۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

راهنمای بسته بندی مواد غذایی

توسط پیمان پاکزاد | ۱۷ مهر ۱۴۰۰

بسته بندی مواد غذایی در یک محیط رقابتی‌ مانند صنایع غذایی باید مناسب و درست ارائه شود. این فقط به منزله کاربردی بودن بسته بندی نیست. بلکه برای حفظ مزیت رقابتی آن در میان قفسه‌های شلوغ سوپر مارکت‌ها است. در این مقاله، دبرا ویس توضیح می‌دهد که تولیدکنندگان باید به دنبال چه نوع بسته ‌بندی باشند. از چه نوع‌هایی باید اجتناب کرد و چگونه می‌توان از طریق بسته‌بندی بهتر، موفق‌تر بود.

شکلات مورد علاقه شما یا میان وعده‌های روزانه، این بسته‌بندی است که ابتدا شما را جذب می‌کند. بسته‌بندی مواد غذایی نه تنها محصول را در قفسه متمایز می‌کند. بلکه از آن در برابر عوامل شیمیایی، فیزیکی و محیطی‌ که می‌توانند آن را آلوده کنند نیز محافظت می‌کند. بنابراین مهم است که انواع بسته بندی مناسب را بشناسید. و از آخرین روش‌ها و فن‌های بسته‌بندی پیروی کنید تا در این بازار، مزیت رقابتی باقی داشته باشید.

چرا بسته بندی مواد غذایی تا این حد مهم است؟

بسته‌بندی باعث حفظ کیفیت غذا و همچنین جذب مشتری می‌شود. با توجه به شواهد، اکثر مشتریان کیفیت غذا را از روی بسته‌بندی آن قضاوت می‌کنند. در اینجا برخی دیگر از مزایای کلیدی آن ذکر شده است:

نگهداری

شرکت‌های بسته‌بندی، بسته‌ بندی منحصر به فردی را طراحی می‌کنند که می تواند برای انواع غذاها مناسب باشد. شرکت‌ها تحقیقات زیادی را در این راستا انجام می‌دهند. تا بهترین ایده‌ها را برای بسته‌های مفید که می‌توانند محصول را در برابر واکنش‌های شیمیایی، نور و گرد و غبار محافظت کنند، بدست آورند. بسته‌بندی نامناسب مواد غذایی بر کیفیت و طعم محصول تأثیر می‌گذارد.

غذاهای بسته‌بندی شده عاری از هرگونه آلودگی هستند. این موجب افزایش عمر مفید یک محصول می‌شود.

حمل و نقل

انواع مختلفی از بسته بندی محصولات اف ام سی جی (FMCG) بویژه مواد غذایی پیرامون ما وجود دارد، از قوطی، کیسه و جعبه گرفته تا بطری! محصولات غذایی در این ظروف بسته‌بندی می‌شوند تا در حین حمل ایمن بمانند.

تأثیر بر عادات خرید مصرف‌کنندگان

رنگ و سبک بسته‌بندی مواد غذایی شما نقش مهم و موثری در تصمیم گیری مصرف‌کننده در خرید دارد. در نهایت این مغز است که به رنگ‌ها با روش‌های مختلفی واکنش نشان می‌دهد. بنابراین رنگ بسته بندی خود را هوشمندانه انتخاب کنید. به عنوان مثال: بسته‌بندی سفید سادگی و خلوص را منتقل می‌کند. از همین رو بیشتر برای محصولات لبنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسته‌بندی نارنجی نشان دهنده انرژی و سرگرمی است. و برای نوشیدنی‌های ورزشی و همچنین نوشیدنی‌های تابستانی ایده آل است.

رنگ‌ها و طعم‌ها را با هم مطابقت دهید. مثلا: زرد برای موز و قرمز برای سیب. اندازه و فونت حروف نوشته شده بر روی بسته‌بندی نیز نقش مهمی را ایفا می‌کنند. پس مطمئن شوید که آنها برای مخاطبان هدف شما خوانا باشند.

متمایز کردن برند

صدها محصول در قفسه‌های سوپر مارکت‌ها وجود دارد. باما این محصول شما است که باید توجه مشتری را به خود جلب کند. بسته‌بندی به این امر کمک می‌کند. چرا که برند شما را از محصولات مشابه در همان قفسه متمایز می‌کند. جعبه غذا یک ابزار بازاریابی عالی است. طراحی بسته ‌بندی، موجب می‌شود مشتری برای دفعه بعد که به فروشگاه می‌آید برند شما را به خاطر بیاورد. به این ترتیب بسته‌بندی باعث به رسمیت شناخته شدن برند شما می‌شود.

چگونه بسته بندی مواد غذایی مناسب را انتخاب کنیم؟

کدام بسته‌بندی با محصولات غذایی شما مطابقت دارد؟

 شما متریال‌های زیادی برای انتخاب کردن دارید، از شیشه و کاغذ تا پلاستیک. با این حال بسته‌بندی‌ مواد غذایی متنوع است و هر متریال مزایا و معایب خودش را دارد.

هنگام تعیین بسته‌بندی متناسب با غذا ، باید به دو نکته کلیدی توجه کنید:

  1. بسته‌بندی باید محصول غذایی شما را، ایمن نگه دارد.
  2. باید توجه مشتری را به خوبی به خود جلب کند.

همه کسب و کارهای هوشمند دوست دارند بسته ‌بندی مواد غذایی خود را متناسب و سازگار با محیط زیست و همچنین پیرو شیوه‌های مدیریت زباله تولید کنند. اما حقیقت تلخ این است که مواد سازنده بسته‌بندی، همه این انتظارات را برآورده نمی‌کند.

به هر حال، بسته‌بندی‌ها بخاطر ویژگی‌های خاصی که دارند، از هم متمایز می‌شوند. که این ویژگی‌ها  شامل : مواد سازنده، طراحی، نوع غذای بسته‌بندی شده، ماندگاری، شرایط محیطی، سهولت در استفاده، در دسترس بودن و هزینه‌های مربوط به تولید و توزیع می‌شود.

به عبارتی دیگر هر ماده سازنده بسته ‌بندی مواد غذایی، ویژگی‌های خود را دارد. بعضی از غذاها ممکن است با برخی از انواع بسته‌بندی در تقابل باشند. در اینجا برخی از ویژگی‌های کلیدی مواد اولیه بسته بندی مواد غذایی آورده شده است:

شیشه:

مزایا: مقاوم در برابر حرارت و رطوبت، غیرواکنش دهنده، شفافیت (می‌توان محصول داخل را دید)، قابل استفاده مجدد و قابل بازیافت.

معایب: شکننده، حمل دشوار، جابجایی و حمل و نقل سنگین و حجیم.

بسته بندی مواد غذایی

آلومینیوم:

مزایا: مقاوم در برابر رطوبت، گرما، گازها و خوردگی، سبک وزن، قابل بازیافت.

معایب: غیر قابل جوشکاری، مقاومت کمتر، مدل‌های محدود، گران و پر هزینه.

قلع (آهن سفید):

مزایا: مقاوم در برابر حرارت و آب، با دوام، قابل بازیافت و آسان در جداسازی در بین زباله‌ها (مغناطیسی بودن)، گزینه‌ای مقرون به صرفه‌تر از آلومینیوم.

معایب: به غذاها واکنش نشان می‌دهد، نیاز به در باز کن دارد، سنگین‌تر از آلومینیوم است.

فولاد بدون قلع:

مزایا: مقاوم و با دوام، مقاوم در برابر حرارت، قابل بازیافت، ارزان‌تر از قلع.

معایب: غیر قابل جوشکاری، مستعد خوردگی، نیاز به در باز کن دارد، سنگین‌تر از آلومینیوم است.

کاغذ و مقوا:

مزایا: جعبه سازی با مواد سبک، مقاومت خوب، هزینه پایین، ساخته شده از منابع تجدیدپذیر، قابل بازیافت.

معایب: مستعد رطوبت گرفتگی، مانع ضعیفی در برابر نور، پاره شدن و آسیب پذیری آسان.

پلی‌استرها:

مزایا: بسیار قوی، مناسب برای بسته‌بندی مواد داغ، نارسانایی عالی، وضوح و شفافیت بالاتر، مقاوم در برابر پارگی و یا خرد شدن، بازیافت راحت در سخت‌ترین فرم(حالت).

معایب: باقی‌مانده‌های آن ممکن است برای محیط‌زیست خطرناک باشد.

و اما اگر از بسته‌بندی‌های پلاستیکی برای بسته بندی مواد غذایی استفاده می‌کنید…

پلاستیک در همه جا وجود دارد. علیرغم مواجه شدن با اعتراضات دوستداران محیط زیست، پلاستیک شاهراه بسته‌بندی مواد غذایی است. چه دوست داشته باشید چه خیر، هیچ بسته‌بندی به اندازه پلاستیک انعطاف‌پذیر، مقرون به صرفه و جذاب نیست. باز هم، انتخاب بسته‌بندی پلاستیکی مناسب برای محصولات غذایی بسیار مهم است. در اینجا چند نوع پلاستیک و نحوه عملکرد آنها با محصولات غذایی شما آورده شده است:

بسته بندی مواد غذایی

پلی اتیلن ترفتالات (PETE یا PET ):

پلاستیک سبک و دارای خواص ضد ضربه عالی است. بازیافت آن ایمن و آسان است. PETE یک بسته‌بندی محبوب برای نوشیدنی‌ها، روغن، آب، سس سالاد و مربا و ژله است.

پلی اتیلن با چگالی بالا  HDPE :

پلاستیکی کم خطر ، که برای بسته‌بندی شیر ،آب ،غلات و همچنین آب میوه، مفید است.

پلی وینیل کلراید یا PVC :

در ساخت بسته بندی مواد غذایی، بطری‌های روغن و داروهای OTC (بدون نسخه) استفاده می‌شود. از آنجا که حاوی کلر -به عنوان عنصر اصلی – است. از نظر بیولوژیکی و شیمیایی مقاوم است. با این حال، برای پخت و پز یا گرم کردن خطرناک است و به طور کلی توسط برنامه‌های بازیافت پذیرفته نمی‌شود.

پلی‌اتیلن کم چگالی یا سبک خطی (LDPE) :

ایده آل برای تهیه کیسه‌های مواد غذایی، بسته ‌بندی مواد غذایی، بطری‌های قابل فشرده شدن و کیسه‌های نان است. از بیشتر رزین‌ها ضخیم‌تر نیست. اگرچه دارای خاصیتی مقاوم در برابر حرارت است. با وجود ایمنی، قابل بازیافت نیست و می‌تواند به محیط زیست آسیب برساند. بنابراین توصیه می‌شود از آن دوبار یا چندباره استفاده شود.

بسته بندی مواد غذایی

PP یا پلی پروپیلن :

معمولاً برای تهیه بسته‌بندی ماست ،داروها و سس گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود. خاصیت مقاوم بودن در برابر حرارت، آن را قابل استفاده در مایکروویو نیز می‌کند.

پلی استایرن یا  استایرن:

برای بسته ‌بندی مواد غذایی مانند فنجان‌های یکبار مصرف، کاسه، ظروف غذا و کارد و چنگال پلاستیکی مناسب است. با این حال، این نیز عاری از خطر نیست. چراکه هنگام تماس با گرما، مواد شیمیایی بالقوه سمی را از خود عبور می‌دهد. بازیافت آن نیز آسان نیست. بنابراین باید مورد استفاده مجدد قرار گیرد.

غیره:

بسته‌بندی‌هایی که با پلی کربنات یا پلی لاکتید بیوپلاستیک یا با بیش از یک ماده پلاستیکی ساخته شده است.

جدیدترین روش‌ها و ترفندهای بسته بندی مواد غذایی

مهم است که روندهای جدید و به روز بسته ‌بندی مواد غذایی را بدانیم. چرا که صنعتی بسیار رقابتی و پویا است. با گنجاندن نکاتی که در پایین گفته شده و استفاده از آنها در بسته‌بندی خود، می‌توانید محصول بهتر و برتری داشته باشید:

طرح‌های مینیمال(مفهومی):

این نوع طراحی‌ها در همه جا دیده می‌شوند، از جلد کتاب گرفته تا تابلوهای راهنمایی و رانندگی. از نوع حروف بزرگ و طرح‌های شلوغ اجتناب کنید.

بسته بندی مواد غذایی
بسته بندی مینیمال

رنگ‌های پررنگ:

رنگ‌های پررنگ در بسته‌بندی مواد غذایی رواج دارد. علاوه بر جلب توجه مشتری ، آنها از جلوه و طراحی خوبی برخوردار هستند. نوارهای پروتئینی بهترین نمونه این طراحی هستند.

بسته بندی مواد غذایی
استفاده از رنگ‌های پررنگ در بسته بندی مواد غذایی

چاپ مناسب (فونت مناسب)، بهتر دیده می‌شود:

چرا مواد غذایی خود را با فونت‌های بزرگ لیست نمی‌کنید؟ ظاهر خوبی دارد و اعتبار و کیفیت مواد غذایی شما را به مشتریان، بهتر نشان می‌دهد.

بسته بندی مواد غذایی
استفاده مناسب از فونت

خلاق بودن در شکل بسته بندی مواد غذایی:

اگر محصولات گیاهی مانند آلوئه ورا می‌فروشید. چرا آن را در ظرفی به شکل برگ آلوئه ارائه ندهید؟ متوجه این نکته شده‌اید؟ بسیاری از شرکت‌های مواد غذایی در بسته‌بندی‌های خود خلاقیت به خرج می‌دهند.

بسته بندی مواد غذایی

بسته‌بندی کاربردی:

دانکین دوناتس یک فنجان قهوه معرفی کرده است که برای حمل شکر و خامه به همراه مقداری قهوه اضافی طراحی شده است. سازمان‌های بیشتری این روش را در نظر گرفته‌اند. تا برای مشتریان خود راحتی در حمل را به ارمغان بیاورند. بویژه در بسته بندی فست فود و بسته بندی کافی شاپ این نوع بسته بندی های کاربردی را بیشتر می توان دید.

و نکته نهایی اینکه،

هر محصول غذایی برای ورود به بازار نیاز به بسته‌بندی دارد. با این حال، انتخاب بسته‌بندی متناسب با غذا نیز، به همان اندازه مهم است. پس، بسته‌بندی نه تنها حاوی محصول شماست و از آن محافظت می‌کند. بلکه باعث ایجاد اعتبار و شناخت بیشتر برای برند شما می‌شود.

منبع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: