۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

نچرال کرافت (NATURAL KRAFT)

توسط پویا فراز خلاق | ۲۳ تیر ۱۳۹۹

نچرال کرافت و تفاوت آن با مقوا ایندربرد

نچرال کرافت یک مقوای مناسب برای برای بسته بندی است. برای انتخاب مقوای مناسب برای بسته‌بندی کالا، توجه به چند ویژگی طبیعی مقوا مهم است. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به استانداردهای بهداشتی، رنگ، سختی، میزان جذب رطوبت، نرمی، کیفیت چاپ و استاندارد زیست محیطی اشاره نمود.

استانداردهای بهداشتی نچرال کرافت

در انتخاب مقوای مناسب برای بسته بندی مواد غذایی، باید توجه داشت که حتما استانداردهای بهداشت را دارا باشد تا در مجاورت گرما و رطوبت غذا، باکتری‌ها و قارچ‌های درون بافت مقوا فعال نشوند و غذا به صورت بهداشتی به دست مصرف کننده برسد.
در تولید کاغذهای ایندربرد درصدی از مواد بازیافتی در کنار الیاف بکر (ویرجین) استفاده می‌شود. بنابراین محصول نهایی با توجه به استفاده از مواد بازیافتی، نمی‌تواند عاری از آلودگی باشد. اما در نچرال کرافت‌ها مواد استفاده شده صد درصد بکر (ویرجین) هستند و از مواد بازیافتی در تولید آن استفاده نشده است.
نچرال کرافت استاندارهای بهداشت اروپا و آمریکا را دارد. همین موضوع آن را برای استفاده در صنعت غذایی بسیار مناسب کرده است.

استفاده از نچرال کرافت در بسته بندی غذا:

رنگ مقوا

سفید بودن مقوا به معنی بهداشتی بودن مقوا نیست. با توجه به اینکه مواد اولیه ساخت مقوا به طور طبیعی دارای طیفی از رنگ قهوه‌ای است. برای سفید شدن خمیر مقوا به آن مواد شیمیایی اضافه می‌شود. تا رنگ خمیر تغییر کند. مقواهای نچرال کرافت با رنگ طبیعی به بازار عرضه می‌شوند. و در تولید آنها از مواد شیمیایی که برای روشن شدن رنگ مقوا به کار می‌رود استفاده نمی‌شود.

سختی (Stiffness)

از معیارهای مهم دیگر در انتخاب مقوا مناسب، stiffness است که در بازار ایران از آن به عنوان سختی یا شقی کاغذ نام برده می‌شود. سختی به معنی مقاومت مقوا در برابر خمش ناشی از نیروی اعمال شده مشخص، یا مقدار نیروی لازم برای منحرف کردن قطعه‌ای از ماده از زاویه و فاصله مشخص است.
سختی زمانی مهم می‌شود که در حال انتخاب کاغذ مناسب برای بسته‌بندی محصول به خصوصی هستیم.
بدون داشتن سختی، مقوا امکان عملکردن به وظیفه ذاتی خود که محافظت از محتوای بسته‌بندی در جابه‌جایی و انبارداری است را نخواهد داشت. همچنین اهمیت داده‌های این شاخص، مربوط به فرآیند بسته‌بندی مثل حرکت روان جعبه/کارتن‌ها روی دستگاه هنگام عملیاتی چون ساختن و پرکردن جعبه است.
مقوا‌های دارای سختی بالا به دلیل استحکام زیاد و پایداری ابعادی-که از تغییر شکل ظرف جلوگیری می‌کند– می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای انتخاب باشند.

جدول بررسی نچرال کرافت
جدول-نچرال-کرافت
سختی نچرال کرافت
بررسی سختی نچرال کرافت

سختی نچرال کرافت

نچرال کرافت‌ها از مواد اولیه غیر بازیافتی و بلند ساخته شده‌اند. به همین علت در گرماژ یکسان با سایر مقواها از سختی بیشتری برخوردار هستند. یعنی شما می‌توانید مقوا نچرال کرافت را با گراماژ پایین ولی استحکام برابر با مقوا ایندربرد با گراماژ بالا داشته باشید که همین خصوصیت در قیمت نهایی محصول تولید شده می‌تواند تاثیر بسزائی داشته باشد و باعث کاهش هزینه‌ها شود.
طبق برگه‌های آنالیز این مقواها و مقوا‌های ایندربرد موجود در بازار، تفاوت زیادی بین سختی مقوای کرافت و ایندربرد با گراماژهای یکسان وجود دارد. داده های مربوط به سختی حاصل از برگه‌های آنالیز این دو نوع مقوا را در جدول زیر می‌توانید مشاهده نمایید.

همانطور که از داده های جدول بالا پیدا است، درجه سختی مقوای ایندربرد با گراماژ 300 در معیار MD و CD تقریبا با نچرال کرافت با گراماژ 240 گرم برابری می‌کند و این تفاوت در گراماژ کاغذ به مقدار زیادی باعث کاهش هزینه نهایی محصول می‌شود.

جذب رطوبت

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در انتخاب مواد اولیه برای جعبه غذای بیرون‌ بر گرم باید مد نظر قرار گیرد، مقاومت مقوا در برابر گرما و رطوبت است. رطوبت غذای گرم در جعبه پیتزا، جعبه هممبرگر و جعبه سوخاری می‌تواند تاثیرات زیادی بر مقوا داشته باشد از جمله;

مشكلی كه در پايداری ابعادی ايجاد می‌شود و به علت انبساط و انقباض نابرابر دو سطح مقوا در هنگام جذب يا دفع آب بوجود می‌آيد.

تغييرات ناگهاني در رطوبت نسبی، فشارهايی را در صفحات كاغذ ايجاد می‌کند. صفحات كاغذ سعي در تعديل سريع شرايط تغييريافته از خود ارائه می‌دهند و در نتيجه چين‌خوردگی در كاغذ پديدار می‌گردد.
مقوا‌های نچرال کرافت با توجه به خصوصیت ذاتی خود جذب رطوبت بالاتری نسبت به مقوا‌های ایندربرد دارند، اما به دلیل دارا بودن الیاف بکر و غیر بازیافتی از استحکام بالایی برخوردار هستند. این الیاف قابلیت جذب بالایی دارند و به راحتی جوهر را به خود جذب می‌کنند. درنتیجه، کیفیت چاپ بهتری خواهند داشت.

نرمی مقوا

ویژگی دیگر موثر در کاغذها Smoothness (نرمی) است که اساسا به احساس کلی فرد هنگام لمس کردن کاغذ باز می‌گردد. همچنین روی روش مورد استفاده در چاپ کاغذ نیز تاثیر می‌گذارد. فقط کاغذهای صاف و هموار می‌توانند چاپ خوب و با کیفیتی از تصویرهای دارای نیم‌سایه دقیق به دست دهند. نچرال کرافت‌ها با بهره‌گیری از الیاف بلند نرمی بیشتری را ایجاد می‌کنند و کیفیت چاپ را بالا می‌برند.

نچرال کرافت، دوستدار محیط زیست

وقتی صحبت از الیاف ویرجین می‌شود، ذهن به سمت تخریب محیط زیست می‌رود. چنانچه در صنعت مقوا سازی الیاف جدیدی وارد نشود، دنیا پس از تنها شش ماه دچار بحران کمبود کاغذ خواهد شد. چرا که کاغذ محدودیت بازیافت دارد و به تعداد دفعات محدود، قابل بازیافت است. همچنین در پروسه تولید هر نوع کاغذی، درصدی از الیاف ویرجین باید در خمیر استفاده شود.

بسیاری از تولیدکنندگان معتبر کاغذ، مزارع مخصوص به خود را دارند و تنها از آن مزارع، چوب مورد نیاز تولیدات خود را برداشت می‌کنند. در تولید کاغذهای نچرال کرافت هم این قضیه مورد توجه است و کارخانه تولید کننده از سال 2018 برنامه مدونی را طرح‌ریزی و تمامی فعالیتهای تولید از نظر تامین آب، دورریز، انتشار گاز دی‌اکسیدکربن و…. را تحت کنترل قرار داده است و  موفق به دریافت گواهینامه زیست محیطی از سازمان غیر انتفاعی FSC شده است. داشتن گواهینامه FSC به معنای اطمینان از مسئول بودن در خصوص منابع جنگل و حفاظت از اکوسیستم در سراسر دنیاست.

3 پاسخ به “نچرال کرافت (NATURAL KRAFT)”

  1. […] به مقوای کرافت دارد. تا جایی که به صورت اختصاصی مقوای نچرال کرافت را که از مواد اولیه ویرجین تهیه شده و بهداشتی است؛ در […]

  2. حسینی گفت:

    اگه کاغذ خام رو هم بخوایم بهمون میفروشین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: