۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

چطور بسته‌ بندی‌ کرافت جذاب‌تری داشته‌باشیم؟

توسط پویا فراز خلاق | ۱۳ مرداد ۱۳۹۹

پاکت کرافت یکی از قدیمی‌ترین انواع بسته بندی است. پس از دورانی که از پارچه‌های نمدی و یا چرم برای بسته بندی انواع کالا استفاده می‌شد، کاغذها نیز برای بسته بندی استفاده شدند. البته از آنجایی که کاغذ استقامت کافی نداشته و به راحتی پاره می‌شد، در نتیجه فقط به عنوان پاکت نامه و مواردی از این دست کاربرد داشت. اما یک شیمیدان آلمانی با تولید کاغذ کرافت همه چیز را تغییر داد. کاغذ یا مقوای کرافت نسبت به سایر نمونه‌های کاغذی از استحکام بالاتری برخوردار بود و همچنین هزینه تولید آن نیز کمتر بود.

در نتیجه کم کم کاغذ کرافت توانست کاربردهای متفاوتی پیدا کند. هرچند که چندین سال استفاده از این نوع بسته بندی با ورود بسته بندی‌ها و کیسه‌های پلاستیکی محدود شده بود، اما در سال‌های اخیر با توجه به مضرات پلاستیک برای محیط زیست و امکان آلوده کردن مواد غذایی، دوباره کاغذ و بسته بندی با کرافت مطرح شده و جایگاه خود را در بسته بندی بازیافته است. در این مطلب به انواع پاکت کرافت نگاهی خواهیم کرد.

مزیت‌های مقوا کرافت

استحکام

این مقواها مزایایی دارند که باعث شده همواره مورد توجه باشند. یکی از مهمترین ویژگی‌های این مقواها استحکام بالای آنها است. این مقواها نسبت به مقواهای دیگر در مقابل سایش و خراشیدگی مقاومت بیشتری دارند. در صورت استفاده از طراحی استراکچر مناسب می‌توانند از استقامت بالاتری هم برخوردار باشند. احساسی که مقواهای کرافت منتقل می‌کنند ارگانیک و نزدیک به طبیعت است.

نوستالژی

یکی از نوستالژی‌های کودکی اکثر ما، تجربه استفاده از کاغذ کرافت به عنوان پاکت‌های مخصوص خرید است. اما مدت‌ها است این پاکت‌ها جای خود را به کیسه‌های پلاستیکی داده‌اند و یا از پاکت‌های سفید برای تولید شاپینگ‌ بگ (ساک خرید) استفاده می‌شود. خوشبختانه در سالیان اخیر استفاده از پاکت‌های کرافت مجددا رواج پیدا کرده است. استفاده از پاکت بیرون بر فست فود و رستوران، و انجام خریدهای روزانه با این پاکت‌ میوه علاوه بر تاثیر مثبت بر محیط زیست، به دلیل جذب رطوبت، امکان نگهداری طولانی مدت محصول خریداری شده در پاکت را فراهم می آورد.

چاپ روی کرافت


سازگاری با محیط زیست

این مقواها بیشترین نزدیکی را به طبیعت دارند و در فرآیند تولید آنها از مواد شیمیایی کمتری استفاده می‌شود. همین موضوع آنها را انتخاب‌های مناسبی برای استفاده در بسته‌بندی مواد غذایی کرده است. مقواهای کرافت را به دلیل طبیعت خشنی که دارند، نمی‌توان به راحتی لمینیت کرد. یا لایه ای را بر روی آنها آورد در نتیجه عملیات بازیافت آنها راحت‌تر است، که با توجه به رویکرد غالب امروزی مبنی بر توجه مضاعف به حفاظت از محیط زیست می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

جلوه خاص

بافت خشن و رنگ طبیعی کرافت‌ها برای خیلی از برندها تبدیل به مزیت شده است. استفاده زیرکانه از خصوصیات ذاتی کرافت‌ها می‌تواند موجب بهتر دیده شدن بسته‌بندی در قفسه فروش شود. همچنین استفاده از کرافت در تولید بسته‌بندی، برند را در ذهن مشتری در دسته دوستدار محیط زیست قرار می‌دهد.

انواع پاکت کرافت

امروزه با توجه به فنآوری‌هایی که در صنعت تولید کاغذ و بسته بندی استفاده می‌شود، پاکت‌های متفاوت، با ویژگی‌های خاص و کاربردهای مختلف را با کاغذ کرافت می‌توان تولید کرد. در ادامه به نمونه‌های پرکاربردی از آن اشاره خواهیم کرد.

پاکت کاغذ کرافت چند لایه کامپوزیت ضد آب

از این نوع پاکت برای بسته بندی سیمان و یا موادی که نیاز است از هرگونه رطوبت دور بمانند استفاده می‌شود. رویه کرافت این نوع پاکت کمک خواهد کرد تا رطوبت احتمالی جذب شده و به راحتی به لایه‌های دیگر منتقل نشود. از سوی دیگر، لایه‌های ضد آب بعدی از نفوذ آب جلوگیری کامل خواهند کرد.

پاکت کرافت داخل لمینت

در این نوع پاکت، لایه‌های متالایز به داخل پاکت چسبانده می‌شود. در نتیجه مواد غذایی که لازم است از نور و یا رطوبت به دور باشند، به خوبی در این نوع بسته بندی حفظ می‌شود. پاکت قهوه و یا انواع ادویه نمونه‌ای از این نوع پاکت کرافت است.

پاكت كاست دار

کاست در حقیقت قسمت اضافه‌ای است که به پاکت اضافه شده و در کنار بزرگ‌تر شدن حجم داخل پاکت، استقامت آن را نیز افزایش خواهد داد. پاكت بغل كاست یکی از معروف‌ترین انواع این پاکت‌ها است که برای خشکبار و یا برای انواع فست فود بیرون بر همچون برگرها کاربرد دارد.

پاکت کرافت کاست دار

كاغذ كرافت پنجره‌دار

داخل پاكت كاغذي به خوبی قابل دیدن نیست. برای اینکه بتوان داخل این نوع پاکت‌ها را دید، از پاکت پنجره دار استفاده می‌شود. پاکت مورد استفاده برای بسته بندی انواع نان اصولا از این نوع است.

پاكت ايستاده زيپ دار

برای بسته شدن بهتر در پاکت‌ها در برخی مواقع از زیپ کیپ استفاده می‌شود. این نوع پاکت برای بسته بندی انواع محصولات متفاوتی امروزه استفاده می‌شوند.

پاکت کرافت ساده اداری

گاهی از پاکت با کاغذ کاهی و یا کرافت برای جابجا کردن نامه‌ها و اسناد اداری استفاده می‌شود که این نوع ساده‌ترین نوع پاکت کاغذی است.

پاکت دسته دار

این نوع پاکت با توجه به نحوه ساخت و استراکچر آن توان تحمل وزن زیادی داشته و مثلا برای لباس کاربرد دارد.

چاپ بر روی کرافت:

این مقوا‌های زیبا با آن حس طبیعی بودن، در زمان چاپ، چالش‌های را ایجاد می‌کنند. اما این ویژگی دقیقا چیزی است که آنها را منحصر بفرد می‌کند. یک طراح ماهر می‌تواند با استفاده از این خصوصیت یک طرح ایده‌آل را ایجاد کند.

از مهمترین مسائلی که در طراحی بصری با مقوای کرافت باید مد نظر قرار گیرد نحوه دیده شدن رنگ‌ها است. رنگ‌ها بر روی این مقوا به دلیل زمینه قهوه‌ای مقوای کرافت به صورت کاملا متفاوتی نسبت به مقواهای سفید دیده می‌شوند. درخشش رنگ بر روی این مقواها کم است و رنگ‌ها مات دیده می‌شوند. به عنوان یک قانون کلی، در طراحی گرافیک بسته‌بندی کرافت نباید از رنگ‌های روشن که بر روی این مقواها قابلیت دیده شدن را ندارند و تضاد کمی با رنگ قهوه ای کرافت دارند استفاده کرد.

خصوصیت منحصر به فردی که این مقواها دارند این است که رنگ را به خود جذب می‌کنند، این موضوع کمک می‌کند که حتی بعد از چاپ هم بتوان بافت مقوا را لمس کرد. این دقیقا خصوصیتی است که بسیاری از مشتریان به دنبال آن هستند.

چاپ بر روی کرافت
تفاوت چاپ بر روی کرافت و مقوا سفید

در طراحی بر روی مقواهای کرافت طرح‌های مینیمال و ساده بیشترین تاثیر را خواهند داشت. بسیاری از طراحان، مینیمالیسم را بیش از طرح‌های با جزئیات زیاد انتخاب می‌کنند، زیرا این یک روش عالی است که به رنگ های طبیعی و بافت‌های مختلف اجازه دیده شدن را می‌دهد.

ر

استفاده از لیبل

در مورد چاپ کرافت، ساده‌ترین راه حل ممکن این است که از لیبل‌های چاپ شده بر روی بسته‌بندی استفاده کنیم. این کار ساده‌ترین روش برای تولید بسته‌بندی است و می‌توان یک لیبل با اندازه استاندارد را تهیه کرد و بر روی انواع جعبه ها با سایزهای مختلف استفاده کرد.

چاپ مشکی بر روی کرافت

معمولا وقتی صحبت از چاپ کرافت می‌شود به شما توصیه می‌شود که به جوهرهای سیاه، تیره و خنثی اکتفا کنید. زیرا کمتر تحت تاثیر رنگ قهوه‌ای کرافت قرار می‌گیرند. این نوع از چاپ بیشترین استفاده را دارد و معمولا افراد ترجیح می‌دهند که از رنگ تیره به خصوص سیاه برای چاپ بر روی کرافت استفاده کنند.

ب

استفاده از Hot Foil Stamping

یکی از زیباترین طراحی‌ها در چاپ کرافت استفاده از برجسته‌سازی، طلاکوب یا نقره کوب است. این تکنیک‌ها به خصوص بر روی مقواهای کرافت می‌توانند جلوه دوچندانی را منعکس کنند. شما چهره طبیعی کرافت را دوست دارید ولی بر روی مقواهای کرافت می‌توان از نقوش برجسته یا فرورفته در کنار نقره‌کوب یا طلاکوب استفاده کرد. این کار می‌تواند هم زیبایی و بافت طبیعی مقوا را حفظ کند و هم تضاد .ایجاد شده در رنگ و درخشش آن بر پس زمینه مات قهوه‌ای رنگ می‌تواند جذاب باشد و به بهتر دیده شدن بسته‌بندی در قفسه فروشگاه‌ها کمک کند

چاپ چند رنگ

در فرآیند چاپ افست از چهار رنگ CMYK  می‌توان استفاده کرد که شامل رنگ های Cyan, Magenta, Yellow, Black است. پیدا کردن تن رنگی مناسب برای بسته‌بندی برند کار آسانی نیست. در حقیقت بخش‌های مختلفی از بیزینس شما مثل ابزار فروش و هویت برند را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به عبارت دیگر این تصمیم گیری مهمی است که نیاز به دقت و تفکر زیادی دارد.

در طراحی‌ بسته بندی می‌توانید از ترکیبی از رنگ‌های مختلف استفاده کنید. این کار می‌تواند از یکنواختی بسته‌بندی کم کند و هم اینکه باعث می‌شود طرح‌ها بتوانند جلوه بیشتری داشته باشند .

برای اینکه بتوانیم از رنگ‌های روشن هم برای چاپ کرافت استفاده کنیم، باید از رنگ‌های شارپ استفاده کنیم. رنگ‌های شارپ می‌توانند بر روی زمینه قهوه‌ای کرافت درخشش خاصی را از خود به نمایش بگذارند. برای شارپ‌تر دیده شدن رنگ‌های روشن می‌توان از رنگ سفید در پس زمینه طرح استفاده کرد. رنگ سفید پس زمینه باعث می‌شود که تاثیر رنگ قهوه‌ای، خنثی شود و رنگ‌ها خود را درخشان‌تر نشان دهند که این باعث بیشتر و بهتر دیده شدن رنگ‌ها می‌شود.

ب

جوهر سفید بر روی کرافت

ترند جدیدی که در طراحی بسته‌بندی بسیار محبوب شده است، استفاده از جوهر سفید برای چاپ کرافت است. رنگ سفید به خودی خود همیشه تمیز و تازه جلوه می‌کند. ترکیب رنگ سفید بر روی کرافت آنچنان بی‌نظیر است که توجه را جلب می‌کند و بدون شک با این روش، برند شما بیشتر دیده خواهد شد. با توجه به این موضوع که این نوع از طراحی در حال ترند شدن است، رقابت زیادی برای ایجاد طراحی بهتر در بازار دیده می‌شود. این انتخاب برای محصولاتی که بر پایه محصولات طبیعی هستند، مارک‌های مجلل، تبلیغات منحصر به فرد، جعبه‌های هدیه و یا بازاریابی محصولات مربوط به بانوان نظیر بسته بندی آرایشی و بهداشتی انتخاب‌های بسیار خوبی هستند.

استفاده از جوهر سفید بر روی کرافت یک پروسه چاپ منحصر به فرد است و ممکن است همه چاپخانه‌ها امکان چاپ چنین رنگی را نداشته باشند.

از کرافت‌ها می‌توان برای کارت‌های دعوت، به عنوان ضمیمه محصولات یا کارت‌های تشکر از خرید هم استفاده کرد. به طراحی و کاربرد محصولات و احساسی که می‌تواند به بیننده منتقل کند همواره دقت کنید. تصاویر زیر یک کارت تشکر برای خرید و یک کارت دعوت را نشان می‌دهد که بر روی مقوای کرافت چاپ شده است. با توجه به استفاده از فونت دست نویس یک تجربه شخصی، بی‌نظیر و خوب را برای مشتری ایجاد می‌کند که این احساس برای همه آدم‌ها می‌تواند جذاب باشد.

ب

طراحی و چاپ کرافت در پویا فراز خلاق

می‌توان گفت مقوای کرافت، دوستدار طبیعت ترین مقوایی است که در صنعت چاپ و بسته‌بندی استفاده می‌شود. از همین رو شرکت پویا فراز خلاق در تولیدات خود توجه ویژه‌ای به مقوای کرافت دارد. تا جایی که به صورت اختصاصی مقوای نچرال کرافت (NATURAL KRAFT) را که از مواد اولیه ویرجین تهیه شده و بهداشتی است؛ در گرماژهای متنوع وارد بازار ایران کرده است. مقوای بهداشتی نچرال کرافت می‌تواند یکی از انتخاب‌های اصلی برای تولید انواع جعبه بیرون‌بر غذا باشد و پیشنهاد کارشناسان، به خصوص برای رستوران‌ها و فست فودها استفاده از این مقوا است. در کنار برندهایی که طراحی و تولید انواع بسته‌بندی با مقوای کرافت را به پویا فراز خلاق سفارش داده‌اند؛ برندهای باگت و پانچیک جزء اولین سفارش دهندگان بسته‌بندی با مقوای نچرال کرافت هستند.

کاست در پاکت به چه معنی است؟

تکه‌هایی به کناره و یا زیر پاکت جهت بیشتر شدن حجم و همچنین افزایش استحکام آن افزوده می‌شود که به نام کاست نامیده می‌شود.

قیمت کاغذ کرافت نسبت به سایر کاغذها بیشتر است؟

هرچند که این کاغذ فواید و ویژگی‌های زیادی برای بسته بندی دارد، اما باید گفت که قیمت کمتری نسبت به بسیاری از انواع بسته بندی دارد.

پاکت پنجره دار چیست؟

 پاکت‌هایی که قسمتی از آنها باز بوده و یا با استفاده از پلاستیک پوشانده شده است، به پاکت پنجره دار معروف است.

6 پاسخ به “چطور بسته‌ بندی‌ کرافت جذاب‌تری داشته‌باشیم؟”

  1. […] تحریر چیزی شبیه به خاکستری را نمایش می‌دهد. اما بر روی کاغذ کرافت می‌تواند تاثیر شگفت انگیزی داشته […]

  2. بنیز گفت:

    عالی بود،بنظرتون از مقوا کرافت میشه برای جلد دفتر سیمی استفاده کرد،اصلا جذابیت داره

  3. حسینی گفت:

    کاغذهای کرافت همیشه برام جالب بودن ، چند سال پیش رفتم شرکت ( حالا اسمشون رو نمیخوام بگم) سفارش جعبه سی دی دادم قبل رفتن به دفترشون تصمیم گرفته بودم که با کرافت برام درستش کنن اون موقع فکر کنم کرافت هنوز اینجوری مد نشده بود!!! ولی کارشناسای اون شرکت متقاعدم کردن که جنسش رو عوض کنم …. آخر چیزی رو زدن که برام جذاب نبود اصلا خودم راضی نبودم. الان که توی این مقالتون جعبه های ساخته شده با کرافت رو دیدم چقدر افسوس خوردم ….. چقدر بسته بندی سی دی هام با کرافت و طرح مینیمالی که می خواستم می تونست جذاب و فوق العاده بشه . خودش یه جذابیت بود برای کارم

  4. ناصری گفت:

    واقعا خیلی مقاله‌ی خوبی بود. ممنونم ازتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: