۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

منظور از چاپ و بسته بندی اصولی چیست؟

توسط پویا فراز خلاق | ۱۳ آذر ۱۴۰۱

در سال‌های اخیر، به خصوص پس از همه گیری کرونا، بیشتر سفارش‌های مشتریان به صورت اینترنتی انجام شده و ارسال آنها نیز به روش‌هایی به همین ترتیب است. در نتیجه مهم است که بتوان با بسته بندی مناسب و قابل اطمینان رضایت آنها را به دست آورد. می‌دانیم که رضایت مشتری مساوی با فروش بیشتر برای هر کسب‌وکار است. به همین خاطر در متن پیش رو سعی می‌کنیم اصولی را بررسی کنیم که در مبحث چاپ و بسته بندی مورد توجه هستند.

بسته بندی بخشی از جلوه بصری محصول شماست
بسته بندی بخشی از جلوه بصری محصول شماست

انواع خدمات چاپ و بسته بندی

اولین نکته مهم در این زمینه آشنایی با انواع خدمات مربوط به چاپ و بسته بندی است. فرقی ندارد که شما ساکت تهران هستید و یا در شهرهای دیگر کسب‌وکار خود را پیش می‌برید. در هر صورت استفاده از انواع خدمات مربوطه یک نیاز مبرم است که باید با توجه ویژه انجام شود.

در حالی که بیشتر ما بسته بندی محصول را با کارتن به یاد می‌آوریم، روش‌های زیر نیز می‌توانند انواع دیگر این خدمات را معرفی کنند.

جعبه‌های پلاستیکی

جعبه‌ها یا ظروف پلاستیکی ممکن است مورد علاقه همه افراد نباشد، به خصوص کسانی که به خطرات این محصولات برای محیط زیست آگاه هستند. اما این ظروف هنوز هم مورد استفاده جامعه گرفته، محکم و در عین حال انعطاف پذیر هستند. آنها در اندازه‌های مختلف و با طرح‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند.

این نکته را به یاد داشته باشید که نوعی از این محصولات با کمترین آسیب به بازار عرضه شده و می‌توان از آنها برای بسته بندی مواد غذایی استفاده کرد. این محصولات را با نام پلاستیک زیست تخریب پذیر یا همان Biodegradable plastic می‌شناسند.

پاکت‌های کاغذی| چاپ و بسته بندی

پاکت‌های کاغذی اغلب به عنوان بسته بندی برای هدیه استفاده می‌شوند. این نوع بسته بندی محصولات هدفی بسیار تزئینی دارد و می‌توان نوع چاپ آن را برای هر فصل یا مناسبتی سفارشی کرد. اقلام کوچک مانند پوشاک، کتاب و غیره را نیز می‌توان در یک پاکت کاغذی قرار داد تا چاپ و بسته بندی محصولات، جلوه منحصر به فردی پیدا کنند. 

پاکت‌های کاغذی اغلب با بازیافت همراه هستند. شرکت‌های تجارت الکترونیک اغلب از کیسه‌های کاغذی بازیافتی به عنوان راهی برای کاهش ضایعات و هزینه‌های خود استفاده می‌کنند. این نوع از خدمات بسته بندی از طریق لوگوها، برچسب‌های متفاوت و غیره راه بسیار خوبی برای بازاریابی برند یک شرکت تجارت الکترونیکی هستند. کیسه‌های کاغذی ارزان قیمت را می‌توان به صورت عمده خرید کرد و نگرانی برای محیط زیست را کنار گذاشت.

حفاظت از محصول اولویت هر نوع بسته بندی است
حفاظت از محصول اولویت هر نوع بسته بندی است

جعبه‌های مقوایی

جعبه مقوایی، یکی از پرمصرف‌ترین و البته قابل ‌اعتمادترین نوع بسته بندی است که توسط شرکت‌های بزرگ و کوچک انتخاب می‌شود. اگرچه جعبه در درجه اول می‌تواند از محصولات ما محافظت کند، اما قرار دادن تکنیک‌های شخصی سازی بسیار خوب مانند یادداشت‌ها، رنگ‌ها و سبک‌های مختلف در چاپ این نوع محصولات، می‌تواند جعبه معمولی را به ابزاری برای برندسازی و بازاریابی تبدیل کند.

می‌دانید که این جعبه‌ها محکم و بادوام هستند و اغلب می‌توانند اقلام سنگین را در خود جای دهند. جعبه‌های مقوایی که با پرکننده‌ها (مانند استایروفوم یا روکش‌های حباب‌دار) استفاده می‌شوند، می‌توانند در برابر سختی‌های حمل و نقل تا رسیدن محصول به مقصد مقاومت کنند. حتما متوجه شده‌اید که وقتی لبه‌های این جعبه‌ها به هم متصل شوند، می‌توانند باعث جلوگیری از پرتاب شدن محتویات جعبه شوند.

انواع روش‌های چاپ برای بسته بندی محصولات

زمان تصمیم گیری برای چاپ و بسته بندی منحصر به فرد برند خود، مهم است که بدانید مراحل چاپ چگونه پیش رفته و طرح‌های منتخب شما چه جلوه‌ای خواهند داشت. این مسئله به ظاهر بی‌اهمیت، جایگاه خاصی در معرفی محصولات شما به بازار کار و مشتریان دارد. به بیان دیگر، در کنار بررسی انواع بسته بندی، باید به انواع چاپ نیز توجه نشان دهید تا مراحل طراحی و تهیه بسته بندی خود را به خوبی پیش ببرید.

معروف‌ترین روش‌های چاپ برای بسته بندی‌های مختلف به این شرح هستند.

لیتوگرافی افست

 لیتوگرافی افست معمولا برای اقلام بزرگ یا مسطح مانند کارتن‌های تاشو، بسته بندی‌های راه راه و برچسب‌های بزرگ استفاده می‌شود. با چاپ لیتو، تصویر روی یک صفحه آلومینیومی تنظیم شده و سپس برای پردازش به یک صفحه لاستیکی منتقل می‌شود. بعد از آن تصویر بر روی یک زیرلایه چاپ می‌شود و ممکن است برای بهبود ظاهر و محافظت با یک پوشش یا لاک تکمیل شود.

فلکسو گرافی

 برای چندین دهه، چاپ فلکسوگرافی (که معمولا به عنوان «فلکسو» شناخته می‌شود) فرایند انتخابی برای برچسب‌های با حجم بالا و بسته بندی‌های انعطاف پذیر از جمله محصولات غذایی و نوشیدنی بوده است. این روش که به انعطاف پذیری معروف است، طرح را روی یک صفحه برجسته انعطاف پذیر ساخته شده از لاستیک قرار می‌دهد و برای چاپ آسان و کارآمد به دور یک سیلندر پیچیده می‌شود. به این ترتیب چاپ و بسته بندی جالبی را تحویل خواهیم گرفت.

همچنین تصویر را با سرعت‌های بالا و هزینه‌های عملیاتی کم روی بسته بندی اعمال می‌کند. فلکسوگرافی در طول سال‌ها پیشرفت کرده و حالا شامل اتوماسیون بیشتر و کیفیت بهبود یافته است، به طوری که طرفداران آن اغلب می‌گویند کیفیت فلکسو با هیچ روش دیگری قابل مقایسه نیست.

شناخت روش‌های چاپ ما را در انتخاب طرح قابل پرینت راهنمایی می‌کند
شناخت روش‌های چاپ ما را در انتخاب طرح قابل پرینت راهنمایی می‌کند

چاپ دیجیتال| چاپ و بسته بندی

چاپ دیجیتال روشی است که برای استفاده در بسته بندی محصولات به سرعت در حال رشد است. این نوع چاپ در مقایسه با فلکسو، افست و گراور روش نسبتا جدیدتری است؛ اما به سرعت در حال پیشرفت و بهبود است. این روش که با نام «جوهرافشان» نیز شناخته شده به‌ویژه به دلیل سرعت‌ بالا، هزینه‌های اجرایی پایین‌ و کیفیت مطلوب، به محبوبیت بالایی میان کاربران دست پیدا کرده.

پرس‌ها و چاپگرهای دیجیتال می‌توانند روی طیف وسیعی از محصولات و سطوح، به ویژه بسته بندی‌های راه راه و کارتن‌های تاشو کار کنند. در حالی که زمانی به عنوان یک فناوری مکمل برای روش‌های چاپ مرسوم در نظر گرفته می‌شدند، اکنون به عنوان یک جایگزین اصلی در بسته‌بندی‌های سریع، مورد استفاده هستند.

گراور

چاپ گراور طرح شما را در استوانه‌های فلزی حک می‌کند. هر سیلندر دارای یک رنگ اختصاصی است و دستگاه چاپ به آرامی جوهر را برای تولید یک تصویر با کیفیت بالا اعمال می‌کند. این روش برای طرح‌های بسته بندی دقیق توصیه می‌شود و معمولا در بسته بندی محصولات غذایی، مورد استفاده است.

انواع درب برای چاپ و بسته بندی مهم است؟

یکی دیگر از نکاتی که معمولا صاحبان کسب‌وکار به آن توجه خاصی ندارند، درب جعبه‌هایی است که برای بسته بندی تولید می‌شوند. جالب است بدانید که معمولا درب‌ها در سه نوع اصلی دسته بندی می‌شوند.

نوع درب منتخب شما می‌تواند طراحی جعبه را تغییر دهد
نوع درب منتخب شما می‌تواند طراحی جعبه را تغییر دهد

زمان بررسی چاپ و بسته بندی مورد نظر خود، باید یکی از این سه مدل را نیز در نظر بگیرید. در واقع  استفاده از این نوع درب‌هاست که تضمین می‌کند جعبه مورد نظر شما تا چه میزان می‌تواند از محصول درون خود محافظت کند.

برای نمونه زمانی که می‌خواهید جعبه لامپ یا جعبه کفشوی سفارش دهید، با نوع درب دارویی در طراحی آنها مواجه می‌شوید. اما برای تولید جعبه پیتزا و یا سیب زمینی معمولا طراحی کیبوردی را برای درب‌ها در نظر می‌گیرند. در نتیجه مهم است که اگر جعبه محصول خود را با طراحی اشتباه در نظر گرفته‌اید، نکات گفته شده در بررسی کرده و برای طراحی مجدد آن تصمیم گیری کنید.

نکات مهم برای چاپ و بسته بندی

حتما با این مسئله روبرو شده‌اید که زمان انتخاب نوع چاپ و نوع خدمات بسته بندی خود، باید طرحی را انتخاب کنید که تمامی موارد دلخواه شما را انعکاس دهد. توصیه می‌کنیم که در این امر صادق باشید. برای نمونه اگر قرار است تصویری از محصول خود را روی جعبه درج کنید، باید محصول و تصویر یکسان باشند.

به بیان دیگر، آنچه در خارج از بسته نشان داده شده است باید با آنچه در داخل است مطابقت داشته باشد، در غیر این صورت مشتریان خود را از دست خواهید داد. همه ما دوست داریم طرح گرافیکی جذابی روی جعبه داشته باشیم، اما اولویت تحویل سالم کالاست تا انتظارات مشتری برآورده شود. در کنار این مسئله، توصیه‌های دیگر ما را نیز به خاطر بسپارید.

مطمئن شوید که طراحی شما برای فضاهای مختلف، مناسب است

چاپ و بسته بندی برای برخی از کسب‌وکارها با هدف برجسته شدن در قفسه‌های فروشگاه انجام می‌شود؛ اما اگر به صورت آنلاین کالای خود را می‌فروشید، باید این مسئله را نیز در طراحی جعبه در نظر بگیرید. همچنین ممکن است طرح بسته شما در یک آگهی روزنامه یا مجله تکثیر شود؛ پس باید با تمامی فضاهایی که قرار است مورد استفاده قرار بگیرد، همخوانی داشته باشد.

جعبه را کاربر پسند کنید| چاپ و بسته بندی

با توجه به انواع درب‌هایی که توضیح دادیم، باز کردن جعبه را آسان کنید. مهم است که قبل از شروع طراحی، به نحوه استفاده از جعبه و محصول فکر کنید. اگر محصول شما می‌ریزد، بسته بندی باید محکم‌ترین حالت خود را داشته باشد. اگر می‌خواهید جعبه یا پاکت یکبار مصرف نباشد، مطمئن شوید که بسته بندی به راحتی تا شده و یا می‌تواند دیگر نیازهای کاربر را نیز برطرف کند.

جعبه را برای برند خود و مشتری خودتان طراحی کنید

به این فکر کنید که به چه کسانی می‌فروشید و آنها چه چیزی را جذاب و منحصر به فرد می‌دانند. بسته بندی یک نمایش بصری از محصولات شماست، بنابراین از طرح‌های گرافیکی مناسب استفاده کنید. برای مثال، محصولات کودک ظاهری کاملا متفاوت با لوازم الکترونیکی یا فناوری پیشرفته دارند.

متریال مناسب برای چاپ و بسته بندی

چاپ و بسته بندی مناسب را باید با توجه به انواع جنس و متریال هر جعبه در نظر گرفت. زیرا این مسئله می‌تواند نوع چاپ و نوع خدماتی که دریافت می‌کنید را تغییر دهد. همچنین مهم است که زمان انتخاب طرح‌ها و خدمات مورد توجه خود، به محل استفاده جعبه نیز توجه داشته باشید. بدیهی است که لوازم مورد نیاز برای بسته بندی کالا با تجهیزات لازم برای بسته بندی مواد غذایی بسیار متفاوت است.

در نتیجه این محل کار و نوع فعالیت شماست که مشخص می‌کند چه نوع متریالی را انتخاب کنید. با توجه به این نکات، باید بدانید که مرسوم‌ترین متریال‌ها برای تهیه جعبه بسته بندی به این شرح هستند.

1. بسته بندی پلاستیکی سفت و سخت

این نوع بسته بندی از پلاستیک پلی اتیلن ترفتالات (PET) یا پلاستیک پلی اتیلن با چگالی بالا (HPDE) ساخته می‌شود. برخی از رایج‌ترین انواع بسته‌بندی سفت و سخت، بطری‌های پلاستیکی هستند؛ مانند آنهایی که برای نوشابه، آب، شامپو، لوسیون و غیره استفاده می‌شوند.

متریال بسته بندی در حفاظت از محصول نقش مهمی دارد

2. کاغذ چاپ و بسته بندی

کاغذ یک بسته بندی محبوب است که با انواع مختلف محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای نمونه می‌توان غذای بیرون بر یک رستوران را در پاکت‌های کاغذی قرار داد.

3. مقوا

مقوا ضخیم‌تر و محکم‌تر از بسته بندی کاغذی است. این متریال در چاپ و بسته بندی بسیار محبوب بوده و از جعبه پست کتاب تا جعبه سرویس بهداشتی را پوشش می‌دهد. مقوا همچنین می‌تواند در ضخامت‌های مختلف تولید شود؛ بنابراین برای جعبه‌های آب میوه، ظروف شیر و غیره نیز انتخاب خوبی است.

4. مقوا / تخته فیبر

مقوا و تخته فیبر مواد بسته بندی ثانویه محسوب می‌شوند. آنها رایج‌ترین مواد مورد استفاده برای ارسال محصولات به خرده فروشان و مصرف کنندگان هستند. برخی از مشاغل از مقوا و تخته فیبر برای بسته بندی اولیه محصولاتی مانند جاروبرقی، قابلمه و ماهیتابه، تلویزیون‌های HD و غیره استفاده می‌کنند.

5. آلومینیوم

از فویل آلومینیومی گرفته تا قوطی‌های آلومینیومی، این متریال نیز یک ماده بسته بندی بسیار محبوب است که برای بسته بندی اولیه مورد توجه قرار گرفته است.

6. شیشه

در حالی که بسته بندی پلاستیکی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است، هنوز هم محصولات متنوعی وجود دارد که در شیشه ارائه می‌شوند. ظروف شیشه‌ای برای محصولات غذایی مانند سس و وسایل مراقبت شخصی مانند عطر و ادکلن استفاده می‌شوند؛ اما در نهایت امر به یک جعبه مقوایی و یا هارد باکس نیاز دارند تا محافظت بیشتری را ارائه کنند.

کلام آخر

فرقی ندارد که از خدمات چاپ و بسته بندی در تهران استفاده می‌کنید یا این نوع سرویس‌ها را برای دیگر شهرها در نظر دارید. با توجه به نکاتی که در متن گفته شد، می‌توانید طراحی خاص خود را داشته باشید. همچنین با استفاده از متریال مشخص و نوع چاپی که انتخاب کرده‌اید، جلوه زیبایی به کار خود خواهید داد. در نهایت مهم است که این مسئله برای شما مقرون به صرفه بوده و نیازتان را برطرف کند، نه اینکه با طراحی و انتخاب اشتباه، هزینه اضافه‌ای را به کسب‌وکارتان تحمیل نماید. برای بررسی‌های بیشتر می‌توانید از مشاوره رایگان مجموعه پویا فراز خلاق استفاده کنید.

سوالات متداول

متریال‌های مختلف برای تولید جعبه‌های بسته بندی کدام‌اند؟

مقوا، کاغذ، چوب و شیشه از مرسوم‌ترین متریال‌ها برای تولید انواع جعبه و پاکت در بسته بندی هستند.

چرا انتخاب درب برای جعبه مهم است؟

اگر بسته بندی خود را به صورت یک جعبه در نظر گرفته‌اید، انتخاب نوع درب مناسب می‌تواند سلامت کالا را تضمین کند.

روش چاپ طرح روی بسته بندی چه تاثیر دارد؟

روش چاپ روی جعبه و پاکت‌های بسته بندی در وضوح طرح و سرعت تحویل آن توسط شرکت ارائه دهنده تاثیر مستقیم دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: