۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

بهترین مقوا ها برای بسته بندی کالا

توسط پیمان پاکزاد | ۱۰ آذر ۱۴۰۰

بسته بندی کالا انواع مختلی دارد که نام بردن انواع آن خود مطلبی به اندازه یک مقاله خواهد شد. اما به طوری کلی متریال‌هایی که برای بسته بندی کالا استفاده می‌شوند عبارتند از مقوا، پلاستیک و مشتقات آن، فلز (بیشتر آلومنیوم)، شیشه و چوب.

بخش اعظمی از کالاها در جعبه های مقوایی و کارتنی بسته بندی می‌شوند. حتی برخی محصولات نظیر خمیر دندان، عطر و ادکلن، دارو ها که بسته بندی غیر مقوایی دارند در نهایت در جعبه مقوایی بسته بندی می‌شوند. درصد بسیار زیادی از محصولات نیز برای حمل و نقل و انبارداری در جعبه های کارتنی بسته بندی می‌شوند.

در این مقاله می‌خواهیم بهترین مقوا ها برای بسته بندی کالا را معرفی کنیم و ببینیم هر کدام در بسته بندی کدام دسته از محصولات کاربرد بیشتری دارند. بهترین مقوا ها برای بسته بندی کالا عبارتند از: مقوا ایندربرد، مقوا کرافت، مقوا دوپلکس، ورق کارتن (ورق فلوت دار) و مقوا و ورق لمینیتی.

حال ببینیم هریک از این مقوا ها چه ویژگی‌هایی دارند و برای بسته بندی کدام محصولات مناسب هستند.

مقوا ایندربرد

مقوا ایندربرد مقوایی سفید است. این مقوا سطح مناسبی برای چاپ افست دارد. چاپ افست چاپ ظریفی است که حساسیت بالایی دارد. از همین رو کیفیت و رنگ مقوا تاثیر زیادی در نتیجه چاپ دارد. با استفاده از مقوا ایندربرد می‌توانید بهترین کیفیت چاپ افست را به دست آورید.

ویژگی مثبت دیگر مقوا ایندربرد بافت مناسب آن برای پذیرش خط تا است. مقوا ها به طور معمول در محل تا خوردگی چروک می‌شوند. اما میزان چروک شدن مقوا ایندربرد در محل تا بسیار کم است. و این در زیبایی بسته بندی مؤثر است.

میزان سختی مقوا ایندربرد نیز متعادل است. یک مثال به شما کمک می‌کند درک بهتری از سختی مقوا پیدا کنید. فرض کنید سه کارت ویزیت داریم که هر سه با مقوای 300 گرمی تولید شده‌اند. اما جنس یکی از مقوای پشت طوسی، جنس یکی از مقوای ایندربرد و جنس دیگری از مقوای کرافت است. اگر هر یک از این سه کارت ویزیت را بین انگشت شصت و اشاره خود نگه دارید و خم کنید. خواهید دید مقوا پشت طوسی راحت‌تر از دو مقوای دیگر، و مقوای کرافت سخت‌تر از دو مقوای دیگر خم می‌شوند. در حالی وزن سه مقوا با هم برابر است. این نشان می‌دهد سختی مقوا پشت طوسی کمتر، و سختی مقوا کرافت بیشتر است.

مقوا ایندربرد در دو نوع معمولی و بهداشتی در بازار موجود است. از مقوای بهداشتی برای بسته بندی محصولات غذایی یا بهداشتی که در تماس مستقیم با مقوا هستند استفاده می‌شود.

کاربرد مقوا ایندربرد در بسته بندی

این مقوا پرکاربردترین مقوا در صنعت بسته بندی مقوایی است. و بیشترین استفاده را در بسته بندی آرایشی و بهداشتی دارد. از جعبه دارو گرفته تا جعبه لوازم آرایش. در بسته بندی مواد غذایی نیز به وفور از مقوا ایندربرد استفاده می‌شود.

مقوا کرافت

مقوا کرافت یک مقوای قهوه‌ای رنگ است. برخی به اشتباه  تصور می‌کنند مقوا کرافت کیفیت پایین‌تری نسبت به مقوای سفید دارد. اما جالب است بدانید تمام مقواها در پروسه تولید به رنگ قهوه‌ای هستند و برای تولید مقوای سفید، در زمان تولید مقوا از افزودنی‌های سفید کننده استفاده می‌شود. مقوا کرافت نیز در دو نوع معمولی و بهداشتی در بازر موجود است. بهترین و مقرون به صرفه ترین مقوای کرافت موجود در بازار ایران که بهداشتی نیز هست، مقوا نچرال کرافت است. استفاده از مقوا نچرال کرافت مزیت‌هایی دارد که نمی‌توان به آسانی از آنها گذشت.

تولید مقرون به صرفه

مقوای کرافت سختی بیشتری نسبت به مقوا ایندربرد یا انواع دیگر مقوا دارد. برای مثال مقوای کرافت 380 گرمی، به سختی مقوا ایندربرد 400 گرمی است. یعنی برای تولید جعبه ای با سختی ایندربرد 400 گرمی می‌توانید از مقوا کرافت 380 گرمی استفاده کنید و به این ترتیب هزینه کمتری بابت مواد اولیه بپردازید.

بهتر دیده شدن

یک جعبه کرافت در میان تعدادی جعبه معمولی بیشتر به چشم می‌آید. زیرا رنگ قهوه‌ای مقوا کرافت موجب ایجاد تمایز می‌شود. البته رنگ قهوه‌ای کرافت، طراحی بسته بندی را سخت می‌کند. اگر طراح بسته بندی نتواند طراحی و رنگ‌ گذاری را متناسب با رنگ قهوه‌ای مقوا انجام دهد. نه تنها بسته بندی به خوبی دیده نمی‌شود بلکه جذابیت کافی برای جلب توجه خریدار را نیز نخواهد داشت.

طراحی بسته بندی برای مقوا کرافت

 طراحی بسته بندی کرافت اصول خاصی دارد که طراح باید آنها را رعایت کند. برای مثال مقوای کرافت از درخشانی رنگ‌ها می‌کاهد. این مسئله در طراحی بسته بندی کرافت برای چاپ افست بیشتر نمود بیشتری دارد. زیرا در چاپ افست بر خلاف چاپ فلکسو و چاپ سیلک چیزی به عنوان رنگ سفید وجود ندارد.

در چاپ افست رنگ‌های روشن، سفیدی مورد نیاز خود را از کاغذ یا مقوایی که روی آن چاپ می‌شوند می‌گیرند. وقتی این سفیدی با قهوه‌ای جایگزین می‌شود. تصور اتفاقی که برای طراحی می‌افتد چندان سخت نیست. تمام رنگ‌های روشن، تیره و کدر می‌شوند. بنابراین در طراحی بسته بندی کرافت باید از استفاده از تصاویر رئال و یا عکس به شکلی که روی مقوای سفید استفاده می‌شود پرهیز نمود. در غیر این صورت باید حتمن پیش از چاپ تصویر اصلی، یک لایه رنگ سفید سیلک به اندازه محیط تصویر، روی مقوا چاپ شود تا رنگ‌های تصویر، سفیدی مورد نیاز خود را از آن تامین کنند.

 در صورتی که می‌خواهید فقط از چاپ افست برای تولید بسته بندی استفاده نمایید باید از رنگ‌هایی با پوشانندگی زیاد استفاده کنید. و به سراغ طرح های مینیمال بروید. طرح های مینیمال روی مقوای کرافت، گیرایی بسته بندی را بیشتر می‌کنند.

کاربرد مقوا کرافت در بسته بندی

از مقوا کرافت به صورت متنوع در بسته بندی اغلب کالاها استفاده می‌شود اما به طور کلی میزان استفاده از آن در تولید بسته بندی بسیار کمتر از مقوا ایندربرد است. از این مقوا بیشتر به عنوان مواد اولیه برای تولید مقوا دوپلکس و ورق کارتن استفاده می‌شود. مقوا نچرال کرافت که یک مقوا کرافت صد در صد بهداشتی است در بسته بندی فست فود،  بسته بندی رستوران و بسته بندی کافی شاپ کاربرد زیادی دارد. بویژه در تولید انواع جعبه همبرگر، جعبه سوخاری، جعبه سیب زمینی سرخ کرده و جعبه کیک.

مقوا دوپلکس

مقواهای موجود در بازار معمولن حداکثر 400 تا 450 گرم وزن دارند. اگر برای جعبه سازی نیاز به مقوای ضخیم‎تری باشد از مقوا دوپلکس استفاده می‌شود. برای تولید مقوا دوپلکس دو یا سه لایه مقوا را روی هم لمینیت می‌کنند (می‌چسبانند). با این تعریف می‌توان فهمید که مقوای دوپلکس به عنوان ضخیم‌ترین مقوای موجود در بازار شناخته شود. لایه های مقوا دوپلکس می‌توانند سفید یا کرافت یا ترکیبی از هر دو باشند. گاهی مقواهای دوپلکس را به صورت یکرو سفید و یکرو کرافت تولید می‌کنند. برای چاپ روی مقواهای دوپلکسی که تا 600 گرم وزن دارند می‌توان از دستگاه‌های افست خاص استفاده نمود. برای گرماژ بالاتر از تکنیک چاپ فلکسو یا تکنیک لمینیت استفاده می‌شود.

کاربرد مقوا دوپلکس در بسته بندی

مقوا دوپلکس مقاوت خوبی در برابر ضربه و فشار دارد. از طرفی ضخامت آن به گونه‌ای است که برای تولید جعبه های کوچک و متوسط مناسب است. از این مقوا در بسته بندی آرایشی و بهداشتی برای تولید جعبه عطر و ادکلن و در بسته بندی لوازم برقی و بسته بندی صنعتی برای تولید جعبه قطعات صنعتی و لوازم یدکی کوچک استفاده می‌شود. همچنین در بسته بندی غذا برای تولید جعبه پیتزا و جعبه غذای بیرون بر به وفور از آن استفاده می‌شود.

ورق کارتن (فلوت دار)

کارتن ورقی چند لایه و فلوت دار است که از آن برای تولید جعبه‌هایی که باید وزن زیادی را تحمل کنند یا جعبه‌هایی که باید کالای بزرگی را در خود جای دهند استفاده می‌شود. همچنین جعبه هایی که برای حمل و نقل یا ارسال بسته های پستی استفاده می‌شوند را با ورق کارتن تولید می‌کنند. این ورق حداقل سه لایه دارد. لایه وسطی کاغذی است که به صورت کنگره‌ای شکل داده شده و به آن فرق فلوتینگ یا فلوت دار می‌گویند. دولایه کاغذ صاف هم در دو سوی ورق فلوتینگ لمینیت شده است.

ورق‌های کارتن از نظر تعداد لایه، و تعداد و ارتفاع کنگره‌ها دسته بندی می‌شوند. برای مثال ورق کارتنی که برای تولید جعبه حمل بسته‌های چیپس استفاده می‌شود، ورقی سه لایه با کنگره‌های کمتر است. اما ورق کارتنی که برای تولید جعبه موز استفاده می‌شود ورقی سه لایه یا حتی پنج لایه با تعداد کنگره‌های بیشتر است. برای بسته بندی لوازم بزرگتر مانند یخچال یا ماشین لباس شویی از ورق هفت لایه استفاده می‌شود. این ورق از چهار لایه کاغذ صاف و سه لایه کاغذ فلوت دار تشکیل شده است. ضخامت ورق کارتن گاهی به یک سانتیمتر یا بیشتر نیز می‌رسد. چاپ مناسب برای ورق کارتن چاپ فلکسو است. همچنین از تکنیک لمینیت نیز برای تولید جعبه کارتنی استفاده می‌شود.

کاربرد ورق کارتن در بسته بندی

ورق کارتن بیشترین استفاده را در بسته بندی لوازم خانگی، بسته بندی میوه برای صادرات و تولید کارتن پستی دارد. به طور کلی برای بسته بندی کالاهای بزرگ و سنگین مناسب است.

ورق لمینیتی

ورق یا مقوای لمینیتی چیزی نیست که در بازار وجود داشته باشد. بلکه در صورت نیاز به استفاده از تکنیک چاپ افست برای چاپ روی ورق کارتن یا مقوا دوپلکس، از تکنیک لمینیت استفاده می‌شود. در این روش طرح گرافیکی به وسیله چاپ افست روی کاغذ مناسب چاپ می‌شود. سپس کاغذ روی ورق کارتن لمینیت (چسبانده) می‌شود. طوری که کاغذ تمام سطح ورق را می‌پوشاند. در نتیجه یک جعبه کارتنی در ابعاد و مقاومت مناسب، با همان کیفیت چاپ روی یک جعبه مقوایی کوچک به دست می‌آید. مرحله لمینیت پیش از ایجاد خط تا و برش روی جعبه انجام می‌شود.

کاربرد ورق لمینیتی در بسته بندی

از ورق لمینیتی برای بسته بندی کالا هایی که باید از آنها در برابر ضربه و فشار محافظت شود اما از طرفی باید بسته بندی جذاب و زیبایی داشته باشند استفاده می‌شود. بسته بندی لوازم خانگی و لوازم آشپزخانه کوچک، بسته بندی ظروف پذیرایی و بسته بندی برخی لوازم برقی از این دسته هستند. همچنین این ورق در بسته بندی فرهنگی و آموزشی نیز کاربرد دارد. بازی های فکری و پازل ها باید جعبه های مقاومی داشته باشند. زیرا مادامی که از بازی استفاده شود جعبه آن نیز برای نگهداری قطعات بازی، مورد نیاز است. از طرفی جعبه بازی باید در میان سایر اسباب بازی ها به خوبی دیده شود. برای همین از ورق لمینیتی برای تولید آن استفاده می‌شود.

حال که با بهترین مقوا ها برای بسته بندی کالا آشنا شدید بهتر می‌توانید درباره بسته بندی کلای خود تصمیم بگیرید. همچنین مشاوران با تجربه شرکت بسته بندی پویا فراز خلاق در کنار شما هستند تا بهترین بسته بندی را برای محصول خود انتخاب، طراحی و تولید نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: