۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

بسته بندی سبز چیست؟

توسط پیمان پاکزاد | ۱۸ شهریور ۱۴۰۰

بسته بندی سبز، بسنه بندی پایدار نیز نامیده می‌شود. بسته ‌بندی ‌های گوناگون زیادی در سراسر جهان وجود دارد. شرکت‌هایی مانند آمازون ، USPS، FedEx و UPS روزانه میلیون ها بسته را ارسال می‌کنند. آمازون به تنهایی سالانه 5 میلیارد بسته Prime (ویژه) و بیش از 13 میلیون بسته در روز ارسال می‌کند، که محموله‌های صنعتی نیز این تعداد را افزایش می‌دهند.

همه این بسته ‌ها که در سراسر جهان برای راحتی ما به پرواز درمی‌آیند تا به دست مشتریان برسند. این عالی است. اما تعدادی از این بسته ها برای محیط زیست مناسب نیستند. موادی مانند جعبه های مقوایی زیان های زیست محیطی کمی دارند. اما بسیاری از مواد دیگر، مانند بسته ‌بندی پلاستیکی و یا بسته ‌بندی از جنس استایروفوم، تجزیه نمی‌شوند. و قابل بازیافت نیستند. همچنین بسته ‌بندی‌های مصرفی، مانند حلقه‌های اطراف قوطی ‌های نوشابه و بطری ‌ها ، به حجم زائدات می‌افزایند.

بر اساس گزارش EPA )سازمان حفاظت زیست آمریکا)، بسته ‌بندی ‌ها باعث تولید 77.9 تن زباله جامد شهری در سال می‌شوند. که تقریباً 30 درصد از کل مقدار زباله و همچنین رقم سرسام آور 65 درصدی از کل زباله‌های خانگی را شامل می شود.

این در حالی است که تولید این بسته ‌بندی ‌ها به بالا رفتن هزینه دفع زباله‌ نیز منجر می‌شود. از هر 10 دلار  پول هزینه شده برای تولید کالاها، 1 دلار به هزینه بسته بندی کالا اختصاص می‌یابد. این 10 درصد از هزینه‌ای است که مصرف‌کننده برای بسته ‌بندی پرداخت می‌کند. اما در نهایت در سطل زباله انداخته می‌شود. علاوه بر این ، بازیافت سطل زباله به ازای هر تن 30 دلار، و انتقال آن به محل دفن زباله 50 دلار، و سوزاندن آن بین 65 تا 75 دلار هزینه دارد. که این امر باعث انتشار گازهای سمی در جو زمین می‌شود.

بسته بندی سازگار با محیط زیست

به همین دلایل، بسیاری از مصرف کنندگان درخواست سرمایه‌گذاری جدی‌ در بسته بندی های سازگار با محیط زیست دارند. طبق نظرسنجی‌های اخیر ، 42 درصد از مصرف‌ کنندگان گفته‌اند بسته ‌بندی ساخته شده از مواد بازیافتی، در عادات خرید روزمره آنها بسیار مورد توجه بوده است. و 57 درصد از مصرف‌کنندگان نیز گزارش داده‌اند که مایل هستند هزینه بیشتری برای بسته ‌بندی ‌های سازگار با محیط زیست بپردازند.

خبر خوب این است که شرکت‌ها می‌توانند یک قدم ساده و راحت برای کمک به محیط زیست و همینطور خریدارانی که دوستدار محیط ‌زیست هستند بردارند. و آنچه مصرف کنندگان می‌خواهند را به آنها عرضه کنند. آن هم سرمایه‌گذاری در بسته ‌بندی ‌های سبز است.

بسته ‌بندی سبز قیمت مناسبی دارد. و پیاده سازی آن نیز آسان است. مزایای مختلفی را هم برای مصرف کنندگان و برای کره زمین به ارمغان می‌آورد.

در بسته بندی سبز از مواد و تکنیک‌های تولید در راستای کاهش مصرف انرژی و همچنین کاهش اثرات مضر بسته ‌بندی ‌ها بر محیط زیست استفاده می‌شود. راهکار‌های بسته ‌بندی سبز، اغلب شامل استفاده از مواد تجزیه‌پذیر و قابل بازیافت به جای استفاده از موادی مانند پلاستیک و استیروفوم است. و در فرایندهای تولید سبز اقداماتی برای کاهش توان خروجی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تولید شده، انجام می‌شود.

مواد سازگار با محیط زیست استفاده شده در بسته ‌بندی سبز:

مواد تجزیه‌پذیر و قابل بازیافت مورد استفاده در بسته ‌بندی ‌های سازگار با محیط زیست می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد:

در زیر فهرستی از چندین نمونه بسته ‌بندی سبز خاص موجود در بازار را مشاهده می‌کنید:

راهکارهای بسته بندی سبز:

راهکار‌های بسته ‌بندی سبز می‌تواند چند شکل متفاوت داشته باشد. در زیر چند نمونه از بسته ‌بندی ‌های پایدار آورده شده است.

جعبه سوخاری کرافت کوچک قفل دوطرفه

بسته ‌بندی شامل منابع تجدید پذیر:

 به عنوان مثال سلولز که از خمیر چوب به دست می‌آید، جایگزین جذابی برای پلیمرهای مشتق شده از نفت مانند PET ، PE و PP  است. مواد زیستی مبتنی بر نشاسته نیز می‌توانند جایگزین بسیار خوبی برای اینگونه مواد باشند. درحال حاضر تجزیه پذیرترین نوع بسته بندی، بسته بندی های کاغذی و مقوایی هستند. در مورد بسته بندی مقوایی، آنهایی که روکش‌هایی مانند سلفون یا یووی ندارند سریع‌تر و کامل‌تر تجزیه می‌شوند. بهتر است تا حد ممکن از این روکش‌ها در بسته بندی استفاده نشود. برای مثال بجای استفاده از روکش در بسته بندی مواد غذایی نظیر جعبه فست فود، جعبه غذای بیرون بر و جعبه ساندویچ از مقوای بهداشتی استفاده شود.

بسته ‌بندی با مواد افزودنی:

 مواد افزودنی در بسته ‌بندی، موادی هستند که درجه تجزیه‌‌پذیری بسته بندی در محیط زیست را افزایش می‌دهند. و تجمیع ضایعات بسته ‌بندی را کاهش می‌دهد. مانند کمک به اکسیداسیون سریع‌تر و همینطور تجزیه نوری، که به تجزیه سریعتر بسته ‌بندی کمک می‌کند.

.

جعبه کرافت

مواد قابل بازیافت:

اینها شامل مواد معمول و آشنایی مانند شیشه، مقوا، پلاستیک و فلزات است.

ظروف گیاهی

مواد قابل کمپوست:

اینها شامل موادی مانند کاسه‌های قابل تولید با الیاف هستند که در حال حاضر در بسته بندی رستوران‌ و جعبه فست ‌فود‌ استفاده می‌شوند.

بسته بندی چیپس

کاهش حجم بسته ‌بندی:

 حتما تا به حال کیسه بیسکویت یا چیپس باز کرده‌اید و دیده‌اید که نیمی از فضای بسته ‌بندی هوا است. بسته ‌بندی سبز تلاش می‌کند تا میزان حجم بیهوده در فضای بسته ‌بندی هر محصول را کاهش دهد. حتی اگر تولیدکنندگان نتوانند نوع مواد مورد استفاده در بسته‌ بندی خود را تغییر دهند. می‌توانند با کاهش میزان مواد مورد استفاده در ساخت آن ، اقداماتی را برای بهینه‌سازی بسته ‌بندی ‌های اجناس خود انجام دهند.

اگرچه چندین مورد از این روش‌ها و راهکارها گامی رو به جلو در این راه را نشان می‌دهند. اما با مشکلات زیست‌محیطی منحصر به فردی نیز همراه هستند.

مواد افزودنی تجزیه‌ پذیر:

در سال 2017، موسسه صنایع بازیافت قراضه (ISRI) مجموعه‌ای از توضیحات و موضع سیاست‌های جدیدی را در مورد استفاده از افزودنی‌های تجزیه‌پذیر در بسته ‌بندی منتشر کرد. طبق این منتشرات، افزودنی‌های تجزیه‌پذیر آزمایش‌ها و تست‌های جامعی را پشت سر نگذاشته‌اند و ما از میزان خطرات احتمالی آنها برای محیط زیست و سلامت انسان اطلاع نداریم.

علاوه بر این، با اینکه این ترکیبات ممکن است مخرب نباشند، اما برخی از قسمت‌های ترکیبات پلاستیکی ممکن است حتی پس از صدها سال در محل دفن زباله باقی بمانند.

در نهایت، این مواد افزودنی ممکن است برای فرایندهای بازیافت مضر باشند زیرا پلاستیک‌های دیگر را آلوده کرده و آنها را غیر قابل بازیافت می‌کنند.

بازیافت:

در برخی از شهرداری‌ها ، هزینه‌های بازیافت، انجام آن را غیر ممکن می‌سازد. شرکت‌های بازیافت اغلب نمی‌توانند محصولات پلاستیکی و کاغذی را به ویژه با قیمتی سودآور بفروشند.

برخی از شهرها ـ به عنوان مثال فیلادلفیا ـ فروش زباله‌های قابل بازیافت خود را به کوره های زباله سوز آغاز کرده‌اند. انرژی حاصل از این سوزاندن، برای تغذیه شبکه‌های برق شهرها استفاده می‌شود. اما به دلیل افزایش آلودگی هوا و انتشار کربن از طریق این کوره‌ها، این راه ‌حل اصلا مورد قبول نیست.

آلودگی متقابل، توانایی بازیافت برخی مواد را نیز محدود می‌کند. حتی قبل از اینکه چین پذیرش محصولات بازیافتی آمریکایی را متوقف کند. 91 درصد از پلاستیک‌های ما هنوز در محل دفن زباله یا اقیانوس‌ها به سر می‌بردند. حتی اگر مصرف‌کنندگان، محصولات پلاستیکی استفاده شده خود را به سطل‌های بازیافت بریزند. باز هم با اطمینان می‌توان گفت که پلاستیک در هر صورت محیط‌ زیست را آلوده می‌کند.

مزایای استفاده از بسته بندی سبز:

پلاستیک و پرندگان

بسته‌ بندی ‌های پلاستیکی به ویژه برای زندگی گونه‌های دریایی مضر هستند. طبق گزارش گروه غیرانتفاعی Plastic Oceans International، سالانه بیش از 8 میلیون تن پلاستیک به اقیانوس‌ ریخته می‌شود. در نتیجه این دور ریختگی، زیست شناسان یکی از سه گونه پستانداران دریایی که در پلاستیک اقیانوس‌ها زندگی‌شان درگیر شده است را شناسایی کرده ، که طبق آن، 90 درصد از همه پرندگان دریایی، قطعات پلاستیکی در شکم‌شان وجود داشته است.استفاده از منابع جایگزین بسته ‌بندی به کاهش این شرایط ناگوار کمک بسزایی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: