‌شود. چاپ کارتن فلکسو سرعت بسیار بالایی دارد و در آن از صفحات انعطاف پذیر لاستیکی یا فوتوپلیمری خاصی استفاده می‌شود که می‌توانند جوهر را بر روی بستر چاپ انتقال دهند. در واقع، صفحات چاپ دور یک استوانه پیچیده می‌شوند که می‌چرخد و جوهر را در حین عبور از ماشین چاپ روی زیرلایه خود منتقل می‌کند.

کارتن فلکسو چیست؟
چاپ فلکسو

کارتن فلکسویی چه نوع کارتنی است؟

کارتن فلکسو کارتنی است که در چاپ آن از روش فلکسوگرافی استفاده می‌شود. در این روش، تولید کنندگان از صفحات چاپ انعطاف پذیر نصب شده بر روی سیلندرهایی با چرخش سریع استفاده می‌کنند. در واقع همان‌طور که در مقدمه به آن اشاره کردیم، برای هر رنگ، یک صفحه فتوپلیمری انعطاف پذیر به دور یک استوانه چرخان پیچیده می‌شود. در نتیجه، فقط آن قسمت‌های برجسته‌ای از صفحه که می‌خواهیم رنگ می‌گیرد.

روش فلکسوگرافی
کارتن فلکسویی

کارتن فلکسویی چگونه طراحی می‌شود؟

برای آشنا شدن با نحوه طراحی کارتن فلکسو باید درباره خود این روش اطلاعات کسب کنیم. اگرچه فلکسوگرافی از لامپ‌های فرابنفش (UV) یا خشک ‌کننده‌های مادون قرمز (IR)، قالب‌های برش لیزری و جوهرها و پوشش‌های پایدار بهره می‌برد، اما ریشه‌های آن به خود مخترع ماشین چاپ یعنی یوهانس گوتنبرگ برمی‌گردد.

تکنیک لترپرس (کوبیدن مکرر یک صفحه پوشیده شده با جوهر و سفارشی بر روی ورق‌های زیرلایه) که چاپ انبوه را ممکن می‌کرد، به مرور زمان برای سازگاری با سطوح ناهموار و درست در زمان ظهور بسته بندی‌های مصرف کننده تکامل یافت.

اولین تکنیک چاپ فلکسوگرافی در سال 1890 آغاز شد و با گذشت زمان به سمت بهتر و کامل‌تر شدن پیش رفت. امروزه صفحات انعطاف پذیر معمولاً از مواد فوتوپلیمری خاصی ساخته شده که در اطراف سیلندرهای باریک خم می‌شوند.

کارتن فلکسویی
نحوه طراحی کارتن

مراحل چاپ فلکسو

مراحل چاپ کارتن فلکسو عبارتند از:

از آن جایی که فلکسوگرافی از جوهر با ویسکوزیته کم استفاده می‌کند، به سرعت خشک می‌شود و از لک شدن یک ایستگاه به ایستگاه دیگر جلوگیری می‌کند. دستگاه‌های چاپ پیچیده دارای چندین ایستگاه چاپ هستند. این بدان معنا است که تصاویر چاپ شده را می‌توان با جوهرهای خاص، پوشش‌ها، فویل مهر زدن، قالب گیری و موارد دیگر ترکیب کرد.

مراحل چاپ فلکسو
مراحل چاپ فلکسو

مزایای چاپ فلکسو چیست؟

مزایای چاپ و کارتن فلکسو عبارتند از:

مزایای چاپ فلکسو چیست؟
مزایای چاپ فلکسو

معایب چاپ فلکسو چیست؟

معایب چاپ و کارتن فلکسو عبارتند از:

معایب چاپ فلکسو چیست؟
معایب چاپ فلکسو

آیا کارتن فلکسو برای شما مناسب است؟

کارتن فلکسو با توجه به مزایای آن یک گزینه عالی است، اما از طرف دیگر، با توجه به معایب آن می‌توان گفت که همیشه بهترین گزینه نیست. در واقع، همه چیز به ماهیت پروژه شما بستگی دارد. به عنوان مثال، پرس‌های فلکسوگرافی نیاز به آماده سازی و تنظیم دارند، اما پرس‌های دیجیتال سریع‌تر از این مرحله گذر می‌کنند که بنابر هدف و مقصود شما ممکن است مناسب‌تر به نظر برسند.

در مثال دیگر، با چاپ فلکسو این امکان را دارید که هزاران برچسب با ساختارهای منحصر به فرد چاپ کرده و آن‌ها را با طیف گسترده‌ای از جلوه‌های تزئینی ترکیب کنید. این در حالی است که فقط برخی از این تکنیک‌های تزئینی در حال حاضر برای مواد چاپ دیجیتال امکان‌پذیر هستند که حتی همان‌ها هم کیفیت و سازگاری فلکسوگرافی را ندارند.

به طور کلی، چاپ فلکسوگرافی در دنیای امروز نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند، چرا که بسته بندی‌ها از هدف اصلی خود فراتر رفته‌اند و در حال حاضر بخش مهمی از بازاریابی هستند. بنابراین کارتن فلکسو با چاپ باکیفیت و جذابی که دارد می‌تواند در بسته بندی محصولات شما عملکرد عالی داشته باشد. یادتان نرود که بسته بندی محصول، اولین چیزی است که مصرف کننده می‌بیند. پس نباید آن را نادیده گرفت.

آیا چاپ فلکسو برای شما مناسب است؟
آیا چاپ فلکسو برای شما مناسب است؟

سوالات متداول

تفاوت بین چاپ دیجیتال و فلکسو چیست؟

چاپ دیجیتال یک فناوری چاپ بدون صفحه است که عملاً به زمان راه اندازی نیاز ندارد. نبود هزینه‌های مربوط به آماده سازی و صفحات، چاپ دیجیتال را برای سفارش‌های لیبل‌های کوچک تا متوسط مناسب می‌کند، اما فلکسو به دلیل سرعت بالایی که دارد برای چاپ‌های طولانی‌تر مناسب‌ است.

در چاپ فلکسو از چه موادی استفاده می‌شود؟

چاپ فلکسوگرافی بر روی کاغذ، مقوا یا فیلم پلاستیکی انجام می‌شود و برای چاپ از جوهرهای مایع با ویسکوزیته کم استفاده می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان به جوهرهای بر پایه آب، جوهرهای حلال و فرابنفش (UV) اشاره کرد.

کارتن فلکسو چه رنگ‌هایی می‌تواند داشته باشد؟

در فلکسوگرافی، رنگ‌های رایج مورد استفاده فیروزه‌ای، سرخابی، زرد و سیاه هستند. ترکیبات مختلفی از این رنگ‌ها در کنار هم می‌توانند زیبایی‌های بصری خاصی را در بسته بندی‌های شما ایجاد کنند.

تفاوت بین چاپ دیجیتال و فلکسو
چاپ فلکسوگرافی روی کارتن

جمع‌بندی

دل‌تان می‌خواهد چه چیزی روی کارتن‌های شما چاپ شود؟ تصاویر با کیفیت بالا و شبیه عکس یا طرح‌های گرافیکی واضح و مستقیم؟ در هر صورت روش چاپ فلکسو می‌تواند برای شما کارساز باشد. کارتن فلکسو با قابلیت‌های همه ‌کاره، فرآیندهای آزمایش‌ شده در طول زمان و مواد چاپی بادوام، شرکت چاپ و بسته بندی پویا فراز خلاق می‌تواند شرکت، نام تجاری و محصولات شما را با رنگ‌های خیره‌ کننده ارائه کند و در عین حال اعتماد مصرف‌ کننده و شناخت او از برند را در طولانی‌مدت فراهم آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: