۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

طراحی انواع جعبه برای مصارف مختلف

توسط پویا فراز خلاق | ۲۱ آبان ۱۴۰۱

یکی از مهم‌ترین مواردی که قبل از تولید و چاپ جعبه‌های مقوایی و بسته بندی باید در نظر گرفت، طراحی جعبه است. طراحی انواع جعبه‌های سفارشی به کسب و کارها و واحدهای تولیدی مختلف این امکان را می‌دهند که از دیگر رقبای خود پیشی گرفته و در بازار منحصر به فرد باشند. همچنین با استفاده از چنین جعبه‌هایی علاوه بر حفاظت از محصول، می‌توان تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد کرد. در این مقاله انواع طراحی برای جعبه‌های مختلف عنوان شده و مزایا و معایب آن‌ها برشمرده می‌شود. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

طراحی جعبه برای محصولات مختلف

طراحی جعبه برای محصولات مختلف

اهمیت طراحی جعبه بسته بندی

همانطور که مشخص است، هدف از بسته بندی محصولات، محافظت از آن‌ها و همچنین ایجاد یک تمیز و حس رقابت خواهد بود. در واقع در زمان طراحی جعبه باید این دو عامل بسیار مورد توجه قرار گیرند. در حقیقت طراحی برای جعبه‌ها می‌تواند یکی از روش‌های اصلی بازاریابی غیرمستقیم باشد که ارتباط بسیار زیادی با معرفی، فروش و برندینگ محصول دارد.

در حال حاضر اهمیت طراحی بسته بندی و جعبه در بازار کسب و کارها و واحدهای تولیدی مختلف، ثابت شده است. به طور نمونه در صورتی که یک واحد تولیدی، محصولی را با درجه کیفی بسیار عالی و حرفه‌ای تولید کرده باشد، ولی شاخص‌های بازاریابی و تبلیغات و تأثیرگذاری بر مخاطب رعایت نشود، بازدهی و فروش به اندازه کافی نخواهد بود. در حقیقت جعبه و طراحی بسته‌بندی می‌تواند نقش ویژه‌ای در معرفی محصول داشته و توجه مشتریان را نیز به خود جلب می‌کند. در نتیجه باید به بی‌نقص، لوکس، منحصر به فرد بودن جعبه‌ها در زمان طراحی توجه داشت. اغلب برندهای مختلف مانند برند نایکی، جعبه‌های مخصوصی را برای هر کفش خود طراحی کرده و بر اساس آن قبل از اینکه با کیفیت کفش‌های خود در ذهن مخاطب جا باز کند، از طریق طراحی این جعبه‌ها در ذهن مشتریان ماندگار می‌شود.

انواع طراحی جعبه و بسته بندی

طراحی جعبه و دیگر مدل‌های بسته‌بندی بر اساس سه عامل جنس، نوع کاربرد و در نهایت مطابق صنعت تقسیم‌بندی می‌شود. در ادامه هرکدام از این موارد توضیح داده خواهند شد؛

1. بر اساس جنس جعبه

به طور عمده برای ساخت جعبه محصولات از مواد محکم نظیر انواع مقوا و پلاستیک استفاده می‌شود. اما می‌توان از سایر مواد نظیر فلز، شیشه، طلق و غیره نیز برای ساخت جعبه استفاده کرد. از انواع مقوایی که برای طراحی و تولید جعبه استفاده می‌شود، می‌توان به مقوای پشت طوسی، مقوای پشت سفید، مقوای ایندربورد، مقوای گلاسه، لمینتی و غیره اشاره کرد. جعبه‌های مقوایی در برابر رطوبت مقاومت کمی دارند و به همین دلیل برای بسته‌بندی محصولات یخ زده و دیگر مواد غذایی دارای رطوبت، استفاده نمی‌شوند. اغلب این نوع جعبه‌ها در صنایع تولید مواد آرایشی و بهداشتی، محصولات دارویی، پوشاک، صنایع الکترونیک، کالاهای دیجیتال و دیگر محصولات مشابه کاربرد دارند. برای مشاهده نمونه جعبه‌های تولیدی شرکت پویا فراز خلاق می‌توان به سایت این مجموعه مراجعه کرد.

طراحی انواع جعبه مقوایی برای محصولات غذایی

طراحی انواع جعبه مقوایی برای محصولات غذایی

2. طراحی جعبه بر اساس نوع کاربرد

طراحی و چاپ جعبه بر اساس کاربرد آن در بسته‌بندی نیز انجام می‌شود. یعنی در همان ابتدای تولید، طراح در نظر می‌گیرد که جعبه برای چه موردی کاربرد داشته و بر همین اساس، نمای ظاهری و جنس ماده اولیه برای تولید تعیین می‌گردد. به طور مثال طراحی بسته خرما و بسته ماسک با یکدیگر تفاوت عمده‌ای دارد و نمی‌توان این دو جعبه را به جای یکدیگر استفاده کرد.

3. طراحی جعبه بر اساس صنعت

نوع صنعت نیز در طراحی انواع جعبه موثر است. در واقع در صنایع مختلف، به انواع بسته‌بندی و جعبه‌های متفاوتی برای عرضه محصولات نیاز بوده و بسیاری از این صنایع نیز می‌توانند از طراحی‌های خلاقانه و اصولی استفاده کنند. از جمله آن‌ها می‌توان به صنایع مواد غذایی، شیمیایی، دارویی و غیره اشاره کرد. در واحدهای تولیدی مواد غذایی که تعداد رقبا زیاد است، طراحی‌های خلاقانه، بسیار سودمند خواهد بود. انواع جعبه‌های نان و شیرینی منحصر به فرد را می‌توان در بازار مشاهده کرد.

اصول مهم در چاپ و طراحی جعبه

در زمان طراحی جعبه و بسته‌بندی‌های مختلف، باید به مواردی نظیر جنس و متریال، نوع محصول، قیمت و هزینه تمام شده و غیره توجه داشت. به علت گستردگی هر کدام از این موارد در ادامه هر یک به تفکیک مورد بررسی قرار می‌گیرند؛

1. جنس جعبه در زمان طراحی

امروزه با استفاده از مقوا و کاغذ در ضخامت‌های مختلف می‌توان انواع پلاستیک، فلز، شیشه و غیره را بسته‌بندی کرده و جعبه تولید کرد. همچنین علاقه مصرف‌کنندگان به جعبه‌های مقوایی و کاغذی برای بسته بندی بیشتر از سایر موارد است و یکی از علل این امر می‌تواند اهمیت به محیط زیست باشد. در واقع این نوع جعبه‌ها زیست تخریب‌پذیر بوده و قابلیت بازیافت دارند. از سویی دیگر جعبه‌های مقوایی کیفیت بسیار بالایی داشته و سلامت محصولات حساس نظیر وسایل شیشه‌ای و یا مواد غذایی را حفظ می‌کنند.

چاپ لوگو و برند محصول بر روی جعبه بسته‌بندی

چاپ لوگو و برند محصول بر روی جعبه بسته‌بندی

2. وزن جعبه مقوایی برای طراحی

برای هر محصولی از جعبه مناسب با وزن و کیفیت قابل قبول استفاده می‌شود. در واقع جعبه محصولات مختلف مانند لوازم خانگی، موارد خوراکی، محصولات آرایشی و بهداشتی و غیره دوام متفاوتی داشته و در نهایت وزن جعبه نیز متفاوت است. اما در حالت کلی، طراحی جعبه و وزن آن باید به گونه‌ای باشد که از محصول در مسیر حمل و نقل محافظت شده و همچنین جعبه در برابر ضربه و آسیب‌های محیطی مقاوم بوده و شکل خود را از دست ندهد. در غیر این صورت جعبه‌ها نمی‌توانند نظر مصرف‌کننده را به خود جلب کنند.

3. هزینه تولید و طراحی جعبه

یکی موارد بسیار موثر بر روی بازاریابی جعبه‌ها، قیمت آن‌ها است. در واقع واحدهای تولیدکننده که به دنبال جعبه‌های خلاقانه و منحصر به فرد، باید قیمت بیشتری برای طراحی و چاپ پرداخت کنند. اما به طور کلی، جعبه‌های معمولی با طراحی و چاپ ساده، قیمت کاملاً مناسبی دارند. 

4. چاپ جعبه سفارشی برای تبلیغات

برای ممتاز شدن در میان رقبا، باید به شکل متفاوت ظاهر شد. برای این امر می‌توان یک جعبه کاملاً سفارشی با چاپ لوگو و برند محصول تولید کرد. در این صورت با طراحی جعبه‌های مخصوص با رنگ‌های متمایز، می‌توان از دیگر رقبا پیشی گرفته و در بازار سرآمد شد.

5. جعبه‌های ارزان با قیمت ارزان

به طور کلی جعبه‌های طراحی شده برای بسته‌بندی، با مقواهایی با کیفیت‌های مختلف تولید می‌شوند. از ارزان‌ترین مقواهای موجود در بازار می‌توان به مقواهای پشت طوسی اشاره کرد که نسبت به سایر مقواها کیفیت پایین‌تری نیز دارند. همچنین مقواهای پشت طوسی قابلیت بازیافت داشته و به هیچ عنوان نمی‌توان برای بسته‌بندی محصولات حساس مانند مواد غذایی، بهداشتی، دارویی و پزشکی از آن‌ها استفاده کرد. اما این نوع جعبه‌ها برای بسته‌بندی لوازم خانگی کاربرد دارند.

استفاده از جعبه‌های سفارشی در صنایع مختلف

استفاده از جعبه‌های سفارشی در صنایع مختلف

نکات مهم در زمینه طراحی جعبه

سوالات متداول

در طراحی و چاپ جعبه باید به چه مواردی توجه داشت؟

برای طراحی و چاپ جعبه باید به نوع کالایی که نیاز به بسته‌بندی دارد توجه شود. همچنین میزان رقابت، خلاقانه بودن طراحی دیگر رقبا و میزان بودجه در نظر گرفته شده برای طراحی و تولید جعبه نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

انواع جعبه بر اساس شکل ظاهری و کارکرد شامل چه مواردی می‌شود؟

از جمله مهم‌ترین جعبه‌ها بر اساس شکل ظاهری و کارکرد می‌توان به جعبه‌های قفسه‌ای شکل، طراحی جعبه بایگانی، جعبه مقوایی با درپوش جداگانه، جعبه‌های پاکتی، جعبه پنج پانلی، جعبه اورلپ و ای فلوت اشاره کرد.

قیمت طراحی و تولید جعبه بر اساس چه عواملی تعیین می‌شود؟

برای برآورد هزینه‌های مربوط به طراحی جعبه، باید به عواملی نظیر ابعاد جعبه، طراحی خط قالب یا همان قالب کلی مانند در جعبه و نحوه باز و بسته شدن آن توجه داشت. همچنین خلاقیت در طراحی و بسته‌بندی جعبه‌های مختلف و در نهایت تعداد نمونه‌های طراحی شده می‌تواند در تعیین قیمت موثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: