۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

روکش های بسته بندی

توسط پویا فراز خلاق | ۱۰ آبان ۱۴۰۱

مقدمه

از اولین باری که تکنیک چاپ توسط سومری‌ها استفاده شد 3500 سال می‌گذرد. آنها با ساخت مهرهایی استوانه‌ای شکل برای تایید اسنادی که با خاک رس نوشته شده‌اند استفاده می‌کردند. از دیگر مواردی که می‌توان به عنوان نمونه‌های اولیه‌ی چاپ به آن اشاره کرد، مهر و موم، ضرب سکه، چاپ سفال و چاپ پارچه هستند. با وقوع انقلاب صنعتی، تولیدات صنعت چاپ و بسته بندی پیشرفت چشمگیری داشتند. به همین واسطه کاغذسازی و مقواسازی،چاپخانه‌ها، همچنین طراحان گرافیک و طراحان استراکچر حضور جدی و پررنگ‌تری در این صحنه داشتند.

در سالهای اخیر با سرعت گرفتن زندگی شهری مجموعه‌هایی برای خدمات رسانی به مردم به وجود آمدند. که هر کدام بخشی از نیازها را تامین می‌کنند. از مهم‌ترین صنایعی که به واسطه‌ی سرعت بالای زندگی در شهرهای بزرگ به وجود آمد، صنعت غذایی بود که تا امروز نیز به قوت خود باقی مانده است. عبارت صنعت غذا به مجموعه فعالیت‌های صنعتی برای تولید، تبدیل، تهیه، ترابری، فرآوری، نگهداری و بسته بندی غذا اطلاق می‌شود.

صنعت غذا با تولید انواع محصولات کنسروی شروع به فعالیت کرد. با شروع جنگ‌های پی در پی ناپلئون بناپارت، غذای سربازان تبدیل به یکی از مهمترین دغدغه‌های کشور در حال جنگ فرانسه شد. به همین سبب می‌توان مبدا تاریخی صنعت غذا را شروع جنگ های ناپلئون در سال 1790 دانست. نیکلا آپر با فرآوری مواد غذایی و تولید اولین کنسرو در دنیا صنعت کنسروسازی و به تبع آن صنعت غذا را به نام خود ثبت کرد. هدف اولیه‌ کنسرو کردن غذا توسط آپر، بیشتر شدن ماندگاری و فاسد نشدن مواد غذایی در راه رسیدن به سربازان در میادین جنگی بود. صنعت غذا از زمان شکلگیری تا امروز دستخوش تغییرات بسیاری شده است و مانند دیگر صنایع حرکتی رو به رشد داشته است.

پیشرفت صنعت چاپ، همگام با صنایع دیگر

سیر پیشرفت صنایع، وابسته به یکدیگر است. بدین صورت که نمی‌توان در یک صنعت شاهد پیشرفت باشیم و در صنایع دیگر نه. در همین راستا بعد از سرعت گرفتن سیر تکامل صنعت غذا، پیشرفت تکنولوژی در صنعت چاپ و بسته بندی باعث به وجود آمدن روش‌های نوین تولید و طراحی شد. به وجود آمدن تکنیک‌های مختلف چاپی و حتی تکنیک‌های پس از چاپ و تاثیر متفاوتی که هر کدام بر روی جعبه مقوایی دارند از دستاوردهای مهم پیشرفت این صنعت است. تقویت دوام بسته بندی مقوایی، تثبیت مرکب طرح چاپ شده و محافظت از آن در عوامل برابر افت کیفیت از دیگر دستاوردهای به روز شدن صنعت چاپ و بسته بندی است. روکش های چاپی بسته بندی انواع متفاوتی همچون یووی، ورنی و سلفون دارد. لازم به ذکر است که هر کدام تاثیر متفاوتی بر روی جعبه مقوایی دارند.

در ادامه‌ی این مقاله به بررسی مختصر هر کدام از روکش های چاپی بسته بندی می‌پردازیم.

اولین مهر سامری‌ها برای تایید اسناد نوشته شده با خاک رس

انواع روکش های بسته بندی

روکش ورنی:

بافت خاص این پوشش و بازتاب نور بیشتر باعث براق نشان داده شدن سطح پوشش می‌شود. همچنین بافت منسجمش مقاومت بسته بندی مقوایی را بالا می‌برد. از دیگر مزایای استفاده از ورنی در تولید جعبه هایی که که تکنیک افست برای چاپش در نظر گرفته شده است، عملکرد پوششی آن برای محافظت از مرکب چاپ شده در برابر گرد و خاک و نور مستقیم خورشید است.

در صنعت چاپ و بسته بندی عموما از دو نوع سرد و داغ استفاده می‌شود. نام دیگر روکش ورنی سرد، ورنی افست است. دلیل این نام‌ گذاری استفاده از دستگاه افست برای چاپ پوشش بر سطح مقوا است. ورنی افست جذابیت بصری خاصی ندارد و فقط موجب تثبیت رنگ و محافظت از چاپ در برابر نور خورشید می‌شود. برای مثال در تولید جعبه برگر در پویا فراز خلاق به سفارش برگرلند، از عملیات پوششی ورنی سرد استفاده شده است.

ورنی داغ علاوه بر تثبیت رنگ و محافظت از چاپ، موجب براق جلوه‌ کردن بسته‌بندی می‌شود. به این صورت که با گرفتن جعبه در برابر نور وضوح تصویر و رنگ‌ها بیشتر می‌شود. امروزه، پوشش یووی تخت گوی سبقت را از ورنی براق ربوده است. از ورنی داغ با نام ورنی براق نیز یاد می‌شود.

در نظر اول ورنی پوششی قابل دیدن نیست و جعبه تفاوتی با نمونه‌های بدون پوشش ندارد


UV (یووی):

لامپ یووی

یووی از انواع روکش چاپی بسته بندی جدیدتری نسبت به ورنی است. استفاده از اشعه ماورا بنفش برای خشک شدن سریع روکش یووی، درخشش بیشتر و حالت برجسته‌ای که ایجاد می‌کند، باعث شده است تا در صنعت چاپ و بسته بندیخواهان بیشتری داشته باشد.

چاپ پوششی یووی با دستگاه‌های چاپی معمول انجام می‌شود. تنها تفاوت دستگاه‌های چاپ افست و چاپ یووی این است که در دستگاه چاپ یووی لامپ یووی بعد از سیلندر هدایت کننده شیت چاپی به خارج از دستگاه، نصب شده است.

یکی از مهمترین دلایل استفاده از یووی تخت به جای ورنی داغ، خشک شدن سریع پوشش است. اکثر چاپخانه‌ها به دلیل ریسک و هزینه بالای انبارداری، طوری طراحی و چیدمان شده‌اند که بلافاصله بعد از پایان عملیات چاپ، محصول را از فضای چاپخانه خارج نموده و به دست مشتری برسانند.

دلیل دیگر این است که چاپ پوششی یووی در بسته بندی بلافاصله بعد از عملیات پوششی، توسط لامپ یووی خشک شده و آماده‌ی انجام عملیات بعدی می‌گردد. در صورتی که ورنی اینطور نیست. ورنی نسبت به یووی زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد و همین امر از سرعت تولید می‌کاهد.

همچنین بوی نامطبوع ورنی داغ و ماندگاری طولانی این بو روی مقوای چاپ شده، دلیل دیگر جایگزینی آن با پوشش یووی است.

انواع روکش های بسته بندی یووی

پوشش یووی در دو نوع تخت و موضعی متداول است. یووی تخت کل شیت چاپی را به صورت یکپارچه پوشش می‌دهد.

اما در عملیات یووی موضعی بخش یا بخش‌هایی از شیت چاپی که می‌تواند لوگو، تصویر یا حتی نقشی بدون رنگ باشد زیر پوشش یووی قرار می‌گیرد. جعبه صنعتی واکس چرم کرمی که در پویا فراز خلاق تولید شده است نمونه‌ی خوبی برای مشاهده یووی موضعی است.

باید این نکته‌ی مهم را در نظر داشت که چاپ پوششی یووی موضعی، نیازمند تهیه زینک جداگانه بر اساس طرح یووی موضعی است. و لازم است بین 50 الی 100 برگ شیت چاپی اضافی برای تنظیم دستگاه و تایید نهایی اپراتور در نظر گرفته شود.


روکش های بسته بندی سلفون:

چاپ پوششی سلفون انواع مختلفی دارد. مانند سلفون مات و سلفون براق که به دو صورت چسبی و حرارتی روی شیت چاپی را می‌پوشانند. همچنین سلفون متالایز و مخمل که فقط با روش چسبی قابل انجام هستند.

فرآیند سلفون با روش چسبی شبیه به فرآیند لمینیت است. به این صورت که یک لایه نازک چسب را بر روی شیت چاپی اندود می‌کنند. سپس سلفون روی شیت چسبانده می‌شود.

اما در فرآیند سلفون حرارتی، شیت چاپی از پایین و رول سلفون از بالا با کمک سیلندرهای حرکتی وارد دستگاه می‌شوند. بازوهای حرکتی شیت چاپی و سلفون را روی هم سوار می‌کنند. در مرحله بعدحرارت دستگاه و مقدار بسیار کمی از چسب سلفون باعث چسبانده شدن این دو بهم می‌شود.

سلفون مخمل، براق و مات با هر دو روش و سلفون متالایز فقط با روش چسبی انجام می‌شوند. سلفون متالایز، مخمل و مات در صنعت بسته بندی، بویژه بسته‌بندی آرایشی و بهداشتی کاربرد دارند.


اهمیت روکش های بسته بندی در طراحی بسته بندی

همپای صنعت چاپ و بسته بندی، نیاز و درخواست مشتریان نیز تغییر کرده است. تا جایی که اهدافی مانند حفظ سلامتی مشتریان در درازمدت، شناساندن برند و فروش بیشتر محصول از اهمیت بسیاری برخوردار است. که این خود نیز موجب انتخاب هدفمند مدیران مجموعه می‌شود. نیاز مشتری به دیده شدن برند و فروخته شدن محصولش از دیرباز تا کنون تغییری نکرده است. اما نحوه‌ی اجرا و روش رسیدن به این اهداف در طول زمان دستخوش تغییر شده است. عوامل متفاوتی در این تغییر نقش دارند. به همین جهت در سال‌های اخیر بر اهمیت طراحی بسته بندی افزوده شده است.

سوالی تازه طرح شد: برای شناساندن محصول، افزایش میزان فروش و تدوین استراتژی برند از تکنولوژی‌های جدید صنعت چاپ و بسته بندی چه استفاده‌ای می‌توان کرد؟

با پیگیری جواب این سوال به هنر طراحی و ساخت و چیدمان مهندسی همراه با نگاهی خلاقانه زیباشناسانه که توسط طراحان گرافیک و طراحان استراکچر ارائه می‌شود، می‌رسیم. شرکت‌های تبلیغاتی، واحد ارتباطات برند شرکت‌های چاپ و بسته بندی و مشاوران برند می‌کوشند تا به درک درستی از خواست مشتری و بازار برسند. تا در ادامه بتوانند با تحلیل یافته‌ها و خوانده‌هایشان باتوجه به تجربیاتشان، خواست و نیاز مشتری را برطرف کنند.

ایجاد جذابیت بصری، محافظت از رنگ چاپ، مقاومت بیشتر جعبه اهداف مهم استفاده از روکش‌های چاپی در تولید بسته بندی است. در ادامه به توضیح مختصر هر کدام می‌پردازیم.

ایجاد جذابیت بصری:

برای داشتن بسته‌‌بندی جذاب، از ابتدا باید به انتها نیم ‌نگاهی داشته باشیم. طراحی گرافیکی یکی از مهمترین عوامل ایجاد جذابیت بصری است. بهتر است تمام روند اجرایی در زمان طراحی، دیده و به آن پرداخته شود. اگر دلیل شما برای استفاده از چاپ پوششی ایجاد جذابیت بصری بیشتر و جلوه بهتر برند است به آن فکر کنید، ایده پردازی کنید و درباره ایده‌ها و تکنیک اجرای آن از مشورت متخصصان این حوزه بهره‌مند شوید.

محافظت از رنگ چاپ:

بسته بندی از زمان تولید تا زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد شرایط متنوعی را در حمل و نقل و انبارداری متحمل می‌شود. که بدنه و رنگ چاپ بسته بندی را دچار آسیب می‌کند. و این تاثیر مستقیم بر روی نگرش مخاطب درمورد محصول و برند شما خواهد داشت. برای جلوگیری از این امر، می‌توان از پوشش‌های پس از چاپ استفاده کرد. که از صدمات احتمالی و صلب اعتماد مصرف کننده نسبت به برند جلوگیری می‌کند.

مقاومت بیشتر جعبه:

با استفاده از پوشش مناسب می‌توان استقامت مقوا را در برابر پارگی بالا برد. این موضوع به ویژه در بسته‌بندی‌هایی که باید تا پایان مصرف کالا حفظ شوند یا محصولاتی که بسته بندی آنها باید به عنوان گارانتی محصول نگهداری شود از اهمیت بیشتری برخوردار است.


آتلیه طراحی مهندسی شرکت پویا فراز با مشاوره برندینگ و اجرای ایده‌ها نقش پررنگی در کمک به مشتری در راستای رسیدن به اهداف دارد. مشاوره، ایده پردازی و اجرای هویت سازمانی برند، وبسایت، بسته بندی محصولات و کمپین‌های تبلیغاتی از جمله خدمات ارائه شده توسط این واحد است.

-در مقاله‌های آتی به شرح تاثیر هر یک از بخش های مختلف طراحی بسته بندی در نیل به اهداف ذکر شده می‌پردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: