۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

کاربردی‌ترین و بهترین بسته‌بندی مواد غذایی در دنیا

توسط سحر محمدحسینی | ۱۴ مرداد ۱۴۰۲

این روزها، تقریباً هر چیزی که می‌خرید به شکلی بسته‌بندی‌شده. اگر تلویزیون جدیدی خریداری کردید، در یک جعبه مقوایی بزرگ بسته‌بندی‌شده و یا اگر از سوپرمارکت نوشیدنی می‌خرید، در قوطی یا بطری به شما عرضه می‌شود. بسیاری از ما در زندگی روزمره خودمان با بسته‌بندی‌های مختلف سروکار داریم، اما نکته‌اینجاست که به‌ندرت بسته‌بندی‌هایی را می‌بینیم که از طرح و خلاقیت آن متعجب شویم.

درواقع، بیشتر بسته‌بندی‌ها به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند که تا حد امکان کاربردی و ساده باشند و اولویت اکثر شرکت‌ها برای طراحی بسته‌بندی محصولات خود، جنبه کاربردی محصول است؛ اما بااین‌حال، گاهی اوقات، برخی شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند که به‌طور کامل پا روی قوانین مرسوم طراحی بسته‌بندی گذاشته و در عوض، چیزی را ایجاد کنند که واقعاً جا برای گفتن “wow” را داشته باشد. این طرح‌های بسته‌بندی اغلب بسیار عجیب‌وغریب اما بااین‌وجود خلاقانه و درعین‌حال کاربردی هم هستند.

حمل راحت و کاربردی میوه
حمل راحت و کاربردی میوه

بسته‌بندی مواد غذایی یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین نوع بسته‌بندی است چراکه خرید مواد غذایی از ملزومات زندگی روزمره هر انسانی است. پس اول‌ازهمه باید به کاربردی بودن بسته‌بندی و بعد به خلاقانه بودن آن توجه بیشتری کرد تا در میان بازار پررونق فروش مواد غذایی به موفقیت بیشتری رسید.

هدف از بسته‌بندی مواد غذایی

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در بسته‌بندی مواد غذایی در نظر گرفت نوع کارتن و ظرفی است که ماده غذایی با آن بسته‌بندی می‌شود. چراکه اصلی‌ترین هدف بسته‌بندی، محافظت و حفظ و نگهداری از ماده غذایی از درب کارخانه تا فروشگاه و سپس در منزل مصرف‌کننده است. در بسته‌بندی محصولات غذایی باید به این نکات هم توجه داشت که این ظروف و یا کارتن‌ها طول عمر نگهداری محصول را تضمین کرده و از فاسدشدن و اکسیده شدن آن نیز جلوگیری کند. همچنین باید در نظر داشت که بسته‌بندی موردنظر ما به محیط‌زیست آسیب نزده و ضایعات کمتری در طبیعت باقی بگذارد. بهترین بسته‌بندی مواد غذایی، بسته‌بندی است که به‌تمامی این موارد توجه داشته و خلاقیت را نیز در طراحی بسته‌بندی به این نکات اضافه کند.

نکات کلیدی برای طراحی بهترین بسته‌بندی مواد غذایی

به‌طورکلی برای طراحی و تولید بهترین بسته‌بندی مواد غذایی باید یک سری نکات و اصولی را مدنظر داشت تا باعث بیشتر دیده شدن محصول و سپس خریداری توسط مشتری گردد. این اصول عبارت‌اند از :

1- خلاقیت

همان‌طور که گفته شد بسته‌بندی یکی از اصلی‌ترین راه‌های جلب مشتری است. بسته‌بندی که طراحی خلاقانه‌ای داشته باشد و همچنین اطلاعات موردنیاز مواد غذایی به‌طور صریح و ساده بر روی آن درج‌شده باشد، انگیزه لازم را برای خرید به مشتری می‌دهد.

خلاقیت مورد تحسین پاکت شیر
خلاقیت مورد تحسین پاکت شیر

 پیشرفت فنّاوری و افزایش خلاقیت و تجربه طراحان برای بسته‌بندی باعث شده که نوع بسته‌بندی‌ها نسبت به گذشته فرق کند و هرچقدر بسته‌بندی مواد غذایی از خلاقیت و ابتکار بیشتری برخوردار باشد فروش محصول نیز به نسبت بالا رفته و در مقایسه با محصولات مشابهی که شاید حتی کیفیت بهتری هم داشته باشند شانس بیشتری برای فروش خواهند داشت.

2- لوگو

یکی دیگر از نکاتی که در بهترین بسته‌بندی مواد غذایی در سراسر دنیا رعایت می‌شود و یا حتی باعث معروفیت برند موردنظر می‌شود طراحی لوگوی آن است. برای طراحی لوگو باید به نکاتی همچون سادگی و یکدست بودن در وهله اول و سپس به جذاب و گیرا بودن و همچنین متفاوت بودن لوگو و در وهله آخر به تصویرسازی مناسب آن توجه کرد که تأثیر بسیاری درفروش محصول موردنظر و زیبایی بسته‌بندی مواد غذایی دارد.

با این بسته بندی اشتهایتان بیشتر می شود
با این بسته بندی اشتهایتان بیشتر می شود

3- سادگی طراحی

همیشه گفته‌اند که زیبایی در سادگی است و این حرف برای طراحی بسته‌بندی مواد غذایی هم صدق می‌کند. طراحی ساده اما خلاقانه بهترین بسته‌بندی مواد غذایی یکی دیگر از مواردی است که باعث جذب مشتری می‌شود. مشتری از بسته‌بندی که شلوغ بوده و طرح‌ها و رنگ‌های زیادی در آن به‌کاررفته باشد گیج شده و از خریدن آن محصول منصرف می‌شود. پس هرچقدر طرح ساده‌تر باشد و درعین‌حال محصول را بهتر معرفی کرده باشد مشتری بیشتری نیز خواهد داشت.

4- رنگ‌بندی متناسب بسته‌بندی

یکی از اصولی که طراحان بسته‌بندی‌ها مدنظر دارند روانشناسی رنگ‌ها است. چراکه انتخاب برخی از رنگ‌ها مانند رنگ آبی باعث حس آرامش و رنگ قرمز باعث ایجاد هیجان بیشتر برای مشتری می‌شود. توجه به ترکیب‌بندی رنگ‌ها در نوع بسته‌بندی مواد غذایی تأثیر بسزایی داشته و بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

5- فونت

استفاده از فونت‌هایی که هم خوانا بوده و هم سایز متناسبی داشته باشد که مشتری برای خواندن اطلاعات درج‌شده بر روی بسته‌بندی به مشکل برنخورد یکی از مزیت‌های بهترین بسته‌بندی مواد غذایی محسوب می‌شود. در ضمن متفاوت بودن رنگ پس‌زمینه و رنگ فونت به‌کاررفته بر روی بسته از اهمیت بالایی برخوردار است.

6-  راحتی در حمل‌ونقل

حمل آسان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین بسته‌بندی مواد غذایی است. به‌کارگیری یک دسته بر روی بسته‌بندی که کار حمل را راحت‌تر کند برای مصرف‌کننده نیز کاربردی‌تر خواهد بود. چراکه اگر حمل کردن این بسته‌بندی به‌سختی انجام گیرد مشتری از خرید منصرف شده و به دنبال مورد بهتری می‌گردد.

7- استفاده آسان از بسته‌بندی

علاوه بر همه این مواردی که گفته شد راحت باز و بسته کردن جعبه مواد غذایی یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی است که می‌توان برای بهترین بسته‌بندی مواد غذایی نام برد. چنانچه طراحی بسته‌بندی به‌گونه‌ای باشد که استفاده و دسترسی به محتویات با کمترین زحمت و کمترین استفاده از ابزار و وسایل صورت بگیرد، رضایت مصرف‌کنندگان قطعاً بیشتر خواهد بود.

نمونه‌هایی از بهترین بسته‌بندی مواد غذایی در دنیا

در دنیای تولید محصولات غذایی شرکتی موفق‌تر است که بتواند محصول باکیفیت به مشتری عرضه کند به شرطی که در طول زمان‌های متمادی این کیفیت از بین نرود. ازآنجاکه امروزه بازار رقابتی برای فروش محصولات غذایی بیشتر شده در کنار این حفظ کیفیت باید به طراحی بسته‌بندی محصول نیز بیشتر فکر کنند. برخی از برندهای معروف در تولید مواد غذایی دست به اقداماتی زده‌اند که مورد استقبال قرارگرفته است. باهم چند نمونه از این بسته‌بندی‌ها را مرور می‌کنیم.

کوکاکولا

کوکاکولا بسته‌بندی‌های هیجان‌انگیز، خلاقانه و بعضاً عجیب غریبی ندارد، اما این طرح‌های «تعطیلات» از سال 2009 به بعد احتمالاً یکی از به‌یادماندنی‌ترین این طرح‌ها هستند.

کوکاکولا این طرح‌ها را برای فصل تعطیلات به‌عنوان بطری‌های زینتی روانه بازار کرد. استقبال مردم از این بطری‌ها به دلیل خلاقیتی بود که طراحان به‌کاربرده بودند و شباهت بسیاری بین بطری‌ها و بابل‌هایی وجود داشت که هرساله در ایام تعطیلات روی درخت کریسمس آویزان می‌کردند.

آن‌ها مطمئناً بطری‌های چشم‌نوازی هستند و به دلیل محدود بودن آن‌ها خیلی زود از قفسه‌ها خارج شدند. این نه‌تنها یک تاکتیک فروش عالی برای کوکاکولا بود، بلکه یک تاکتیک بازاریابی عالی نیز بود چراکه وبلاگ نویسان در سرتاسر جهان در مورد این بطری‌های کوکاکولا مطلب نوشتند.

بطری هایی که به شکل بابل درخت کریسمس است
بطری هایی که به شکل بابل درخت کریسمس است

دوپلکس

 همیشه برای خوردن بادام‌زمینی، پسته، بادام و فندق و یا حتی تخمه به این مشکل برخورده‌ایم که آشغال آن را کجا بیندازیم؟ شرکت دوپلکس بسته‌بندی خلاقانه‌ای را طراحی کرده که شامل یک کیسه بادام‌زمینی و یک کیسه مخصوص ریختن پوسته و آشغال آن‌ها است. این‌یک ایده ساده و درعین‌حال کاربردی است که توانسته در عین سادگی و زیبایی مشتریان زیادی را به جود جذب کند.

دیگر نگران پوست بادام زمینی نباشید
دیگر نگران پوست بادام زمینی نباشید

کوکی‌های تلما

Thelma’s Treats یک برند تحویل کوکی است که به نام مادربزرگ صاحب آن به‌افتخار تولد 108 سالگی‌اش نام‌گذاری شده است. جعبه‌های این کوکی به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که شبیه اجاق‌های قدیمی به نظر می‌رسند و کوکی‌ها به همان صورت از جعبه بیرون می‌آیند و طوری به نظر می‌رسد که مستقیم از فر روی ورقه‌های پخت بیرون می‌آیند. اگرچه این طراحی حس نوستالژی را منتقل می‌کند، اما طراحی حس تازگی دارد و راهی عالی است برای به اشتراک گذاشتن این حس خوب از آشپزخانه مادربزرگ با مردم جهان.

کوکی که مستقیم از فر به دستتان می رسد
کوکی که مستقیم از فر به دستتان می رسد

توگو برگر

بسته‌بندی غذای TOGO Burger برگر که توسط Seulbi Kim طراحی‌شده، طرحی نوآورانه و خارج از جعبه است. این ایده انقلابی همان چیزی است که هر فست فود به آن نیاز دارد. راه‌راه‌های تعبیه‌شده، محصولات خاصی مانند همبرگر، سیب‌زمینی سرخ‌شده، برنج و غیره را نگه می‌دارند و همه آن‌ها به شکل یک کیسه جمع می‌شوند که می‌توانید به‌راحتی هرجایی که می‌خواهید حمل کنید.

همه سفارشتان در یک بسته آماده است
همه سفارشتان در یک بسته آماده است

چای کیسه‌ای اوریگامی

همان‌طور که می‌دانید اوریگامی هنر ژاپنی است که مجسمه‌های کوچکی را با تا کردن کاغذ به وجود می‌آورد. این بسته‌بندی چای هر چای کیسه‌ای را به شکلی درمی‌آورد که واقعاً یک‌بار در چای شما پتانسیل خود را نشان می‌دهد. البته فقط در صورتی مفید است که در فنجان‌های شفاف بنوشید.

پزنده هایی که طعم چای می دهند
پرنده هایی که طعم چای می دهند

سوالات متداول

جعبه مواد غذایی چه ویژگی‌هایی دارد؟

مهم‌ترین فاکتوری که در شرکت‌های بسته‌بندی مواد غذایی مدنظر قرار می‌گیرد میزان مقاوم بودن جعبه کارتن است. درواقع، مهم‌ترین هدف بسته‌بندی افزایش عمر محصولات غذایی و همچنین حمل‌ونقل آسان مواد غذایی است.

اصولاً روی بسته‌بندی مواد غذایی چه اطلاعاتی باید درج‌شده باشد؟

مهم‌ترین این اطلاعات شامل این موارد می‌شوند:
معرفی نوع محصول
 مقدار خالص مواد تشکیل دهنده
اطلاعات محصول که شامل  اطلاعات کارخانه، تولید‌کننده، آدرس و غیره است.
مواد اولیه و اطلاعات تغذیه‌ای
تاریخ تولید و انقضا محصول

چرا توجه به اصول بسته‌بندی مهم است؟

چون بسته‌بندی مواد غذایی نه‌تنها برای محافظت از مواد مهم هستند بلکه برای جلب مشتری بیشتر هم باید به آن توجه کرد.

جمع بندی

با توجه به مطالبی که گفته شد در کل بهترین بسته‌بندی مواد غذایی، بسته‌بندی است که اولاً سلامت و کیفیت محصول را تضمین کرده و بسته‌بندی به شکلی باشد که از محصول محافظت کرده تا سالم به دست مشتری خود برسد. همچنین طراحی بسته‌بندی مواد غذایی باید خلاقانه و بر طبق سلیقه و راحتی مصرف‌کننده باشد تا بازار خود را از دست نداده و روزبه‌روز مشتریانش بیشتر شوند. باید گفت که صنعت بسته‌بندی یکی از پررونق‌ترین و خلاقانه‌ترین صنایعی است که با همه‌ی صنایع در ارتباط بوده و با پیشرفت صنعت طراحی، رونق این صنعت چند برابر هم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: