۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

تولید کارتن مقوایی و انواع کارتن‌ها

توسط پویا فراز خلاق | ۱۶ شهریور ۱۴۰۱

تامین و تولید کارتن مقوایی یکی از موضوعاتی است که امروزه در دنیای صنایع اهمیت زیادی پیدا کرده است. برای ما مهم است که کالاها و محصولاتی که با زحمت و هزینه زیادی تولید شده‌اند، در بسته بندی خوبی جای داده شده و تا مقصد خود به سلامت برسد. همچنین امروزه بسته بندی‌ها کاربردهای بیشتری پیدا کرده‌اند و حتی در بازاریابی و تبلیغات نیز نقش زیادی را ایفا می‌کنند.

تولید جعبه مقوایی البته برای کاربردهای دیگری نیز استفاده می‌شود، مثلا اسباب کشی از دیگر مواردی است که خانواده کارتن‌ها به کمک ما می‌آیند. در این مطلب به انواع این محصولات که از دنیای کاغذها به وجود آمده‌اند نگاهی کرده و کاربردهای متعدد آنها را مرور خواهیم کرد.

تولید کارتن مقوایی در ابعاد مختلف
تولید کارتن مقوایی در ابعاد مختلف

تولید کارتن مقوایی

تاریخچه ساخت مقوا از سال 1885 میلادی آغاز می‌شود. یک شیمیدان آلمانی این محصول را با استفاده از خمیر کردن چوب ساخت. امروزه با استفاده از روشی که به آن کرافت گفته می‌شود، کاغذ تهیه شده و برای اینکه بتواند از استقامت بیشتری برخوردار باشد با برخی از مواد شیمیایی همچون سولفات سدیم ترکیب می‌شود. پس از این مراحل مقوای لازم برای كارتن سازي و تولید كارتن كرافت آماده خواهد شد.

خمیر چوب با توجه به فیبری که استخراج شده است، استحکام متفاوتی خواهد داشت. در نتیجه نوعی از آنها برای تهیه کاغذهای نازک استفاده شده و نوع دیگری از آن برای کاغذهای ضخیم و مقوا استفاده می‌شوند. خمیر کاغذ که اصطلاحا به آن پالپ (Pulp) گفته می‌شود، با ترکیب خرده چوب و محصولات بازیافتی تهیه می‌شود. ورقی که برای تولید کارتن مقوایی استفاده خواهد شد، با مخلوط کردن و فشرده سازی پالپ ساخته می‌شود. جعبه سازي با مقوا نسبت به مقاومت در برابر فشار، استحکام و کاربردی که برای آن ساخته خواهد شد، انواع مختلفی دارد که در ادامه به آنها نگاهی خواهیم کرد.

دسته بندی کارتن‌ها

تولید ورق کارتن پایان کار در کارتن سازی نیست و در مراحل بعدی چیدمان آنها در کنار یکدیگر، انواع مقوا برای کارتن سازی را تامین خواهد کرد. تولید کننده کارتن مقوایی براساس سفارش جعبه‌ای که دریافت کرده است، ممکن است مقوای دو لایه، سه لایه، پنج لایه و یا 7 لایه استفاده کند. در نتیجه نوعی از دسته بندی کارتن‌ها براساس مقوای استفاده شده در آن انجام می‌شود.

فلوت و انواع مقوای چند لایه
فلوت و انواع مقوای چند لایه

انواع کارتن از لحاظ ورق

به یاد داشته باشید که یکی از مهمترین موارد تاثیر گذار در قیمت کارتن بسته بندی، تعداد لایه مقوای آن است. گرماژ ورق کارتن نیز اهمیت دارد که در بیشتر موقع بیشتر از 110 گرم خواهد بود. البته براساس نیاز شما ممکن است نیاز نداشته باشید که از کارتنی با مقوای ضخیم استفاده کنید و ظرافت اهمیت بیشتری در برابر مقاومت داشته باشد. در نتیجه نمی‌توان گفت که مقواهای با ضخامت کمتر، از کیفیت پایین‌تری برخوردار هستند.

پر مصرف‌ترین ورق‌ها برای تولید کارتن مقوایی شامل موارد زیر است:

–         ورق سینگل فیس

به مقوایی که از دو لایه تشکیل شده است، سینگل فیس (Single Face) که به معنای یک رویه است، گفته می‌شود. در این نوع کارتن، یک لایه صاف به عنوان کاغذ زیره و یک لایه فلوت وجود دارد. فلوت در این ورق با کلاس‌های B و C و یا E استفاده می‌شود.

–         ورق سه لایه

در زمان خرید کارتن مقوایی، یکی از انواع کارتن که با آن روبرو خواهید شد، کارتن سه لایه است. ورق این کارتن با استفاده از یک فلوت در میان و دو ورق در طرفین فلوت ساخته می‌شود. در بیشتر مواقع فلوت این کارتن از کلاس‌هایی همانند ورق سینگل فیس خواهد بود.

–         ورق 5 لایه

کارتن 5 لایه را کارتن دو کنگره‌ای نیز می‌گویند. در این کارتن از دو فلوت استفاده می‌شود که می‌توانند کلاس B و یا C را داشته باشند. در برخی از مواقع از کلاس یکسانی برای فلوت استفاده می‌شود و در صورت نیاز نیز از کلاس‌های متفاوت فلوت استفاده خواهد شد. سه ورق در بین دو فلوت و طرفین آنها قرار می‌گیرد تا 5 لایه لازم برای این نوع کارتن تشکیل شود.

–         ورق هفت لایه

در کارتن 7 لایه که بیشترین استقامت را نسبت به سایر کارتن‌های گفته شده در بالا دارد، از 3 لایه فلوت و 4 لایه ورق صاف استفاده می‌شود. سه فلوت در کارتن 7 لایه مانند کارتن 5 لایه می‌تواند یکسان و یا متفاوت باشد.

تولید کارتن مقوایی با قابلیت حمل راحت
تولید کارتن مقوایی با قابلیت حمل راحت

کارتن لمینتی چیست؟

چاپ کارتن به دلیل زبری و حالت کرکره‌ای که در تولید کارتن مقوایی به وجود می‌آید، سخت بوده و در بیشتر مواقع نمی‌تواند کیفیتی در حد کیفیت چاپ بر روی کاغذ داشته باشد. به همین دلیل برای اینکه بسته بندی شکل ظاهری بهتری داشته باشد، یک لایه دیگر به کارتن‌ها اضافه می‌شود. این لایه اصولا از مقوای گلاسه و یا مقوای پشت طوسی است. در ابتدا روی این مقوا چاپ انجام می‌شود و سپس با استفاده از روش لمینت بر روی مقوایی که قرار است کارتن شود، چسبانده خواهد شد. به یاد داشته باشید که کارتن پلاست با کارتن لمینتی متفاوت است. کارتن پلاست در حقیقت از ورق‌های پلاستیکی ساخته می‌شود.

تولید کارتن مقوایی پاکتی
تولید کارتن مقوایی پاکتی

جمع بندی

در این مطلب به تولید کارتن مقوایی و انواع کارتن‌ها نگاهی کردیم و با آنها آشنا شدیم. همانطور که در این مطلب گفته شد، براساس نوع مقوا و همچنین کاربرد کارتن، آنها را دسته بندی می‌کنند. شما باید بر اساس نیاز خود کارتنی که بهترین کاربرد را برای شما خواهد داشت را انتخاب کنید. اگر در این مورد نیاز به مشورت داشته و یا سفارشی تولید کارتنی را دارید، می‌توانید با متخصصین پویا فراز خلاق در ارتباط باشید و از آنها راهنمایی دریافت کنید.

سوالات متداول

خمیر مقوا از چه موادی تشکیل شده است؟

برای ساخت مقوا از خمیر کاغذ استفاده می‌شود که از ترکیب خرده چوب‌ها و مواد بازیافتی شکل می‌گیرد. البته برای اینکه مقاومت مقوا افزایش پیدا کند، برخی مواد شیمایی نیز به آن افزوده می‌شود.

فلوت چیست؟

فلوت در واقع لایه‌ای کنگره‌ای شکل است که به عنوان لایه‌ای برای استقامت بیشتر در تولید کارتن مقوایی استفاده می‌شود.

کارتن لمینتی چیست؟

کارتن لمینتی با استفاده از مقواهایی که برای ساخت کارتن‌های معمولی استفاده می‌شوند ساخت می‌شود. اما یک لایه که چاپ بر روی آن انجام شده است، به روی کارتن با روش لمینت چسبانده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: