۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

جعبه پیتزا مقوایی : روند تولید جعبه پیتزا از گذشته تاکنون

توسط میثم شفیعی | ۲۰ مرداد ۱۳۹۸

جعبه پیتزا مقوایی

جعبه پیتزا مقوایی یکی از پر فروش‌ترین‌ها در بسته بندی فست فود است. سالانه میلیون ها جعبه برای حمل و نگهداری پیتزا مورد استفاده قرار می گیرد.
در این مقاله سعی شده است تا مسائل بالقوه بسته بندی و جعبه پیتزا که تاکنون مغفول مانده را مورد بررسی قرار دهیم. تقریبا همه افراد صدها جعبه پیتزا در طول زندگی خود دیده اند. با این حال، تعداد کمی از مردم در مورد جعبه هایی که غذای مورد علاقه آن ها را حمل می کنند، مطلع هستند. ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد جنبه های مختلف بسته بندی پیتزا صحبت کنیم.

ماده اولیه جعبه‌های پیتزا

اگر چه یک جعبه پیتزا را می توان از مواد گوناگون درست کرد (به عنوان مثال: پلاستیک، کاغذ و…) اما مقوا به طور خاص و به سه دلیل در اکثر جعبه های پیتزا به عنوان متریال اولیه مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل اول، به خاطر مقرون به صرفه بودن آن است. دلیل دوم، قدرت انبساط و یا مقاومت بالا .در برابر شکست در کاغذ بوده و دلیل آخر، مقاومت بالا در سطوح داخلی پر تراکم در جعبه است.



دسته‌بندی جعبه‌های پیتزا از نظر جنس ماده اولیه

بسته بندی پیتزا با کاغذ به دو فرم کلی تقسیم بندی می شود: دسته اول مقوا و دسته دوم ورق های فلوت دار
دسته اول شامل مقواهای دوپلکس هستند. مقوای دوپلکس از ورق های مقوا بصورت سه لایه تهیه می شود. این سه لایه با صفحه های مخصوص مرطوب به همدیگر چسبانده می شود. بسته به لایه های بیرونی مقواهای دوپلکس به مقوای دوپلکس دو رو سوپر، سوپر روزنامه، گلاسه سوپر و … تقسیم بندی می شوند.

دسته دوم شامل ورق های فلوت دار هستند. ورق های فلوت دار یا به اصطلاح موج دار که به آن ورق های شیار دار نیز اطلاق می گردد بخش بزرگی از صنعت بسته بندی را پوشش می دهد و کمتر محصولی را می توان یافت که در مراحل بسته بندی، حمل و عرضه از این نوع ورق بهره نبرده باشد. این ورق ها در قرن 19 ابداع شدند و برای اولین بار در سال 1894 در صنعت بسته بندی از آن ها استفاده شد.

شایع ترین شکل این ورق ها از یک لایه موجدار در میان دو سطح صاف مقوایی یا کاغذی ساخته شده است. این سه لایه بهم چسبیده شده و یک ورق سه لایه با لایه میانی موجدار را تشکیل می دهند. معمولا مشخصات ساختاری ورق های موجدار براساس چهار شاخص شناخته می شود: اول استحکام و مقاومت لایه های زیره و رویه ورق؛ سپس مقاومت و قدرت لایه موجدار میانی؛ سوم ارتفاع و یا تعداد گام شیارها که بر حسب فلوت (ای فلوت، سی فلوت، بی فلوت و…) سنجیده می شود؛ در آخر تعداد دیواره های لایه های زیری و رویی مانند ورق فلوت دار سه لایه، پنج لایه و هفت لایه.


تاریخچه جعبه پیتزا

تاریخچه ظهور جعبه‌های پیتزا مقوایی

بسته بندی پیتزا به احتمال زیاد در دهه 1940 پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد. با ظهور رستوران هایی که پیتزا را به صورت بیرون بر به مشتریان خود عرضه می کردند، اولین جعبه پیتزای کاغذی یا مقوایی به احتمال زیاد با ترکیبی از پاکت کاغذی و یک جعبه چوبی بود. به این صورت که پیتزا روی چوبی مربعی قرارداده می شد و کل مجموعه توسط پاکت کاغذی بسته بندی می شد. بعدها این چوب مربع شکل جای خود را به یک چوب دایره ای شکل داد تا به راحتی در درون پاکت کاغذی قرار گیرد.

این بسته بندی مناسب و مقرون به صرفه بود. اما دارای معایبی نظیر عدم محافظت خوب پیتزا هنگام حمل، سرد شدن پیتزا و عدم قابلیت روی هم قرار دادن چند بسته پیتزا بود. که خود سه ویژگی مهم و لازم برای هر جعبه پیتزایی است.
بعد از مدت زمان اندکی جعبه پیتزا مقوایی ظاهر شد.

ساختار جعبه پیتزا به کارتن های کیک نانوایی شبیه بود، در حالی که چهار گوشه جعبه با قرار دادن زبانه از یک دیوار به یک شکاف در دیوار مجاور قفل می شد. با توجه به ضخامت مقوا به یک تکه فویل آلومینیومی یا یک زیر دستی کارتونی در زیر جعبه نیاز بود. این جعبه اگرچه نسبت به بسته بندی چوب دایره ای و پاکت کاغذی راحت تر نبود ولی دو عامل کلیدی بسته بندی غذای گرم که شامل محافظت از غذا و گرم نگه داشتن غذا هستند را به خوبی داشت.


جعبه پیتزا شیکاگو فولدر

جعبه پیتزا با ورق های شیاردار

پس از آن حدود سال 1960 جعبه پیتزا با ورق های شیار دار معرفی شدند. استفاده از ورق های موجدار موجب تقویت انعطاف پذیری، گرمای غذا و حفاظت بیشتر از پیتزا گردید. بنیانگذار رستوران های زنجیره ای دومینو آقای تام موناگان معتقد بود که جعبه های پیتزا با ورق های موجدار یکی از نوآوری های اساسی در رشد سیستم تحویل پیتزا دومینو بود.
در این بین دو ساختار جعبه پیتزا با ورق های موج دار تکامل یافت. اولین جعبه یک جعبه با ساختار گوشه های غیر متصل به هم بود. که دیواره جلویی و دو دیواره کناری لبه برگردان داشتند. و به موازات صفحه زیری قرار می گرفتند. این ساختار تا سال 1988 به عنوان جعبه اصلی رستوران های زنجیره ای دومینو برای پیتزا مورد استفاده قرار می گرفت. نمونه ای از طرح تیغ جعبه پیتزای که به اسم آن را شیکاگو فولدر گذاشته بودند را ببینید.

جعبه پیتزا مقوایی

نوع دوم جعبه پیتزای با ورق موجدار که امروز با عنوان جعبه پیتزای معمولی (سنتی) شناخته می شود. دارای گوشه های متصل بهم با دیواره جلویی دوبل قفل شونده بود. تولید کنندگان جعبه این جعبه را با عنوان رول اور باکس یا واکر لاک می شناختند. در ایران تا قبل از پدید آمدن جعبه های امروزی پیتزا از جعبه های شیرینی برای حمل پیتزا استفاده می شد.

هم اکنون به جعبه پیتزا معمولی جعبه پیتزای دایکاتی نیز گفته می شود. که از سیستم تا و برش به جای منگنه برای جعبه کردن آن استفاده می شود. در حال حاضر بسیاری از پیتزا فروشی ها برای بسته بندی و حمل پیتزاهای خود از این ساختار استفاده می کنند.


جعبه پیتزا رستوران لیتل سزار

جعبه پیتزا رستوران لیتل سزار

در دهه 1970 رستوران لیتل سزار مفهوم دو برای یک را معرفی نمود. با نگاه ویژه به کاهش هزینه جعبه پیتزا، آن ها جعبه پیتزا متشکل از ورق U شکل و پاکت کاغذی را اختراع کردند. با استفاده از این بسته بندی خاص، آن ها قادر بودند تا دو عدد پیتزا را در کنار هم روی ورق قرار دهند. ساختار بسته بندی به گونه ای است که از انتها به شکل حرف U انگلیسی است. از مزایای این طرح ساختاری جعبه می توان به ارزان بودن و در عین حال بزرگ بودن آن اشاره نمود.


جعبه پیتزا مقوایی

جعبه پیتزا رستوران زنجیره ای دومینو

در سال1998 اولین تغییر عمده در شکل و ساختار جعبه پیتزا با ورق های موجدار وارد بازار شد. این اتفاق زمانی رخ داد که مجموعه رستوران های دومینو یک جعبه هشت ضلعی که توسط استون کانتینر اختراع شده بود را انتخاب نمود. این جعبه، جعبه پیتزا هشت ضلعی دوتکه نام گذاری گردید.

با معرفی جعبه پیتزا دومینو یک انقلاب در نوآوری جعبه های پیتزا بوجود آمد. بعد از این بود که تغییرات فراوانی در جعبه پیتزا با ورق های موجدار ایجاد شد. و همچنین جعبه های پیتزای مقوایی توسط تولید کنندگان و طراحان مستقل بوجود آمد. از دهه 1980 بود که ثبت طرح های ساختاری جعبه پیتزا افزایش یافت.

ظهور جعبه های پیتزا مقوایی با ساختار غیر مربع مقدمه ای بود برای یکپارچه سازی و ادغام طراحی هندسی. و طراحی هنری (گرافیک) تا جعبه های پیتزای خلاقانه مورد نیاز بازار مصرف کننده قابل تولید باشد. علاوه بر این، شکل های غیر مربع جعبه پیتزا امکان ساختن جعبه های کم هزینه تر را فراهم آورد. این جعبه ها حتی در مواردی 12 درصد نسبت به جعبه های مربع شکل سنتی مقوا و یا ورق کمتر مصرف می کردند. و از این طریق صرفه جویی بسیاری را برای صاحبان رستوران ها و فست فودها بوجود آورد.


جعبه های پیتزا تولید شده در شرکت چاپ و بسته بندی پویا فراز خلاق

صنعت بسته بندی و مخصوصا جعبه های پیتزا هم اکنون نیز در حال رشد هستند. هر روز جعبه های پیتزا با اشکال و طرح های مختلف وارد بازار می شوند. ظهور تکنولوژی های نوین چاپ و بسته بندی باعث پیشرفت های چشم گیر در حوزه ساخت و تولید جعبه ها گردیده است. و دست طراحان و کارشناسان بسته بندی را در بلند پروازی های خود باز نموده است.

شرکت بسته بندی پویا فراز خلاق با بهره گیری از کارشناسان مجرب حوزه طراحی بسته بندی و تولید بسته بندی و با کمک ماشین آلات پیشرفه چاپ و جعبه سازی طی سالیان گذشته توانسته است انواع جعبه های پیتزا با طرح ها و اشکال مختلف را بسته به نیاز مصرف کننده وارد بازار نماید. هم اکنون بسیاری از رستوران ها و پیتزا فروشی ها از جعبه های پیتزای تولید شده شرکت پویا فراز خلاق استفاده می نمایند.
جعبه های پیتزا مقوایی تولید شده در شرکت پویا فراز خلاق شامل سایز های مختلف مینی پیتزا ، جعبه پیتزا اسلایسی ، پیتزا تک نفره ، جعبه پیتزا ایتالیایی ای فلوت ، پیتزا خانواده ، جعبه پیتزا امریکایی ای فلوت و… است. نمونه ای از جعبه های پیتزای شرکت پویا فراز خلاق در زیر آمده است:

یک پاسخ به “جعبه پیتزا مقوایی : روند تولید جعبه پیتزا از گذشته تاکنون”

بیشتر بخوانید: