۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

چاپ افست

توسط پویا فراز خلاق | ۹ مرداد ۱۳۹۹

چاپ افست (offset printing) یکی از رایج‌ترین تکنیک‌های چاپ در بسته بندی مواد غدایی، بسته بندی آرایشی و بهداشتی، بسته بندی فست فود و بسته بندی رستوران است. زیرا متداول‌ترین مقواها برای چاپ افست مقوای ایندربرد است که در این بسته بندی ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه‌های این نوع از چاپ می‌توانند از یک تا 10 برج داشته باشند. هر کدام از این برج‌ها یک رنگ را چاپ می‌کنند. دستگاه چاپ از سیلندرهای در کنار هم تشکیل شده است. نوشته‌ها و عکس‌ها از روی زینک (پلیت) بر سطح لاستیکی یک استوانه (سیلندر) گردان برمی‌گردد. کاغذ سفید که به طور متوالی به دور استوانه سوم می‌پیچد، با کمک فشار استوانه، مطالب را از روی پوشش لاستیکی استوانه دوم می‌گیرد. در این تکنیک، کاغذ در تماس مستقیم با زینک قرار نمی‌گیرد و در دسته‌بندی صنعت چاپ در زمره چاپ‌های غیر تماسی است.

چاپ افست
برج چاپ افست

زینک چاپ افست

اولین پلیت‌های فلزی لیتوگرافی از جنس روی (Zinc) ساخته می‌شدند، به همین دلیل هنوز و در اکثر موارد به پلیت چاپ،اصطلاحن (زینک) گفته می‌شود. امروزه زینک‌های لیتوگرافی عمدتن ورقه‌های نازک و قابل انعطاف آلومینیومی هستند که به راحتی قوس برداشته و خم می‌شوند. بنابراین می‌توان آنها را برروی سیلندر ماشین چاپ بست.

در ابتدا فايل‌ چاپی به چهاررنگ اصلی سازنده‌ي خود تقسيم مي‌شود، سپس تصوير مربوط به هر رنگ بر روي زینک منتقل مي‌شود. سطح رویی زینک را با مواد پلیمری حاوی مواد حساس به نور (نمک‌های دیازونیوم) پوشش می‌دهند. زینک، توسط نور ماورای بنفش و یا لیزر، نوردهی می‌شود تا تصویر بر روی آن ایجاد گردد و سپس توسط یک محلول قلیایی شستشو می‌شود تا ماده پلیمری در نقاط نور خورده از روی سطح زینک برداشته شود. بدین طریق، دو ناحیه بر روی سطح زینک ایجاد می شود چربی دوست و جاذب مرکب؛ و نواحی دیگر، آب دوست و جاذب رطوبت می‌باشند.

برای فرآیند چاپ ابتدا قسمت‌هایی از زینک را که نقش ندارد توسط غلتکی مرطوب می‌کنند، سپس مرکب توسط غلتک دیگری روی زینک مالیده می‌شود. چون مرکب چرب است تنها روی بخش‌های که رطوبت ندارد می‌نشیند.

چاپ افست
زینک چاپ افست

زینک سوزی

برای ثبوت سطح تصویر بر روی زینک، آن را در دمای معین و زمان معینی حرارت می‌دهند که اصطلاحا به این کار زینک سوزی می‌گویند. با این کار می‌توان با یک زینک، تیراژ بالاتری چاپ کرد و زینک هم در مقابل اصطکاک و مواد شیمیایی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد. در صورتی که زینک (پلیت) به صورت نامناسب و غیر یکنواخت حرارت داده شود، امکان دارد تغییر شکل دهد و در کار چند رنگ انطباق رنگ‌ها روی یکدیگر به درستی انجام نگیرد.

صمغ زدن

در صورتی که نیاز باشد زینکی را برای مدتی آرشیو کرد. از این روش استفاده می‌شود. اینکار به منظور حفاظت و جلوگیری از اکسید شدن سطح غير تصوير (آب دوست) زینک انجام می‌شود. برای این کار مقداری صمغ را روی زینک یا اسفنج به صورت یکنواخت مالیده می‌شود. سپس با یک پارچه خشک و تمیز سطح پلیت را خشک می‌کنند. اگر صمغ کیفیت و غلظت کافی را داشته باشد روی سطح غیر تصویر تأثیر لازم را گذاشته و دقیقا تا مرز بین سطح تصویر و غیر تصویر به صورت یکنواخت پخش می‌گردد.

رنگ در چاپ افست

مدل مرسوم چاپ رنگ در افست به CMYK مشهور می‌باشد، این حروف اختصار نام چهار رنگ اصلی به زبان آلمانی است. هر رنگ در فرایند چاپ توسط یک برج روی کاغذ چاپ می‌شود. وقتی در مورد چاپ چهار رنگ صحبت می‌کنیم. منظور این نیست كه فقط می‌توان چهار رنگ را چاپ کرد. بلکه تمامی رنگها را می‌توان با تركیبی از این چهار رنگ اصلی ایجاد نمود. در این چاپ کلیه رنگ‌ها از ترکیب چهار رنگ سایان (Cyan)، مجنتا (Magenta) ، یلو (Yellow) و سیاه یا کلید (Black Or Key) که به اختصار به آنها CMYK گفته می شود بوجود می‌آیند.

چاپ افست
CMYK

برای هر رنگ باید زینک جداگانه‌ای تهیه شود. بنابراین برای یک چاپ که تصویر رنگی دارد یا رنگ‌های مختلفی دارد باید چهار زینک تهیه شود تا تمام رنگ‌ها از ترکیب این چهار رنگ بدست آیند. در صورتی که تعداد رنگ‌ها کمتر از چهار رنگ باشد می‌توان به تعداد رنگ مورد نظر زینک تهیه کرد. برای مثال اگر طرحی دارید که در آن فقط یک نوع قرمز و یک نوع سبز وجود دارد. نیاز نیست از ترکیب چهار رنگ CMYK به این دو رنگ برسید. بلکه می‌توانید با ترکیب رنگ‌های Yellow و Cyan رنگ سبز مورد نظر و با ترکیب Yellow و Magenta رنگ قرمز مورد نظر را بسازید. و دو رنگ ساخته شده را با استفاده از دو زینک، چاپ کنید.

برای چاپ ترام‌های مختلف یک رنگ، می‌توان از یک زینک استفاده کرد. بنابراین حتی در چاپ تک رنگ هم، می‌توان یک رنگ با ترام مختلف داشت. به عنوان مثال، با یک زینک می‌توان ترام‌های مختلف خاکستری و مشکی را بر روی کار چاپ کرد.

ورنی در افست

با استفاده از دستگاه چاپ می‌توان نوعی پوشش ورنی را بر روی کار اضافه کرد. با توجه به مواد تشکیل دهنده و روش چاپی که برای پوشش ورنی استفاده می‌شود می‌توان این پوشش را در دو گروه ورنی سرد و گرم تقسیم کرد.

پوشش ورنی گرم، با روش چاپ سیلک اسکرین بر روی سطح مورد نظر قرار می‌گیرد. پوشش ورنی سرد، به صورت چاپ افست انجام می‎‌گیرد. این پوششی صرفا برای تثبیت رنگ استفاده می‌شود و تقریبا هیچ‌گونه درخشندگی در کار ایجاد نمی‌کند. برای چاپ ورنی سرد زینک جداگانه‌ آن، آماده می‌شود و در یکی از برج‌های چاپ بر روی سیلندر قرار می‌گیرد.

مقاله‌های مرتبط با چاپ :

چاپ سیلک

چاپ فلکسو


فرآیند کامل چاپ افست را می‌توانید در فیلم زیر مشاهده نمایید.

iFRAME

5 پاسخ به “چاپ افست”

  1. […] دارد که این را می‌توان یکی از مزایای بارز آن، نسبت به چاپ افست دانست. چاپ افست دارای وضوح بالایی است و روی سطوح صاف […]

  2. […] فرآیند چاپ افست از چهار رنگ CMYK  می‌توان استفاده کرد که شامل رنگ های […]

  3. […] شود و حدالامکان از پرت جلوگیری شود. برای آشنایی با چاپ افست و فلکسو می‌توانید به مقاله‌های مربوطه مراجعه نمائید. […]

  4. حسینی گفت:

    تا چه ضخامتی رو میشه با دستگاه افست چاپ کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: