۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

پاکت کاغذی: تاریخچه ، مخترعان و انواع پاکت های کاغذی

توسط میثم شفیعی | ۲۲ شهریور ۱۳۹۸

پاکت کاغذی

پاکت کاغذی امروزه بخشی از صنعت بسته بندی را به خود اختصاص داده و هر ساله به طرفداران این نوع بسته بندی افزوده می‌شود. چاپ و بسته بندی در سال‌های اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. در حقیقت امروزه از بسته بندی به عنوان وسیله‌ای برای تبلیغات مستقیم استفاده می‌شود. در این مطلب به طراحی و چاپ بر روی پاکت‌های کاغذی نگاهی خواهیم کرد.

ما برای حمل مواد غذایی خانگی از پاکت ها استفاده می کنیم. خریدهای فروشگاهی خود را انجام می دهیم و وعده هی ناهار فرزندانمان را بسته بندی می کنیم. فروشندگان از پاکت ها به عنوان یک بوم سفید بعنوان وسیله تبلیغاتی برای بسته بندی محصولات برند خود استفاده می کنند.

همانند بهترین اختراع ها، پاکت کاغذی نیز یک نیاز مهم بشر را که قبلا کسی از آن آگاهی نداشت، برطرف نمود. تا قبل از اختراع پاکت های کاغذی، سبدها ، کاسه ها و دیگر ظروف بهترین راه حل برای نگهداری در هر خانه و فروشگاهی بودند. به راحتی می توان تصور کرد که اختراع یک وسیله راحت و قابل بازیافت برای نگهداری محصولات چه انقلابی در حوزه بسته بندی بوجود آورد.از آن به بعد صاحبان مشاغل مختلف می توانستند این پاکت ها را در فروشگاهشان انبار کنند و دو مسئله کم هزینه بودن و سهولت استفاده آن ها باعث شد تا بطور گسترده حتی برای محصولات ساده نیز مورد استفاده قرار گیرند.

در این مقاله به دنبال این هستیم تا ببینیم چگونه این اختراع به ظاهر معمولی جایگاه خود را در قلب (و دستان) مصرف کننده به دست آورده است. نگاهی مختصر به پیشینه و تکامل پاکت های کاغذی سر نخی خوب را برای این منظور ارائه خواهد داد.

تبلیغات با استفاده از پاکت های کاغذی

در طول زمان ، پاکت های کاغذی از یک مبتکر به دیگری منتقل شده است ، و به مرور بهبود یافته است تا راحت تر و ارزان تر تولید شود. با این حال ، برای برخی از خرده فروشان باهوش ، کیسه های کاغذی چیزی بیش از راحتی مشتریان است، پاکت ها به عنوان یک دارایی بازاریابی بسیار مشهود (و بسیار پر سود) نیز تبدیل شده است. به عنوان مثال فروشگاه Bloomingdale که با استفاده از پاکت بزرگ قهوه ای(Big Brown Bag) را از یک فروشگاه بزرگ خانوادگی به یک ویترین بین المللی تبدیل کرد.

پاکت های خرید بخشی از تبلیغات است که مشتریان با افتخار از پیاده روی در خیابان ، رفتن به بازار ، فرودگاه و در تعداد بیشماری سناریوهایی که فراتر از خرید در Bloomingdale است ، به نمایش می گذارند. این یک ابزار بازاریابی عالی است.

پاکت بیرون بر
پاکت بزرگ قهوه ای فروشگاه Bloomingdale
پاکت کاغذی کرافت


مخترعان و نوآوران پاکت های کاغذی

در طول قرن ها، کیسه هایی که از کنف، کتان و آویز های چرمی ساخته می شدند از وسیله های اصلی نگهداری و حمل کالا در سرتاسر امپراتوری انگلیس بودند. فواید اصلی این مواد طبیعت محکم و بادوام آنها بود. اما تولید آنها زمان بر و هزینه بر بود. از طرف دیگر ، کاغذ می تواند با هزینه بسیار کمتری تولید شود. و به زودی به مواد اصلی کیف های قابل حمل در طول مسیرهای تجاری تبدیل شد.

سال 1852

از زمان معرفی پاکت کاغذی در دهه 1800 میلادی، پاکت های کاغذی به لطف چند مخترع باهوش ، دستخوش پیشرفت های بیشماری شده اند. در سال 1852 ، فرانسیس وول اولین دستگاه تولید انبوه پاکت کاغذی را تولید کرد.
در حالی که پاکت کاغذی آقای وول بیشتر شبیه به یک پاکت نامه بزرگ پستی بود تا پاکت فروشگاه های مواد غذایی است که امروزه می شناسیم (و از این رو فقط می توان برای اشیاء و اسناد کوچک استفاده کرد) ، ولی دستگاه وی عامل اصلی برای استفاده اصلی از بسته های کاغذی در آینده بود.


سال 1870

قدم مهم بعدی در طراحی کیف های کاغذی از مارگارت نایت ، مخترع پرکاری که در آن زمان برای شرکت کیف دستی کلمبیا کار می کرد ، به دست آمد. در شرکت کیف دستی کلمبیا، او فهمید که کیف های کف مربع (Square-bottom bags)، به جای طراحی پاکت وول ، کاربردی تر و کارآمد تر هستند.

وی دستگاه تولیدی کیسه های کاغذی خود را در یک فروشگاه صنعتی ایجاد کرد. و راه را برای استفاده گسترده تجاری از پاکت های کاغذی هموار کرد. دستگاه خانم نایت قادر بود تا کاغذ را برش داده ، تا زده و ته پاکت ها را ببندد. دستگاه وی چنان سودآور بود که او به دنبال راه اندازی کمپانی خود یعنی شرکت کاغذ شرقی رفت.

پاکت کاغذی
ماشین پاکت سازی مارگارت نایت

وقتی غذا را از سوپرمارکت به خانه می آورید. یا لباس جدیدی را از فروشگاه خریداری می کنید ،در واقع از ثمرات کار نایت لذت می برید.
این پاکت های کف مربع هنوز یک چیز به نسبت پاکت های کاغذی امروزی کم داشت و آن طرف های چسبان بود.


سال 1883

آقای چارلز استیلول بهبودی دیگر در پاکت کاغذی بوجود آورد. و پاکت ها به صورت تاشو با انبارداری آسان در آورد. طرح آقای استیلول امروزه با نام پاکت های (Self-Opening-Sacks(S.O.S شناخته می شود.


سال 1918

در سال 1918 نیز یک خلاقیت به پاکت کاغذی اضافه شد. دو فروشنده در خیابان سنت پاول با نام های لیدا و والتر دیوبنر ایده دیگری برای بهبود در طراحی اصلی ارائه دادند. آنها با سوراخ کردن دو طرف پاکت و اضافه کردن بند به آن و همچنین استفاده از تقویتی در کف پاکت ها دریافتند که مشتریان می توانند تقریبا 20 پوند غذا در هر پاکت حمل کنند. در آن زمان این خود یک نوآوری اساسی به حساب می آمد.


مواد سازنده پاکت‌های کاغذی

محبوب ترین مواد برای پاکت های کاغذی کاغذ کرافت است که از تراشه های چوبی تولید می شود. این کاغذ در ابتدا توسط یک شیمیدان آلمانی به نام کارل اف دال در سال 1879 ساخته شد. فرایند تولید کاغذ کرافت به این شرح است: تراشه های چوب در معرض گرمای شدید قرار می گیرند. که آنها را به پالپ جامد و فرآورده های فرعی تجزیه می کند.

سپس پالپ غربال شده، شستشو و سفید می شود. و شکل نهایی آن به صورت کاغذ قهوه ای که همه ما آن را می شناسیم ، در می آید. این فرآیند خمیر باعث می شود که کاغذ کرافت استحکام داشته باشد. (از این رو نام آن به آلمانی بمعنی “قدرت” است) ، و در نتیجه ایده آل برای حمل بارهای سنگین است. علاوه برکاغذ کرافت قهوه ای رنگ امروزه از کاغذهای مختلفی نظیر کاغذ کرافت سفید ، کاغذ گلاسه ، کاغذ تحریر ، کاغذ سنگ  و کاغذ مومی نیز برای تولید پاکت ها استفاده می گردد.

کاغذ کرافت

شاخص های تعیین کننده مقدار وزن قابل حمل پاکت های کاغذی

علاوه بر نوع کاغذ پاکت ها ویژگی های دیگری هم برای اینکه بتوان پاکت کاغذی متناسب را انتخاب کنید (به خصوص وقتی که نیاز به حمل وسایل حجیم و یا سنگین است)، وجود دارد. این شاخص ها عبارتند از:

گرماژ کاغذ

گرماژ و یا وزن پایه کاغذ به عنوان شاخصی برای اندازه گیری چگالی کاغذ است. هر چه گرماز کاغذ بالاتر باشد. کاغذ متراکم تر و کلفت تر است.
کاست کاست پاکت منطقه تقویت شده ای است که برای تقویت پاکت اضافه شده است. پاکت کاست دار می توانند اقلام سنگین تری را در خود جای داده و احتمال پاره شده آن ها نیز کمتر است.

بند کاغذی پاکت

با پیچاندن کاغذهای طبیعی کرافت به روی بندها و سپس چسباندن آن ها به قسمت داخلی پاکت بندهای کاغذی پاکت به دست می آید. از دسته های پیچشی به طور معمول برای برای افزایش وزن یک پاکت استفاده می شود.

تقویتی دسته ها و کف پاکت

معمولا برای محصولات سنگینی که پاکت های معمولی قادر به حمل ان ها نیستند از پاکت های تقویتی دار استفاده می کنند. بدین صورت که در انتهای مربع شکل پاکت و در لبه بالای پاکت که بند متصل می گردد، یه کاغذ برای محکم کردن و بالا بردن مقاومت پاکت چسبانده می شود.


انواع پاکت های کاغذی

طراحی پاکت های کاغذی از زمان فرانسیس وول مدت بسیار طولانی را سپری کرده است. و همچنان به تحولات خود ادامه داده تا بتواند خواسته های مصرف کنندگان را برای یک محصول ساده تر و با کاربرد آسان تر جلب کند. در اینجا انواع گسترده ای از پاکت کاغذی که برای کار تجاری یا استفاده شخصی در دسترس هستند معرفی می گردد.


پاکت‌های S.O.S

این نوع پاکت که توسط آقای استیلول طراحی شده است. به گونه ای است که با پر کردن محصولات در درون آن به دلیل ته مربع شکل خود به صورت ایستاده قرار می گیرد. و قادر به تحمل بار با وزن بالا نیز هست. به دلیل رنگ قهوه ای رنگ آن به پاکت های کرافت معروف هستند. این نوع پاکت ها بیشتر در مراکز تهیه غذا برای پاکت‌ پیتزا ، پاکت سوخاری و پاکت بیرون بر فست فود و رستورانی مورد استفاده قرار می گیرند.

پاکت کاغذی چارلز استیلول

پاکت‌های PBOM

پاکت های Pinch Bottom Open Mouth همانند پاکت های S.O.S هستند. با این تفاوت که دهانه آن دارای لبه چسبان مهر و موم حرارتی است. تا بتوان ان را به راحتی به همدیگر متصل کرد و پاکت را بست. این پاکت ها به صورت گسترده برای کالاهای پخته شده و و سایر محصولات غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.

پاکت کاغذی

پاکت های تجاری

پاکت های بازرگانی معمولاً از نوع پاکت های pinch bottom هستند. و از آنها می توان برای نگهداری همه چیز از لوازم صنایع دستی گرفته تا کالاهای پخته شده و شیرینی استفاده کرد. کیف های تجاری در کرافت طبیعی ، کرافت سفید ، و رنگهای متنوعی موجود است.

پاکت کاغذی کرافت

پاکت‌های Euro Tote

برای ظرافت بیشتر ، یورو توت (یا پاکت شراب) با الگوی چاپی ، طلاکوب و سلفون کشی شده ، دستگیره های مفتول و فضای داخلی روکش شده تزئین شده است. این کیف برای هدیه دادن و بسته بندی ویژه در فروشگاه‌های خرده فروشی محبوب است. و می تواند از طریق یک فرایند چاپ سفارشی با آرم و لوگوی شما سازگار باشد.


پاکت های نان

پاکت های نانوایی به طور خاص برای محافظت از محصولات غذایی شما ساخته می شوند. این کیسه ها با داشتن روکش های کاغذی شیشه ای و مومی ، طعم و طراوت مواد قابل خراب شدن را حفظ می کنند. و این امر را برای نان ، کوکی ها و حتی قهوه مناسب می کند. این پاکت ها به دو صورت کاست دار و بدون کاست تولید می‌گردند. و می توانند دارای پنجره برای نشان دادن محصولات داخل خود باشند.

پاکت کاغذی نان

پاکت‌های پستی

کیسه اصلی پاکت نامه فرانسیس وول هنوز هم امروز برای محافظت از اسناد پستی یا سایر موارد کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.
پاکت های پستی به سبک پاکت نامه برای ارسال اسناد مهم و محصولات کوچک مناسب است. با داشتن لایه اضافی بالشتک محافظ ، آنها گزینه مناسبی برای ارسال کالاهای شکننده به مشتریان یا شرکای تجاری هستند.

پاکت کاغذی پستی

پاکت های قابل بازیافت

با رشد تجارت الکترونیکی ، مصرف کنندگان و خرده فروشان به طور یکسان می خواهند همه تلاش خود را انجام دهند. تا رد کربن خود را کاهش دهند. کیسه های بازیافت شده – ساخته شده با مواد سازگار با محیط زیست – می توانند به همه ما کمک کنند که سبز شوند و حتی می توان برای سایر نیازهای تجاری از آنها استفاده کرد. از نظر محیط زیست ، پاکت کرافت یک انتخاب بدیهی است. این کیسه ها معمولاً از 40٪ تا 100٪ مواد بازیافت شده در هر نقطه تشکیل شده اند.


پاکت های کاتلری

از این پاکت ها برای قاشق و چنگال رستوران استفاده می شود. معمولا درون این پاکت ها علاوه بر قاشق و چنگال وسایلی از قبیل نمک و فلفل یک نفره، دستمال کاغذی و نی نوشیدنی نیز قرار می گیرد.


طراحی پاکت کاغذی کرافت

هرچند پاکت‌های کاغذی از جنس کاغذ گلاسه نیز تولید می‌شوند، اما با توجه به اینکه پاکت‌های کاغذی کرافت از استقامت بیشتری برخوردار هستند، امروزه از آنها استقبال بیشتری می‌شود. روش ساخت این کاغذها به نوعی است که با قیمت کمتری تولید شده و در مقابل استحکام بیشتری دارند. به یاد داشته باشید که کاغذ کاهی در واقع نوع ضعیف‌تری نسبت به کاغذ کرافت است که برای ساخت پاکت کمتر استفاده می‌شود.

طراحی خلاقانه پاکت کاغذی

با توجه به اینکه رنگ کاغذ کرافت تیره بوده و به رنگ قهوه‌ای نزدیک است، طراحی بر روی آنها متفاوت از کاغذ گلاسه است. همچنین به یاد داشته باشید که کاغذ کرافت رنگ را به داخل خود جذب کرده و در نتیجه رنگ‌ها به صورت شفاف دیده نخواهند شد. به همین دلیل برخی از افراد از خرید پاکت کرافت منصرف می‌شوند.

اما قابلیت‌هایی که در این پاکت وجود دارد، طراحان را به این نتیجه رساند که با طرح‌هایی متفاوت و خلاقانه، این نوع بسته بندی را دوباره احیا کنند. چاپ پاکت کرافت امروزه با رنگ‌هایی همچون مشکی و یا سفید یک دست در دنیا متداول شده است. همچنین از چاپ‌های طلا کوب و یا نقره کوب نیز برای لوکس‌تر کردن بسته بندی‌ها استفاده می‌شود. البته شما می‌توانید برای بسته بندی‌های خود از برچسب‌ها به جای چاپ مستقیم استفاده کنید. البته از این روش بیشتر برای پاکت‌های یکبار مصرف استفاده می‌شود.

پاکت کاغذی ساده و لوکس

کاربرد پاکت کاغذی

می‌توان گفت که پاکت کاغذی را در تمامی صنایع برای بسته بندی کاربرد دارد که نمونه‌هایی از آنها را در ادامه مرور خواهیم کرد:

  • بسته بندی و پاکت میوه
  • پیتزا و انواع فست فودها
  • بسته بندی خشکبار
  • بسته بندی نان و شیرینی
  • پاکت‌های فروشگاهی
  • بسته بندی پوشاک
پاکت کاغذی رنگی

مدل‌های پاکت کاغذی

بر اساس نیاز و ایده‌های شما این امکان وجود دارد تا طراحی خاص شما انجام شده و بسته بندی اختصاصی تولید کنید. اما به حالت کلی امروزه پاکتهای کاغذی معروف و متداولی وجود دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • پاکت خط دار که قابلیت تا شدن دارند
  • پاکت كرافت زیپ کیپ یا زیپ دار
  • پاکت كرافت پنجره‌ای
  • پاکت نامه پستی و اداری
  • پاکت‌ها و جعبه‌های بسته بندی
  • پاکت کاغذی دسته دار
تنوع در سایز پاکت

پاکت‌های شرکت چاپ و بسته بندی پویا فراز خلاق

سعی کنید در سفارش پاکت بسته بندی به نکاتی توجه کنید. تجربه تولیدکننده در تولید پاکت کاغذی اهمیت دارد. استفاده از دستگاه‌های به روز نیز در کیفیت محصول نهایی شما تاثیر خواهد داشت. در نهایت سعی کنید سفارش خود را به شرکت و یا موسسه‌ای بدهید که خودش تولیدکننده باشد. این موضوع امکان نظارت و کنترل شما را افزایش داده و در بیشتر مواقع در کاهش هزینه‌های شما موثر خواهد بود.

هم اکنون انواع پاکت بیرون بر نظیر پاکت پیتزا ، پاکت سوخاری ، پاکت ساندویچ ، پاکت همبرگر ، پاکت کاتلری و پاکت های خرید در ابعاد و اندازه های مختلف به مشتریان خود عرضه می شوند.
این پاکت ها از نظر ساختار به پاکت های دسته دار (بند نخی و کاغذی و یا دسته موزی) و بدون دسته تقسیم می گردد. شرکت پویا فرازخلاق همچنین قادر به تولید انواع پاکت با مواد مختلف از قبیل کاغذ کرافت ، کاغذ گلاسه ، کاغذ سفید ؛ کاغذ تحریر و … است.چاپ های عمومی و اختصاصی بر روی پاکت ها به دو صورت فلکسو و افست امکان پذیر است.

پاکت کاغذی از چه جنسی تولید می‌شود؟

در ساخت پاکت‌های کاغذی از کاغذ گلاسه و یا کاغذ کرافت استفاده می‌شود.

چرا پاکت‌های کرافت طرفداران بیشتری دارند؟

این پاکت در کنار ظاهر جذاب و خاص آن، از استقامت و استحکام بیشتری نیز برخوردار است.

از چه رنگ‌هایی برای چاپ بر روی پاکت کاغذی کرافت استفاده می‌شود؟

هرچند شما می‌توانید رنگ مورد علاقه خود را استفاده کنید، اما امروزه برای چاپ بر روی پاکت کاغذی کرافت، بیشتر رنگ سیاه و یا سفید استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: