۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

بسته بندی های نوستالژیکی که برایمان خاطره سازند

توسط سحر محمدحسینی | ۲۳ مرداد ۱۴۰۲

اگر با متولدین دهه‌های 40، 50 و 60 صحبت کنید حتماً خواهند گفت که این دهه‌ها علی رغم تمام محدودیت‌ها و سختی‌هایی که داشت اما دوران بسیار شیرینی برای همه ما بود. باید گفت که این محدودیت و سختی‌ها در کنار مسائل خاصی که در آن دوران وجود داشت اما امروزه همگی به‌عنوان خاطره و حس نوستالژی از آن یاد می‌کنند. چراکه آن روزها لحظه‌ها و رویدادهای شیرینی را برایشان ثبت کرده که حتی دهه‌های بعدازآن هم به خوشی از آن دوران یاد می‌کنند.

در میان همه خاطرات و روزهای گذشته، مواد غذایی و خوراکی هم جزو این خاطرات محسوب شده و همه اهالی دهه 40 تا 60 به این خوراکی‌ها حس نوستالژیک دارند چون یادآور دوران خوب مدرسه و خاطرات ماندگاری است که با دوستان خود داشتند.

بسته بندی های نوستالژیک
بسته بندی های نوستالژیک

ما در اینجا چند نمونه از این خوراکی‌ها که در بسته‌بندی‌های نوستالژیک تولید می‌شد را باهم مرور می‌کنیم. البته که خیلی از این برندها هنوز هم با همان بسته‌بندی نوستالژیک به کار خود ادامه داده و محصولات باکیفیت را تولید می‌کنند

خوراکی‌های خوشمزه در بسته‌بندی‌های نوستالژیک

آدامس خروس نشان

آدامس های خاطره انگیز
آدامس های خاطره انگیز

آدامس خروس نشان به‌عنوان یکی از شناخته‌ترین نوستالژی در بین آدامس‌ها است. تولید اولیه این آدامس در سال 1335 توسط کارخانه سقز سازی شروع شد و به دلیل استقبال زیاد مردم در طعم‌ها و بسته‌های مختلف عرضه شد.

شکلات سکه ای

سکه های خوشمزه
سکه های خوشمزه

یکی دیگر از خوراکی هایی که برای همه بچه های آن دوران خاطره انگیز بود شکلات سکه ای است. همانطور که از اسمش پیداست این شکلات به شکل سکه طراحی شده بود و  و با یک پوسته طلایی طرح سکه بسته بندی شده بود. همین قدر ساده اما شیک و خوشمزه. 

رنگارنگ مینو

این ویفرها که محصول شرکت مینو است از یک‌لایه کارامل و کرم وانیلی تشکیل‌شده که طعم خاص و به‌یادماندنی به این ویفرها می‌دهد. شرکت مینو در این سالها توانسته علاوه بر حفظ کیفیت محصولات، بسته بندی خاطره انگیز برخی از محصولات خود مثل رنگارنگ را  همچنان داشته باشد تا مشتریان قدیمی خود را از دست ندهد.  

چیپس

چیپس‌های سنتی که در دهه 60 بیشتر رواج پیدا کرد علی‌رغم ظاهر غیربهداشتی‌اش اما طعمی خوب و به‌یادماندنی برای همه بچه‌ها و حتی بزرگ‌ترها داشت. این چیپس ها بسته بندی ساده و شفافی داشت که هیچ طراحی خاصی در آن به کار نرفته بود اما بیشتر مشتریان به دلیل طعم خاص و خوشمزه ای که داشت به سراغش می رفتند.

اسمارتیز

ازآنجایی‌که اسمارتیز ظاهری رنگی و طعمی خوشمزه دارد یکی از خوراکی‌های محبوب بچه‌ها بوده و هست. معروف‌ترین اسمارتیز که از قدیم هم شناخته‌شده است اسمارتیز مروارید بوده که در شکل ها و اندازه های مختلف تولید می شد. این اسمارتیزها بیشتر در بسته بندی هایی به شکل قرص طراحی می شد که هم دراژه های خوشرنگ مشخص بودند و  هم به راحتی  از بسته خارج می شدند.

پفک نمکی مینو

پفک‌نمکی یکی از محصولات پر فروش شرکت مینو بوده و هست که از قدیم طرفدارن خاص خود را دارد. پفک نمکی  مینو  که در  بسته بندی های  نایلونی قرمز و زرد همیشه در قفسه فروشگاهها نمایان بود  تبدیل به بخشی از خاطرات کودکی بسیاری از بچه‌های دهه 50 و 60 شده . البته باید گفت که این محصول هم با حفظ کیفیت و تغییر ندادن شکل بسته بندی  توانسته سالیان متمادی طرفداران و مشتریان خود را نگه دارد.  

شیر شیشه ای

شیرهایی با طعم عالی
شیرهایی با طعم عالی

یکی از لذت‌های خوردن شیر شیشه‌ای فشار دادن انگشت‌بر آلومینیوم روی شیشه شیر بود که آلومینیوم سوراخ می‌شد و خامه روی شیر بیرون می‌زد و با نوش جانی خامه را می‌خوردیم که هنوز هم مزه آن خامه‌های روی شیر زیر زبانمان است. بر روی شیشه های این شیرها  علاوه بر لگوی شرکت سازنده، اطلاعات ساه ای همچون تاریخ تولید و انقضا و قیمت درج شده بود و هیچ طراحی خاصی هم نداشت.  

یخمک های رنگارنگ

بسته بندی های ساده و شفاف اما خوشمزه
بسته بندی های ساده و شفاف اما خوشمزه

در گرمای تابستان هیچ نوشیدنی مثل یخمک های رنگارنگ برای بچه‌ها لذت‌بخش نبود. یخمک ها طعم‌های مختلفی در رنگ‌بندی‌های مختلف داشت و  بسته های پلاستیکی داشت که به راحتی از وسط نصف می شد تا خوردن یخمک را برای بچه ها راحت تر و لذت بخش تر کند.

تی تاب

طعم به یادماندنی
طعم به یادماندنی

زنگ تفریح که به صدا درمی‌آمد محال بود در دست اکثر بچه‌ها کیک تی تاب دیده نشود و این کیک همیشه در کنار شیرکاکائو شیشه‌ای خوراکی زنگ تفریح اول بچه‌ها را تأمین می‌کرد. بسته بندی قرمز و قهوه ای ساده این تی تاب ها همیشه برای بچه ها یادآور روزهای خوش مدرسه و زنگ های تفریح بود.

سوالات متداول

چرا برخی از خوراکی ها با بسته بندی های نوستالژیک هنوز هم طرفدار دارد؟

تولیدکنندگان این خوراکی ها اول از همه به کیفیت موادغذایی خود توجه می کنند و سپس طبق سلیقه مشتریان خود موادغذایی را هنوز هم در بسته بندی نوستالژیک ارائه می دهند.

آیا در طراحی بسته بندی های قدیمی و نوستالژیک تکنیک خاصی به کار برده می شد؟

همانطور که می بینید این بسته بندی های قدیمی در عین سادگی طراحی می شد اما از آنجا که همه ما خاطرات خوبی از این بسته بندی ها و خوراکی ها داریم پس برای همه ما ماندگار و نوستالژیک شد.

جمع بندی

بهتر است بدانید که اگر چیزی به ما احساس دوست داشتن، امنیت و یا شادی می‌دهد، مغز آن را در حافظه ما ذخیره کرده و آن حس به احساسات ما وصل می‌شود و همین باعث می‌شود تا حس خوب و خاطرات گذشته را به یاد بیاوریم و این‌یک حس نوستالژی است. خوراکی و مواد غذایی که یادآور روزهای خوش گذشته و خاطرات آن دوران باشد هم یک نوستالژیک است. برخی از تولیدکنندگان مواد غذایی سعی بر این دارند که علاوه بر حفظ کیفیت ماده غذایی خود، بسته‌بندی نوستالژیک مواد غذایی را نیز هنوز داشته باشند تا برای نسل قدیم تداعی‌کننده خاطرات باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: