۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

تولید بسته بندی مقوایی، کامل‌ترین بررسی + انواع

توسط سحر محمدحسینی | ۱۷ آبان ۱۴۰۲

تولید بسته‌بندی‌ مقوایی و کاغذی امروزه در صنایع بسیاری مورداستفاده قرار می‌گیرند. ازآنجاکه این نوع محصولات با محیط‌زیست سازگار بوده و ویژگی‌های برتری نسبت به سایر‌ بسته‌بندی‌ها مانند پلاستیک دارند، بسیار محبوب بوده‌ و موردتوجه بسیاری از تولید‌کنندگان قرارگرفته‌اند. جنس این محصولات باعث متمایزشان آن‌ها از یکدیگر می‌شود؛ بنابراین انتخاب بهترین جنس برای بسته‌بندی‌ مقوایی و کاغذی مخصوصاً برای تولیدکنندگان امری بسیار ضروری محسوب می‌شود.

هر بار به خرید می‌روید با  انواع بسته بندی مقوایی در قفسه‌ها مواجه می‌شوید چراکه مقوا یکی از محبوب‌ترین مواد در صنایع بسته بندی سراسر دنیاست. چراکه بسته بندی مقوایی در مقابل سایر روش‌های جایگزین بسته‌بندی، همچون پلاستیک، ارزان و اقتصادی‌تر است. بااین‌حال طراحی درست و کاربردی بسته‌بندی مقوایی نیاز به شناخت درست از ویژگی‌های کاغذ و محصول دارد و هنر و مهارت زیادی می‌خواهد.

بسته بندی مقوایی چیست؟

چاپ و بسته بندی مقوایی همان‌طور که از اسمش برمی‌آید، محصولی از جنس کاغذ و مقوا است و از پلیمر‌های زیست‌تخریب‌پذیر ساخته‌شده که در مدت‌زمان نسبتاً کوتاهی تجزیه می‌شود و به طبیعت بازمی‌گردد. به‌ همین‌ علت با توجه ‌به ملاحظات زیست‌محیطی این نوع متریال بسیار موردتوجه قرارگرفته‌اند و جایگزین کردن هر‌چه بیشتر این محصولات برای بسته‌بندی، به معنای کمک بیشتر به محیط‌زیست خواهد بود.
در حال ‌حاضر کاغذ و مقوا، بیش از نیمی از صنعت بسته‌بندی جهان را در برمی‌گیرند؛ که در این میان بخش زیادی از بسته بندی مقوایی، برای بسته‌بندی محصولات غذایی و خواربار استفاده می‌شود. این به این معنا است که بسته بندی مقوایی و کاغذی برای مواد غذایی بهترین گزینه بوده و در سطوح مستقیم یا تماس اولیه با مواد غذایی مشکلی ایجاد نکرده و بسیار مناسب‌تر از دیگر بسته‌بندی‌ها ازجمله پلاستیک است. از بسته بندی مقوایی برای مواد غذایی همچون لیوان‌های بستنی، کارتن شیر، ظروف فست فود مانند پیتزا، لیوان‌های کاغذی و… استفاده کرد.

سبک بودن مهم ترین خصیصه
سبک بودن مهم‌ترین خصیصه

بسته‌بندی‌های کاغذی مقوایی چه ویژگی‌هایی دارند؟

 تولید بسته بندی مقوایی همانند هر بسته بندی دیگری دارای معایبی است اما با توجه به این‌که مزایای این نوع بسته‌بندی‌ها بسیار بیشتر از معایب آن‌ها است درصد قابل‌توجهی از تولیدات را به خود اختصاص داده‌اند.
ازجمله مزایای بسته بندی کاغذی و مقوایی می‌توان به انعطاف‌پذیر بودن این محصولات اشاره کرد. همچنین به دلیل الیاف و منابع تشکیل‌دهنده‌ی این مواد، این محصولات در قبال کشیدگی، پارگی و فشار بسیار مقاوم هستند. همچنین این بسته‌بندی‌ها برای مواد غذایی مناسب بوده‌ و نسبت به رطوبت بسیار مقاوم‌اند.

بسته بندی مقوایی در هر سایز و اندازه‌ای قابل‌تولید بوده و به دلیل جنس مرغوب آن‌ها امکان چاپ طرح‌های متنوع روی بسته بندی را فراهم می‌کند. به همین دلیل ظاهری بسیار زیبا و شیک‌تر از پلاستیک‌ها خواهند داشت. علاوه بر همه این‌ها حمل وسایل و مواد با بسته بندی مقوایی هم بسیار راحت‌تر از پلاستیک خواهد بود. این بسته‌بندی‌ها تا حد بسیار زیادی از انتقال دما جلوگیری کرده که این خود یکی از دلایل اصلی استفاده از این محصولات برای بسته بندی مواد غذایی است

رایج ترین نوع بسته بندی
رایج‌ترین نوع بسته بندی

انواع بسته بندی مقوایی

به خاطر ویژگی‌های خاصی که گفته شد، این روش بسته‌بندی طرفداران فراوانی دارد و نیازهای مشتریان آن‌هم بسیار گسترده و متنوع است. به همین خاطر تنوع بسته‌ بندی مقوایی زیاد بوده که می‌توان آن‌ها را در گروه‌های عمدۀ زیر طبقه‌بندی کرد:

جعبه‌های تاشونده

جعبه‌های تاشونده یکی از اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین گروه بسته بندی مقوایی هستند. این نوع بسته‌بندی را به شکل تخت می‌سازند یا طوری چسب کاری می‌شوند که بتوان برای حمل‌ونقل به محل موردنظر به‌صورت تخت دربیایند.

جعبه‌هایی که برای این منظور استفاده می‌شوند تتراپک و Combibloc هستند و ازنظر ظاهری بسیار شبیه یکدیگر هستند. هر دولایه‌های متراکم کاغذ و فویل دارند. اصلی‌ترین کاربرد این نوع بسته‌ بندی برای نوشیدنی‌های مختلف مثل شیر و آب‌میوه است.

جعبه‌های ایستاده

این نوع از بسته بندی شامل جعبه‌های صلبی هستند که به‌صورت آماده (سر هم شده) برای پر شدن به فروش می‌رسند. عیب این نوع بسته بندی این است که به خاطر اینکه از قبل سر هم شده، پیش از پر شدن هم همان‌قدر فضا اشغال می‌کند. صلب بودن این نوع بسته بندی، آن را شکیل‌تر می‌کند. جدای از بحث ظاهری، این خاصیت باعث می‌شود این جعبه‌ها مناسب کاربری ظروف واحد نگهداری هم باشند.

جعبه‌های تخت سینه شکل 

یکی از روش‌های بسته بندی مقوا این است که آن را به شکل سینه‌های گرد یا چهارگوش با درزبندی انتهایی شکل داد. این شکل از انواع بسته بندی مقوایی مناسب مواد خوراکی است و در برابر مایعات مقاوم هستند.

مزایای بسته بندی مقوایی

ازجمله مزایای تولید بسته بندی مقوایی و استفاده از این بسته‌بندی‌ها جهت عرضه اقلام مختلف به بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تجدید پذیر بودن مقوا

همان‌طور که می‌دانید مقوا از کاغذ ساخته می‌شود که یکی از عناصر تجدید پذیر در طبیعت است. علاوه بر این شرکت‌های تولیدکننده بسته بندی مقوایی با کمک تجهیزات مدرن و به‌روزی که دارند این جعبه‌ها را به نحوی تولید می‌کنند که اثرات زیست‌محیطی بسیار کمی نسبت به گذشته داشته باشند. 

قابل بازیافت بودن

هیچ محصولی به‌اندازه کاغذ و مقوا قابل بازیافت نیست؛ بنابراین استفاده از بسته‌بندی‌های مقوایی این امکان را فراهم می‌کند که بسته‌ها پس از استفاده شدن به‌راحتی قابل بازیافت باشند و به نحو دیگری مورداستفاده قرار بگیرند.

انبار بهتر و سرعت تولید بالاتر 

بسته‌بندی‌های مقوایی در تمامی مراحل از تولید، انبار، توزیع و حتی چیدمان در قفسه‌های فروشگاهی بهینه‌ترین حالت را برای برندها فراهم می‌کنند؛ و این محصولات با بیشترین سرعت، کمترین ضایعات و کمترین مواد اولیه تولید می‌شوند.

شانس فروش بیشتر

باوجود طراحی استاندارد این بسته‌بندی‌ها امکان چیدمان بهتر آن‌ها در قفسه فروشگاه‌ها وجود دارد؛ و شرکت‌ها شانس این را دارند که تعداد محصول بیشتری در قفسه‌ها قرار داده و محصولات بیشتری را به فروش برسانند.

بهترین چسب برای بسته بندی کارتن

وقتی سخن از بسته بندی کارتن می‌شود، مهم‌ترین کاری که به ذهن می‌رسد انتخاب چسب کارتن مناسب است. عموماً برای چسباندن و بسته بندی کارتن از نوارچسب پهن بسته بندی استفاده می‌شود. نوارچسب پهن بسته بندی به چسب‌های عریضی گفته می‌شود که در عرض‌های 5 سانتی، 6 سانتی، 7 سانتی، 10 سانتی‌متر تولید می‌شوند.

 چسب‌های کارتن را معمولاً به نام‌های چسب پهن، چسب کریستال و چسب شیشه‌ای نیز می‌شناسند. این نوارچسب‌ها ویژگی‌های بارزی دارد که یک چسب فشاری قوی به‌حساب می‌آیند. این چسب‌ها کاربرد بسیاری داشته که بیشترین استفاده‌ی نوارچسب پهن، چسباندن و پلمپ کارتن‌های صنایع مواد غذایی و اسباب‌کشی منزل و اداره است. توجه داشته باشید که چسباندن کارتن باید طوری باشد که موقع انتقال و جابجایی، کارتن‌ها باز نشده و هیچ‌گونه آسیبی به محتویات داخل کارتن وارد نشود. جنس چسب‌های پهن از پلاستیک بوده که دارای قدرت چسبندگی بالا برای چسباندن کارتن‌ها، چسباندن جلد کتاب به‌عنوان محافظ جلد و … استفاده می‌شود.

جعبه بسته بندی ارزان مقوایی

جعبه‌های مقوایی در بین بقیه جعبه‌هایی که برای بسته بندی مورداستفاده قرار می‌گیرد ارزان‌تر بوده و 3 عامل مهم و اصلی در تعیین قیمت خرید جعبه مقوایی تأثیر گذارد هستند که این عوامل عبارت‌اند از:

مدل جعبه مقوایی

برای خرید جعبه مقوایی ارزان باید به مدل انتخابی خود توجه داشته باشید. هرچقدر جعبه مقوایی ساده‌تر باشد ارزان‌تر هم خواهد بود. برای مثال قیمت جعبه مقوایی کفش از قیمت خرید جعبه مقوایی کیبوردی کمتر است چراکه جعبه کیبوردی درب قفل شونده دارد و این بر قیمت آن تأثیرگذار است.

تعداد لایه جعبه مقوایی

جعبه‌های مقوایی در ۴ حالت، ۲ لایه، ۳ لایه، ۵ لایه و ۷ لایه ساخته می‌شوند. هرچقدر تعداد لایه‌ها بیشتر باشد قیمت جعبه هم بالاتر می‌رود.

سایز جعبه مقوایی

سایزهای کوچک‌تر به دلیل اینکه از متریال کمتری برخوردار هستند قیمت پایین‌تری دارند.

ساده اما کاربردی
ساده اما کاربردی

ابزار بسته بندی کارتن

برای بسته بندی کارتن معمولاً از چسب نواری استفاده می‌شود. راه‌های دیگری نیز برای بستن درب‌های کارتن وجود دارد که عبارت‌اند از:

آب چسب‌ها، چسب‌های نواری هستند که چسب آن‌ها با استفاده از آب فعال می‌شود. این چسب‌ها مزیت‌هایی دارند که اولین مزیت آن‌ها محکم بودنشان است و مزیت دوم آن‌ها این است که با جدا کردن چسب از کارتن، جای آن بر روی کارتن باقی می‌ماند.

از منگنه نیز برای بستن درب‌های کارتن استفاده می‌شود. این منگنه‌ها که از منگنه‌های معمولی اداری بزرگ‌تر و قوی‌ترند مانند آب چسب‌ها هنگام جداسازی از کارتن از خود رد به‌جا می‌گذارند و انتخاب مناسبی برای کالاهای باارزش هستند.

اگر به حفظ ظاهر کارتن‌های خود اهمیت می‌دهید، استفاده از چسب داغ بهترین گزینه است. هنگام استفاده از چسب داغ باید دقت زیادی داشت تا تمام درزهای کارتن به‌خوبی بسته شوند؛ چراکه بازماندن آن‌ها محصولات درون کارتن را در معرض آسیب‌دیدگی، به‌خصوص هنگام بارندگی قرار می‌دهد.

آیا سبک بودن بسته بندی مقوایی تاثیری در فروش بالای آن دارد؟

بله، چراکه سبک بودن بسته بندی باعث راحتی در حمل و نقل کالا می گردد.

این بسته بندی ها قابلیت طراحی و چاپ با دستگاه های چاپ را دارند؟

بله

نتیجه گیری

به‌طورکلی با توجه به مواردی که گفته شد بهترین نوع بسته بندی، بسته بندی مقوایی است که هم ارزان‌تر و سبک‌تر بوده و هم به دلیل متریالی که دارند قابل‌استفاده برای مواد غذایی و سایر محصولات است و همین باعث محبوبیت و استقبال تولیدکنندگان از این نوع بسته بندی است. بسته بندی مقوایی یکی از هزاران نوع محصولاتی است که شرکت چاب و بسته بندی پویافرازخلاق در تولید آن تخصص داشته و می‌توان برای بسته بندی محصولات خود به متخصصان این شرکت اطمینان کرده و سفارش‌ها خود را به دست آن‌ها بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: