۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

اهمیت بسته‌ بندی در فروش کالا، چند موضوع که نمی‌دانستید

توسط سحر محمدحسینی | ۸ شهریور ۱۴۰۲

برخی اوقات ما نقش و اهمیت بسته‌بندی را دست‌کم گرفته و بدون هیچ تأمل و فکری بسته‌بندی محصول خریداری‌شده را به‌راحتی باز می‌کنیم. غافل از آن‌که بسته‌بندی کالا حاوی پیام‌ها و ناگفته‌های بسیاری برای ما است که تا حد زیادی ما را برای خرید یک محصول تحت مصمم کند بسته‌بندی به‌عنوان یک عنصر بسیار قدرتمند است که ما را نسبت به خرید یک محصول تشویق و ترغیب می‌کند، درحالی‌که ما از نقش بسیار مهم و حیاتی آن بی‌خبریم. در این مطلب می‌خواهیم به موضوع اهمیت بسته‌ بندی در فروش کالا بپردازیم.

بسته بندی و نقش آن در فروش کالا
اهمیت بسته‌ بندی در فروش کالا

 تاریخچه بسته‌بندی به‌روزهایی برمی‌گردد که بشر بعد از موفقیت در تولید یک محصول مطلوب، به فکر راهی مطمئن افتاد تا از کالاهایش نگهداری و محافظت کند. انسان اولیه برای حفظ و حمل‌ونقل گوشت شکار کرده خود از برگ درختان لفاف می‌ساخت و باید گفت که تنه خالی درختان، پوست، مثانه و روده حیوانات، ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین وسایلی بودند که انسان برای بسته‌بندی از آن‌ها استفاده می‌کرد. البته هنوز هم در برخی جوامع قدیمی از سبدهای بافته‌شده از حصیر، کوزه و جعبه‌های چوبی که انسان با دست خودساخته برای نگهداری مواد مختلف و در کل برای بسته‌بندی استفاده می‌کنند.

اهمیت بسته‌ بندی و نقش کلیدی آن در فروش کالا

همه ما می‌دانیم که شکل بسته‌بندی جذاب و حرفه‌ای و کارتن‌سازی، تأثیر مستقیمی بر سلامت نهایی محصول، افزایش فروش و همچنین برندینگ محصول دارد. در اکثر کشورهای پیشرفته، یکی از مهم‌ترین مراحل تولید و درنهایت فروش خوب محصول، بسته‌ بندی است. چراکه  بسته‌بندی مناسب قادر است محصول شمارا متمایز از سایر رقبا کرده و به شکلی جذاب به نمایش بگذارد که اولین انتخاب مشتری محصول شما باشد. شکی نیست که بسته‌بندی اصولی برگ برنده‌ای در مسیر سخت ایجاد برندینگ تجاری محصول است. همچنین بسته‌بندی اصولی و استاندارد، می‌تواند سلامت، کیفیت و ماندگاری محصول را نیز به بهترین شکل تضمین کند. اینجاست که به اهمیت بسته‌ بندی در فروش کالا پی می‌بریم.

بسته بندی بهتر فروش بیشتز
بسته بندی بهتر فروش بیشتر

طبق تحقیقاتی که در سال 1956 در آمریکا صورت گرفت مشخص شد که بسته‌بندی حتی می‌تواند بر حس چشایی افراد نیز تأثیر بگذارد. آن‌ها برای اثبات این نظریه خود دو ماده غذایی یکسان را در دو بسته‌بندی مختلف قراردادند. یک بسته‌بندی با عکس محتوای گوشتی و دیگر بسته‌بندی با طرح گرافیکی حاوی سویا بود در این آزمایش افراد دو ماده غذایی یکسان را با طعم‌های متفاوتی احساس کردند و نتیجه این شد که در مقایسه این دو، ماده غذایی که طراحی بسته به شکل سویا داشت را بدمزه توصیف کردند و این آزمون به‌خوبی اهمیت بسته‌ بندی در فروش کالا را اثبات کرد.

درباره اهمیت بسته‌ بندی در فروش کالا
اهمیت بسته‌ بندی در فروش کالا را می‌دانید؟

اهمیت بسته‌ بندی در فروش کالا یکی از مهم‌ترین شکل تبلیغات است که در حساس‌ترین مرحله از خرید، خود را نشان می‌دهد، درست لحظه‌ای که مشتری اقدام به خرید می‌کند. بسته‌بندی محصولات به انواع مختلفی صورت می‌گیرد، به‌عنوان‌مثال، سوپ باید داخل یک بسته، بسته‌بندی باشد درحالی‌که برای میوه بهتر است بسته‌بندی مخصوص حمل‌ونقل داشته باشد، همین‌طور بسته‌بندی‌های محصولات مختلف بستگی به نوع محصول موردنظر دارند. البته که بسته‌بندی جذاب یک محصول توجه مشتری در حال خرید را به‌طرف خود جلب می‌کند.

به همین دلیل، بسیاری از شرکت‌های بسته‌بندی و یا تولیدی، تحقیقات گسترده‌ای برای طرح، رنگ و نوع بسته‌بندی محصول انجام می‌دهند که اولاً مصرف‌کننده را به سمت کالای خود جذب کند و ثانیاً از نقش بسته‌بندی برای به تصویر کشیدن اطلاعات در مورد محصول نیز غافل نشوند. ویژگی‌های یک طراحی بسته‌بندی موفق که تأثیر زیادی هم در برندینگ و فروش کالا دارد شامل موارد زیر است:

تصمیم‌گیری حین خرید تنها چند دقیقه زمان می‌برد؛ بنابراین بسته‌بندی باید ­ به‌اندازه‌ای قوی باشد که در همان لحظه توجه خریداران را به خود جلب کند و آن‌ها را قانع کند که این محصول به لحاظ بصری از سایر محصولات برتر است، پس‌نیاز است بسته‌بندی در این حد خوب و متمایز باشد.


دلایل اهمیت بسته‌ بندی در فروش کالا

همان‌طور که گفتیم بسته‌بندی نقش به سزایی در فروش کالا دارد و تولیدکنندگان پس از تولید محصول باکیفیت، به دنبال طراحی بسته‌بندی محصول خود هستند تا بتوانند جایگاه خود را در بازار رقابتی فروش کالا حفظ کنند. علاوه بر برندینگ کالا، بسته‌بندی فواید دیگری نیز دارد که عبارت‌اند از:

حفظ محصول

بسته‌بندی، محصولات را در برابر عوامل محیطی که ممکن است به کالا آسیب برساند از محل تولید گرفته تا انبار و از انبار تا دست مصرف‌کننده حفظ می‌کند.

جلب‌توجه خریدار و ترغیب او به خرید

بسته‌بندی با ظاهری زیبا، جذاب و چشم‌گیر که هیچ‌گونه نقص و ایرادی نداشته باشد، به‌مثابه تابلویی متمایز و برجسته است که نظر مصرف‌کننده را به خود جلب می‌کند. اگر که در طراحی بسته‌بندی خلاقیت به‌کاررفته باشد تمایز آن کالا در میان انبوه محصولات کسالت‌بار و خسته‌کننده رقیب بیشتر بوده و مشتریان برای آن محصول امتیاز ویژه‌ای قائل خواهند شد.

همه چیز درباره اهمیت بسته‌ بندی در فروش کالا
نکات مهمی درباره اهمیت بسته‌ بندی در فروش کالا

تصمیم‌گیری مصرف‌کننده برای خرید

اهمیت بسته‌ بندی در فروش کالا به حدی است که به‌عنوان یک ابزار بازاریابی و ارتباطی برای هر کسب‌وکاری محسوب می‌شود. یکی از عناصر جذابیت بسته‌بندی رنگ‌های خیره‌کننده و جذاب است که نقش مهمی در تصمیم‌گیری خرید مصرف‌کننده ایفا می‌کنند. چراکه مغز انسان بهرنگ‌ها به شیوه‌های مختلف واکنش نشان می‌دهد. پس بهتر است رنگ بسته‌بندی را مطابق با آن انتخاب کنید. رنگ‌ها با توجه به سن، محل زندگی و نوع درآمد افراد و نوع محصول دارای پیام‌های گوناگونی هستند. بسته‌بندی جذاب و منحصربه‌فرد است که بتواند بیش از یک حس مصرف‌کننده را تحریک کند و به هیجان وا‌دارد تا نسبت به خرید محصول شما اقدام کند.

نشان‌دهنده کیفیت محصول

یک نوع محصول با دو نوع بسته‌بندی مختلف به‌صورت آزمایشی به بازار عرضه شد. بااینکه کیفیت هردو یکی بود اما مصرف‌کنندگان محصول عرضه‌شده در بسته‌بندی که دارای جذابیت بیشتری بود را ترجیح دادند؛ بنابراین باید گفت که نوع بسته‌بندی بر کیفیت محصول هم تأثیر گذاشته و حتی اگر کیفیت بالایی نداشته باشد اما بسته‌بندی جذابی داشته باشد از فروش بالاتری برخوردار خواهد بود. همچنین نوع بسته‌بندی که متناسب با محیط و محصول باشد می‌تواند کیفیت محصول تولیدی را تا زمان مصرف حفظ کرده و از فاسدشدن آن تا حدی جلوگیری کند.

نکات مهم در بسته بندی محصول
اهمیت قابلیت جابجایی و حمل و نقل راحت در بسته بندی

     حمل‌ونقل و جابجایی راحت

بسته‌ها باید طوری طراحی شوند که به سهولت در توزیع، جابه‌جایی، نمایش، باز و بسته نمودن دوباره، استفاده و استفاده‌ی مجدد از آن فکر شده باشد.  بسته‌بندی موردعلاقه مشتری است که کالا به‌راحتی در وسایل نقلیه جای گیرد و حداقل فضا را اشغال کند و همچنین فرد بتواند تنها و به‌راحتی آن را حمل کرده و همراه خود ببرد.

   اطلاع‌رسانی

درواقع هدف از بسته‌بندی فقط برای جذب مشتری و انتقال بار و محتویات آن نیست، بلکه باید اطلاعات کالا را نیز درج کرده باشد. اطلاعاتی مانند مشخصات و ویژگی‌های کالای بسته‌بندی‌شده باهدف شناسایی آن، نحوه حمل و نگهداری، نحوه مصرف و استفاده از محصول، نام سازنده و تاریخ تولید و … به مصرف‌کنندگان و یا سایر افراد مرتبط را نیز بیان کند.

  ایمنی، حفاظت از مصرف‌کنندگان و محیط‌زیست

 برخی از محصولات به دلیل داشتن ویژگی‌های ظاهری مثل سطوح تیز و برنده یا نوک‌تیز و یا خصوصیات شیمیایی مانند مواد سمی یا اشتعال‌زا و یا گازهای فرار، ممکن است خطراتی برای نیروی انسانی متصدی تولید، حمل‌ونقل، نگهداری، توزیع‌کنندگان و فروشندگان و کاربران به وجود بیاورد که بسته‌بندی مناسب و ایمن و مطابق با مقررات و الزامات بین‌المللی می‌تواند از این جلوگیری کند.

 در ضمن برخی از کالاها ممکن است برای محیط‌زیست خطرساز باشند و به آن آسیب برسانند؛ مانند گازهای سمی خطرناک یا زباله‌های هسته‌ای که باید در بسته‌بندی آنان از مواد و فناوری‌های ویژه‌ای استفاده شود تا از نشت آنان به محیط‌زیست جلوگیری شود.

ایمنی، حفاظت از مصرف‌کنندگان و محیط‌زیست
ایمنی، حفاظت از مصرف‌کنندگان و محیط‌زیست

سوالات متداول

آیا می توان با بسته بندی اصولی برای محصول خود برندسازی کنیم؟

بله، اصلی ترین هدف بسته بندی پس از محافظت از کالا، شناساندن و برندسازی کالاست که باید به آن توجه ویژه ای کرد.

در طراحی بسته بندی به چه عواملی باید توجه کرد؟

برای بسته بندی باید به مواردی همچون حمل و نقل آسان، ایمنی، اطلاع رسانی، خلاقیت و غیره توجه کرد تا بسته بندی اصولی و خوبی را ارائه دهیم.

نتیجه گیری

همان‌طور که گفتیم بیشترین اهمیت بسته‌بندی، بندسازی و ایجاد هویت برای محصول است. درواقع مصرف‌کننده به همان اندازه که محصول را خریداری می‌کند برند آن را نیز می‌خرد مثلاً شاید یک شامپو خریداری کرده است اما انتخاب آن تحت تأثیر آن برند قرارگرفته است. بسته‌بندی درست و اصولی با طراحی مناسب می‌تواند نقش عمده‌ای در جداسازی برندها و نام ونشانی کالا بر عهده داشته باشد، گاهی با شکل ظاهری بسته‌بندی و گاهی هم با استفاده از رنگ و جلد. بنابراین نمی‌توان اهمیت بسته‌ بندی در فروش کالا را نادیده گرفت.

همیشه یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که تولیدکنندگان در عرضه محصول دچار آن می‌شوند عدم استفاده از بسته‌بندی صحیح و منحصربه‌فرد برای محصولاتشان است و این در صورتی است که هزینه بالایی برای تولید آن صرف شده است. بسته‌بندی از بهترین و تأثیرگذارترین استراتژ‌ی‌ها برای دیده شدن محصول و برند موردنظر است که این استراتژی به‌مرور جزئی از هویت و شخصیت محصول  و برند تجاری نیز خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: