۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

پنج ویژگی محصول که باید در تولید بسته بندی محصول به آن توجه کنیم!

توسط پیمان پاکزاد | ۸ مهر ۱۴۰۱

جعبه های بسته بندی محصول انواع و ویژگی‌های مختلفی دارند. برای اینکه بدانیم کدام نوع از جعبه برای محصول ما مناسب است، ابتدا باید به این سؤال پاسخ دهیم که: محصول چیست؟ همچنین برای پاسخ دقیق به این سوال باید آن را به سوال‌های جزئی‌تری تجزیه کنیم.

جنس محصول چیست؟

شاید بهتر باشد این سوال را اینگونه مطرح کنیم: محصول چقدر دربرابر فشار و ضربه مقاومت دارد؟ به عنوان مثال: میزان تحملی که یک جفت کفش دربرابر ضربه دارد بیشتر از میزان تحملی است که یک لامپ در برابر ضربه دارد. این موضوع بر انتخاب متریال جعبه مؤثر است. جعبه لامپ و چراغ باید از متریالی تولید شود که بتواند بخوبی از لامپ یا چراغ دربرابر ضربه محافظت کند. همچنین ممکن است لازم باشد از متریال‌هایی مانند فوم، یا اسفنج یا موارد تزریقی برای جوگیری وارد شدن ضربه به محصول استفاده کنیم. با نگهدارنده هایی از جنس مقوا به درون جعبه اضافه کنیم.

فرم محصول چگونه است؟

فرم و شکل محصول بر انتخاب متریال بسته بندی محصول مؤثر است. برای مثال اگر قرار باشد برای یک قالب صابون که به شکل مکعب مستطیل است جعبه تولید کنیم. شاید نیاز نباشد از متریال ضخیم مانند ورق فلوت دار استفاده کنیم. بلکه ابعاد جعبه را طوری محاسبه نمود که صابون درون آن کیپ شود و فرم صابون فرم جعبه را حفظ کند. اما برای تولید جعبه عطر و ادکلن باید حواس‌مان به فرم شیشه ادکلن باشد. گاهی برای تثبیت شیشه ادکلن در جعبه لازم است از نگهدارنده استفاده شود.

وزن محصول چقدر است؟

یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب متریال بسته بندی محصول، وزن محصول است. برای مثال: دو محصول که هر دو شکننده هستند و مقاومت کمی دربرابر ضربه دارند را با هم مقایسه می‌کنیم. یکی لامپ و دیگری ست ظروف چینی پذیرایی. میزان شکنندگی لامپ خیلی بیشتر از یک ظرف چینی است. اگر یک لامپ را به یک بشقاب چینی بکوبید، لامپ می‌شکند و بشقاب سالم می‌ماند. بنابراین اینطور بنظر می‌رسد که جعبه لامپ را باید ضخیم‌تر جعبه ظروف چینی باشد تا محافظت بهتری از لامپ بعمل آورد.

اما با درنظر گرفتن فاکتور وزن محصول به نتیجه عکس دست خواهید یافت. وزن ظروف چینی پذیرایی چندین کیلوگرم است و یک جعبه نازک نمی‌تواند چنین وزنی را تحمل کند. با ید حتمن از ورق فلوت دار سه لایه یا پنج لایه در تولید جعبه ظروف پذیرایی استفاده شود. در عوض وزن یک لامپ بیش از چند گرم نیست. از همین رو است که برای تولید جعبه لامپ از مقوای پشت طوسی یا از ورق فلوت دارنازک استفاده می‌شود.

اندازه محصول چقدر است؟

نکته مهم دیگر اندازه محصول است. گاهی محصولات وزن زیادی ندارند. اما آنقدر بزرگ هستند که اگر جعبه به اندازه کافی ضخیم نباشد به دلیل اندازه بزرگ محصول، تاب برمی‌دارد. برای مثال: پیتزا پارتی پرپروک وزن زیادی ندارد. اما حدود 70 سانتیمتر طول و عرض دارد. اگر چنین پیتزای بزرگی را در یک جعبه از جنس مقوا ایندربرد قرار دهید، جعبه تاب برمی‌دترد و پیتزا از هم می‌پاشد. در تولید جعبه پیتزا برای سایز خیلی بزرگ باید حتمن از ورق فلوت دار استفاده نمود.

محل عرضه محصول کجا است؟

وقتی که برای خرید به سوپرمارکت می‌روید به محصولات بسیاری برمی‌خورید که بسته بندی آنها اولین نقطه ارتباط با خریدار است. در این نوع محصولات بسته بندی، محصول یکی از معیارهای اصلی برای تصمیم‌گیری درباره خریدن یا نخریدن محصول به حساب می‌آید. در چنین شرایطی مهم است که متریالی برای تولید جعبه انتخاب شود که قابلیت مناسی برای چاپ طراحی بسته بندی داشته باشد.

اما اگر بسته بندی فقط برای محافظت از محصول در زمان حمل و جابجایی استفاده می‌شود و کاربرد دیگری ندارد، می‌توان از زیبایی صددرصدی آن چشم پوشی کرد و تمرکز را بر انتخاب متریال مناسب گذاشت.

حال که با پاسخ دادن به این 5 سؤال، به ویژگی‌های محصول خود که در تولید بسته بندی اهمیت دارند پی برده‌اید. می‌توانید برای سفارش تولید جعبه اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: