۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

دو ویژگی مهم جعبه لوازم یدکی

توسط پیمان پاکزاد | ۲۳ آبان ۱۴۰۱

دو ویژگی مهم، جعبه لوازم یدکی خودرو را از اکثر بسته بندی ها متمایز می‌کند. اول اینکه جعبه لوازم یدکی خودرو از آن دسته بسته بندی هایی است که معمولن بلافاصله پس از استفاده از محصول، دور انداخته می‌شود. دوم اینکه روش خرید لوازم یدکی خودرو به گونه‌ای است که خریدار دسترسی مستقیم به بسته بندی ندارد. بنابراین به نظر می‌رسد طراحی بسته بندی تاثیر چندانی بر تصمیم خریدار نداشته باشد. در ادامه این دو ویژگی را بررسی می‌کنیم.

تولید جعبه لوازم یدکی

قطعه یدکی پس از خرید، توسط خریدار یا تعمیرکار روی خودرو سوار می‌شود و جعبه آن دور انداخته می‌شود. به همین جهت معمولن از ارزان‌ترین متریال ممکن برای تولید جعبه لوازم یدکی استفاده می‌شود.

متریال جعبه برای لوازم یدکی سبک

برای تولید جعبه قطعات پلاستیکی، یا قطعات فلزی کوچک که وزن زیادی ندارند و یا قطعات بزرگ اما سبک مانند فلتر هوا از مقوای پشت طوسی یا مقوای ایندربرد استفاده می‌شود.

مقوای پشت طوسی

مقوای پشت طوسی ارزانترین مقوایی است که می‌توان برای تولید جعبه مقوایی از آن استفاده نمود. همان طور که از اسمش پیدا است یک روی این مقوا طوسی رنگ است و کیفیت مناسبی برای چاپ ندارد. البته روی دیگر آن نیز با این که سفید است به سفیدی مقوای ایندربرد نیست. به همین دلیل رنگ چاپ روی آن نسبت به چاپ روی مقوای ایندربرد کمی کدر می‌شود.

چاپ روی مقوای پشت طوسی و ایندربرد

بهترین تکنیک چاپ برای تولید جعبه مقوایی چاپ افست است. و بهترین مقوا برای این چاپ مقوای ایندربرد است زیرا رنگ بر روی سطح سفید و نیمه سیقلی آن به خوبی می نشیند و جلوه خوبی پیدا می‌کند.

جعبه لوازم یدکی مقوایی
مقوای ایندربرد
جعبه لوازم یدکی مقوایی
مقوای ایندربرد

متریال جعبه برای لوازم یدکی که وزن بیشتری دارند.

برای قطعاتی مانند دلکو یا استارت یا شبیه به اینها که چندان بزرگ نیستند اما به نسبت سنگین هستند از جعبه هایی از جنس ورق دوپلکس یا ورق فلوت دار استفاده می‌شود.

ورق دوپلکس

ورق دوپلکس حاصل به هم چسبیدن دو یا سه لایه مقوا است. این مقواها اغلب کرافت هستند اما از مقوای سفید هم استفاده می‌شود. ورق دوپلکس دو تا سه برابر مقوای معمولی ضخامت دارد بنابراین محکم‌تر است. از این مقوا برای بسته بندی کالا هایی که نسبتن سنگین هستند و یا نیاز به محافظت بیشتری در زمان حمل و انبارداری دارند استفاده می‌شود.

جعبه مقوایی دوپلکس
جعبه مقوایی دوپلکس

ورق فلوت دار سه لایه

ورق فلوت دار سه لایه دارای دولایه مقوا است که در میان آنها یک لایه کاغذ فلوت دار یا کنگره دار قرار گرفته است. این کنگره ها به ورق فلوت دار خاصیت ارتجاعی می‌بخشند. همچنین استفاده از سه لایه مقوا موجب افزایش ضخامت ورق می‌گردد. این دو ویژگی باعث شده از این ورق برای بسته بندی قطعات بزرگتر و سنگین‌تر یا تولید جعبه لامپ و چراغ که احتمال شکستن‌شان می‌رود استفاده شود.

جعبه پستی در بسته بندی محصولات
ورق فلوت دار

چاپ روی ورق دوپلکس و فلوت دار

برای چاپ روی این ورق‌ها نمی‌توان از تکنیک چاپ افست استفاده نمود. زیرا ضخامت این ورق‌ها بیش از حد پذیرش دستگاه های چاپ افست است. به همین علت از چاپ فلکسو برای چاپ روی این ورق ها استفاده می‌شود. چاپ فلکسو تفاوت‌های زیادی با چاپ افست دارد. و نتیجه استفاده از این چاپ نیز کاملن متفاوت از چاپ افست است.

روش دیگر استفاده از تکنیک لمینیت است. در این روش طرح گرافیکی به وسیله چاپ افست روی کاغذ چاپ می‌شود. سپس کاغذ روی ورق دوپلکس یا فلوت دار چسبانده شده و عملیات جعبه سازی انجام می‌شود.

جعبه لمینیتی لنتی
جعبه لوازم یدکی لمینیتی
جعبه لوازم یدکی لمینیتی کیبوردی
جعبه لوازم یدکی لمینیتی

طراحی جعبه لوازم یدکی

همانطور که اشاره کردیم روش خرید لوازم یدکی در فروشگاه لوازم یدکی به گونه‌ای است که خریدار دسترسی مستقیم برای انتخاب محصول ندارد. در این فروشگاه‌ها معمولن کانتر فروشنده جلوتر است و قفسه مخصولات پشت کانتر قرار دارند و خریدار باید هر چه نیاز دارد را به فروشنده اعلام کند تا در اختیارش قرار دهد. در چنین شرایطی ترفندهای خلاقانه در طراحی بسته بندی کارایی خود را از دست می‌دهند زیرا تا پیش از خرید محصول ارتباط چندانی بین خریدار و بسته بندی شکل نمی‌گیرد. همه این موارد باعث شده است جعبه های لوازم یدکی خیلی ساده و با حداقل رنگ ممکن طراحی شوند تا هزینه تولید بسته بندی کالا پایین بیاید.

توان صنعت پارسیس zx سه بعدی محصول ویدیو دوم

اهمیت طراحی بصری یکسان

درست است که جعبه لوازم یدکی از دسترس خریدار دور است. اما چیدمان فروشگاه‌ها اغلب به گونه‌ای است که بسته بندی محصولات در قفسه‌ها دیده می‌شوند. از همین رو استفاده از رنگهایی که از فاصله دور به چشم بیایند و تولید جعبه تمام محصولات یک برند با رنگ مشابه، می‌تواند در یادآوری محصول به مخاطب مؤثر باشد. برای مثال وقتی خریداری یک قطعه یدکی با جعبه نارنجی رنگ را بخرد و از کارکرد قطعه راضی باشد. در مراجعه بعدی به فروشگاه لوازم یدکی، رنگ نارنجی به او یادآوری می‌شود. حتی اگر قطعه دیگری نیاز داشته باشد ترجیح می‌دهد از برندی باشد که جعبه نارنجی آن محصول خوب آن را از بار قبل به خاطر دارد.

فروشگاه لوازم یدکی
فروشگاه لوازم یدکی

در این مقاله سعی شد نکات مهم دربار طراحی بسته بندی لوازم یدکی هم به سفارش دهنده بسته بندی و هم به طراح بسته بندی ارائه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: