۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

انواع بسته بندی نان خشک و نان صنعتی

توسط پیمان پاکزاد | ۶ بهمن ۱۴۰۱

در بسته بندی نان های صنعتی بیشتر از کیسه پلاستیکی، لفاف و پاکت کاغذی استفاده می‌شود. جعبه های کارتنی و مقوایی بیشتر برای بسته بندی نان خشک کاربرد دارند.

کیسه پلاستیکی

نان های صنعتی به دو روش در کیسه پلاستیکی بسته بندی می‌شوند. یا پیش از فروش در کیسه پلاستیکی قرار می‌گیرند و یا پس از فروش. نان هایی که در سوپرمارکت ها ارائه می‌شوند از مبدا کارخانه یا کارگاه تولیدی در کیسه پلاستیکی بسته بندی می‌شوند و به صورت بسته بندی شده به دست مشتری می‌رسند.

نان هایی که در محل فروشگاه یا کارگاه نان صنعتی عرضه می‌شوند معمولن پس از انتخاب و خرید توسط مشتری، در کیسه پلاستیکی قرار داده می‌شوند.

لفاف و پاکت کاغذی

برخی برندها یا فروشگاه های نان صنعتی بجای کیسه پلاستیک از لفاف و پاکت کاغذی برای بسته بندی نان استفاده می‌کنند. این روش بسته‌بندی علاوه بر اینکه یک روش دوستدار محیط زیست است؛ یک بسته بندی مناسب برای نان گرم و تازه محسوب می‌شود. زیرا بافت کاغذ بخار و حرارت و نان را به خود جذب نموده و مانع از عرق کردن و له شدن نان می‌شود.

بسته بندی نان

بسته بندی نان در جعبه کارتنی و مقوایی

تا پیش از سال‌های اخیر نان خشک فقط برای استفاده در غذاهای تیلیتی نظیر انواع اشکنه و آبگوشت کاربرد داشت. برای این منظور مقداری از همان نانی که برای مصرف روزانه بصورت تازه خریداری می‌شد را خشک می‌کردند و برای غذاهای تیلیتی استفاده می‌نمودند. اما به مرور با افزایش مصرف نان های صنعتی و ماشینی، توجه مردم به سوی نان های سنتی به عنوان یک نان خاص جلب شد. اما از آنجایی که نان سنتی گران‌تر بود و دفعات کمتری مصرف می‌شد، برای آنکه بیات نشود به صورت نان خشک عرضه می‌شد.

این نان ها در ابتدا در کیسه پلاستیکی بسته‌بندی می‌شدند. اما این نوع بسته‌بندی قادر نبود از نان خشک که بافت آسیب پذیر و شکننده‌ای دارد دربرابر ضربات محافظت کند. این موضوع باعث شد جعبه های کارتنی و مقوایی تا حدودی جای کیسه پلاستیکی را بگیرند. بویژه در بسته بندی نان هایی که در تیراژ زیاد برای عرضه در نقاط مختلف کشور تولید می‌شدند بیشتر از این جعبه ها استفاده شد.

متریال بسته بندی نان

برای تولید جعبه نان های سنتی کوچک معمولن از مقوای ایندربرد یا ورق سینگل لمینت شده استفاده می‌شود. لمینت یک روش مناسب برای تولید جعبه هایی است که  باید حتمن از ورق کارتن یا ورق مقوای ضخیم برای تولید آنها استفاده شود. در این روش طرح گرافیکی ابتدا بوسیله چاپ افست، روی مقوا یا کاغذ چاپ می‌شود. سپس مقوا یا کاغذ روی ورق کارتن چسبانده با به اصطلاح لمینت می‌شود. سپس خطوط تا و برش استراکچر جعبه روی ورق کارتن اعمال شده و فرآیند جعبه سازی تکمیل می‌شود.

جعبه نان مقوایی پنجره دار
جعبه نان مقوایی پنجره دار
جعبه نان مقوایی پنجره دار
جعبه نان مقوایی پنجره دار

برای تولید جعبه نان های ستنی که ابعاد بزرگی دارند از ورق کارتن فلوت دار استفاده می‌شود. زیرا در صورتی که متریال جعبه ضخامت کافی نداشته باشد ابعاد بزرگ آن موجب تاب برداشتن جعبه می‌شود.

ازآنجایی که خریدار تمایل دارد رنگ و جنس نان را در زمان خرید ببیند بهتر است جعبه نان به صورت پنجره دار تولید شود.

جعبه نان خشک پیران رستاک سایز بزرگ
جعبه نان خشک پیران رستاک سایز متوسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: