۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

شش قدم برای طراحی بسته بندی خوب

توسط پیمان پاکزاد | ۳ بهمن ۱۴۰۰

طراحی بسته بندی خوب چه تعریفی دارد؟ چطور یک طراحی بسته بندی می‌تواند لایق صفت خوب ‌شود؟ این مقاله پاسخ به این سؤال‌ها است.

فروشنده خاموش!

طراحی بسته بندی خوب طرحی است که بتواند بفروشد. در بازار کسی با کسی تعارف ندارد. تولیدکننده، عمده فروش، پخش کننده و خورده فروش، همگی به دنبال کسب درآمد از مصرف کننده نهایی هستند. هدف نهایی تمام ایده‌ها، استراتژی‌ها و برنامه‌های بازاریابی و تبلیغات، افزایش فروش است. بسته بندی هم از این قاعده مستثنا نیست. از همین رو است که از بسته بندی به عنوان فروشنده خاموش یاد می‌شود.

چگونه می‌توان به یک طراحی بسته بندی خوب دست یافت؟

انتخاب یک طراح بسته‌بندی خوب که نمونه کارهای زیبا و خلاقانه‌ای از او دیده‌اید؛ عالی است. او قطعن می‌تواند به شما در دستیابی به یک بسته بندی خوب کمک کند. اما نه زمانی که نسبت به محصول شما، بازار محصول شما و مخاطب هدف محصول شما آگاه نباشد. برای رسیدن به بسته بندی که لایق عنوان فروشنده خاموش باشد باید قدم‌های درست بردارید. بیایید با هم این قدم‌ها را مرور کنیم.

قدم اول؛ برای طراحی بسته بندی استراتژی داشته باشید!

استراتژی طراحی بسته بندی پاسخ به همان سؤال‌هایی است که طراح پیش از طراحی از شما خواهد پرسید.

او می‌خواهد درباره محصول بداند.

اندازه محصول، وزن محصول، جنس محصول، استحکام محصول. این‌ها به طراح بسته بندی در انتخاب متریال مناسب برای بسته بندی کمک می‌کند.

او می‌خواهد درباره مخاطب هدف و خریدار محصول شما بداند.

تعریفی که از مخاطب هدف به طراح ارائه می‌دهید هرچه دقیق‌تر باشد او را به طراحی یک بسته‌بندی خوب نزدیک‌تر می‌کند. برای مثال در طراحی بسته بندی مواد غذایی، کنسرو ماهی تن را مثال می‌زنیم. اگر به طراح بسته بندی بگویید محصول من را همه ممکن است بخرند، بیراه نگفته‌اید. از یک کودک 10 ساله که مادرش از او خواسته یک کنسرو ماهی تن بخرد. تا بانوی 60 ساله‌ای که می‌خواهد برای میهمانی دورهمی بچه‌ها و نوه‌هایش سالاد ماهی تن درست کند. همگی در دسته  خریداران کنسرو ماهی تن قرار می‌گیرند. اما آیا اینها مخاطب هدف محصول شما هستند؟

پاسخ ((نه)) است. مخاطب هدف محصول شما کسی است که به دفعات محصول شما را می‌خرد. با این وصف، مخاطب هدف کنسرو ماهی تن جوانان مجرد و متاهل هستند. این دسته بندی را بر اساس سطح درآمد و موارد دیگر می‌توان از این نیز محدودتر نمود. خلاصه هرچه مخاطب هدف محدودتر و معلوم‌تر باشد انگار نوک پیکان طراحی تیزتر می‌شود و احتمال اینکه به هدف بزنید بیشتر می‌شود.

قدم دوم؛ جسارت!

از قدیم گفته‌اند: ((خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت باش)). رعایت این اندرز عاقلانه درباره طراحی بسته‌بندی کاری ناعاقلانه است! زیرا اتفاقن یک بسته بندی خوب، بسته بندی است که درمیان بسته بندی ها، رسوا باشد و به خوبی به چشم خریدار بیاید! بنابراین جسور باشید. ببینید رقبا در طراحی بسته بندی چه مشترکاتی دارند. شما تا حد امکان از آن مشترکات پرهیز کنید و از طراح طراحی های متمایز بخواهید.

قدم سوم؛ طراحی استاندارد!

جسارت در طراحی بسته بندی ناقض رعایت اصول و استانداردها نیست. بسته بندی باید به گونه‌ای طراحی شود که علاوه بر مصرف کننده نهایی، برای افرادی که در بسته بندی و حمل و فروش محصول شما دخیل هستند نیز جذاب باشد.

قدم چهارم؛ طراحی را استخدام کنید که عاشق بسته بندی باشد!

یک طراح عاشق بسته بندی همیشه از شما چند قدم جلوتر است. زیرا او هر ساعت و هر لحظه در حال ایده پردازی، جستجو و تفکر درباره بسته بندی است. از همین رو ذهن بازی دارد و می‌تواند چند برابر آنچه به او می‌گویید را تصور کند. با چنین طراحی قطعن به نتیجه مطلوب خواهید رسید.

قدم پنجم؛ به محیط زیست اهمیت بدهید!

زیرا مصرف کننده به محیط زیست اهمیت می‌دهد. این روزها همه‌ جا سخن از گرمایش زمین، آلودگی هوا، آلودگی اقیانوس‌ها و از بین رفتن جنگل‌ها و گونه‌های جانوری است. این‌ها موجب شده است ذهن مصرف کنندگان روی محیط زیست حساس شود و به صورت خوداگاه و ناخوداگاه به دنبال راه‌هایی برای صدمه کمتر به محیط زیست باشند. در چنین شرایطی اگر شما راهی پیش روی آنها بگذارید عاشق‌تان می‌شوند.

بسته بندی مقوایی

اگر محصول‌تان می‌تواند به جای بسته بندی پلاستیکی یا سلفونی، بسته بندی مقوایی داشته باشد، بی‌درنگ به سراغ مقوا بروید. حتی اگر می‌توانید بهتر است از مقوا کرافت استفاده کنید. مقوا کرافت علاوه بر اینکه بهتر دیده می‌شود، بیشتر از هر مقوای دیگری، دوستدار طبیعت و یادآور طبیعت است.

بسته بندی چندبار مصرف

اگر ناگزیر هستید از بسته بندی پلاستیکی استفاده کنید، حتمن آن را به گونه‌ای طراحی کنید که بسته بندی چندبار مصرف باشد. یعنی یا بشود پس از اتمام محصول برای مصارف دیگر نیز از بسته بندی استفاده نمود. یا اینکه به نوعی دوباره بتوان برای محصول خودتان از آن استفاده نمود.

برای مثال: جعبه هاردباکس یک بسته بندی چندبار مصرف است. زیرا جنس سخت و مقاوم هادباکس آن را یک جعبه مناسب برای نگهداری خرده ریزها یا اشیاء بدون جعبه تبدیل می‌کند. مثال دیگر شاپینگ بگ است که علاوه بر بار اول، بارها می‌توان از آن برای حمل اشیاء استفاده نمود. در زمینه بسته بندی های غیر مقوایی نیز محصولات تمیزکننده‌ای به بازار آمده است که بار اول محصول را می‌خرید. اما دفعات بعد می‌توانید عصاره آن را بخرید و در ظرف قبلی با آب مخلوط کنید و استفاده کنید. به این ترتیب بسته بندی خریداری شده اولیه بارها قابل استفاده است.

قدم ششم؛ همه چیز را همگان دانند!

فراموش نکنید که طراحی بسته‌بندی یک کار تیمی است. یک طراح گرافیک نمی‌تواند بدون مشارکت یک طراح صنعتی به یک ظرف، حجم یا استراکچر ایده‌آل دست یابد. و هر دو این ها بدون مشورت تولید کننده بسته بندی نمی‌توانند از نتیجه کار خود مطمئن باشند. بنابراین باید بتوانید یک تیم طراحی و تولید بسته بندی ببندید. یا اینکه کار را به یک شرکت تخصصی بسته بندی بسپارید که همه این نیروها را دور هم جمع کرده و در اختیار داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: