۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

پنج نوع جعبه که می‌توانید برای بسته بندی کالای خود انتخاب کنید!

توسط پیمان پاکزاد | ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
همسو کردن بسته بندی با محصولات برتر در شرکت اپل

از اولین برخوردتان با گوشی آیفون چیزی خاطرتان هست؟ منظورم حسی است که داشتید. درست بعد از باز کردن مهر و موم، و لمس جعبه‌ براق سفید. اینکه بلافاصله به اهمیت، کیفیت و تفاوت این گوشی پی بردید اتفاقی نیست. دقت نظر اپل در این انتخاب و استراتژی کلی این شرکت در همسو کردن بسته بندی با محصولات برتر خود بار دیگر نقش پررنگ بسته بندی را در ارزش یک محصول مشخص می‌کند.

با وجود بسته بندی‌ها و گزینه‌های جعبه موجود در بازار امروز. انتخاب مناسب ترین راه حل بسته بندی برای محصول اغلب دشوار است. بیایید نگاهی بیندازیم به انواع مختلف گزینه‌های بسته بندی با جعبه که می‌توانید برای افزایش ارزش محصول و ایجاد تجربه بهتر برای مشتری خود از آنها بهره ببرید!

بسته‌بندی با جعبه های مقوایی

مقوا ماده‌ای مبتنی بر کاغذ است که سبک و در عین حال محکم است. برای ایجاد اشکال و ساختارهای سفارشی می‌توان آن را به راحتی برش داد و تا کرد. این ویژگی‌ها استفاده از آن در بسته‌بندی های اختصاصی را ایده آل می‌کند. این ماده از مواد الیافی چوب و یا از بازیافت کاغذ که به خمیر تبدیل شده و سپس سفید می‌شوند ساخته می‌شود. به دنبال ظاهری طبیعی و دوستدار محیط زیست برای بسته بندی کالای خود هستید؟ بسته بندی مقوایی کرافت گزینه مناسبی است. با ترکیب گزینه های مختلف طراحی، تکنیک‌های چاپ و پس از چاپ، می‌توان بر زیبایی بسته بندی مقوایی افزود.

بسته بندی با جعبه‌های کارتنی

از ورق کارتن برای تولید جعبه کارتن مادر، کارتن پستی، بسته بندی میوه و جعبه‌هایی که باید از کالای درون خود در برابر ضربه محافظت نمایند استفاده می‌شود. ورق کارتن معمولن در دو نوع سه لایه و پنج لایه تولید می‌شود.

در تولید ورق کارتن سه لایه یک ورق فلوتینگ در میان دو لایه کاغذ قرار می‌گیرد. اما در تولید ورق کارتن پنج لایه یک ورق کاغذ بازیافتی در میان دو ورق فلوتینگ قرار می‌گیرد. و دو لایه کاغذ مرغوب‌تر در دو سوی آنها روکش می‌شود. برای روکش بیرونی از کاغذهای با کیفیت تر که از ترکیب خمیر کاغذ و الیاف تولید شده باشند استفاده می‌شود. تا شرایط چاپ مستقیم روی ورق کارتن فراهم گردد. ورق کارتن پس از تولید و از دست دادن رطوبت، با داشتن رطوبتی در حدود 7 درصد به ورقی خشک و محکم تبدیل می‌شود.

فلوتینگ ورقی است که پس از گذر از غلطک کروگیت در ماشین ورق سازی، به صورت کنگره ای درآمده و به عنوان لایه میانی ورق کارتن استفاده می شود. برای تولید این کاغذ از خمیر بازیافتی استفاده می‌شود. با این تفاوت که در تولید کاغذ فلوتینگ نشاسته به خمیر آن اضافه می گردد.

ورق فلوتینگ به عنوان ضربه گیر کارتن عمل نموده و وظیفه تأمین مقاومت آن در برابر له شدگی و شکستگی را بر عهده دارد. ساختار کنگره ای کاغذ فلوتینگ نیروهای وارده به ورق کارتن را بطور یکنواخت پخش می‌نماید. به همین دلیل، برای تولید ورق کارتن باکیفیت و مقاوم، استفاده از کاغذ فلوتینگ مرغوب الزامی است. ساختار کنگره‌ای فلوتینگ بر اساس ارتفاع آن به انواع A فلوت، B فلوت، C فلوت، E فلوت، F فلوت G فلوت، BC فلوت و AB فلوت و … دسته‌بندی می‌شود.

برای افزایش کیفیت چاپ در تولید جعبه کارتنی می‌توان طرح را روی یک کاغذ مرغوب چاپ نموده و از آن به عنوان روکش روی ورق کارتن سه لایه یا پنج لایه استفاده نمود. به جعبه‌هایی که با این روش تولید می‌شوند جعبه لمینیتی می‌گویند.

سایر کاربردهای بسته‌بندی کارتنی شامل بسته بندی خرده فروشی ، جعبه کفش، جعبه پیتزا، بسته های کالاهای کوچک مصرفی و غیره است.

بسته‌بندی هارد باکس

هارد باکس جعبه‌ مقوایی سختی است که در تولید آن از مقوای بسیار متراکم و ضخیم استفاده می‌شود. این مقوا را در اصطلاح مقوای مغزی می‌نامند. زیرا لازم است حتمن روکشی روی آن کشیده شود. این روکش می‌تواند مقوا، پارچه، چرم مصنوعی و مواردی از این دست باشد. البته در تولید هارد باکس می‌توان بجای مقوای مغزی از فیبر یا MDF نازک نیز استفاده نمود. ساده ترین نمونه جعبه های سخت جعبه‌های تلسکوپی یا دو تکه هستند.

برای تولید هاردباکس نیازی به ماشین آلات عظیم نیست و آنها اغلب دست ساز هستند. قیمت تمام شده هاردباکس اساسن نسبت به جعبه‌های مقوایی و فلوت‌دار گرانتر است. همین باعث شده تا بیشتر در بازاریابی فناوری و مدل های لوکس لوازم آرایشی و جواهرات کاربرد داشته باشد. به راحتی می‌توان ویژگی‌هایی مانند سکو ، پنجره، درب، لولا، کشو، فوم و مواردی از این دست را در هارد باکس ارائه نمود.

بسته بندی با جعبه‌های دوپلکس

دوپلکس در اصل نوعی مقوا است که از سیل کردن کاغذ بازیافتی و کاغذ دسته اول به دست می‌آید و در دو نوع سفید و قهوه‌ای (مشابه کرافت) یافت می‌شود. اگر می‌خواهید تصاویر به طور مستقیم روی مقوا دوپلس چاپ شوند، می توانید از دوپلکس سفید استفاده کنید. اما چاپ روی مقوای قهوه‌ای هم به شرط استفاده از رنگ‌های مناسب، زیبایی خاص خود را دارد.

مقوا دوپلکس از مقوا قوی‌تر است اما به راحتی قابل برش ، تا شدن و شکل گیری است و از آن در بسته‌بندی صنعتی، الکترونیکی ، پزشکی ، بسته بندی غذا و بسته بندی آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. و یک گزینه مقرون به صرفه برای بسته‌بندی محصولات شما به حساب می‌آید.

البته اگر محیط انبار دارای رطوبت باشد دوپلکس گزینه مناسبی نیست زیرا به راحتی تحت تاثیر رطوبت قرار گرفته و دچار تغییر رنگ و انبساط خواهد شد.

بسته بندی با جعبه‌های پلاستیکی

امروزه بجای تعداد قابل توجهی از مواد سنتی از جمله: چوب، چرم، شیشه، سرامیک و … از پلاستیک استفاده می‌شود که البته بی‌دلیل هم نیست. زیرا بسته‌بندی پلاستیکی از مزایای بسیاری برخوردار است. به طور کلی دوام بیشتری نسبت به انواع مختلف بسته بندی به خصوص مقوا دارد. به راحتی نمی‌شکند و می‌توان مواد غذایی را در آن ذخیره کرد و از حفظ کیفیت آن در برابر آلودگی مطمئن بود.

دلیل دیگر، امکان نمایش محصول بسته‌بندی شده از زوایای مختلف بدون باز کردن بسته بندی است. همچنین سبک بودن و انعطاف بالا باعث می‌شود تا از پلاستیک به عنوان پوششی برای بهبود ظاهر بسته بندی استفاده شود. پلاستیک متریال مقرون به صرفه‌ای برای تولید بسته بندی است و البته و شاید مهم‌تر از همه قابل بازیافت بودن آن است. بله، برخلاف تصور رایج، پلاستیک در واقع قابل بازیافت است. البته نه در طبیعت! بلکه از خودش به خودش! به این معنا که برای تولید پلاستیک جدید از پلاستیک مصرف شده، در مقایسه با شیشه و سایر مواد انرژی کمتری لازم است. البته به شرط آنکه زباله پلاستیکی به درستی و به طور کامل جمع‌آوری شود. بنابر این تا زمان دستیابی جهانی به چنین فرایندی بهتر است همچنان کمتر از پلاستیک استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: