۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

بسته بندی مواد غذایی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

توسط سحر محمدحسینی | ۲۱ مرداد ۱۴۰۲

صنایع غذایی یکی از رقابتی‌ترین صنایع موجود است. اگر به سوپرمارکت محلی خود و تعداد محصولات موجود در هر راهروی فروشگاه نگاهی بیندازید با حجم زیادی از انتخاب‌ها مواجه می‌شوید و این بسیار مهم است که شما به‌عنوان یک تولیدکننده هر کاری را که می‌توانید برای متمایز شدن از دیگران انجام دهید. راه‌های زیادی وجود دارد که یک کسب‌وکار هم باعث فروش بالای محصول شود و هم مشتری به برند موردنظر وفادار بماند؛ و یکی از مؤثرترین استراتژی‌های بازاریابی ارائه بهترین بسته‌بندی است که برای مشتریان ارزشمند است.

بسته بندی های موادغذایی که خلاقانه هم هست
بسته بندی های موادغذایی که خلاقانه هم هست

بر اساس آمار موسسه بازاریابی مواد غذایی، به‌عنوان‌مثال متوسط ​​سوپرمارکت‌های ایالات‌متحده بیش از 28000 کالا دارد. باوجود محصولات بسیار زیادی که برای جلب‌توجه مصرف‌کنندگان رقابت می‌کنند، برندها به دنبال راهی برای متمایز شدن از سایرین هستند. با ترکیب برخی از ویژگی‌های طراحی بسته محوری، برند شما می‌تواند رقابتی باقی بماند و رضایت مشتری را از طریق بسته‌بندی زیبا، کاربردی و باکیفیت افزایش دهد. برای رسیدن به این هدف اول‌ازهمه باید بدانید که بسته‌بندی مواد غذایی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ و برای بهترین بسته‌بندی چه اصولی را باید رعایت کرد تا همیشه در صدر بود.

موادغذایی که به دقت بسته بندی شده اند
موادغذایی که به دقت بسته بندی شده اند

هدف از بسته‌بندی مواد غذایی چیست؟

اول‌ازهمه باید دید که هدف از بسته‌بندی مواد غذایی چیست و چرا آن‌قدر بر بسته‌بندی اصولی مواد غذایی تأکید دارند؟ اصلا بسته بندی مواد غذایی چیست که اینقدر اهمیت دارد؟

محافظت از محصول

اصلی‌ترین هدف از بسته‌بندی، محافظت از مواد غذایی در برابر تمام حملات فیزیکی و شیمیایی و آلودگی‌های محیطی و حتی نفوذ حشرات است. علاوه بر همه این‌ها در زمان حمل‌ونقل و جابجایی و انبار کردن و همچنین نور خورشید و گرما بسته‌بندی باید به‌قدری محکم و اصولی باشد که صدمه‌ای به مواد غذایی وارد نشود. به همین دلیل هم موضوع بسته بندی مواد غذایی با نیتروژن به میان می‌آید.

آگاهی از محصول

ازآنجایی‌که معرفی محصول بر روی بسته‌بندی انجام می‌شود و راه ارتباطی بین مشتری و تولیدکننده است پس باید آن‌ها را در مورد چگونگی استفاده از محصول، محتویات موجود، مواد تشکیل‌دهنده، شرایط نگه‌داری کالا، طریقه مصرف، اطلاعات تغذیه‌ای و سایر اطلاعات آگاه ساخت.

راحتی در مصرف
راحتی در مصرف

راحتی در مصرف

بهترین روش بسته بندی مواد غذایی باید به‌گونه‌ای باشد که مصرف‌کننده برای باز کردن در بسته‌بندی به مشکل نخورد و از طرفی برای بستن و محافظت از ماده غذایی هم راهی وجود داشته باشد.

خلاقیت در جذب مشتری

اینکه یک محصول غذایی بتواند با بسته‌بندی جذاب و اصولی و خلاقی که برایش تعبیه‌شده مشتری و بخصوص کودکان را به سمت خود جذب کند موفقیتی است برای تولیدکننده و گروه طراحی او.

حمل‌ونقل آسان

در پاسخ به اینکه بسته بندی مواد غذایی باید چه ویژگی هایی داشته باشد باید بگوییم که اگر بسته‌بندی مواد غذایی به‌صورت اصولی نباشد و مشتری برای حمل‌ونقل آن به مشکل بربخورد بلافاصله کالای موردنظر را با یک کالایی که به‌راحتی حمل شود جابجا خواهد کرد.

حمل و نقل راحتی که این بسته ها دارند
حمل و نقل راحتی که این بسته ها دارند

ویژگی‌های بسته‌بندی مواد غذایی

بسته‌بندی مواد غذایی به هنر و علم آماده‌سازی مواد غذایی برای انبار کردن و درنهایت فروش گفته می‌شود. بسته‌بندی باید تا حد امکان ساده و ارزان بوده و در ضمن اهداف اولیه بسته‌بندی یعنی خاصیت حفاظتی و جذابیت را نیز دارا باشد. مهم‌ترین ویژگی‌های بسته‌بندی مواد غذایی عبارت‌اند از:

  1. شفاف و درخشان بودن سطح بسته‌بندی برای جلب رضایت و نظر مصرف‌کننده بسیار اهمیت دارد.
  2. بسته‌بندی باید طوری تعبیه شود که انتقال سایر گازها را به داخل مواد غذایی کنترل کند.
  3. اطلاعات مفید در مورد خود محصول، شرایط نگهداری و مواد تشکیل‌دهنده باید به‌وضوح بر روی بسته‌بندی درج‌شده باشد.
  4. بسته‌بندی باید به نحوی باشد که هیچ‌گونه رطوبت و بخارآب به داخل بسته نفوذ نکند.
  5. باید تغییرات درجه حرارت را چه در هنگام نگهداری و چه در زمان استفاده تحمل کند.
  6. فاقد هرگونه مواد سمی باشد.
  7. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بسته‌بندی مواد غذایی حمل‌ونقل راحت بسته‌بندی است و اینکه مشتری برای جابجا کردن بسته با مشکل مواجه نشود
  8. ارزان بودن بسته‌بندی یکی از مزیت‌ها محسوب می‌شود.
  9. بسته‌بندی محصولات غذایی حتماً باید بدون دخالت دست بوده و توسط دستگاه انجام شود.
  10. علاوه بر همه این‌ها باید در مقابل ضربه و صدماتی که در زمان حمل‌ونقل می‌خورد مقاوم بوده و به مواد غذایی صدمه‌ای وارد نشود.
بسته بندی های خوشمزه
بسته بندی‌های جذاب برای محصولات غذایی و تنقلات

 روش‌های مختلف بسته‌بندی مواد غذایی

 مواد غذایی با توجه به مواد تشکیل‌دهنده و نوع نگهداری به روش های جدید بسته بندی مواد غذایی مختلفی انجام می‌شوند که این روش‌ها شامل:

منجمد کردن

 در این روش اول‌ازهمه باید از تمیز بودن ماده غذایی مطمئن شد و سپس به مدت‌زمان انجماد هم باید توجه کرد. چراکه برخی از مواد قابلیت انجماد طولانی‌مدت داشته و برخی نه. این نکته را نیز باید متذکر شد که برخی از مواد مانند گوجه‌فرنگی برای منجمد شدن مناسب نیستند؛ مگر اینکه این نوع از مواد غذایی پخته و پوره شود تا به نقطه انجماد برسد.

منجمدکردن یکی از روشهای بسته بندی است
بسته بندی محصول به روش منجمد کردن

کنسرو کردن به روش خانگی

یکی از روش‌های قدیمی برای نگهداری و بسته‌بندی مواد غذایی کنسرو کردن خانگی و یا همان بسته‌بندی در ظرف‌های شیشه‌ای است. برای این کار صیفی‌جات، سبزی و یا میوه‌ها را داخل ظرف‌های شیشه‌ای ریخته و با حرارت دادن آن‌ها درون قابلمه، در شیشه‌ها کاملاً پلمپ و بسته می‌شود تا از ورود هوا به درون شیشه جلوگیری کرده و ماندگاری آن را افزایش ‌دهد.

شیشه های ترشی مادربزرگ ها
طراحی بسته بندی شیشه ترشی به سبک قدیمی

کنسرو کردن به روش صنعتی

برای اینکه مواد داخل کنسرو ماندگاری بیشتری داشته باشند و مواد غذایی کمتر خراب شوند قبل از عملیات کنسرو کردن همه مواد غذایی پخته می‌شوند و این‌گونه آلودگی از بین می‌رود. سال‌های قبل برای کنسرو کردن از مواد سربی استفاده می‌شد اما به دلیل خطرناک بودن سرب در مواد غذایی و با استفاده از تکنولوژی از متریال بهتری برای این کار استفاده می‌کنند.

قوطی های کنسرو
طراحی قوطی کنسرو در بسته بندی این محصول

مواد مورد استفاده در بسته بندی مواد غذایی

همان‌طور که گفته شد برای بسته‌بندی مواد غذایی با توجه به نوع ماده غذایی از روش‌های مختلفی همچون کنسرو کردن، منجمد کردن و غیره استفاده می‌کنند که برای این منظور متریال و ترکیبات مختلفی همچون شیشه، فلز، کارتن و پلاستیک را به کار می‌گیرند. برای معرفی بهتر این بسته‌بندی‌ها چند نمونه از آن‌ها را در اینجا باهم بررسی می‌کنیم.

فلزات

دو نوع فلزی که برای بسته‌بندی مواد غذایی بیشتر موقع استفاده قرار می‌گیرد آلومینیوم و فولاد هستند.

آلومینیوم

آلومینیوم یکی از فلزات سبکی است که به‌راحتی فرم و شکل دلخواه را می‌گیرد و به همین منظور برای بسته‌بندی مواد غذایی بخصوص نوشابه و نوشیدنی گزینه خوبی است.

فولاد

فولاد در مقایسه با آلومینیوم از ضخامت و مقاومت بالایی برخوردار بوده و برای کنسرو کردن مواد غذایی بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 به‌طورکلی استفاده از ظروف فلزی در بسته‌بندی دارای مزایایی همچون: مقاومت در مقابل ضربه، رطوبت، نور و اکسیژن بوده و همچنین خطر مسموم‌کنندگی کمتری نیز دارد.

فلزهایی که به یک برند خاص معروف شده اند
فلزهایی که به یک برند خاص معروف شده‌اند

کاغذ و مقوا

استفاده از کاغذ و یا مقوا به نوع ماده غذایی مربوط می‌شود چراکه ضخامت مقوا به نسبت کاغذ بیشتر بوده و برای مواد غذایی که به محافظت بیشتری احتیاج دارند مورداستفاده قرار می‌گیرد.

شیشه

یکی دیگر از ظروفی که از قدیم برای بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شد شیشه است. شیشه به دلیل اینکه ازنظر شیمیایی خنثی است پس یک محافظ کامل در برابر اکسیژن و بخارآب است؛ اما ازآن‌جهت که در مقابل شکستگی حساس بوده ممکن است در مقابل ضربه ناشی از فشار داخلی و یا ضربه و شوک حرارتی آسیب ببیند. همچنین وزن بالای شیشه باعث افزایش هزینه حمل‌ونقل می‌گردد.

شیشه یکی دیگر از بسته بندی های موادغذایی است
شیشه یکی دیگر از بسته بندی‌های موادغذایی است

پلاستیک

پلاستیک به دلیل سبک بودن و همیشه در دسترس بودن یکی از گزینه‌هایی است که برای بسته‌بندی بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

میوه های خوشمزه ای که در پلاستیک بسته بندی شده اند
میوه های خوشمزه ای که در پلاستیک بسته بندی شده اند

کیسه

کیسه‌ها، یکی از رایج‌ترین انواع بسته‌بندی مواد غذایی هستند و معروف‌ترین میان وعده‌ها را داخل کیسه‌های مخصوص قرار داده و از قسمت پایین و بالا، پرس می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا مواد غذایی همچون چیپس، چوب‌شور، میوه‌های خشک، آجیل و … از محیط، هوا و آلودگی در امان بماند.

بسته‌بندی مواد غذایی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد
کیسه های تنقلات که به دقت بسته بندی می شوند

محصولات غذایی مشابه با محصول شما ممکن است در بازار وجود داشته باشد، پس باید به این فکر کنید که چگونه می‌توانید با آن‌ها رقابت کرده و بازار فروش را در دست بگیرید و بسته‌بندی اصولی و خلاقانه می‌تواند به شما کمک زیادی کند. البته باید متذکر شد که در مرحله اول این کیفیت محصول است که مشتری را جذب می‌کند، هرچند بسته‌بندی محصولتان شیک و مناسب باشد اما اگر محصولتان بی‌کیفیت باشد مطمئناً مشتری برای اولین بار محصول شمارا خریداری می‌کند، ولی با دیدن کیفیت نامناسب دیگر به سمت محصول بی‌کیفیت شما نخواهد رفت پس برای رقابت با دیگر تولیدکنندگان و فروشندگان، اول کیفیت مناسب محصول و بعد بسته‌بندی را در نظر داشته باشید.

(پیشنهاد می‌شود مطالب «بسته بندی مواد غذایی با استفاده از فناوری نانو»،«بسته بندی مواد غذایی با نیتروژن»،«چرا از حلبی برای بسته بندی مواد غذایی استفاده میشود»،«بسته بندی سبز مواد غذایی»را مطالعه کنید.)

منجمد کردن
منجمد کردن

به‌عنوان حرف آخر بهتر است:

سوالات متداول

هدف از بسته بندی موادغذایی چیست؟

اصیلی ترین هدف بسته بندی مواد غذایی حفظ سلامت آنها و جلوگیری از آسیب های احتمالی به هنگام حمل و نقل است.

مزیت بهترین بسته بندی موادغذایی کدام است؟

بسته بندی موادغذایی به طور کلی هم از لحاظ جلب اعتماد مشتری و در نتیجه فروش بیشتر محصول نقش دارد و هم خاصیت واد غذایی را حفظ می کند.

جمع بندی

بسته‌بندی به‌عنوان مهم‌ترین شاخص درفروش محصولات غذایی به‌حساب می‌آید و هرچقدر این بسته‌بندی اصولی بوده و به نظر مشتریان احترام بگذارد، مخاطبین بیشتری را به خود جذب کرده و فروش محصولات را چندین برابر می‌کند. شرکت بسته بندی پویا فراز خلاق، می تواند به شما کمک کند که بهترین نوع بسته بندی را داشته باشید. اینکه بدانیم بسته‌بندی محصولات غذایی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و اصول کلی بسته‌بندی به چه شکلی است، به ما در طراحی و تولید بسته‌بندی مواد غذایی کمک بزرگی کرده و ما را به هدفمان که پیروزی در بازار رقابتی است نزدیک‌تر خواهد کرد. طراحان بسته‌بندی باید با در نظر گرفتن نیاز مشتریان و همچنین اهمیت بسته‌بندی، محصول را به‌گونه‌ای برای مشتری معرفی کنند که مشتری در وهله اول ورود به فروشگاه به دنبال محصولات غذایی ما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: