۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

طراحی بسته بندی حبوبات و مدل‌های مختلف آن

توسط سحر محمدحسینی | ۱۷ آبان ۱۴۰۲

طراحی بسته بندی حبوبات یا طراحی بسته بندی غلات یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که بر روی قیمت نهایی و فروش آن تأثیر می‌گذارد. درواقع هرچه بسته بندی مناسب و اصولی باشد و قدرت محافظت بالایی داشته باشد، قیمت فروش محصول هم بیشتر خواهد بود؛ اما در این میان تولیدکننده‌ای موفق خواهد بود که با بسته بندی اصولی و رعایت استانداردها بتواند نازل‌ترین قیمت طراحی بسته بندی را داشته باشد.

بسته بندی خوب همان کلید موفقیتی است که می‌تواند فروش شمارا چند برابر کند. هرچه طراحی بسته بندی حبوبات حرفه‌ای‌تر باشد می‌تواند خریداران را برای یک‌بار هم که شده برای تست کردن محصول شما ترغیب کند. همچنین سلامت محتویات بسته را حفظ نماید. باید به این نکته توجه داشت که بسته بندی انتخاب‌شده برای حبوبات باید کیفیت دائمی داشته باشند و سلامت حبوبات را حفظ کرده و برای مدت‌زمان طولانی قابل‌استفاده باشد.

هدف از طراحی بسته بندی حبوبات

هدف از انتخاب و طراحی بستـه بندی غلات​، محافظت از محصول در برابر عوامل خارجی مانند فشار، نور خورشید و دیگر موارد تا زمان رسیدن آن به دست مشتری  است. حبوبات یکی از پر مصرف ترین محصولات موجود در بین ما ایرانیان است که اغلب در وعده های غذایی روزانه از آنها استفاده می کنیم. از آنجایی که بیشتر مردم ترجیح می دهند از حبوبات بسته بندی شده استفاده کنند پس بهتر است  بسته بندی آن‌ها طوری طراحی شود که محصول را از کهنگی و آفت زدگی نیز  حفظ کند.

مدل های مختلف بسته بندی
مدل‌های مختلف بسته بندی

انواع بسته بندی حبوبات

نوع  بسته بندی حبوبات به قدری مهم است که می تواند مشتری را متقاعد کند حتی برای یک بار هم که شده از محصولی با بسته بندی شیک و جذاب، استفاده کند. پس تا جای ممکن سعی کنید در انتخاب نوع بسته بندی سلیقه مشتری و در عین حال شرایط محصول را در نظر داشته باشید.بسته بندی حبوبات در طرح ها و مدل های مختلفی انجام می شود که عبارتند از :

بسته بندی نایلونی

این نوع بسته بندی برای تولید کنندگانی که اغلب محصولات خود را در داخل کشور به فروش می رسانند بسیار مقرون به صرفه است، چرا که  تولید بسته بندی نایلونی هزینه کم تری داشته و برای حبوبات مناسب است. همچنین این نوع بسته ها به دلیل سبک بودنشان کار حمل و نقل را نیز  راحت می کنند.

 بسته بندی نایلونی حبوبات  در ایران به دو صورت چاپی و چاپی پنجره دار انجام می شود. در بسته بندی چاپی، سراسر نایلون دارای طرح و نوشته است و فضای خالی چندانی بر روی بسته بندی وجود ندارد؛ اما در طراحی بسته بندی حبوبات از نوع چاپی پنجره دار، قسمتی از بسته بندی برای مشاهده محتویات بسته، خالی از نوشته و طرح باقی می ماند تا مشتری با دیدن حبوبات داخل بسته تصمیم به خرید بگیرد.

بسته بندی مقوایی

امروزه این نوع بسته بندی طرفدارن بسیاری پیدا کرده و  تولید کنندگان مختلف برای توزیع محصولات خودشان چه در داخل و چه خارج از کشور اغلب از این نوع جعبه در طراحی بستـه بندی حبوبات استفاده می کنند چرا که  این بسته ها هم سبک هستند و هم شیک.

بسته بندی وکیوم

این نوع بسته بندی به دلیل بالابودن هزینه زیاد مورد استفاده تولید کنندگان قرار نمی گیرد. اما در صورت درخواست مشتری، این نوع محصول در خط تولید قرار می گیرد. در بسته های وکیومی، هوای اضافی داخل بسته بندی به طور کامل تخلیه و سپس پلمپ خواهد شد و با  این کار محصولات در کامیون حمل بار و فروشگاه ها جای کمتری اشغال می کنند.

بسته بندی سلفونی

به طور قطع این نوع بسته بندی ها را در مغازه ها و فروشگاه ها زیاد دیده اید. درصد بالایی از شرکت ها برای طراحی بسته بندی حبوبات خود از این نوع محصول استفاده می کنند؛ چرا که علاوه بر به صرفه بودن، پس از پر شدن کاملا کیپ و پلمپ شده و بسیار هم سبک هستند.

بسته بندی شیشه ای شیک اما سنگین
بسته بندی شیشه‌ای شیک اما سنگین

بسته بندی فلزی

کمتر پیش می آید که شرکتی خواهان بسته بندی فلزی برای محصول حبوبات خود باشد؛ چرا که این کار هم هزینه بسیار زیادی برای تولید کننده به همراه دارد و هم احتمال خوردگی و آفت زدگی حبوبات وجود دارد.

بسته بندی شیشه‌ای

این نوع بسته بندی نیز مانند نمونه فلزی کمتر به کار گرفته می‌شود، چون علاوه بر هزینه هنگفت شیشه، حمل‌ونقل آن نیز بسیار دشوار است. حبوبات به‌طورمعمول سنگین هستند و تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند برای حمل آن‌ها از بسته‌بندی‌های سبک استفاده کنند و از طرفی شیشه‌ها بسیار شکننده بوده و حمل آن‌ها باید با دقت و احتیاط بسیاری صورت گیرد.

ویژگی‌های مناسب بسته بندی حبوبات

برای بسته بندی حبوبات باید اصولی را رعایت کرد که هم مواد باکیفیت و سالم بسته بندی شود و هم به دلیل بسته بندی که دارد مشتری بیشتری را به سمت خود جذب کند. این اصول عبارت‌اند از:

استفاده از مواد باکیفیت

بسته بندی حبوبات باید از مواد ایمن، بادوام و مقاوم در برابر نفوذ رطوبت و بو تولیدشده باشد.

ظاهر جذاب

 بسته‌بندی‌ها با ظاهر مناسب یکی از عواملی است که نظر خریداران را به خود جلب کرده و تمایل به خرید را در آن‌ها ایجاد می‌کند.

قابلیت مهروموم

برای حفظ تازگی و سلامت حبوبات برای مدت طولانی، باید درب بسته بندی به‌طور کامل بسته شود.

درج اطلاعات کامل روی بسته

اطلاعاتی از مشخصات محصول باید روی جلد حبوبات بیایند. به‌طوری‌که خریدار با برداشتن بسته بتواند خصوصیات حبوبات را به شکل کامل متوجه شود.

حمل و استفاده آسان

در تولید و طراحی بسته‌های حبوبات، امکاناتی همچون قرار دادن زیپ برای باز و بسته کردن، طراحی بسته به شکل استند و داشتن دستگیره می‌تواند به‌راحتی استفاده از آن کمک ‌کند.

قیمت مناسب

ارزنده بودن بسته حبوبات به فروش بیش‌تر آن می‌انجامد چراکه افراد می‌توانند تناسب کیفیت و قیمت بسته بندی را تشخیص دهند.

خلاقیت در طراحی بسته بندی حبوبات

در صنعت طراحی بسته بندی می‌توان با بکار گیری خلاقیت‌های متفاوت به جذابیت محصول خود افزود. این نکته‌ی مهم را باید همیشه به خاطر داشت که چشم انسان تفاوت‌ها را به‌خوبی درک می‌کند و به همین خاطر است که تا این اندازه در دنیای پررقابت امروز به خلاقیت و متفاوت بودن تأکید می‌شود. چراکه هراندازه خلاقیت هوشمندانه در طراحی بسته بندی حبوبات به‌کاربرده شود، به همان اندازه می‌توان انتظار موفقیت در جذب مشتری داشت.

خلاقیت در طراحی عاملی برای فروش
خلاقیت در طراحی عاملی برای فروش

خلاقیت در گام اول طراحی بسته بندی مواد غذایی بدون توجه به نوع محتویات و کیفیت آن، عامل مهمی است برای فروش بیشتر و معرفی محصول به بازار. اگر کیفیت بالای محصول هم پشتوانه این خلاقیت شود، مشتری باعلاقه و لذت محصول را خریداری می‌کند و برند موردنظر به‌سرعت شهرت می‌یابد.

نکات مهم در طراحی بسته بندی حبوبات صادراتی

در مقوله صادرات علاوه بر کیفیت بالای محصول، بسته بندی و جذابیت بصری آن‌هم بسیار مهم است و ارتباط مستقیمی با میزان فروش آن در سطح بین‌المللی دارد بنابراین طراحی بسته بندی حبوبات صادراتی از اهمیت بالایی برخوردار است و تأثیر بسزایی هم بر رتبه ایران درزمینهٔ صادرات خواهد داشت.

مصرف‌کنندگان خارجی معمولاً توقع و انتظار بالایی از محصولات صادراتی دارند و اغلب مجذوب محصولاتی می‌شوند که دارای بسته بندی منحصربه‌فرد و شیک باشد. ازاین‌رو شرکت‌های تولیدکننده حبوبات، توجه ویژه‌ای به طراحی بسته بندی صادراتی خود داشته و معمولاً آن‌ها را به شکل ضیافتی و در جعبه‌های زیبا و ارزشمند طراحی و بسته بندی می‌کنند.

از طرفی دیگر باید به این نکته توجه داشت که طراحی بسته بندی حبوبات صادراتی باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد تا در جابجایی که از کشوری به کشور دیگر صورت می‌گیرد به‌راحتی دچار صدمه نشده و در برابر آسیب‌های احتمالی همچون ضربه یا شکستگی نیز مقاومت بالایی داشته باشد و بدین ترتیب محصول صادراتی کاملاً سالم از کشور مبدأ به دست مصرف‌کننده نهایی برسد.

از طرفی باید به این نکته توجه داشت که مشتریان اصلی محصولات صادراتی، افراد غیرفارسی‌زبان هستند، ازاین‌رو طراحی بسته بندی حبوبات باید به‌گونه‌ای باشد که توجه آن‌ها را جلب نماید. برای طراحی بسته بندی حبوبات صادراتی  باید کلیه اطلاعات مربوط به محصول به زبان انگلیسی بر روی بسته بندی درج شود تا تمامی مشتریان قادر به خواندن آن‌ها باشند.

انتخاب نوع بسته بندی به سلیقه مشتری و خواست آن بستگی دارد
انتخاب نوع بسته بندی با سلیقه مشتری

خرید بسته بندی حبوبات

برای سفارش و خرید بسته بندی حبوبات باید نکاتی را در نظر داشت که با رعایت این نکات می‌توان به نتیجه خوبی رسید و بسته بندی اصولی را برای محصول خود طراحی کنید که محصول شما اولین انتخاب مشتری باشد. این نکات عبارت‌اند از:

اگر حبوبات باکیفیت تولید می‌کنید، نیمی از رقابت را برنده‌شده‌اید و می‌توانید نیمی دیگر را با طراحی بسته بندی باکیفیت برنده شوید.

می‌توان با ارائه بسته بندی که از محصول محافظت کرده، سازگار با محیط‌زیست است و ارزش ارائه به بازار را دارد، مشتریان خود را بهتر و بیشتر جلب کنید.

در ادامه تولید باکیفیت و متنوع، مشتری را وفادار شما می‌کند و این وفاداری می‌تواند به شما کمک کند تا فروش را بالا ببرید و سود بیشتری کسب کنید.

کدام جنس بسته بندی برای حبوبات بهتر است؟

برای بسته بندی حبوبات از مواد مختلفی چون پلاستیک، مقوا، سلفون و شیشه استفاده می‌شود. بر اساس محل استفاده و شرایط حمل و نقل باید جنس مناسب انتخاب شود.

خلاقیت در بسته بندی چه تاثیری در جذب مشتری و فروش دارد؟

هرچقدر خلاقیت در بسته بندی بهتر و جذاب تر باشد مشتری بیشتری را سمت خود جذب می کند.

نتیجه‌گیری

بسته بندی حبوبات کاری حساس است زیرا رقابت بسیاری در این بازار وجود دارد و برعکس سایر محصولات، عرضه‌کنندگان حبوبات برای رقابت بهتر سعی می‌کنند بهترین حبوبات را از کشاورزان خریداری کرده و باقیمت پایین و کیفیت بالا این محصولات را به فروش برسانند. درنتیجه برای پایین آوردن قیمت باید هزینه‌ی خود را پایین بیاورند به همین دلیل به بسته بندی حبوبات نیاز دارند که ساده و ارزان بوده و درعین‌حال از کیفیت و زیبایی کافی برخوردار باشد. برای این‌که بتوانید بسته بندی درست و اصولی برای حبوبات خود داشته باشید شرکت پویافرازخلاق انتخاب خوبی است که هم طراحی‌های خلاقانه‌ای برای محصول شما انجام می‌دهند و هم با ارائه بسته بندی باکیفیت، محصول شمارا در نظر مشتری بهتر و جذاب‌تر نشان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: