۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

بسته بندی مواد غذایی با استفاده از فناوری نانو

توسط لیلیوم علی‌پور | ۲۸ مرداد ۱۴۰۲

امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که نیاز حیاتی داریم ضایعات مواد غذایی را کاهش دهیم و برای بسته بندی، از روش‌های ایمن و مقرون به صرفه استفاده کنیم. بسته بندی مواد غذایی با استفاده از فناوری نانو یکی از گزینه‌های نوظهور است که می‌تواند ما را به اهداف عالی خود نزدیک کند.

بسته بندی مواد غذایی با استفاده از فناوری نانو
اهمیت بسته بندی مدرن مواد غذایی

اهمیت بسته بندی مدرن مواد غذایی

شکی نیست که چرا زباله‌های بسته بندی به یک مشکل بزرگ جهانی تبدیل شده‌اند. به همین دلیل، تعداد فزاینده‌ای از کسب‌وکارها، سازمان‌ها و آکادمی‌ها تلاش می‌کنند تا جایگزین‌های تجدیدپذیر و پایدارتری را برای مواد بسته‌ بندی معمولی بیابند که این موضوع در بسته بندی مواد غذایی نیز کاملاً صدق می‌کند. اهمیت بسته بندی مدرن مواد غذایی در چند مورد خلاصه می‌شود که عبارتند از:

افزایش تازگی و ماندگاری محصولات غذایی

فروشگاه‌ها اغلب کیلومترها دورتر از کارخانه‌های تولید و بسته بندی قرار دارند. بنابراین، جابجایی محصولات در چنین مسافت‌های طولانی می‌تواند منجر به پوسیدگی و فاسد شدن آن‌ها شود. با این حال، بسته بندی مناسب، غذا را در برابر عناصر خارجی مانند اکسیژن هوا، نور، رطوبت و حتی عوامل بیماری زایی مانند باکتری‌ها محافظت می‌کند و جلوی تجزیه و واکنش‌های مضر را نیز می‌گیرد. نقش روش‌های مدرن بسته بندی این است که می‌توانند با کمک تکنولوژی‌های پیشرفته، بسته بندی‌های کارآمد ایجاد کنند و ماندگاری محصولات غذایی را بالا ببرند.

اهمیت بسته بندی مدرن مواد غذایی
افزایش تازگی و ماندگاری محصولات غذایی

حفظ و نگهداری شکل و بافت اصلی مواد غذایی

بسته بندی نه تنها غذا را در برابر ضربه‌های خارجی ایمن می‌کند، بلکه جلوی خراب شدن شکل و بافت اصلی آن را نیز می‌گیرد. محصولات غذایی قبل از رسیدن به مقصد نهایی، مراحل مختلفی را طی می‌کنند. بنابراین، بدون بسته بندی مناسب، به راحتی ممکن است شکل یا بافت خود را در طول حمل و نقل یا ذخیره سازی از دست بدهند.

استفاده از روش‌های مدرن در بسته بندی کمک می‌کند که غذا بدون آسیب فیزیکی جابه‌جا و تحویل داده شود. هم‌چنین میزان مراقبت لازم برای رسیدگی به محصولات را کاهش می‌دهد و در نتیجه، حمل و نقل و ذخیره سازی را آسان می‌کند. علاوه بر این، هنگامی که اقلام غذایی همیشه در شرایط درجه یک به دست مصرف کنندگان می‌رسد، منجر به تقاضای بالای بازار و افزایش اعتماد مصرف کننده می‌شود.

کاهش منابع تلف شده

همان‌طور که گفتیم، یک بسته بندی خوب ایمنی بیشتری را برای مواد غذایی داخل آن فراهم می‌کند. در نتیجه، تا حد زیادی در منابع صرفه جویی می‌شود. بر اساس تحقیقات، 30 درصد از اقلام غذایی در زنجیره تامین هدر می‌رود که منجر به بهره‌ برداری بیش از حد از منابع محدود موجود در زمین و کاهش بازگشت سرمایه برای شرکت تولید کننده می‌شود. پس استفاده از روش‌های مدرن در بسته بندی مواد غذایی نقش حیاتی دارد و می‌تواند با حقه‌های هوشمندانه از تلف کردن منابع شرکت جلوگیری کند.

بسته بندی مواد غذایی
حفظ و نگهداری شکل و بافت اصلی مواد غذایی

جذب مصرف کننده

درصد زیادی از مصرف کنندگان بر اساس ظاهر بسته بندی مواد غذایی تصمیم به خرید می‌گیرند. بسته بندی‌های جذاب در قفسه سوپر مارکت‌ها چشم مصرف کنندگان را به خود جلب می‌کند و آن‌ها را به سمت راهرو می‌کشد. از این رو، بسته بندی شما باید خلاقانه باشد تا در بازار رقابتی امروز عقب نماند. علاوه بر این، آگاهی مصرف ‌کنندگان درباره موضوعاتی مانند محیط زیست افزایش یافته است. به همین دلیل، دنبال خرید محصولات پایداری هستند که به محیط زیست آسیبی نرسانند. روش‌های مدرن مانند بسته بندی مواد غذایی با استفاده از فناوری نانو می‌توانند این توقعات را برآورده کنند.

نمایش مواد تشکیل دهنده

جدا از اثرات زیست محیطی، مصرف کننده مدرن نگران نگهدارنده‌ها، رنگ‌های غذایی و سایر مواد شیمیایی موجود در غذا نیز هست. علاوه بر این، افراد مبتلا به آلرژی و بیماری‌های پوستی برای حفظ سلامت خود باید از مواد خاصی اجتناب کنند. بنابراین، بسته بندی مواد غذایی نقش مهمی در این زمینه دارد. در واقع، این روزها شرکت‌ها با روش‌های پیشرفته و هوشمندانه می‌توانند مواد تشکیل دهنده و اخطارهای لازم برای مصرف را در کدهای دیجیتالی درج شده روی بسته بندی‌های خود بگنجانند و باعث جلب رضایت مشتریان شوند.

بسته بندی مدرن مواد غذایی با فناوری نانو

بسته بندی مدرن مواد غذایی با فناوری نانو

بسته بندی‌های مدرن انواع مختلفی دارند، اما در این مقاله می‌خواهیم بسته بندی مواد غذایی با استفاده از فناوری نانو را بررسی کنیم. همان‌طور که در مقدمه گفتیم، نانوتکتولوژی مزایای بسیار زیادی دارد که می‌تواند بسته بندی محصولات غذایی را تا حد زیادی ارتقا دهد، اما دقیقاً چطور می‌شود از نانو استفاده کرد و چرا باید این کار را انجام داد؟ به خواندن ادامه دهید تا پاسخ پرسش‌های خود را بگیرید:

استفاده از فناوری نانو در بهبود بسته بندی پلاستیکی

در سال‌های اخیر، محققان دریافته‌اند که با استفاده از نانو ذرات خاک رس می‌توان هزینه بسته بندی‌های پلاستیکی را کاهش داد. علاوه بر این، مشخص شد که این ذرات، پتانسیل جذب پروتئین بالایی دارند و می‌توان از آن‌ها به عنوان یک حامل آنزیمی نیز کمک گرفت. یکی دیگر از راه‌های بهبود بسته بندی پلاستیکی، قرار دادن نانوکریستال‌ها در پلاستیک است. در واقع، محققان با این کار، نوعی سد مولکولی ایجاد می‌کنند که جلوی فرار اکسیژن را می‌گیرد. این روش بسته بندی می‌تواند ماندگاری بعضی از نوشیدنی‌ها را تا چندین ماه افزایش دهد.

استفاده از فناوری نانو در بهبود بسته بندی
بهبود بسته بندی پلاستیکی

تعبیه حسگرهای نانو در بسته بندی مواد غذایی

همان‌طور که باکتری‌ها در برابر آنتی بیوتیک‌ها مقاوم‌تر می‌شوند، دانشمندان و محققان نیز به دنبال بهبود کیفیت محصول هستند. به عنوان مثال، آن‌ها نانوکپسول‌ها را با پلیمرهای مختلف ادغام کرده و در نهایت، فیلم‌های پلاستیکی خاصی تولید می‌کنند که به باکتری‌ها حساس هستند. این حسگرهای نانو می‌توانند عوامل بیماری‌زای غذایی را شناسایی کنند و با نشانه‌هایی مثل تغییر رنگ بسته ‌بندی، درباره آلوده شدن غذا یا شروع به فاسد شدن آن، به مصرف‌کننده هشدار دهند. بعضی دیگر از بسته بندی‌های هوشمند نیز طوری طراحی شده‌اند که می‌توانند در صورت شروع به فاسد شدن مواد غذایی، بلافاصله مواد نگهدارنده آزاد کنند و جلوی آن را بگیرند.(پیشنهاد می‌شود مطالب «بسته بندی مواد غذایی چیست»، «بهترین روش بسته بندی مواد غذایی»،«بسته بندی مواد غذایی باید چه ویژگی هایی داشته باشد»،«بسته بندی مواد غذایی با نیتروژن»،«چرا از حلبی برای بسته بندی مواد غذایی استفاده میشود»،«بسته بندی سبز مواد غذایی» را مطالعه کنید.)

نانو در بسته بندی مواد غذایی
تعبیه حسگرهای نانو

سوالات متداول

چه نانو موادی برای بسته بندی هوشمند مواد غذایی استفاده می‌شود؟

نانو نقره، نانو دی اکسید تیتانیوم، نانو اکسید مس، نانو لوله‌های کربنی و نانو اکسید منیزیم، همگی از مواردی هستند که می‌توانند در بسته بندی‌های محصولات غذایی استفاده شوند.

یک نمونه از کاربرد نانوتکنولوژی در بسته بندی چیست؟

بطری‌های ساخته شده با نانوکامپوزیت می‌توانند نشت دی اکسید کربن را از بطری به حداقل برسانند و به این ترتیب، طول عمر نوشیدنی‌های گازدار را افزایش دهند.

بسته بندی هوشمند مواد غذایی
بسته بندی هوشمند

جمع‌بندی

مشتریان امروزی نگرانی‌های زیست محیطی دارد و می‌خواهند که بسته بندی آن‌ها کاربردی و در عین حال سبک، جمع و جور، پایدار، سبز و شیک باشد. از این رو، بسته بندی مواد غذایی با استفاده از فناوری نانو می‌تواند بسته بندی‌های پلاستیکی را ارتقا دهد و ویژگی‌های هوشمندانه و جذاب زیادی را برای مشتریان شما فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: