۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

کارتن پیتزا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

توسط پویا فراز خلاق | ۵ آذر ۱۴۰۱

مقدمه

برای بسته‌بندی موادغذایی مانند فست فود به صورت بیرون‌بر اغلب از جعبه و کارتون استفاده می‌شود. پیتزا یکی از همین انواع فست‌فود بوده که درون کارتن‌های مخصوصی بسته‌بندی شده و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. در ادامه انواع کارتن پیتزا معرفی شده و ویژگی‌های هر یک برشمرده خواهد شد.

انواع مدل‌های کارتن پیتزا برای بسته‌بندی

انواع مدل‌های کارتن پیتزا

برای بسته‌بندی پیتزا از شکل‌های مختلفی جعبه استفاده شده که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

1. جعبه پیتزا مربعی

از رایج‌ترین انواع جعبه پیتزا می‌توان به جعبه‌های مربعی اشاره کرد که برای ساخت آن‌ها از مقوا استفاده می‌شود. سایز این جعبه‌ها به سایز ظرف اصلی بستگی داشته و محدودیتی در ساخت سایزهای بزرگتر و کوچکتر وجود ندارد. برش این نوع کارتن‌ها اهمیت بسیاری داشته و برش دقیق و اصولی می‌تواند بر روی استحکام جعبه تأثیرگذار باشد. زمان بسته‌بندی با استفاده از جعبه‌های مربعی بسیار کوتاه و حدود 10 الی 20 ثانیه زمان می‌برد.

· کارتن پیتزا دو تکه

تولید جعبه پیتزا دو تکه یا درب و زیره جدا نیز بسیار رایج است. این جعبه‌ها، نوعی جعبه مربعی هستند که درب جعبه‌ها از زیره جدا می‌شود. چاپ انجام شده بر روی این نوع کارتن‌های پیتزا اغلب از نوع آفست، فلکسو، سیلک بوده و از زیبایی خاصی برخوردارند. زمان بسته‌بندی پیتزا با جعبه‌های دوتکه بیشتر از جعبه‌های یکسره است و بین 20 الی 50 ثانیه زمان می‌‌برد. این نوع جعبه‌ها برای فست فودهایی که تعداد بالایی از کارتن‌های پیتزا را در طول روز استفاده می‌کنند، مناسب نخواهد بود.

· جعبه پیتزا دسته‌دار

جعبه‌های دسته‌دار نیز نوعی از کارتن پیتزا مربعی بوده که از دو طرف دارای دسته است و مشتری می‌تواند آن را راحت‌تر حمل کند. قیمت این نوع جعبه‌ها به نسبت نوع مربعی ساده بالاتر است. ولی فست فودهایی که به دنبال منحصر به فرد بودن هستند، انتخاب جعبه پیتزا دسته‌دار، بسیار خوب خواهد بود.

2. کارتون پیتزا مثلثی

جعبه‌های پیتزای مثلثی با نام اسلایس باکس پیتزا نیز شناخته می‌شوند و برای پیتزاهایی که به صورت اسلایس یا مثلث به فروش می‌رسند، کاربرد دارند. برای تولید این نوع جعبه‌ها از مقوای مخصوص استفاده شده و همچنین برش و قالب این نوع کارتن پیتزا، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. نوک‌های مثلثی باید به صورت دقیق برش داده شوند تا جعبه در بهترین حالت خود قرار گیرد. پیتزای مثلثی و استفاده از کارتن‌های مخصوص این نوع پیتزا، انتخاب مناسبی برای افرادی است که به تازگی به فکر تأسیس فست‌فود هستند. همچنین ارائه پیتزاهای مثلثی در منو موجب خاص‌تر شدن منو شده و مشتریان بیشتری را برای خرید جذب می‌کند.

کارتن پیتزا مثلثی برای بسته‌بندی

کارتن پیتزا مثلثی برای بسته‌بندی

3. کارتن پیتزا مستطیلی

جعبه پیتزا پنجره‌ای یا مستطیلی از دیگر انواع کارتن پیتزا بوده که برای پیتزاهایی که شکل مستطیل و یا به اصطلاح پنجره‌ای دارند، استفاده می‌شود. این نوع کارتن‌های پیتزا نیز به صورت دو تکه نیز تولید شده و برش آن‌ها چه به صورت یکسره و چه به صورت دو تکه دارای اهمیت بسیاری خواهد بود. در صورتی برش این جعبه‌ها با طول زیاد توسط افراد بی‌تجربه و غیرماهر انجام گردد، جعبه حالت استاندارد خود کاملاً از دست داده و در نهایت جلوه ناخوشایندی دارد. همچنین در ساخت این کارتن‌ها باید از مقواهای گرماژ بالا استفاده کرد زیرا در صورت استفاده از مقوای گرماژ پایین، جعبه در زمان حمل پیتزا، می‌شکند.

4. جعبه پیتزا هشت ضلعی

جعبه پیتزایی هشت ضلعی می‌تواند یک انتخاب خاص و هوشمندانه برای بسته‌بندی پیتزا باشد. این جعبه‌ها نیز به دو صورت یک تکه و دو تکه تولید شده و محدودیتی در سایز ندارند.

5. کارتن پیتزا شش ضلعی

کارتن‌های پیتزای شش ضلعی از انواع دیگر جعبه‌های چند ضلعی پیتزا هستند که همچون جعبه‌های هشت ضلعی بسیار خاص بوده و در مدل‌های متنوعی در ایران و فست‌فودها یافت می‌شوند.

انواع مقوای مورد استفاده در تولید کارتن پیتزا

برای ساخت و تولید کارتن پیتزا باید از مقواهای مناسب استفاده کرد. در بازار انواع مختلفی از کارتن و مقوا وجود دارد که مناسب‌ترین آن‌ها برای ساخت جعبه پیتزایی شامل موارد زیر می‌شود؛

1. کارتن پیتزا با مقوای دوبلکس

مقوای دوبلکس یکی از انواع مقواها برای ساخت کارتن پیتزا است که هم با روکش سفید و هم با روکش کرافت تولید می‌شود. استحکام این نوع مقواها برای گرماژ آن‌ها متفاوت بوده و می‌تواند با گرماژ 430 تا 600 گرم ساخته شود. مقواهای دوبلکس به قیمت پایین‌تری دارند و کیفیت آن‌ها نیز به همان نسبت کمتر است اما این کیفیت برای تهیه و تولید جعبه پیتزا، قابل قبول خواهد بود. در واقع در تولید 80 درصد جعبه‌های پیتزا در ایران از مقوای دوبلکس استفاده می‌شود. از مزایای این نوع مقوای بهداشتی می‌توان به استفاده از انواع چاپ آفست، فلکسو و سیلک بر روی آن‌ها اشاره کرد.

· مقوای دوبلکس با روکش گلاسه

این مقوا در واقع همان مقوای دوبلکس است که به جای روکش سفید تحریر یا کرافت، از روکش گلاسه برای پوشاندن آن استفاده شده و سطح آن براق است. کیفیت چاپ بر روی مقواهای دوبلکس گلاسه، بسیار بالاتر بوده و استحکام بیشتری نیز دارند.

2. ساخت کارتن پیتزا با مقوای ایفولت

مقوای ایفلوت بهداشتی از سه لایه تشکیل شده که به علت همین سه لایه بودن، استحکام بسیار بالاتری دارد. قیمت مقواهای ایفلوت به نسبت مقوای دوبلکس بیشتر بوده ولی کیفیت بیشتری دارند. البته باید توجه داشت که این مقوا برخلاف دیگر مقواها، کاملاً بهداشتی بوده و از ضایعات تشکیل نشده است. از معایب مقواهای ایفلوت می‌توان به چاپ ضعیف آفست بر روی آن‌ها اشاره کرد. البته می‌توان برای چاپ بر روی این مقوا، از چاپ فلکسو استفاده نمود. جعبه‌های ساخته شده با این مقواها یک انتخاب هوشمندانه بر فست فودهایی است که پیتزا با وزن زیاد تولید می‌کنند.

· مقوای ایفلوت لمینت شده

یکی از انواع مقوای ایفلوت، نوع لمینت شده است. این نوع ایفلوت در واقع نوعی سوپر مقوا بوده که اصلاً با هیچ از مقواهای گفته شده، قابل مقایسه نخواهد بود. از مزایای آن نیز می‌توان به استحکام بسیار زیاد، چاپ با کیفیت بالا و غیره اشاره کرد. در واقع پرچمدار تهیه کارتن پیتزا، مقواهای ایفلوت لمینت شده هستند. این نوع مقوای بهداشتی، به جای روکش تحریر 45 گرم و یا کرافت 45 گرم، دارای روکش گلاسه یا کاغذ پشت طوسی 230 گرم بوده و با استفاده از آن‌ها لمینت شده است. چاپ آفست نیز بر روی این مقواها با دقت بسیار بالایی انجام می‌شود. برای افراد خاص‌پسند و سخت‌پسندی که به بسته‌بندی‌های خود اهمیت ویژه‌ای می‌دهند، مقوای ایفلوت لمینت شده، انتخاب بسیار هوشمندانه‌ای خواهد بود. همانطور که گفته شد، قیمت این مقوا به نسبت سایر محصولات بالاتر بوده ولی با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها، ارزش خرید زیادی دارند.

ویژگی‌های یک کارتن پیتزا مناسب

کارتن پیتزا از هر نوع و مدلی که باشد، باید ویژگی‌هایی داشته که در زمان تحویل محصول، کیفیت پیتزا از دست نرود. به بیانی ساده‌تر در زمانی که مشتری درب جعبه پیتزایی را باز می‌کند، نباید با یک پیتزای سرد و یا بخار گرفته روبه‌رو شود. بنابراین از مهم‌ترین ویژگی‌های یک کارتون پیتزای مناسب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

خلاقیت در طراحی جعبه‌های پیتزا

خلاقیت در طراحی جعبه‌های پیتزا

1. کارتن پیتزا و مقاومت در برابر پارگی

برای ارسال پیتزا برای مشتری، اغلب از پیک موتوری استفاده می‌شود و گاهاً ممکن است مسیر طولانی برای رسیدن پیتزا به مشتری طی شود. بنابراین قالب‎بندی و استخوان‌بندی جعبه پیتزا باید به گونه‌ای باشد که در زمان جابه‌جایی و برخورد ضربه، شکل ظاهری آن تغییر نکرده و جعبه آسیب نبیند. یک بسته‌بندی مناسب پیتزا از سه لایه تشکیل می‌شود. لایه اول، یک لایه بهداشتی و داخلی بوده که بر روی مقوای اصلی کشیده می‌شود. تمامی اطلاعات تولیدکننده، تاریخ تولید، شماره‌های استاندارد، کدهای بهداشتی، گواهی‌نامه‌ها مربوط نیز بر روی این لایه درج خواهند شد. اغلب این لایه‌ها از پلاستیک هستند. لایه دوم یک لایه میانی بوده که از مقوای بازیافتی و یا دیگر انواع مقواها تولید شده و دوام و استحکام بالای آن می‌تواند بر روی کیفیت و مقاومت جعبه تأثیر بگذارد.

لایه سوم در واقع همان لایه بیرونی کارتون پیتزا بوده که از سه نوع کاغذ کرافت، تحریر و گلاسه برای ساخت آن استفاده می‌شود. با انتخاب هر یک از این کاغذها، چاپ و طرح روی جعبه پیتزا نیز متفاوت خواهد شد. بسته‌بندی کارتن‌های پیتزا به استفاده از کاغذ کرافت، مقرون به صرفه‌تر است. اما استفاده از کاغذ گلاسه از نظر بهداشتی بهتر بوده و همچنین این نوع کاغذها ضخامت بیشتری نیز دارند.

2. تولید کارتن پیتزا در شرایط بهداشتی

یکی از راه‌هایی که از ورود آلودگی به پیتزا جلوگیری می‌کند، استفاده از کارتن پیتزا مناسب است. این نوع بسته‌بندی‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که شرایط بهداشتی را به خوبی رعایت کنند. در زمان قرار گرفتن یک پیتزا در درون جعبه مقوایی، امکان چسبیدن پیتزا به لایه داخلی بسیار است. بنابراین لایه داخلی جعبه‌ها باید از مواد کاملاً بهداشتی تولید شوند تا امکان ورود آلودگی به محصول کاهش یابد.

3. کارتن پیتزا و حفظ گرمای غذا

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک بسته‌بندی مناسب برای پیتزا، حفظ گرمای محصول است. مشتریان از یک پیتزای سرد راضی نبوده و با ادامه این روند، در مدت زمان بسیار کمی از تعداد مشتریان فست فود نیز کاسته خواهد شد. در نتیجه برای جلب رضایت مشتریان می‌توان از جعبه‌هایی استفاده کرد که لایه‌های مقاومی داشته و به راحتی گرما را درون خود نگهداری می‌کنند. با این انتخاب درست، امکان وفاداری مشتری به فست فود بیشتر می‌شود. همچنین استفاده از مقوای مقاوم از بخار گرفتن پیتزا نیز جلوگیری کرده که همین امر در تهیه و تولید کارتن پیتزا دارای اهمیت بسیاری است.

جعبه‌های پیتزا چندضلعی

جعبه‌های پیتزا چندضلعی

4. امکان انبار کردن کارتن پیتزا در مکان محدود

امکان انبار کردن کارتن‌های پیتزا در یک فضای محدود یکی دیگر از مزایای جعبه‌های مناسب است. همچنین یک جعبه پیتزا ایده‌آل باید به گونه‌ای تهیه شود که در یک مدت زمان کوتاهی سرهم شده و آماده استفاده باشد. به طور کلی، جعبه‌های پیتزا به صورت گسترده و ورقه‌ای به فروش رسیده و در محل استفاده به صورت تک به تک سرهم‌بندی خواهند شد.

5. امکان چاپ باکیفیت بر روی کارتن پیتزا

یکی از بهترین فرصت‌ها برای ارائه تبلیغات و جلب نظر مشتریان، کارتن‌های پیتزای مقوایی هستند. استفاده از یک چاپ باکیفیت و طراحی جذاب بر روی لایه بیرونی جعبه‌ها، اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت. همچنین کیفیت مقوا برای لایه بیرونی باید به گونه‌ای باشد که صاحبان فست فودها و پیتزافروشی‌ها بتوانند ایده و طراحی خود را با کیفیت مناسب بر روی آن‌ها چاپ کنند.

سوالات متداول

طراحی جعبه مقوایی پیتزا باید چگونه باشد؟

اغلب افراد بسته‌بندی پیتزا به شکل مربعی می‌شناسند اما در طی سال‌های اخیر، فست فودهای بزرگ در ایران و سراسر دنیا، در تلاش هستند که جعبه‌های منحصر به فرد و جذابی طراحی کنند تا فست فود خود را متمایز با دیگران نشان دهند. از تفاوت‌هایی که می‌توان در طراحی کارتن پیتزا در نظر گرفت، باید به نحوه خاص باز و بسته‌ کردن جعبه، تغییر شکل ظاهری از مربع به دیگر اشکال هندسی، طراحی‌های جذاب بر روی آن‌ها و غیره اشاره کرد. در واقع بسته‌بندی مناسب و جذاب می‌تواند بر روی انتخاب محصول توسط خریدار تأثیر زیادی داشته باشد. بنابراین باید در طراحی جعبه مقوایی پیتزا به کیفیت و طراحی توجه بسیاری داشت.

علامت سبز بهداشت بر روی جعبه پیتزایی به چه معناست؟

علامت سبز بهداشت یا نشان سبز سلامت توسط سازمان غذا و دارو صادر خواهد شد. این نشان می‌تواند کیفیت بالا و بهداشتی بودن جعبه‌های پیتزا را نشان دهد. درج نشان سبز سلامت بر روی جعبه‌ها این اطمینان را به مشتریان می‌دهد که کارتن‌های پیتزا مطابق با استانداردهای بهداشتی تولید شده‌اند.

وجود منفذ بر روی جعبه پیتزا برای چیست؟

در گذشته برای حفظ گرمای پیتزا از جعبه‌هایی بدون هیچ منفذ و سوراخی استفاده می‌شد. این موضوع موجب بخار گرفتن پیتزا شده و آن‌ را از حالت تردی خارج می‌کند. همین امر باعث شد تا تولیدکنندگان کارتن پیتزا، این جعبه‌ها را با منفذهایی برای خروج هوا طراحی کنند تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود. در محصولات باکیفیت این منفذها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که فقط گرمای اضافه خارج شده و پیتزا سرد نشود.

کارتن‌های پیتزا منفذدار

کارتن‌های پیتزا منفذدار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: