۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

هر آنچه که درباره کارتن میوه صادراتی لازم است بدانید

توسط سحر محمدحسینی | ۱۳ دی ۱۴۰۲

به‌طورکلی کشورهایی که آب‌وهوای مناسبی برای کشت انواع میوه‌ و صیفی‌جات رادارند، میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌جات صادراتی بخش مهمی از درآمد آن کشور را تشکیل می‌دهند. به همین خاطر اغلب کشورهایی که شرایط مطلوبی برای کاشت و همچنین تولید محصولات متنوع دارند وارد این زمینه شده تا صادرات میوه به یکی از بخش‌های درآمدزایی برایشان تبدیل شود. به‌منظور حفظ کیفیت و طعم اصلی میوه‌ها و صیفی‌جات صادراتی و همچنین صحیح و سالم رسیدن میوه به دست مشتری و به‌خصوص خریدار خارجی، باید برای بسته‌بندی و تولید کارتن آن‌ها از بهترین و باکیفیت‌ترین متریالی که استقامت بالایی داشته و در برابر رطوبت مقاوم هستند استفاده کرد.

چراکه میوه‌ها جزء اقلام حساس صادراتی محسوب شده و اگر بسته‌بندی خوبی نداشته باشند به خاطر رطوبت محیطی که در آن قرار دارند و همچنین در اثر حمل‌ونقل‌های غیراصولی میوه صدمه می‌بینند. پس یکی از اولین اقدامات برای صادرات میوه، در نظر گرفتن بسته‌بندی اصولی و همچنین شکیلی است که مشتری را جذب خود کند.

میوه های خوش رنگ در کارتن های مرغوب
میوه های خوش رنگ در کارتن های مرغوب

تولید کارتن میوه صادراتی

همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی صادرکنندگان میوه، سالم رسیدن میوه و صیفی‌جات به دست مشتریان در خارج از کشور بوده که باعث بالا رفتن اعتبار و سودشان خواهد بود؛ بنابراین باید در انتخاب کارتن میوه نهایت دقت را داشته و کارتن بسته‌بندی میوه صادراتی خود را از کارخانه و یا شرکتی تهیه کنند که در تولید کارتن میوه نهایت دقت خود را به‌کاربرده و کارتن‌های باکیفیتی را تولید می‌کنند.

کارتن‌هایی که برای بسته‌بندی میوه‌ها استفاده می‌شود از گذشته تا الان تغییرات زیادی کرده است. کارتن‌های میوه‌ای که درگذشته استفاده می‌شد عیب‌های زیادی داشت اما امروزه این عیب‌ها برطرف شده و کارتن‌های باکیفیتی برای بسته‌بندی میوه‌های صادراتی تولیدشده است. این کارتن‌ها قابلیت بازیافت دارند و از بروز آب و نور به داخل کارتن جلوگیری می‌کند تا از فاسدشدن میوه‌ها جلوگیری کند.

کارتن میوه صادراتی را بر اساس نیاز مشتریان در اندازه‌های مختلف طراحی می‌کنند که این اندازه‌ها به نوع میوه، اندازه و تعداد میوه‌ای که قرار است در داخل کارتن‌ها قرار بگیرد بستگی دارد.  همچنین باید در نظر گرفت کارتن میوه صادراتی بیشتر برای مسافت‌های راه دور تولید می‌شود پس طبیعتاً باید نسبت به سایر کارتن‌های بسته‌بندی از کیفیت بالاتری برخوردار باشد. کارتن میوه صادراتی را می‌توان با نظر و سلیقه‌ی مشتری طراحی کرد و در این طراحی‌ها از رنگ‌های مختلف و جذاب استفاده کرد.

کارتن میوه صادراتی خوش رنگ و خوش طرح
خوش رنگ و خوش طرح

انواع کارتن میوه صادراتی

شاید فکر کنید که کارتن‌های میوه فقط در حمل‌ونقل میوه نقش دارند اما باید بدانید که کارتن میوه صادراتی در بازاریابی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند و ازآنجایی‌که امروزه بسته‌بندی محصولات در بازارهای جهانی اهمیتی دوچندان پیداکرده، شاهد ایجاد تنوع بالایی در این زمینه هستیم و کارتن میوه صادراتی هم از این قاعده مستثنی نبوده و دارای چندین نوع مختلف است که در اینجا تعدادی از انواع کارتن میوه صادراتی را باهم بررسی کنیم.

کارتن میوه با درب کیبوردی

یکی از انواع کارتن‌های میوه صادراتی کارتن‌های درب‌دار است و ازآنجاکه امکان چاپ انواع طرح‌ها باکیفیتی عالی بر روی آن وجود دارد سبب شده تا این کارتن‌ها طرفداران بسیاری درزمینهٔ صادرات میوه پیدا کنند. از طرفی دیگر به دلیل درب دار بودن، ظاهری شیک و جذاب دارند که برای بسته‌بندی محصولات لوکسی همچون پسته و زرشک از این کارتن‌ها استفاده می‌شود.

کارتن های درب دار برای سالم ماندن میوه ها
کارتن های درب دار برای سالم ماندن میوه ها

کارتن میوه درب و زیره

برای اینکه بتوان میوه‌ها را به‌صورت کاملاً منظم و مرتب و شکیل درون جعبه‌های میوه قرار داد و صادر کرد بهتر است از کارتن درب و زیره  استفاده کنید چراکه به کمک این کارتن امکان چیدن میوه‌ها به‌صورت ردیفی محیا است. بهتر است برای ساخت این کارتن‌ها از ورق پنج لایه برای کف و ورق سه لایه برای رویه آن کنید که از این ساختار جعبه معمولاً برای میوه‌های ریز استفاده می‌شود.

کارتن‌ میوه پلیت

یکی از کارتن‌های سنتی و بسیار پرکاربرد برای انواع میوه کارتن میوه پلیت است. این کارتن‌ها از طراحی سنتی انواع صندوق‌های میوه الهام گرفته و شکل بهبودیافته آن‌هاست که می‌توانند در ارتفاع مختلف طراحی و تولید شوند. خصوصیت بارز این نوع کارتن‌ها قرار دادن زبانه‌ها برای چفت شدن هر کارتن بر روی دیگری است که این کار باعث سهولت در جابه‌جایی و انبارداری میوه‌هاست. از این نوع کارتن‌های سنتی برای مسافت‌های کوتاه و برای میوه‌های باتحمل بالاتر می‌توان به‌راحتی استفاده کرد. همچنین به دلیل دیده شدن محصولات و چیدمان منظم میوه در کنار هم محصول به‌خوبی محافظت‌شده و مشتریان بسیاری را به خود جذب می‌کند.

ظاهر زیبای کارتن میوه صادراتی عامل جذب مشتری
ظاهر زیبای کارتن میوه صادراتی عامل جذب مشتری

کارتن لمینتی

کارتن میوه لمینتی ازنظر کیفیت در سطح بسیار بالایی قرار داشته و به دلیل چاپ لمینتی با بالاترین کیفیت باعث شده ظاهر کارتن‌ها بسیار زیبا و شکیل باشد و می‌توان گفت که بیش از 70 درصد از مشتریان آن را پسندیده و انتخاب می‌کنند. این کارتن صادراتی میوه ازلحاظ اقتصادی هم مقرون‌به‌صرفه است چراکه هم قابل بازیافت بوده و هم‌وزن بسیار سبکی دارد.

کارتن‌های دایکاتی

کارتن‌های دایکاتی چند ویژگی خاص دارند که باعث شده مشتریان بیشتری از آن‌ها استقبال کنند. در هنگام طراحی این نوع کارتن‌ها می‌توان از طرح‌های بسیار زیبا و خلاقانه استفاده کرد و برای بسته‌بندی میوه نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند چراکه محصولات را بهتر به مشتریان نمایش می‌دهند و ازآنجایی‌که این نوع کارتن‌ها بدون دخالت دست برش داده می‌شود پس می‌توان در هراندازه و هر تعداد که مشتری بخواهد تولید کرد.

اندازه مناسب کارتن برای سالم مانده میوه
اندازه مناسب کارتن برای سالم مانده میوه

کارتن های مقوایی

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های جعبه‌های مقوایی سبک بودن و حمل‌ونقل راحت محصولات است. با چاپ بر روی این جعبه‌ها می‌توان برند موردنظر را به نمایش گذارد و نظر مشتریان را به خود جلب کرد. از این کارتن‌ها بیشتر برای حمل خرما و عناب و … استفاده می‌شود چراکه نسبت به سایر کارتن‌هایی که برای بسته‌بندی میوه استفاده می‌شود از استحکام کمتری برخوردارند.

کارتن 3 لایه با چهار رنگ

این نوع کارتن میوه صادراتی از جنس کارتن‌های 3 لایه بوده و میوه‌ها به‌صورت تک ردیف در کارتن قرار می‌گیرند. امکان چاپ بر روی این کارتن‌ها وجود داشته که در چهار رنگ این چاپ انجام می‌شود تا نظر مشتری را به خود جلب کند.

کارتن 3 لایه یا 5 لایه دردار

این نوع کارتن معمولاً از جنس کارتن‌های 3 لایه و 5 لایه باروکش سفید است و به دلیل 3 و 5 لایه بودن از ضخامت بالایی برخوردار است.

کارتن میوه ساده اما شیک و کاربردی
کارتن میوه ساده اما شیک و کاربردی

مزایای استفاده از کارتن میوه صادراتی

استفاده از کارتن میوه صادراتی بی‌دلیل نیست و مزایای بسیاری را به دنبال دارد. کسانی که می‌خواهند کسب‌وکاری پرسود را برای خود راه‌اندازی کنند باید تمامی مراحل کار به‌خصوص بسته‌بندی اصولی را با دقت بالا انجام دهند. استفاده از کارتن برای صادرات میوه علاوه بر حفظ کیفیت و سلامت میوه مزایای دیگری نیز دارد که ازجمله مهم‌ترین این مزایا عبارت‌اند از:

ویژگی‌های مهم کارتن میوه صادراتی

به‌صورت کلی کارتن میوه صادراتی باید سه ویژگی عمده داشته باشد:

ساختاری برای حمل محصولات

جعبه‌ای برای انتقال اطلاعات

 محافظت از کالاها.

 یک بسته‌بندی از ویژگی‌های فرمی، تصویری و گرافیکی تشکیل‌شده است. همه این عوامل نقش مهمی را در یک بسته‌بندی خوب ایفا می‌کنند. در تمام کارتن‌ها به‌خصوص کارتن صادراتی باید به عوامل بصری توجه ویژه‌ای شود.

اجرای بصری و گرافیکی بر روی کارتن یک محصول غذایی، باید علاوه بر اطلاع‌رسانی و معرفی محصول، نقش تبلیغی و بازاریابی را نیز برای محصول ایفا کند؛ یعنی طراحی روی کارتن باید چنان کامل و جذاب و آگاهانه باشد تا بتواند مشتری‌ که حتی محصول را نمی‌شناسد و در مورد آن اطلاعات کافی ندارد برای ترغیب خرید شود.

میوه های مرغوبی که برای صادرات آماده می شوند
میوه های مرغوبی که برای صادرات آماده می شوند

با استفاده از کارتن میوه صادراتی می‌توان محصولات را به شکل دلخواه بسته‌بندی کرده و بدون دغدغه و نگرانی میوه‌ها را به‌جاهای مختلف در داخل و خارج از کشور صادر کرد. اکثر تولیدکنندگان میوه کارتن میوه صادراتی را به‌صورت مستقیم از شرکت تولیدکننده کارتن سفارش می‌دهند تا هم از قیمت مناسب آن و هم از کیفیت کارتن‌های میوه صادراتی مطمئن شوند. به‌طورکلی یک کارتن صادراتی میوه باکیفیت باید بتواند هم محصول را به‌خوبی حفظ و نگهداری کند و هم باعث جلب نظر مشتری گردد.

یکی از مشخصات اصلی یک کارتن میوه صادراتی مقاومت بالای کارتن در برابر عوامل اقلیمی همچون رطوبت، آب، باران و دما است. همچنین این کارتن‌ها باید استحکام و مقاومت بالایی داشته باشند تا محصول را در مقابل ضربات احتمالی و افتادن حفظ کنند. علاوه بر این‌ها داشتن ظاهری جذاب و زیبایی نیز در جذب مشتری بی‌تأثیر نیست.

قیمت و خرید کارتن میوه صادراتی

طراحی، تهیه و قیمت تمام‌شده کارتن میوه صادراتی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان میوه است. کارتن میوه به‌خصوص میوه صادراتی باید طراحی چشم‌نوازی داشته باشد چراکه این طراحی در جذب مشتری مؤثر بوده و همین طراحی هم اگر به‌صورت حرفه‌ای انجام بگیرد باعث بالا رفتن قیمت کارتن میوه می‌شود.

یکی دیگر از عواملی که در تعیین قیمت کارتن تأثیرگذار است ابعاد این کارتن‌هاست. ابعاد در مشخص شدن قیمت کارتن میوه باید طوری باشد که محاسبات با کمترین پرتی جنس انجام شود.

بسته بندی که هم شیک و کاربردی است و هم خلاقانه
بسته بندی که هم شیک و کاربردی است و هم خلاقانه

نوع متریال به‌کاررفته در ساخت کارتن میوه صادراتی را نیز باید یکی دیگر از عوامل مؤثر بر قیمت کارتن دانست. هرچقدر متریال مقاوم‌تر و باکیفیت‌تر باشد قیمت تعیین‌شده برای کارتن میوه صادراتی نیز بالاتر خواهد شد.

نکات خرید کارتن میوه صادراتی

ازآنجایی‌که کارتن‌ها نقش مهمی در حفظ و حمل میوه‌ها دارند پس‌خرید کارتن میوه هم مهم است. برای خرید کارتن میوه صادراتی باید نکاتی را در نظر داشت که در زیر به بررسی برخی از این نکات مهم می‌پردازیم:

جنس کارتن

یکی از نکاتی که هنگام خرید کارتن بسته‌بندی میوه باید به آن توجه کرد، جنس کارتن است. اگر از جنس کارتن مقاوم و باکیفیت استفاده کنید میوه به‌خوبی حفظ‌شده و سالم به مقصد می‌رسد.

اندازه کارتن

دقت داشته باشید اندازه کارتن با اندازه میوه‌هایی که قصد بسته‌بندی دارید، سازگار باشد. چراکه اگر کارتن بزرگ‌تر از حجم میوه‌ها باشد، میوه‌ها آسیب می‌بینند و اگر کارتن کوچک‌تر از حجم میوه‌ها باشد، امکان خراب شدن آن‌ها بیشتر است.

سختی و سازگاری کارتن

باید مطمئن شوید که کارتن تحمل و وزن میوه‌ها را دارد یا خیر. همچنین باید دید که پایه و ساختار کارتن به‌قدر کافی محکم هست تا میوه‌ها را در هنگام حمل‌ونقل محافظت کند.

خلاقیت در تولید کارتن میوه صادراتی
خلاقیت در تولید کارتن میوه

تهویه‌ی هوا

برخی از کارتن‌های بسته‌بندی که برای مسیرهای طولانی در نظر گرفته می‌شود، دارای تهویه‌ی هوا هستند که اجازه می‌دهند هوا به داخل کارتن نفوذ کرده و میوه‌ها تنفس کنند و این امر باعث جلوگیری از تجمع رطوبت و تعفن میوه‌ها می‌شود.

قیمت

مقایسه قیمت کارتن‌های مختلف ازجمله عوامل مهم در خرید آن است. چراکه باید همیشه به دنبال کیفیت و قیمت متعادل بوده و تنها به دنبال قیمت کم نباشید.

دسترسی آسان

کارتن میوه صادراتی باید دسترسی آسان به میوه‌ها را فراهم کند؛ بنابراین، باید بررسی کرد که کارتن دارای سوراخ‌ها یا روزنه‌های کافی برای دسترسی به میوه‌ها باشد.

قوانین و مقررات

بهتر است قبل از خرید کارتن میوه صادراتی، با قوانین و مقررات مربوط به بسته‌بندی میوه در کشور خود و سایر کشورها آشنا شوید. چراکه بعضی از میوه‌ها نیاز به بسته‌بندی خاصی دارند و ممکن است قوانین خاصی در مورد بسته‌بندی آن‌ها وجود داشته باشد.

کیفیت کارتن میوه صادراتی در حمل و نقل میوه چه تاثیری دارد؟

هرچقدر کارتن میوه صادراتی با کیفیت و باضخامت باشد هم از میوه محافظت کرده و هم میوه را سالم به مقصد خواهد رساند.

آیا امکان چاپ و طراحی بر روی تمامی کارتن های میوه صادراتی وجود دارد؟

بله، تمامی کارتن ها قابلیت طراحی و چاپ را دارند.

نتیجه‌گیری

صادرات میوه یکی از ارکان صادرات کشور محسوب می‌شود و ازآنجاکه ایران دارای آب‌وهوای متنوعی است پس دارنده منبع غنی از انواع و اقسام میوه‌هایی است که کشورهای  بی‌شماری خواهان آن هستند. به همین دلیل تولیدکنندگان میوه به دنبال مراوده با کشورهای مختلف برای صادرات میوه‌های مرغوب و باکیفیت خود هستند. پس از دست‌چین کردن انواع میوه، حال باید به فکر بسته‌بندی آن‌ها و تهیه بهترین و مرغوب‌ترین و مقاوم‌ترین کارتن‌ها بود. کارتن میوه صادراتی نماینده کشور بوده و باید به شکلی طراحی و تولید شود که مشتری خارجی را برای خرید انواع میوه ایرانی ترغیب کند. برای طراحی و تولید کارتن میوه صادراتی بهتر است به دنبال تیم حرفه‌ای باشید که در کار خود تخصص داشته و کار را به بهترین شکل ممکن تحویل می‌دهند. شرکت پویافراز خلاق با داشتن تیمی مجرب و با به‌کارگیری تکنولوژی روز طراحی و چاپ در این زمینه حرف اول را می‌زند و با طراحی خلاقانه انواع و اقسام کارتن‌ها و جعبه‌ها توانسته حرف اول را در صنعت چاپ بزند و مشتریان خاص خود را چندین برابر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: