۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

بهترین مقوا برای جعبه فست فود

توسط پیمان پاکزاد | ۱۸ مهر ۱۴۰۰

جعبه فست فود به شکل امروزی تا چند دهه پیش وجود نداشت. حتی رستوران‌های فست فود کمی را در شکل و شمایل رستوران‌های فست فود کنونی می‌توانستید در سطح شهرها ببینید. اغلب رستوران‌های فست فود متراژ کمی داشتند و در آنها فقط چند مدل ساندویچ سرو می‌شد. اگر کسی تمایل داشت ساندویچ را در منزل یا محل کار میل کند باید به صورت حضوری از رستوران خرید می‌کرد. به مرور سفارش تلفنی باب شد رستوران سفارش‌ها را به محله‌های نزدیک می‌رساندند. بعد از مدتی پیک موتوری به خدمه رستوران اضافه شد و رستوران‌ها از محله‌های دورتر نیز سفارش غذای بیرون بر قبول می‌کردند. در این زمان تنوع ساندویچ‌ها بیشتر شد. به مرور تعداد پیتزا فروشی‌ها هم بیشتر شد.

کم کم رستوران‌های فست فود زنجیره‌ای نیز راه افتادند. دلیل همه این تحولات تغییر ذائقه مردم و افزایش تعداد وعده‌های فست فود در غذای مردم بود. بسته بندی فست فود نیز پا به پای این تحولات متحول شد. تا پیش از این ساندویچ در لفاف کاغذی یا مومی پیچیده می‌شد و در کیسه پلاستیک ارسال می‌شد. اما این لفاف ها جای خود را به جعبه ساندویچ دادند. همینطور ساندویچ همبرگر دارای جعبه اختصاصی شد. کیسه‌های پلاستیکی هم جای خود را به پاکت های کاغذی دادند.

تحول جعبه پیتزا

جعبه های پیتزا که در ابتدا به شکل جعبه شیرینی بودند. پیتزا درون این جعبه های بدون منفظ نرم می‌شد و پنیر و نان آن به گوشه و کنار جعبه می‌چسبید. اما جعبه‌ های پیتزا هم به مرور تغییر کردند. درب و زیره یک تکه شدند تا استراکچر جعبه محکم‌تر شود. هواکش‌ها اضافه شدند تا پیتزا در طول مدت حمل از رستوران به محل سفارش، ترد و تازه بماند. سینگل بهداشتی زیر پیترا ابداع شد تا هوا در زیر پیتزا نیز جریان داشته باشد و نان پیتزا به کف جعبه نچسبد. همه این ها منجر به شکل گرفتن مجموعه‌ای از اقلام بسته بندی بیرون بر و داخل سالن فست فود به نام پک فست فود شد.

امروزه پک فست فود شامل مواردی همچون جعبه پیتزا، جعبه همبرگر، جعبه سوخاری، جعبه ساندویچ، جعبه سیب زمینی سرخ کرده، پلیت سوخاری، پلیت سیب زمینی سرخ کرده، پاکت پیتزا، پاکت سوخاری، پاکت ساندویچ، پاکت کاتلری، سینگل بهداشتی زیر پیتزا، لفاف ساندویچ و کاغذ کف سینی می‌شود. اما بهترین کاغذ و مقوا برای تولید هر یک از این اقلام چیست. در این مقاله می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم.

کاغذ تحریر و کاغذ کرافت

کاغذ تحریر عمدتن سفید رنگ است. اما کاغذ کرافت در طیف‌هایی از رنگ قهوه‌ای یافت می‌شود. از این دو برای تولید اقلام کاغذی پک فست فود مانند پاکت پیتزا، پاکت سوخاری، پاکت ساندویچ، پاکت کاتلری کاغذی فست فود، رپ ساندویچ و کاغذ کف سینی استفاده می‌شود.

تصور عمومی بر این است که کاغذ تحریر کیفیت بالاتری از کاغذ کرافت دارد. اما این تصور اشتباه است. رنگ کاغذ معیار کیفیت آن نیست. تمام کاغذها در زمان تولید به رنگ قهوه‌ای هستند و رنگ آنها را به وسیله مواد افزودنی، به سفید یا رنگ‌های دیگر تغییر می‌دهند. کاغذها بسته به اینکه در تولید آنها چقدر از الیاف کاغذ بازیافتی استفاده می‌شود از نظر کیفی درجه بندی می‌شوند.

در پک فست فود برای اقلامی که در تماس مستقیم با فست فود هستند بهتر است از کاغذ یهداشتی استفاده شود. البته سازمان غذا و دارو تا زمان انتشار این مقاله هنوز منعی برای استفاده از کاغذ معمولی ابلاغ نکرده است. اما مشتریان رستوران اگر آگاه باشند که در تولید اقلام پک فست فود از کاغذ بهداشتی استفاده شده است استقبال بیشتری خواهند کرد. زیرا رعایت بهداشت امروزه به یکی از ترندهای جامعه تبدیل شده است.

استفاده از کاغذ برای تولید پاکت پیتزا، پاکت سوخاری و پاکت ساندویچ موجب حفظ تازگی غذای بیرون بر می‌شود. زیرا کاغذ تا حدی بخار حاصل از گرما و رطوبت غذا را به خود جذب می‌کند. همچنین مانند کیسه پلاستیکی گرمای غذا را در خود حبس نمی‌کند.

کاغذ پوستی و کاغذ مومی

کاغذ پوستی و کاغذ مومی هر دو کاغذهای بسیار نازکی هستند. از آنها برای افاف پیچ کردن ساندویچ و هبرگر در سرو داخل سالن استفاده می‌شود. برخی رستوران‌ها نیز در ارسال غذای بیرون بر از آنها استفاده می‌کنند و ساندویچ یا همبرگر را پیش از گذاشتن در جعبه، لفاف پیچ می‌کنند. از کاغذ پوستی و مومی برای تولید پاکت ساندویچ و پاکت همبرگر نیز استفاده می‌شود.

پاکت کاتلری سلفونی فست فود

سلفون مات و براق

سلفون برای بسته بندی همبرگر و ساندویچ مناسب نیست زیرا ویژگی‌های پلاستیک را دارد و گرما و رطوبت را در خود حبس می‌کند. از سلفون برای تولید پاکت کاتلری سلفونی فست فود استفاده می‌شود. رستوران‌هایی که به بهداشت غذا اهمیت بیشتری می‌دهند پک‌های نمک و ادویه، و چنگال و چاقوی یکبارمصرف را در این پاکت ها به مشتریان خود عرضه می‌کنند.

مقوا ایندربرد

مقوا ایندربرد سطحی سفید و نیمه صیقلی دارد. به سه دلیل از این مقوا بیش از انواع دیگر مقوا در تولید جعبه فست فود و انواع پلیت استفاده می‌شود.

جعبه فست فود
مقوا ایندربرد

البته مقوا ایندربرد مقوای مناسبی برای تولید جعبه پیتزا نیست. اندازه و شکل جعبه پیتزا به گونه‌ای است که برای تولید آن باید از مقواهایی با سختی بالاتر استفاده شود.

مقوا کرافت

برخی انواع مقوا کرافت از سختی بیشتری نسبت به مقوا ایندربرد برخوردار هستند. بنابراین علاوه بر اینکه برای تولید جعبه همبرگر و ساندویچ و سایر جعبه های فست فود مناسب است، از آن برای تولید جعبه پیتزا نیز می‌توان استفاده نمود.

طراحی بسته بندی جعبه فست فود کرافت

طراحی بسته بندی کرافت برای طراحانی که عادت به طراحی بسته بندی برای مقواهای سفید دارند ممکن است کمی دشوار بنظر برسد. اما توجه به چند نکته ساده می‌تواند طراحی برای جعبه کرافت را آسان کند.

جعبه های فست فود به طور معمول با تکنیک چاپ افست تولید می‌شوند. در این تکنیک 4 رنگ سایان (آبی C)، ماجنتا (قرمز M)، یلو (زرد Y) و بلک (سیاه K) به نقاط رنگی بسیار ریز (ترام) تبدیل می‌شوند که با ذره بین قابل دیدن هستند. قرار گرفتن این ترام های ریز کنار هم موجب ساخته شدن رنگهای مختلف غیر از سفید می‌شود.

جعبه فست فود
مقوا کرافت

در چاپ افست برای سفید از رنگ سفید کاغذ یا مقوا استفاده می‌شود. از همین رو رنگ‌های افست زمانی که روی مقوای کرافت چاپ می‌شوند. به جای رنگ سفید با رنگ قهوه‌ای کرافت ترکیب می‌شوند و از درخشش آن‌ها تا حد زیادی کاسته می‌شود. بنابراین بهتر است از ابتدا طرح گرافیکی را به گونه‌ای طراحی کنید که از این موقعیت به نفع طرح استفاده شود. یا اینکه پیش از چاپ افست، یک لایه رنگ سفید سیلک را در قسمت‌هایی که قرار است با رنگ افست پوشیده شوند چاپ کنید. رنگ سفید سیلک نقش سطح سفید کاغذ و مقوا را برای رنگ افست بازی می‌کند. و رنگ‌ ها همان درخششی که روی سطح سفید دارند را روی سطح کرافت به دست می‌آورند.

برای طراحی بسته بندی جعبه کرافت بهتر است به جای عکس از فرم بهره ببرید. برای رنگ‌ فرم‌ها نیز بهتر است از رنگ‌های تمپلات استفاده کنید.

بهترین مقوا کرافت برای جعبه فست فود

مقوا کرافت در انواع بهداشتی و عادی در بازار موجود است. مناسب‌ترین مقوا کرافت برای تولید پک فست فود مقوای نچرال کرافت (NATURAL KRAFT) است. این مقوا از الیاف صد در صد ویرجین تولید می‌شود. نچرال کرافت مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا را برای بسته بندی غذا کسب کرده است.

مقوا دوپلکس

مقوا دوپلکس ضخیم‌ترین مقوای موجود در بازار است. این مقوا از لمینیت شدن (چسبانده شدن) دو یا سه لایه مقوا روی هم به دست می‌آید. این لایه های مقوا می‌توانند سفید یا کرافت یا ترکیبی از هر دو باشند. یعنی مقواهای دوپلکس را می‌توان به صورت یکرو سفید و یکرو کرافت نیز تولید نمود. برای چاپ افست روی مقوا دوپلکس از دستگاه‌های افست خاصی استفاده می‌شود که قابلیت چاپ روی مقوای ضخیم را دارند. در صورتی که این دستگاه‌ها در دسترس نباشند یا بخواهید بودجه کمتری برای چاپ روی جعبه صرف کنید باید از تکنیک چاپ فلکسو بجای افست استفاده نمایید.

طراحی بسته بندی برای جعبه فست فود دوپلکس

اگر برای جعبه دوپلکس کرافت طراحی می‌کنید. مواردی که درباره طراحی بسته بندی کرافت گفتیم درباره جعبه دوپلکس کرافت نیز صدق می‌کند. تنها موردی که غیر از این باید در نظر بگیرید تکنیک چاپ است. طراحی برای چاپ فلکسو با طراحی برای چاپ افست متفاوت است. در چاپ افست تمام رنگ‌ها حاصل ترکیب 4 رنگ اصلی CMYK بعلاوه سفیدی زمینه هستند. هر یک از این چهار رنگ به وسیله یک صفحه آلومینیومی که زینک یا پلیت نام دارد به سطح کار چاپی منتقل می‌شوند. یعنی با 4 زینک می‌توانید صدها بلکه هزاران رنگ در اختیار داشته باشید.

اما در چاپ فلکسو برای هر رنگ یک کلیشه جداگانه ساخته می‌شود. و مقوا به ازای هر رنگ یک دور از زیر غلطک چاپ می‌گذرد. این به این معنی است که هر چه تعداد رنگ‌های طرح شما بیشتر باشد هزینه بیشتری برای چاپ باید بپردازید. همچنین به دلیل استفاده از کلیشه ژلاتینی در چاپ فکسو، دقتی که در چاپ افست لا استفاده از زینک به دست می‌آید را در چاپ فلکسو نخواهید یافت.

علاوه بر مقواهای ایندبرد، کرافت و دوپلکس، مقواهای دیگری هم قابلیت استفاده برای تولید جعبه فست فود را دارند اما هیچ یک کیفیتی که با این سه مقوا به دست می‌آورید را به شما نمی‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: