۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

سینی غذای بیرون بر چیست و چه کاربردی دارد؟

توسط پویا فراز خلاق | ۱۳ آبان ۱۴۰۱

امروزه در بسته‌بندی‌های محصولات صنایع مختلف، انواع متنوعی از پک‌های مقوایی با طراحی‌های زیبا و جذاب نظیر جعبه‌های فست‌فود، جعبه‌های کیک و شیرینی، لیوان‌های کاغذی کرافت، بسته‌بندی‌های مخصوص قطعات و غیره استفاده می‌شود. یکی از انواع این بسته‌بندی‌ها، سینی غذا بیرون بر است که اغلب رستوران‌ها و فست‌فودها برای بسته‌بندی غذاهای ارسال خود به مشتری نظیر ناگت، پیتزا، سالاد و غیره از آن‌ها استفاده می‌کنند. در واقع با استفاده از این پلیت‌ها، رستوران‌دارن می‌توانند غذا را با یک جعبه کاملاً تمیز و دارای نشان سیب سبز سلامت و تمامی استانداردهای بهداشتی، برای مشتریان خود سرو کرده و ارسال نمایند.

با خرید سینی غذا، می‌توان از صحت دورچین و تزئینات غذا و همچنین حفظ گرمای آن تا حدودی مطمئن شد و به علت طراحی مناسب آن‌ها، حمل کردن سینی بسیار راحت بوده و امکان ریختن غذا بسیار کاهش می‌یابد.

تاریخچه سینی غذا بیرون بر در ایران

در دهه 1370 آقای کبریتچی، مدیریت رستوران هانی، برای اولین بار در ایران به فکر بسته‌بندی غذا به جز نوع مرسوم آن افتاد. در آن دوران رستوران هانی برای غذاهای خود، دورچین به نسبت زیادی در نظر می‌گرفت و همین امر موجب شد تا مدیریت به دنبال جدا کردن ظرف دورچین از غذای اصلی باشد. همچنین با بیشتر شدن تعداد ظرف‌های غذا، حمل و نقل آن و ارسال برای مشتری نیز سخت‌تر از قبل بود. این مشکلات تا زمانی ادامه داشت که فکر ابداع پلیت و سینی غذا به ذهنشان رسید. در واقع در این حالت، غذا و دورچین آن در یک سینی به صورت یکجا، برای مشتریان ارسال می‌شد.

در سال‌های اخیر با پیشرفت بیشتر تکنولوژی و حرکت جامعه به سوی ماشینی شدن، فرهنگ خرید آنلاین غذاهای آماده و نیمه آماده از رستوران‌ها و فست‌فودها گسترش یافته است. همین امر موجب شده تا نیاز به بسته‌بندی مناسب برای غذاهای بیرون‌بر بیشتر از پیش شود. احساس نیاز مصرف‌کنندگان نیز موجب ایجاد طرح‌های خلاقانه و صرف زمان بیشتر برای تولید این سینی‌های غذای بیرون‌بر می‌گردد.

نمنونه‌های سینی مقوایی برای ارسال غذا:

مزایای استفاده از سینی غذا مقوایی

به طور کلی، افراد در زندگی روزمره خود از انواع ظروف یکبار مصرف، به صورت مکرر استفاده می‌کنند ولی آنچه که در این بخش اهمیت دارد، سالم بودن این ظروف برای استفاده است. ظروف یکبار مصرف از جمله سینی غذا بیرون بر، از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. سینی‌های غذای مقوایی با ویژگی‌های زیر توصیف خواهند شد؛

همچنین علاوه بر ویژگی‌های گفته شده، می‌توان از انواع روکش‌های بهداشتی، OPP و متالایز بر روی آن‌ها استفاده کرد. استفاده از روکش‌های گفته شده موجب می‌شوند تا غذا با مقوا برخورد نداشته و آلوده نگردد. همچنین سینی‌های غذا را می‌توان به صورت اختصاصی با نام رستوران و فست‌فود چاپ و تولید کرد.

طراحی سینی غذا بیرون بر

اولین نکته‌ای که در زمان طراحی سینی غذای بیرون بر باید به آن توجه داشت، استحکام کافی این نوع بسته‌بندی‌ها خواهد بود. در واقع پلیت‌هایی که برای حمل غذا استفاده می‌شوند، باید توانایی نگه داشتن موادغذایی و گاهاً نوشیدنی همراه آن را داشته باشند. در صورتی که سینی و پلیت از استحکام کافی برخوردار نباشد، امکان آسیب و ریختن مواد غذایی درون آن وجود دارد. همچنین اگر نوشیدنی به همراه غذا درون سینی قرار می‌گیرد، سینی باید مقاومت لازم را داشته و مانع از سرریز شدن نوشیدنی شود.

در نهایت بسته‌بندی‌های بیرون بر مواد غذایی باید با نوع محصول هماهنگی داشته باشند، به گونه‌ای در زمان مصرف بتوان سریع و آسان مواد غذایی را از آن خارج کرد. نکته دیگری که در طراحی سینی غذا بیرون بر باید به آن توجه داشت، بحث بهداشتی بودن پلیت‌ها است. باید بر روی این سینی‌های مقوایی یک روکش محافظ کشیده شود تا قسمت‌های چاپ شده رنگی، تماس مستقیم با مواد غذایی نداشته باشند.

انواع کاغذ کف سینی غذا بیرون بر

کاغذ کف سینی یا کاغذ رومیزی یکی از مواردی است که در رستوران‌ها و انواع فست‌فودها در داخل سینی سرو غذا و به عنوان زیر دستی بر روی میز داخل سالن کاربرد دارد. این کاغذها با جنس‌های مختلف و ابعاد متنوع تولید شده و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. ادامه به معرفی انواع کاغذ سینی غذا بیرون بر و ویژگی‌های هرکدام پرداخته می‌شود؛

1. کاغذ کرافت سینی غذا بیرون بر

کاغذهای کرافت یکی از ارزان‌ترین و مناسب‌ترین جنس کاغذ برای استفاده در کف سینی غذا است و در بسیاری از رستوران‌ها و فست‌فودها از این جنس کاغذ استفاده می‌کنند. همچنین جنس کرافت به عنوان پاک ساندویچ نیز کاربرد دارد. چاپ بر روی این نوع کاغذ بسیار زیبا و جذاب بوده و می‌توان انواع چاپ تک رنگ، دو رنگ و چهار رنگ را بر روی کرافت اجرا کرد. همچنین کاغذهای کرافت مقاومت خوبی در برابر پاره شدن دارند. این کاغذ بسیار برای فست‌فودها و رستوران‌هایی که غذا را داخل رستوران سرو می‌کند و مشتریان زیادی دارد، مناسب خواهد بود. گرماژ کاغذ کرافت از 40 تا 130 گرم متغیر بوده ولی اغلب از نوع 40 گرم یا 70 گرم آن برای کف سینی استفاده می‌شود.

انواع کاغذ کرافت برای کف سینی غذا

2. کاغذ کف سینی مومی

کاغذ مومی از دیگر کاغذهای مورد استفاده در کف سینی‌های غذای بیرون بر است که در بسیاری از فست‌فودها و رستوران‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این کاغذ برای پیچیدن ساندویچ و برگر نیز استفاده می‌شود. جنس این نوع کاغذ به صورت روغنی و بسیار نازک‌تر از کرافت بوده که از مزایای آن می‌توان عدم نفوذپذیری در برابر آب و رطوبت اشاره کرد. این امر بسیار در بسته‌بندی فست‌فودها اهمیت دارد. چاپ بر روی کاغذ مومی به دو صورت تک رنگ و دو رنگ انجام می‌شود، اما چاپ چهار رنگ نیز بر روی این نوع کاغذها امکان‌پذیر است.

3. کاغذ تحریر برای کف سینی غذا بیرون بر

یکی از شناخته شده‌ترین کاغذهای در بین افراد جامعه، کاغذ سفید تحریر است. این نوع کاغذ مشابه کاغذ کرافت بوده و سطح صاف و غیرصیقلی دارد. همچنین همانند کرافت، در گرماژ بین 70 تا 120 گرم تولید می‌گردد. چاپ بر روی کاغذهای تحریر، با استفاده دستگاه چاپ آفست، در بهترین کیفیت و به صورت چهار رنگ ترکیبی امکان‌پذیر بوده و عموماً این کاغذها از کاغذهای جنس کرافت، قیمت بالاتری دارند.

4. کاغذ گلاسه برای کف سینی

استفاده از کاغذهای گلاسه برای چاپ منوی رستوران و فست‌فود و همچنین انواع تراکت بسیار متداول بوده و اغلب افراد با آن آشنایی کافی دارند. این نوع کاغذها، دارای یک سطح صیقلی و براق هستند و گرماژ آن‌ها عمدتاً 120 گرم به بالا خواهد بود. چاپ بر روی کاغذهای گلاسه اغلب با استفاده از دستگاه آفست انجام شده و قابلیت چاپ چهار رنگ ترکیبی به صورت تمام اتوماتیک بر روی این نوع کاغذ وجود دارد. جنس این کاغذ به نسبت کاغذ کرافت و کاغذ تحریر، کیفیت بهتری داشته و به همان نسبت قیمت آن نیز بیشتر است.

کاغذ مومی یا روغنی برای کف سینی غذا

5. کاغذ سینگل سینی غذا بیرون بر

کاغذ سینگل کف سینی یا سینگل بهداشتی نوعی کاغذ دو لایه بوده که لایه رویی آن به صورت موج‌دار است. این نوع کاغذ اغلب برای غذاهای فست‌فودی نظیر پیتزا کاربرد داشته و به تهویه هوا در زیر غذا کمک می‌کند. در نتیجه فست‌فود ترد مانده و بیات نمی‌شود. این نوع کاغذ علاوه بر کف سینی، به عنوان کاغذ جعبه نیز استفاده می‌گردد.

سوالات متداول

پلیت غذای بیرون بر از چه جنسی ساخته می‌شود؟

برای تولید سینی‌های غذای بیرون بر از انواع متریال نظیر مقوای کرافت سفید بهداشتی، مقوای ایفلوت، مقوای لمینتی و مقوای ایندلبرد استفاده می‌گردد. انتخاب هر متریال بسته به میزان بودجه و تناسب آن با وزن و مدل متغیر خواهد بود. در این مرحله بهتر است با کارشناسان مجموعه مشورت کرد.

چاپ شرکت پویا فراز خلاق چه برتری به نسبت سایرین دارد؟

در مجموعه پویا فراز خلاق، برای چاپ برند و لوگو بر روی سینی‌های غذای بیرون بر هیچ‌گونه محدودیتی وجود نداشته و می‌توان بر روی سینی و کاغذ کف آن، انواع طرح‌های مختلف را چاپ کرد. به عبارتی باید گفت امکان چاپ بر روی همه محصولات تولیدی این شرکت وجود داشته و می‌تواند بسته‌بندی مورد نظر مشتری را منحصر به فرد کند.

تفاوت جعبه با سینی غذای بیرون‌بر چیست؟

پک‌های یا جعبه‌های مقوایی و کاغذی غذا، مواد غذایی درون آن‌ها قرار گرفته و اغلب برای استفاده بیرون‌بر رستوران‌ها و فست‌فودها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع جعبه‌ها در دار بوده و از سرد شدن غذا جلوگیری می‌کنند. اما در رابطه با سینی غذا بیرون بر باید توجه داشت که این نوع پلیت، از کارتن سه لایه با فلوت E ساخته شده و هر نوع غذایی درون آن چیده می‌شود. این نوع سینی‌ها برای مصرف داخل و خارج از رستوران‌ها و فست‌وفود کاربرد دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: