۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

جعبه خلاقانه همبرگر: 9 نمونه بسته بندی نوآورانه و کاربردی همبرگر

توسط میثم شفیعی | ۱۳ مهر ۱۳۹۸

بسته بندی های جدید و کاربردی همبرگر با توجه به نیاز صنعت مواد غذایی

جعبه های خلاقانه همبرگر به یک بخش جدانشدنی در صنعت بسته بندی  و تبلیغات رستوران ها و فست فودها تبدیل شده است. هنر بسته بندی که از سالیان دور با بشر همراه بوده بوده است. در یکی دو قرن اخیر دچار تحولات بزرگی شده است.

روز به روز، به سمت تکامل پیش می رود. و هر لحظه بر کارایی های آن اضافه می گردد. امروزه به دلیل گسترش غذاهای بیرون بر نیاز به بسته بندی و جعبه هایی با کاربردهای ویژه وجود دارد.به همین جهت گرافیست‌ها و مدیران مجموعه به دنبال بسته بندی های جذاب و کاربردی هستند.

طبق آمار روزانه ۶۸ میلیون نفر یعنی معادل یک درصد از جمعیت جهان در رستوران های مک دونالد غذا می‌خورند. آمار جالب دیگری که درباره‌ی مک دونالد می توان به آن اشاره کرد این است که این رستوران زنجیره‌ای در هر ثانیه ۷۵ همبرگر می‌فروشد. از این رو نیاز به بسته بندی‌های جذاب و خلاقانه و در عین حال کاربردی و راحت برای مصرف کنندگان احساس می شود.

در این مقاله به بررسی 9 بسته بندی و جعبه همبرگر نوآورانه معرفی می شود.


بسته بندی همبرگر Big Mac

خانم جسیکا استول دانش‌آموخته طراحی صنعتی از دانشگاه آریزونا، بسته بندی همبرگر بیگِ مک دونالد را بازطراحی کرده است. این جعبه خلاقانه همبرگر در سال 2015 در بخش بسته بندی CORE77 DESIGN AWARDS به عنوان طرح برگزیده نامزد دریافت جایزه شد.

علاوه بر استفاده از هنر بسته بندی برای کاربری آسان‌تر این جعبه قابلیت حمل آسان نیز دارد. بنا به نیاز کاربران، این بسته بندی می‌تواند به صورت ایستاده و در حال حرکت مورد استفاده قرار بگیرد.


این جعبه همبرگر روی هر سطح به صورت ایستاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، دسته‌های طراحی شده در طرفین پک برگر حمل و نقل آسان را نیز مهیا می‌کند.
با استفاده از نیم تیغ، چسب و تا در محل اتصال این دو پک که منجر به استفاده همزمان به عنوان هولدر و جعبه، کارایی بسته بندی را به حداکثر رسانیده است.

از دیگر ویژگی‌های این بسته مهندسی‌ساز بودن آن است. طوری که به دلیل در دسترس بودن تمام مواد غذایی، استفاده از محصول را در شرایط بهتری رقم می‌زند.

با این پک فست فود چه در ترافیک هنگام رانندگی، چه در کلاس و یا محل کار می‌توانیدبه راحتی از محصول استفاده کنید. طراحی استراکچر و ساختار این جعبه خلاقانه همبرگر تجربه‌ای راحت از سرو و صرف غذا را فراهم می کند که بسیار لذت بخش است.


بسته بندی برگر بیرون بر Sierra Nevada Delivery Box

این جعبه بیرون بر توسط دو کلمبیایی به نام‌های alejandra Foreroو Maria del Sol Poveda برای سییرا نوادا همبرگر  طراحی شده است. در این بسته بندی از ورق‌های موج‌دار میکرو برای بسته بندی همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده، نوشیدنی و سس های مختلف استفاده شده است.

آن‌ها به دنبال این بودند که همبرگر را بصورت تازه و گرم درب منزل تحویل مشتریان خود دهند. برای حفظ و نگهداری محتویات بسته بندی شامل سس، سیب زمینی و همبرگر از محفظه‌های جداگانه در آن استفاده کردند. تا هر یک در جای مخصوص خود قرار گیرند.

حفره های سس به صورت خورشیدی طراحی شده است. تا سس در آن ثابت باقی بماند. و در هنگام حمل از آن خارج نشود. درون جعبه نیز با مقسم جدا شده است. تا فضای مناسب برای سیب زمینی و همبرگر در نظر گرفته شده باشد.

همچنین این جعبه برگر بیرون بر مزایای دیگری همچون، سازگاری با محیط زیست نیز را دارا است. در تولید این محصول از مواد طبیعی و قابل بازیافت استفاده شده است. استفاده‌ی حداقلی از مرکب هم دلیل دیگری برای رضایت حامیان محیط زیست است.

جعبه همبرگر خلاقانه
جعبه همبرگر جدید

بسته بندی همبرگر HAVI Global Solutions

شرکت HAVI به دنبال ابداعی نوین در صنعت بسته بندی بود. این روند را با جعبه‌های مقوایی سازگار با محیط زیست برای ساندویچ‌های بزرگ شروع کرد. به دلیل بزرگ بودن ابعاد ساندویچ و به تبع آن سنگین‌تر بودن محتویاتش به مقوای ضخیم‌تر و جعبه‌های مستحکم‌تری نیاز داشتند.

 این استحکام به بهای مصرف منابع طبیعی بیشتر برای تولید می‌شود. اما برای حل این مشکل Genechten Packaging یکی از تامین کنندگان اروپایی مک دونالد، جعبه‌ای سبک با ورق N-flute را برای همبرگرهای مک دونالد طراحی و تولید کردند.

این خود باعث استحکام بیشتر جعبه می‌شود. با تغییر متریال مورد استفاده در ساخت جعبه همبرگر، وزن کلی جعبه نیز کاهش می‌یابد. در عین حال استحکام متناسب با وزن مظروف، حفظ کیفیت چاپ و حمایت از محیط زیست، از ویژگی‌های جعبه برگر با متریال جدید است.

جالب است بدانید، استفاده از ورق‌های N-flute وزن کلی جعبه را در حدود 20 درصد کاهش داد. ورق‌های N-flute استفاده شده در تولید این جعبه از فیبرهای دست اول درست شده است. که 74 درصد آن از جنگل‌های دارای مجوز و دارای گواهینامه تهیه شده است.

بسته بندی همبرگر HAVI Global Solutionsدر سال 2008 جایزه Pro Carton ECMA اروپا را از آن خود کرد. همچنین در سال 2009 با جایزه DuPont ایالات متحده آمریکا، در بازار شناخته شد.

جعبه برگر
جعبه همبرگر مک دونالد

بسته بندی همبرگر زیپی دار مدل هشت ضلعی

استراکچر بسته بندی همبرگر Burger Box مک دونالد به گونه‌ای طراحی شده است که مشتریان می‌توانند بدون نگرانی از کثیف شدن دست خود، همبرگر بخورند. استفاده از این جعبه بسیار ساده است و راحتی کاربر در نظر گرفته شده است.

با پاره کردن قسمت بالای جعبه از محل پرفراژ بسته بندی به دو قسمت تقسیم می‌شود. با استفاده از نیمه پایینی به عنوان نگهدارنده‌ی غذا، مقوای بهداشتی جعبه مانعی در برابر نشت سس و ریختن محتویات برگر بر روی لباس و میز می‌شود.

جعبه خلاقانه همبرگر هشت ضلعی طراحی شده است. که این خود سبب در بر گرفتن کامل برگر است. همچنین این جعبه مانع از بهم ریختگی برگر در زمان حمل و نقل می‌شود.

در صورتی که بخشی از برگر خورده شده باشد هم می‌توان بدون نگرانی از بهم ریختگی ساندویچ، آن را به صورت عمودی روی میز گذاشت. این اتفاق به لطف هشت ضلعی بودن بسته بندی و استفاده از سطح مقطع جعبه به عنوان پایه‌ی نگهدارنده است.


بسته‌بندی همبرگر پرفراژ دار مدل هشت گوش

در صورتی که قبل از صرف غذا دست‌هایتان را نشویید نگران سلامتی خود هستید؟ این جعبه خلاقانه همبرگر در ظاهر مانند جعبه‌های همبرگر معمولی است. اما باید بدانید که این یک شباهت ظاهری است. تفاوت این جعبه فست فود با سایرین در خط منحنی پرفراژدار است که روی درب و زیر جعبه همبرگر قرار دارد.

پرفراژ روی این بسته بندی به شما کمک می‌کند تا در هر شرایطی بدون نگرانی از بهداشت دست‌ها غذای مورد علاقه‌تون رو نوش جان کنید. اگر در امتداد خط پرفراژ، بسته بندی را باز کنید می‌توانید همبرگر را با قطعه جدا شده از جعبه به دست بگیرید. در این صورت از تماس مستقیم دست با همبرگر جلوگیری می‌شود.


کاغذ خوراکی رپ همبرگر

باب یک فست فود زنجیره‌ای و متخصص پخت و سرو همبرگر برزیلی است. اخیرا با ارائه راه‌حلی هوشمندانه برای مشتریانی که قبل از خوردن غذا از باز کردن کاغذ رپ ساندویچ خود خسته شده‌اند، توجه‌ بسیاری را به خود جلب کرد.

این رستوران با شعار “نیازی به کنترل خود نیست” که روی بسته بندی برگر چاپ کرده بود و فروش همبرگر با کاغذ رپ خوراکی، توانست ضایعات سلولوزی را کاهش دهد. همچنین ارائه‌ی راه‌حل خلاقانه برای درک اهمیت بسته بندی به اعتبار این مجموعه‌ی غذایی نیز افزوده شد.

در سال 2010 ، 75 میلیون تن زباله‌ی بسته بندی توسط مصرف‌کنندگان ایالات متحده دور ریخته شده است. و تنها نیمی از این مقدار بازیابی شده است. کشور آلمان نیز با بازیافت 70٪ از زباله‌های بسته بندی خود، در مسیر کاستن از حجم و میزان تخریب طبیعت توسط انسان گام برداشته است.

کاغذ برگر خوراکی
کاغذ رپ

بسته بندی TO GO BURGER

امروزه با پررنگ‌تر شدن تکنولوژی، مردم به خرید غذای بیرون بیرون بر اشتیاق بیشتری نشان می‌دهند. چرا که عادت‌های غذایی آنها به دلیل زندگی پر مشغله تغییر کرده است. جعبه همبرگر بیرون بر TO GO BURGER  از کاربردی‌ترین بسته بندی های حال حاضر است. ساختار این جعبه را مهندسی خلاق به نام Seulbi Kim  طراحی کرده است.

استراکچر این جعبه برگر بیرون بر به گونه‌ای طراحی شده که استفاده و حمل همزمان چند محصول را سهولت بخشیده است. برگر، سیب زمینی سرخ کرده، نوشابه و نی محصولاتی هستند که با تلفیق هوشمندانه‌ی هولدر و جعبه‌ در این بسته بندی، می‌توان حمل کرد.
از دیگر مزایای طراحی خلاقانه‌ی خانم SeulbiKim کاهش 50 درصدی مصرف مقوا و میزان ضایعات است. طراح نوآور با مسئولیت‌پذیری در برابر آیندگان و طبیعت توجه‌ منتقدان بسیاری را به خود جلب کرده است.

این بسته بندی یک ورق مقوایی است که دارای یک سوراخ بزرگ در وسط برای نگهداری لیوان نوشابه و یک سوراخ کوچکتر برای نگهداری نی نوشابه است. در قسمت سمت چپ همبرگر و سمت راست این مقوا، سیب زمینی سرخ کرده توسط یک جلیقه نگهدارنده در بسته بندی قرار گرفته است.

این بسته بندی، توسط دستگیره‌های دو طرف مقوا بسته و قفل می‌شود.


بسته بندی سه در یک همبرگر مک دونالد

بسته بندی‌ خلاقانه‌ای که توسط Rob Bye طراحی شده است، به مشتریان مک دونالد این امکان را می‌دهد تا به راحتی برگر، سیب زمینی سرخ کرده و نوشیدنی خود را به راحتی حمل کنند. بسته بندی وعده‌ی غذایی جدید و کارآمد بیگ مک باعث کاهش ضایعات شده است.

همچنین موجب یکی شدن بسته بندی سیب زمینی سرخ کرده، بسته بندی برگر و پاکت بیرون بر شده است. در این جعبه خلاقانه همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده و همبرگر توسط یک مقسم بصورت جداگانه در درون جعبه قرار می گیرند. همچنین علاوه بر جداسازی مواد غذایی، از نوشیدنی نیز در کنار آنها نگهداری می‌کند.

برای دسترسی آسان می‌توان بالای جعبه را از قسمت خط چین باز کرد.


بسته بندی بیرون بر BagTray

بسته بندی Bagtray یک راه حل ابتکاری برای آماده‌سازی راحت‌تر غذا است. مک دونالد به همراه آژانس DDB بوداپست نوآوری خلاقانه‌ای در صنعت بسته بندی کردند. پاکت کاغذی که تا امروز فقط به عنوان پاکت حمل مواد غذایی استفاده می‌شده، تبدیل به یک سینی مقوایی شده است.
با جدا کردن بدنه پاکت کاغذی با کمک پرفراژی که در قسمت پایین آن است می توان از صرف وعده غذایی خود به روش معمول، روی یک سینی لذت ببریم. این نوآوری باعث می‌شود مصرف غذای بیرون بر مک دونالد در مکانهایی مانند ماشین، پارک یا دفتر کار راحت‌تر شود.

بسته بندی همبرگر
بسته بندی مک دونالدمجوعه

نمونه جعبه های همبرگر تولید شده در شرکت پویا فراز خلاق

بیشتر بخوانید: