۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

انواع کارتن میوه صادراتی و بهترین متریال و روش چاپ برای آنها

توسط پیمان پاکزاد | ۲۴ مرداد ۱۴۰۱

در اخبار و اطلاعات مربوط به صادرات میوه همیشه توجه‌ها به کیفیت میوه، تناژ صادرات و روش‌های ترانزیت میوه است. اما نکته مهمی که در صادرات میوه نباید فراموش شود کارتن میوه صادراتی است. برخی کشورها قوانین سفت و سختی برای بسته بندی میوه‌هایی که وارد می‌کنند دارند. صادرکنندگان و تجار عمده میوه از این قوانین در کشور مقصد مطلع هستند و کارتن منطبق بر این قوانین و استانداردها را تهیه می‌کنند.

حالا بیایید ببینیم انواع کارتن میوه صادراتی بهترین متریال و روش چاپ رو آنها کدام‌اند؟

انواع کارتن میوه صادراتی

کارتن میوه صادراتی را به طور کلی می‌توان به سه دسته تقسیم نمود. یکی کارتن‌های رو باز، کارتن‌های رو بسته و کارتن‌های درب و زیره. هر کدام از این جعبه را می‌توان با یا بدون منقسم تولید نمود. این بستگی به نوع میوه دارد.

کارتن‌ رو باز

استراکچر این کارتن به گونه‌ای است که ورق کارتن بر مبنای برش‌ها و خط‌تاهای ایجاد شده روی آن و بدون نیاز به چسب و منگنه شکل می‌گیرد. این نوع جعبه میوه کف و دیواره دارد اما درب ندارد. استراکچر این جعبه‌ها باید به گونه‌ای باشد که هر جعبه روی جعبه زیری خود چفت شود. بدون آنکه زیر جعبه بالایی با میوه‌های چیده شده درون جعبه زیرین تماس پیدا کند. البته این در صورتی است که بیشتر از حد معمول میوه درون هر جعبه چیده نشود.

جعبه رو بسته

کارتن رو بسته، یک جعبه کامل است. گاهی مانند همان تصوری که هر کسی از جعبه دارد؛ حتی گاهی در استراکچرهای متفاوت و کاربردی‌تر مانند کارتن دسته دار.

جعبه درب و زیره

این کارتن همان‌طور که از نامش پیدا است دارای دو بخش جدا از هم است. معمولاً ارتفاع درب و ارتفاع زیره در این کارتن یکی است و درب به طور کامل روی زیره را می‌گیرد. بهترین مثال برای این استراکچر می‌تواند کارتن موز باشد.

متریال کارتن میوه صادراتی

کارتن میوه صادراتی

متریال اصلی برای کارتن میوه صادراتی، ورق فلوت دار است که به ورق کارتن نیز معروف است. برای تولید ورق کارتن از کاغذهای بازیافتی استفاده می‌شود. ورق‌های فلوت دار خاصیت ضربه‌گیر بودن دارند و حداقل از 3 لایه تشکیل شده‌اند. دو لایه زیر و رو از جنس کاغذ ضخیم و لایه میانی ورق فلوتینگ است. ورق‌های کارتن در انواع 3 لایه، 5 لایه و 7 لایه تولید می‌شوند که در همه آنها به ترتیب یک لایه کاغذ و یک لایه ورق فلوتینگ روی هم قرار می‌گیرند. همین روند تا 3، 5 یا 7 لایه ادامه پیدا می‌کند. ورق‌های فلوت دار به رنگ‌های سفید و قهوه‌ای در بازار عرضه می‌شوند.

کاغذ فلوتینگ

کاغذ فلوتینگ، کاغذی است که به وسیله غلتک کروگیت در ماشین ورق سازی، به صورت کنگره‌ای در می‌آید. برای تولید کاغذ فلوتینگ از خمیر بازیافتی استفاده می‌شود. با این تفاوت که نشاسته به خمیر آن اضافه می‌گردد.

کاغذ فلوتینگ دار به عنوان ضربه گیر کارتن عمل می‌نماید. این کاغذ وظیفه تأمین مقاومت آن در برابر له شدگی و شکستگی را بر عهده دارد. ساختار کنگره ای کاغذ فلوتینگ نیروهای وارده به ورق کارتن را به طور یکنواخت پخش می‌نماید. این موضوع برای محصولی مانند میوه که ضربه یا فشار بیش از حد ممکن است موجب لکه دار شدن یا پلاسیدگی آن شود اهمیت زیادی دارد. تعداد لایه ورق و تعداد و ارتفاع کنگره‌های کاغذ فلوتینگ ارتباط مستقیم با وزن و مقاومت میوه در برابر ضربه دارد. هر چه میوه سنگین‌تر یا حساس‌تر باشد باید از ورق کارتن با لایه‌های بیشتر و کاغذ فلوتینگ فشرده‌تر استفاده شود.

انواع چاپ روی کارتن میوه صادراتی

چاپ فلکسو

تنها روش برای چاپ مستقیم روی کارتن، چاپ فلکسو است. دستگاه چاپ فلکسو قابلیت پذیرش ورق‌های ضخیم کارتن را دارد. در این نوع چاپ برای هر رنگ یک کلیشه ژلاتینی تهیه می‎شود و رنگ به وسیله غلتکی که کلیشه روی آن نصب شده است بر روی ورق کارتن منتقل می‌شود. هزینه چاپ با این روش رابطه مستقیم با تعداد رنگ طرح گرافیکی دارد.

چاپ افست

چاپ افست دقیق‌تر از چاپ فلکسو است. از طرفی در این روش چاپ، تمام رنگ‌های طرح گرافیکی از ترکیب چهار رنگ به دست می‌‌آید. بنابراین اینکه طرح گرافیکی چند رنگ داشته باشد یا حتی یک تصویر تمام رنگی باشد تأثیری بر قیمت چاپ ندارد. اما نکته مهم اینجا است که چاپ افست به صورت مستقیم روی ورق کارتن امکان‌پذیر نیست. زیرا دستگاه افست قادر به پذیرش ورق‌ها و مقواهای ضخیم نیست.

برای چاپ افست روی کارتن باید ابتدا طرح گرافیکی روی یک کاغذ مثل گلاسه یا پشت طوسی به اندازه فرم گسترده استراکچر کارتن چاپ شود. سپس کاغذ چاپ شده روی ورق کارتن لمینیت می شود. پس از آن ورق لمینیت شده توسط دستگاه دیگری خط‌ تا و برش می‌خورد تا آماده تبدیل شدن به جعبه شود.

حال که با انواع کارتن میوه صادراتی بهترین متریال و روش چاپ رو آنها آشنا شده‌اید. کافی است استانداردهای اجباری برای بسته بندی میوه در کشور مقصد صادرات خود را بیابید. ما در تمام طول مسیر از انتخاب متریال تا طراحی بسته بندی و جعبه سازی مطابق با استانداردهای جهانی در کنار شما خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: