۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

انواع بسته بندی زعفران و ویژگی‌های آن

توسط پویا فراز خلاق | ۱۰ آبان ۱۴۰۱

بسته بندی زعفران علی‌الخصوص در صورتی که در بازار به صورت خرده‌فروشی فروخته می‌شود، اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع قبل از اینکه خریدار به کیفیت زعفران پی ببر، طرح و اندازه بسته‌بندی آن مورد توجه وی قرار می‌گیرد. همچنین باید در نظر داشت طراحی جعبه زعفران به گونه‌ای مناسب باشد تا ارزش محصول حفظ شده آسیبی به آن وارد نشود. در ادامه بیشتر در رابطه با انواع بسته‌بندی و طراحی جعبه زعفران توضیح داده شده و ویژگی‌های هر کدام عنوان می‌گردد.

چرا زعفران باید بسته‌بندی شود؟

بسته بندی خلاقانه زعفران می‌تواند از این محصول در برابر آسیب‌های خارجی و داخلی محافظت کند. در ادامه مهم‌ترین دلایل برای بسته‌بندی کردن زعفران برشمرده می‌شود؛

1. عوامل فیزیکی در بسته بندی زعفران

این نوع بسته‌بندی‌ها، محصول را در برابر انواع خطراتی که در حین حمل و نقل به وجود می‌آید، محافظت می‌کند. ارزش زعفران و کیفیت آن زمانی حفظ می‌شود که از تغییرات دما، ضربه و لرزش محافظت شود. همچنین این بسته‌بندی‌ها باید ماندگار بوده و دوام لازم در برای توزیع و تحویل به مشتری را داشته باشند. زعفران جزو کالاهای لوکس و گران قیمت به حساب می‌آید، در نتیجه منطقی است که هنگام انتخاب ظرف و بسته‌بندی، به کیفیت آن بسیار توجه شود.

2. عوامل زیستی موثر بر زعفران

بسته بندی‌های مخصوص زعفران باید این محصول را در برابر انواع میکروارگانیسم‌ها، ورود گرد و غبار، انواع حشرات و جوندگان و غیره محافظت کند. این امر موجب می‌شود تا علاوه بر محافظت از محصول، از فساد آن و بروز بیماری نیز جلوگیری گردد. مدت زمان نگهداری از زعفران در حدود چند سال بوده و بسته‌بندی مناسب می‌تواند به افزایش این مدت زمان، کمک کند.

طراحی بسته بندی زعفران با متریال مختلف

طراحی بسته بندی زعفران با متریال مختلف

3. عوامل شیمیایی موثر در نگهداری زعفران

عوامل محیطی می‌تواند بر روی کیفیت زعفران تأثیرگذار باشد. از جمله این عوامل می‌توان به رطوبت، نوز و اکسیژن اشاره کرد که بر روی طعم، بو و رنگدانه‌های زعفران تأثیر منفی دارند. برای حفظ کیفیت زعفران، این محصول باید در محیطی نگهداری شود که هوا امکان نفوذ نداشته و همچنین تاریک و خنک باشد. البته باید راحتی و دسترسی آسان نیز در بسته بندی زعفران در نظر گرفته شود.

بسته‌بندی جدید زعفران به صورت قلمی

بسته‌بندی جدید زعفران به صورت قلمی

انواع بسته بندی زعفران

روش‌های نوینی برای تولید انواع بسته‌بندی محصول زعفران وجود داشته که موجب تنوع و تمایز این محصول در زمان خرید مشتریان می‌شود. در واقع بسته بندی می‌تواند نقش بسیار مهمی در معرفی محصول به مشتری داشته باشد و از طریق ایجاد این تأثیر مثبت، مزیت رقابتی ایجاد خواهد کرد. در ادامه این مطلب به بیان انواع بسته‌بندی‌ زعفران پرداخته شده و ویژگی‌های هر یک برشمرده می‌شود؛

1. ظروف پلی کریستال زعفران

ظروف پلی کریستال از بسته‌بندی‌های جدید زعفران بوده که علت استحکام و مقاومت زیاد، وزن کم و همچنین شفافیت ظرف، بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. البته این ظروف جزو عالی‌ترین ظروف بسته بندی زعفران از نظر کیفیت به شمار می‌روند. قیمت ظروف پلی کریستال ارزان نیست و به نسبت سایری بسته‌بندی‌های موجود در بازار، قیمت بالاتری دارند. برخی از مشتریان به علت همین قیمت بالا از خرید این نوع بسته‌بندی صرف نظر می‌کنند.

این ظروف در حجم‌های مختلفی تولید شده و در بازار ارائه می‌شوند. همین تنوع در سایر می‌تواند حمل و نقل و در نهایت صادرات محصول را راحت‌تر و سریع‌تر کند. طراحی این مدل ظروف جذاب به گونه‌ای است که در میزان فروش تأثیر بسیار مثبتی داشته‌اند. تنها عیب آن‌ها قیمت بالا و گران بودن در نظر مشتری خواهد بود.

ویژگی:

2. بسته بندی زعفران شیشه‌ای

بسته‌بندی‌های شیشه‌ای برای محصولاتی چون زعفران می‌تواند یک مزیت محسوب شود. در این نوع بسته‌بندی مشتریان قادر به مشاهده رنگ و زیبایی زعفران خواهند بود. همچنین طراحی‌های شیشه‌ای بسته بندی زعفران بسیار زیبا و جذاب بوده و در نهایت شیشه با این محصول هیچ واکنش منفی شیمیایی نشان نمی‌دهد. باید توجه داشت که بسته‌بندی‌های پلی کریستال با بسته‌بندی‌های شیشه‌ای تفاوت داشته و برخی از آن‌ها از پلاستیک‌های فشرده pp ساخته می‌شوند. این نوع ظروف نیز مانند پلی کریستال گران بوده و قیمت تمام شده محصول را افزایش می‌دهند.

ویژگی:

بسته‌بندی شیشه‌ای زعفران ایرانی برای صادرات

بسته‌بندی شیشه‌ای زعفران ایرانی برای صادرات

3. جعبه فلزی بسته بندی زعفران

نوع دیگری از بسته‌بندی لاکچری زعفران، استفاده ظروف فلزی است. این نوع قوطی فلزی در سایزهای مختلفی تولید شده و قابل استفاده هستند. یکی از قابلیت‌های جعبه‌های فلزی، استفاده از خاتم‌کاری اصفهان بر روی آن‌ها است. طراحی ظروف با نقوش ایرانی، می‌تواند قدمت فرهنگی ایران را به نمایش گذاشته و توجه مشتری را به خود جلب کند. زیبایی، خاص بودن و مقاومت بالای بسته‌بندی فلزی، موجب کاربرد زیاد آن‌ها شده و مشکلات حمل و نقل و ذخیره کردن نیز بسیار کاهش می‌یابد. قیمت این ظروف لاکچری زعفران با توجه به سایز و اندازه ظرف مشخص می‌شود. هر یک از مدل‌های قوطی‌های فلزی، ابعاد متنوعی داشته و مشتریان می‌توانند با توجه به میزان نیاز خود، خرید زعفران را با بسته‌بندی شکیل انجام دهند.

ویژگی:

4. بسته بندی پاکتی زعفران

قدیمی‌ترین نوع بسته بندی زعفران، از نوع پاکت‌های مقوایی یا کاغذی شکل است که قیمت بسیار مناسب و مقرون به صرف‌ای دارند. امروزه در بازار ایران نیز، پاکت زعفران بیشترین نوع بسته‌بندی این محصول بوده و تولیدکنندگان می‌توانند برحسب نیاز خود از انواع این پاکت‌ها استفاده کنند. همانطور که اشاره شد، زعفران جزو کالاهای لوکس و گران به حساب آمده و در نتیجه بهتر است هزینه بسته‌بندی آن به حداقل برسد تا تمامی افراد بتوانند از مزایای این محصول بهره‌مند شوند.

بسته‌بندی‌های کاغذی و مقوایی در سایزهای مختلفی تولید شده و اغلب برای فروش داخلی و خرده‌فروشی استفاده می‌شوند. مشکل اصلی این نوع بسته‌بندی‌ها این است که مقوا و کاغذ هیچ گونه مقاومتی در برابر فشار نداشته و در زمان حمل و نقل به راحتی امکان آسیب به بسته‌بندی و بیرون ریختن زعفران‌ها از پاکت وجود دارد. البته امکان چاپ بر روی این پاکت‌ها به صورت عمومی برای تنها فروش زعفران و به صورت اختصاصی برای معرفی برند تولیدکننده نیز وجود دارد.

ویژگی:

5. بسته بندی چوبی زعفران

جعبه‌های چوبی که برای بسته بندی زعفران استفاده می‌شوند، جزو بسته‌بندی‌های لوکس به شمار می‌روند. این جعبه‌های چوبی، اغلب با منبت کاری و کنده‌کاری‌های صنعتی و دستی همراه بوده و اغلب در هتل‌ها و مراکز فروش معتبر برای معرفی زعفران به توریست‌های خارجی استفاده می‌شوند.

ویژگی:

استفاده همزمان فلز خاتم کاری با مقوا برای بسته‌بندی زعفران

استفاده همزمان فلز خاتم کاری با مقوا برای بسته‌بندی زعفران

سوالات متداول

مهم‌ترین ویژگی‌های بسته‌بندی زعفران چیست؟

از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های یک بسته‌بندی مناسب برای زعفران باید به سهولت در دسترسی، راحتی کار با بسته‌بندی، مشخص بودن محصول، راحت باز شدن آن و غیره اشاره کرده که این موارد می‌توانند موجب راحتی در استفاده از محصول شوند. با رعایت این ویژگی‌ها و همچنین تنوع در طراحی بسته‌بندی، ارزش محصول افزایش یافته و یک مزیت رقابتی برای تولیدکننده به شمار می‌رود.

چه اطلاعاتی از محصول باید بر روی بسته‌بندی زعفران درج شود؟

بر روی برچسب‌هایی که بر روی بسته‌بندی زعفران وجود دارد، باید اطلاعات کاملی از محصول چاپ شود. از جمله این اطلاعات باید به ارزش غذایی، تاریخ تولید و میزان ماندگاری، وزن خالص و معرفی تولیدکننده اشاره کرد. درج این اطلاعات بر روی میزان خرید زعفران موثر خواهد بود زیرا که مشتری با آگاهی بیشتری محصول را خریداری می‌کند. همچنین می‌توان بر روی بسته‌بندی‌های زعفران، اطلاعاتی مربوط به دستورالعمل استفاده از زعفران را نیز درج کرد.

راهکارهای بهبود بسته بندی زعفران شامل چه مواردی می‌شود؟

– طراحی بسته‌بندی‌های دوستدار محیط زیست و قابل بازیافت
– استفاده از فناوری‌های جدید، نظیر فناوری نانو در تولید بسته‌بندی‌های زعفران
– رعایت مقررات مربوط به برچسب زنی بر روی بسته‌بندی
– طراحی‌های ساده و مقاوم برای حفاظت از محصول
– تولید انواع بسته‌بندی با قابلیت استفاده مجدد از ظروف بعد از پایان محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: