۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

طراحی بسته بندی ادویه جات | ایده‌های جذاب + نکات مهم

توسط سحر محمدحسینی | ۱۷ مهر ۱۴۰۲

ادویه‌جات به دلیل عطروطعم ویژه‌ای که به غذا می‌دهد در آشپزی بسیار کاربردی بوده و یکی از پرمصرف‌ترین محصولات غذایی در دنیاست. از آنجا هیچ محصول غذایی تقریباً بدون ادویه آماده نمی‌شود و از انواع ادویه‌ها به‌عنوان چاشنی اصلی در پخت غذاهای ایرانی‌ها استفاده می‌شود، پس طراحی بسته بندی ادویه جات یکی از مهم ترین اصول بسته بندی محسوب می شود.

ادویه‌جات مواد غذایی هستند که از میوه گیاهان، دانه، پوست، ریشه، برگ و یا سایر قسمت‌های گیاه به دست می‌آیند و کاربرد اصلی آن برای طعم دادن، رنگ دهی و یا حفظ و نگهداری مواد غذایی مورداستفاده قرار می‌گیرد. بااین‌حال بسیاری از ادویه‌جات حتی دارای خواص ضد میکروبی بوده و علاوه بر مصارف آشپزی برای موارد بهداشتی و سلامت نیز استفاده می‌شود.

 به دلیل بحث بهداشتی بودن ادویه‌جات همانند سایر مواد غذایی، اکثر مشتریان محصولی را انتخاب می‌کنند که هم بسته‌بندی اصولی و درستی داشته باشد و هم طراحی جالب و خیره‌کننده‌ای داشته باشد. همین امر باعث شده تا تولیدکنندگان طراحی بسته‌بندی ادویه‌جات را به بهترین شکل و نوع خود انجام داده تا مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کنند. برای طراحی بسته‌بندی ادویه‌جات باید نکاتی را مدنظر داشت تا بسته‌بندی به بهترین شکل خود باشد.

ادویه های خوش رنگ و خوش طعم
ادویه های خوش رنگ و خوش طعم

 تاریخچه بسته‌بندی ادویه‌جات  

منبع اصلی تولید ادویه‌جات کشورهای آسیایی به‌خصوص هند، ایران و چین بوده‌اند و از دیرباز هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده ادویه بوده‌اند. درگذشته‌های دور از ادویه‌جات به‌عنوان یک کالای باارزش برای مبادله کالا به کالا استفاده می‌کردند و تجارت ادویه در قسمت بزرگی از جهان به‌خصوص جاده ابریشم یکی از تجارت‌های پرسود به‌حساب می‌آمد. در زمان‌های گذشته برای نگهداری هر چه‌بهتر از ادویه آن را در گونی و صندوق‌های چوبی بسته‌بندی می‌کردند تا هم خاصیت ادویه‌جات حفظ‌شده وهم طعم و بوی آن از بین نرود. بعدها بسته‌بندی‌های مختلف و خلاقانه جای خود را به این گونی و صندوق‌ها داد و رقابت تولیدکنندگان در این زمینه بیشتر شد تا مشتری بیشتری را برای خود داشته باشند.

خوش رنگ هایی از آسیای میانه
خوش رنگ‌هایی از آسیای میانه

طراحی بسته‌بندی انواع ادویه‌جات

یکی از اصول اساسی در طراحی بسته‌بندی ادویه‌جات محافظت از کیفیت و تازگی آن‌ها در طول مدت استفاده مشتریان باشد. هدف از بسته‌بندی ادویه‌جات محافظت از خواص و ویژگی‌های ادویه‌ در مرحله اول و سپس رعایت اصول بهداشتی و در آخر که مهم‌ترین هدف محسوب می‌شود بازاریابی و فروش محصول است. برخی از ادویه‌جات پرمصرف عبارت‌اند از:

زر چوبه

با توجه به وزن کم زر چوبه بسته‌بندی باید متناسب با آن شفاف و بسیار ظریف باشد تا برای مشتریان مناسب و جالب‌توجه باشد. بسته‌بندی ظریف و خلاقانه می‌تواند هم دید بهتری به مشتری داده و هم به حفظ کیفیت و تازگی محصول کمک کند.

زعفران

زعفران به دلیل طبیعت گران‌قیمت و ارزشمندی که دارد بالطبع باید بسته‌بندی اورجینال و شکیلی برای آن طراحی کرد چراکه شما نمی‌توانید گران‌ترین ادویه جهان را با یک بسته‌بندی معمولی بفروشید و همواره مشتریان جدید جذب کنید.

دارچین

  دارچین ادویه‌ی شیرین با بویی قوی است که در بسته‌بندی پودری به فروش می‌رسد. بسته‌بندی دارچین نیز باید به نحوی طراحی شود که عطر و بوی خود را از دست نداده و به حفظ تازگی و کیفیت آن کمک نیز کند.

فلفل

یکی از ادویه‌های پرکاربرد در صنایع غذایی که هم به‌صورت پودر و هم دانه‌ای عرضه می‌شود و طرفداران زیادی دارد فلفل است. بسته‌بندی‌ که برای فلفل طراحی می‌شود باید به‌گونه‌ای اشد که بوی تند فلفل و خاصیت آن از بین نرود. در بازار رقابتی فروش ادویه‌جات تنها فروشندگانی برنده هستند که نه‌تنها محصول باکیفیت و مرغوب ارائه می‌دهند بلکه به طراحی بسته‌بندی و خلاقانه بودن آن نیز توجه می‌کنند.

مطالب پیشنهادی:

بسته بندی های ساده و گویا
بسته بندی های ساده و گویا

اصول طراحی بسته‌بندی ادویه‌جات

طراحی بسته‌بندی ادویه‌جات و در کل محصولات غذایی به نسبت سایر محصولات حائز اهمیت بیشتری بوده چراکه حفظ بهداشت و کیفیت مواد غذایی برای همه بخصوص مصرف‌کنندگان بسیار مهم و حیاتی است. برای طراحی بسته‌بندی ادویه‌جات باید یک سری اصول را در نظر گرفت تا هم کیفیت محصول حفظ شود و هم ادویه‌جات بسته‌بندی شما در بین رقیبان متمایز گردد. این اصول عبارت‌اند از:

انتخاب جنسی خوب و شفاف برای بسته بندی
انتخاب جنسی خوب و شفاف برای بسته بندی

   انتخاب هوشمندانه جنس بسته‌بندی ادویه

استفاده از بسته‌بندی باکیفیت و مناسب باعث افزایش اطمینان و تجربه خرید مثبت در مشتریان خواهد بود. برای این منظور، باید از انواع بسته‌بندی باکیفیت و مطابق با استانداردها استفاده شود تا هیچ‌گونه خسارتی به محصول وارد نشود. با انتخاب مناسب جنس و متریال بسته‌بندی، ادویه در برابر خطراتی مانند شکستگی، نفوذ آب، تغییر رنگ و ضربه‌های مختلف محافظت می‌شود. با استفاده از بسته‌بندی مناسب هم امکان حمل‌ونقل راحت را برای مشتری فراهم می‌کنید و هم با تبلیغات و تصاویر جذاب و باکیفیت، محصول خود را بهتر و بیشتر به مشتری می‌شناسانید.

 بهترین و البته به‌صرفه‌ترین بسته‌بندی‌هایی که برای ادویه مناسب هستند عبارت‌اند از:

بسته‌بندی آویز ادویه (ترکیب پلاستیک و کاغذ)

این بسته‌بندی‌ها هم قیمت پایینی داشته و هم سرعت بسته‌بندی بالایی دارند و به همین دلیل انتخاب اول برای بسته‌بندی ادویه‌جات به‌حساب می‌آید. ابعاد و ضخامت بسته‌بندی سلفون و نایلون‌های پلاستیکی و همچنین پاکت‌های سلفونی متنوع بوده و به دلیل پایین بودن قیمت اکثر تولیدکنندگان به سراغ این نوع بسته‌بندی می‌روند.

بسته بندی قدیمی اما ماندگار
بسته بندی قدیمی اما ماندگار

بسته‌بندی پاکتی و کاغذی ادویه

بسته‌بندی ادویه‌جات با مقوا و کاغذ از زمان‌های گذشته بوده و چیز جدیدی نیست! اما با تکامل دستگاه‌های چاپ و طراحی مدرن کیفیت این بسته‌بندی‌ها بهبود پیدا کرد. البته به علت چربی ادویه‌جات و چاشنی‌ها آن‌ها را قبل از قرار گرفتن در این بسته‌بندی ابتدا درون پلاستیکی شفاف می‌ریزند. 

پاکت های حاوی ادویه جات خوش طعم
پاکت های حاوی ادویه جات خوش طعم

بسته‌بندی پت ادویه

برخلاف بسته‌بندی کاغذی این نوع بسته‌بندی به‌تازگی وارد بازار شده و به دلیل آسانی بسیار زیاد در مصرف محتویات از محبوبیت خاصی برخوردار شده است.

هم کاربردی و هم شیک
هم کاربردی و هم شیک

بسته‌بندی سلفون ادویه

بسته‌بندی سلفونی یکی از نمونه‌های جذاب بسته‌بندی ادویه بوده و محبوبیت زیادی در بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان پیداکرده است.  

ایده گیری از خلاقیت

شاید به نظر برسد که بسته‌بندی ادویه فقط به شکل پلاستیکی و معمولی بسته شود، اما در حقیقت بسته‌بندی ادویه‌جات هم مانند سایر بسته‌بندی‌ها بوده و دارای تأثیر فرهنگی و بازاری است.
در طراحی بسته‌بندی ادویه‌جات هم باید مانند سایر محصولات به اصول هنری پرداخته و با به کار بردن رنگ‌ها، تصاویر، نمادها و فونت‌های مناسب، ارزش بسته‌بندی ادویه را بالا برد. ازآنجاکه بسته‌بندی به‌عنوان یک ابزار تبلیغاتی قدرتمند در بازار فروش به‌حساب می‌آید، بسته‌بندی ادویه با یک طراحی خلاق و متفاوت هم می‌تواند مخاطبان بیشتری را جذب کند و به تبلیغات محصول کمک کند.
در ایده پردازی برای طراحی بسته‌بندی بهتر است این موارد را در نظر داشته باشیم:

شکل بسته‌بندی

 یکی از راه‌های خلاقانه برای بسته‌بندی ادویه‌جات این است که شکل بسته‌بندی را تغییر دهید و این تغییر شکل به کاربرد محصولتان بستگی دارد.

خلاقیت در طراحی بسته بندی ادویه جات
خلاقیت در طراحی بسته بندی ادویه جات

جلب‌توجه بسته‌بندی

نوع بسته‌بندی باید طوری باشد که مشتریبا یک نگاه سریع بتواند نوع و نام ادویه را شناسایی کند. برای جذب توجه مشتری می‌توانید از تصاویر جالب، طرح‌های منحصربه‌فرد، رنگ‌های جذاب و نمادهای بصری در طراحی بسته‌بندی ادویه‌جات استفاده کنید

ارتقا دادن هویت برند

 بسته‌بندی ادویه‌جات در صنعت فروش و بازار به‌عنوان ابزار مهمی از هویت برند محسوب می‌شود و طراحی آن باید با هویت برند مطابقت داشته باشد چراکه با ارتقا دادن هویت برند می‌توان با مشتری بیشتری در ارتباط بود.  

ارتقاء هویت برند با خلاقیت
ارتقاء هویت برند با خلاقیت

جذابیت بصری

باید این نکته را هم در نظر داشت که بسته‌بندی نباید تنها کارایی فنی داشته باشد، بلکه جذابیت بصری هم می‌تواند توجه مشتریان را به خود جلب کند. همچنین باید در نظر داشت که بسته‌بندی ادویه‌جات باید بتواند محصولات باکیفیت را به‌خوبی نمایش دهد و برای این نمایش، از بسته‌بندی‌های شفاف، شیشه‌ای و یا کاغذی که جزییات محصول شمارا به‌خوبی نمایش دهد، می‌توان استفاده کرد.

طراحی ساده

شلوغی بیش‌ازحد در طراحی بسته‌بندی ادویه‌جات نه‌تنها به زیبایی طرح کمکی نمی‌کند بلکه باعث گم‌شدن و فراموشی پیام اصلی محصول می‌شود؛ اما ازآنجایی‌که سادگی همیشه زیباست پس می‌توان هم سادگی طرح را در نظر داشت و هم با استفاده از طرح‌های زیبا بسته‌بندی ادویه‌جات را زیباتر کرد. از طرف دیگر بسته‌بندی‌ای مطلوب مشتری است که استفاده از آن نیز آسان بوده و به‌راحتی و سریع باز شود.

سادگی و شفافیت در بسته بندی
سادگی و شفافیت در بسته بندی

استفاده از رنگ‌های مرتبط با محصول

رنگ طراحی بسته‌بندی و برچسب تأثیر زیادی در زیبایی آن دارد. معمولاً در بسته‌بندی ادویه از رنگ خود ادویه و دیگر رنگ‌های مایل به تیره استفاده می‌شود.

طراحی لوگو برای بسته‌بندی ادویه‌جات

بسته‌بندی ادویه‌جات با طراحی مناسب و جذاب و خلاقانه، می‌تواند توجه و علاقه مشتری را جلب کرده و نقش اساسی در معرفی و فروش محصول داشته باشد. یکی از مهم‌ترین جزءهای هویت هر برند لوگوی آن است که تأمین‌کننده ارتباط بین محصول و مصرف‌کننده است. طراحی لوگو ادویه‌جات باید به شیوه‌ای منحصربه‌فرد بوده و با شناخت برند سازگار باشد. با استفاده از خطوط، رنگ‌ها و اشکالی که با موضوع ادویه‌جات هماهنگی دارند، یک لوگو حرفه‌ای و منحصربه‌فرد طراحی می‌شود. لوگوی ادویه‌جات به‌اندازه بسته‌بندی حائز اهمیت است، چراکه قبل از بسته‌بندی، این لوگوی شماست که با مخاطب ارتباط دارد و در وهله اول برند شمارا معرفی می‌کند.

شیشه هایی از جنس ادویه
شیشه هایی از جنس ادویه
آیا بسته بندی ادویه جات در حفظ خاصیت آن ها نیز تاثیرگذار است؟

بله، یک بسته بندی اصولی و درست خاصیت ادویه جات را نیز حفظ می کند

چه نوع بسته بندی بیشتر موردتوجه مشتریان است؟

بسته بندی که هم کاربردی باشد و هم جنسی شفاف داشته باشد تا محصول را به خوبی نشان دهد.

آیا شرکت پویافراز خلاق برای ادویه جات نیز بسته بندی طراحی می کند؟

بله یکی دیگر از تخصص های طراحان تیم حرفه ای پویافراز خلاق طراحی بسته بندی ادویه جات است

نتیجه‌گیری

امروزه باوجوداینکه طعم‌دهنده‌های مختلفی به بازار آمده و کاربردهای خاص خود را نیز دارد اما ادویه‌جات از دیرباز طرفداران خاص خود را داشته و همیشه از پرکاربردترین طعم‌دهنده‌های طبیعی به‌حساب می‌آید. در طراحی بسته‌بندی ادویه‌جات همان‌طور که گفته شد باید همانند سایر محصولات غذایی به نوع و جنس بسته‌بندی هم توجه داشت تا علاوه بر حفظ کیفیت، خاصیت و رنگ و بوی ادویه‌جات بتوان توجه مشتری را به سمت کالای خود جذب کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: