۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

روش های جدید بسته بندی مواد غذایی چگونه هستند؟

توسط لیلیوم علی‌پور | ۱۶ مرداد ۱۴۰۲

در یک فضای رقابتی مانند صنایع غذایی، مهم است که بسته بندی مواد غذایی را درست انجام دهید. در واقع، هدف از بسته بندی فقط مزایای کاربردی آن نیست، بلکه یک بسته بندی خوب می‌تواند به حفظ مزیت رقابتی شرکت شما در بازار کمک کند. به همین دلیل، شما باید روش های جدید بسته بندی مواد غذایی را بشناسید و نوآوری خود را در این زمینه تقویت کنید.

روش های جدید بسته بندی مواد غذایی
اهمیت بسته بندی مواد غذایی

چرا بسته بندی مواد غذایی بسیار مهم است؟

اهمیت بسته بندی و فهم اینکه بسته بندی مواد غذایی چیست باعث حفظ کیفیت غذا و هم‌چنین جذب مشتری می‌شود. به همین دلیل است که اکثر مشتریان احتمالاً کیفیت غذا را از روی بسته بندی آن قضاوت می‌کنند. برخی از مزایای روش های جدید بسته بندی عبارتند از:

حفاظت از محصول

بهترین روش بسته بندی مواد غذایی باید در عین جذابیت، محصول را در برابر واکنش‌های شیمیایی، نور و گرد و غبار محافظت کنند. چرا که بسته بندی نامناسب مواد غذایی بر کیفیت و طعم محصول داخل آن‌ تأثیر می‌گذارد.

حمل و نقل ایمن

انواع مختلفی از بسته بندی مواد غذایی در اطراف ما وجود دارد؛ از قوطی، کیسه گرفته تا جعبه و بطری. محصولات غذایی در این ظروف بسته بندی می‌شوند تا در هنگام حمل و نقل، ایمن باقی بمانند.

بسته بندی مواد غذایی
مزایای بسته بندی مواد غذایی

افزایش شانس خرید

آیا شما می‌دانید که بسته بندی مواد غذایی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ به طور کلی انواع رنگ‌ها و سبک بسته ‌بندی مواد غذایی بر تصمیم مصرف ‌کننده برای خرید تاثیر می‌گذارند. بنابراین باید از بین روش های جدید بسته بندی، رنگ‌ها و طرح‌های هوشمندانه را انتخاب کنید. به طور کلی، سعی بر این است که رنگ‌ها را با طعم‌ها مطابقت دهید. علاوه بر این، باید فونتی را انتخاب کنید که برای مخاطب هدف شما قابل خواندن باشد.

برجسته کردن اسم برند

در قفسه‌های سوپرمارکت‌های مختلف صدها محصول وجود دارد. بنابراین، محصول شما باید بتواند در بین سایر محصولات توجه مشتری را به خود جلب کند. روش های جدید بسته بندی به این امر کمک می‌کنند، زیرا برند شما را از محصولات مشابه در همان قفسه تمییز می‌دهند.

انواع روش های بسته بندی
انواع روش های بسته بندی مواد غذایی

انواع روش های بسته بندی

انواع روش های بسته بندی مواد غذایی را می‌توان مطابق فاکتورهای متنوعی طبقه بندی کرد. انواع بسته بندی براساس نوع ماده استفاده شده عبارتند از:

بسته بندی شیشه‌ای

شیشه ماده ای است که معمولاً برای بسته بندی طیف وسیعی از محصولات غذایی از نوشیدنی گرفته تا سس و کنسرو استفاده می‌شود. خواص غیرواکنشی شیشه باعث می‌شود که برای بسته بندی غذاهای اسیدی نیز عالی عمل کند، زیرا این ماده باعث تغییر طعم یا کیفیت غذا نمی‌شود. علاوه بر این، شیشه یک ماده کاملاً قابل بازیافت است که در صورت دور ریختن، مواد شیمیایی مضر یا آلاینده‌ آزاد نمی‌کند.

بسته بندی پلاستیکی

پلاستیک به دلیل تطبیق پذیری، مقرون به صرفه بودن و سهولت تولید، یک ماده بسته بندی پرکاربرد است. از این ماده معمولاً برای بسته بندی تنقلات و محصولات پخته شده استفاده می‌شود. با این حال، برخی از انواع بسته ‌بندی‌های پلاستیکی ممکن است مواد شیمیایی مضری را به مواد غذایی یا محیط ‌زیست وارد کنند.

روش مدرن بسته بندی
انواع بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی فلزی

فلز گزینه‌ای بادوام و محکم است که برای بسته بندی محصولات غذایی مانند کنسروها، نوشیدنی‌ها و تنقلات استفاده می‌شود. هم‌چنین، این ماده یک مانع عالی در برابر نور، هوا و رطوبت است که به حفظ کیفیت و ماندگاری مواد غذایی کمک می‌کند.

بسته بندی کاغذی و مقوایی

کاغذ و مقوا به طور گسترده برای بسته بندی محصولات غذایی خشک مانند غلات، ماکارونی و تنقلات استفاده می‌شوند. این مواد سبک وزن، زیست تخریب پذیر و به راحتی قابل بازیافت یا کمپوست هستند. با این حال، نمی‌توان از آن‌ها برای بسته بندی محصولاتی که به محافظت بالایی در برابر رطوبت، هوا یا نور نیاز دارند، استفاده کرد.

شیوه های نوین بسته بندی
بسته بندی کاغذی و مقوایی

روش های مدرن بسته بندی مواد غذایی چیست؟

امروزه، دغدغه شرکت‌ها در بسته بندی تنها به کارایی عملکردی آن‌ها محدود نمی‌شود. در واقع، توجه به مشکلات محیط زیستی و کسب مزیت رقابتی در تصمیم گیری شرکت‌ها پررنگ‌تر شده است. از این نظر، چند نمونه از روش های جدید بسته بندی عبارتند از:

بسته بندی پایدار و سازگار با محیط زیست

امروزه شرکت‌ها برای بسته بندی غذاهای خود به دنبال مواد جایگزین و سازگار با محیط زیست هستند. بسیاری از شرکت‌ها نیز در طراحی‌های خود، برای به حداقل رساندن ضایعات، کاهش استفاده از مواد غیرقابل بازیافت و افزایش استفاده از مواد تجدید پذیر تلاش می‌کنند. بعضی از موادی که می‌توان در روش های جدید بسته بندی از آن‌ها استفاده کرد، پلاستیک‌های زیست تخریب ‌پذیر، کاغذ بازیافتی و بسته ‌بندی‌های گیاهی را شامل می‌شوند.

طراحی مینیمالیستی

طراحی بسته بندی مینیمالیستی به طور فزاینده‌ای در حال محبوب شدن است. به طوری که بسیاری از شرکت‌ها بسته بندی ساده، تمیز و مرتب را انتخاب می‌کنند که بر محصول داخل تأکید دارد. این روند طراحی به ویژه در غذاهایی که بسته بندی تمیز و ساده، آن‌ها را طبیعی و ارگانیک نشان می‌دهد، بسیار کاربرد دارد.

روش های مدرن بسته بندی چیست؟
روش های مدرن بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی تعاملی

بسته بندی تعاملی یکی از شیوه های نوین بسته بندی مواد غذایی است که مصرف کنندگان را تشویق می‌کند تا با محصول یا روند بسته بندی آن تعامل داشته باشند. به عنوان مثال، کدهای QR که مصرف کننده را به اطلاعات محصول پیوند می‌دهند، یکی از انواع بسته بندی‌های تعاملی هستند. یا حتی بعضی از بسته ‌بندی‌های غذایی وجود دارند که می‌توانند به عنوان ظرف و ظروف نیز کاربرد داشته باشند و در آشپزخانه مشتریان شما ماندگار شوند.

شخصی سازی

شخصی سازی روندی است که طی آن، بسته بندی شما برای پاسخگویی به نیازهای مصرف کننده به صورت سفارشی و اختصاصی طراحی می‌شود. پیام‌های شخصی سازی شده، تصاویر گرافیکی یا حتی نام مصرف کننده روی بسته بندی از مثال‌های پرکاربردی هستند که در این زمینه استفاده می‌شود. این روند به طور فزاینده‌ای طرفدار دارد، زیرا مصرف کنندگان به دنبال محصولاتی هستند که مطابق با ترجیحات و نیازهای آن‌ها باشد.

بسته بندی هوشمند

بسته بندی هوشمند شامل تکنولوژی‌های جدید و آینده‌نگر است. به عنوان مثال، حسگرها یا سایر فناوری‌های تعبیه شده در این نوع بسته بندی‌ها می‌توانند مشتری را به سمت اطلاعات بیشتر (محتوای غذایی و توصیه‌هایی درباره نحوه ذخیره سازی) هدایت ‌کنند. این فناوری‌ها می‌توانند با ارائه اطلاعات لازم، ضایعات مواد غذایی را کاهش دهند.(پیشنهاد می‌شود مطالب«بسته بندی مواد غذایی با استفاده از فناوری نانو»،«چرا از حلبی برای بسته بندی مواد غذایی استفاده میشود»،«بسته بندی سبز مواد غذایی»،«بسته بندی مواد غذایی با نیتروژن» را مطالعه کنید.)

روش های مدرن بسته بندی
شیوه های نوین بسته بندی مواد غذایی

سوالات متداول

تکنولوژی‌های فعلی بسته بندی مواد غذایی چیست؟

فناوری‌های اخیر بر کاهش ضایعات محیطی و بهبود حفظ، کیفیت و ایمنی مواد غذایی تمرکز دارند. این نوآوری‌ها شامل بسته بندی هوشمند، بسته بندی زیست تخریب پذیر، فناوری نانو و بسته بندی گیاهی می‌شوند.

روند بسته بندی پایدار در سال جدید چیست؟

انتظار می‌رود مواد زیست تخریب پذیر در سال جدید به طور فزاینده‌ای محبوب شوند. این مواد به سرعت در محیط تجزیه شده و میزان زباله در محل‌های دفن را کاهش می‌دهند.

جمع‌بندی

بسته بندی مواد غذایی نه تنها محصول را در قفسه‌های فروشگاه برجسته می‌کند، بلکه از آن در برابر عوامل مضر شیمیایی، فیزیکی و محیطی نیز محافظت می‌کند. بنابراین، مهم است که انواع بسته بندی مناسب را بشناسید و از روش های جدید بسته بندی مواد غذایی پیروی کنید تا از رقابت شدید بازارهای امروزی عقب نمانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: