۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

رنگ پنجم در چاپ بسته بندی

توسط پیمان پاکزاد | ۱ آبان ۱۴۰۱

رنگ پنجم اصطلاحی است که درباره جعبه ها یا سایر موارد چاپی به کار می‌رود که با تکنیک چاپ افست تولید می‌شوند. علت استفاده از شماره پنج برای این‌رنگ این است که در تکنیک چاپ افست تمام طیف‌های رنگی از ترکیب چهاررنگ سایان (Cyan)، مجنتا (Magenta) ، یلو (Yellow) و سیاه یا کلید (Black Or Key)  – که به اختصار به آنها CMYK  گفته می‌شود – بدست می‌آید.

برای مطالعه بیشتر درباره چاپ و رنگ افست، کلیک کنید.

رنگ‌های خاص

هر رنگی که غیر از این چهار رنگ در تولید بسته بندی از آن استفاده شود به عنوان رنگ‌پنجم شناخته می‌شود. برای مثال در برخی بسته بندی ها از رنگ‌نقره ای یا طلایی استفاده می‌شود. این رنگ‌ها از ترکیب CMYK بدست نمی‌آیند. بلکه خودشان به عنوان رنگ‌های جداگانه تولید شده و در بازار موجود هستند.

رنگ‌های ساختنی

گاهی رنگ باید بر اساس یک‌رنگ چاپ شده قبلی آماده شود. احتمال دست یافتن به چنین رنگی از طریق ترکیب CMYK روی دستگاه ممکن نیست. اما می‌توان آن را از طریق ترکیب‌رنگ، خارج از دستگاه ساخت و به عنوان یک‌رنگ مستقل چاپ نمود.

رنگ پنجم ساختنی

رنگ پنتون PANTONE

شرکت رنگ‌سازی پنتون تعداد زیادی رنگ‌ساخته شده مخصوص افست در فهرست رنگ‌های خود دارد. برند پنتون تا آن حد معروف است که بسیاری از برندها، رنگ های هویت بصری خود را از روی فهرست رنگ‌پنتون انتخاب می‌کنند. این رنگ‌های از پیش ساخته شده نیز به عنوان رنگ‌پنجم استفاده می‌شوند.

رنگ پنجم

چاپ رنگ پنجم

برای چاپ رنگ‌پنجم باید زینک جداگانه علاوه بر 4 زینک مربوط به CMYK تهیه شود. برخی دستگاه های چاپ افست علاوه بر 4 سکوی اصلی، سکوی رنگ پنجم نیز دارند. با استفاده از چنین دستگاهی می‌توان رنگ‌پنجم را همزمان با چهاررنگ اصلی چاپ کرد. گاهی نیز از سکوی رنگ‌پنجم برای چاپ ورنی سرد استفاده می‌شود. ورنی سرد یک لایه بدون رنگ‌محافظ است پس از چاپ، روی کار چاپی را می‌پوشاند.

دستگاه چاپ افست
دستگاه چاپ افست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: