۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

تولید‌‌ بسته‌ بندی مواد غذایی‎، مروری بر مهم‌‌ترین نکات

توسط میترا دزنابی | ۱۴ آذر ۱۴۰۲

صنعت تولید‌‌ بسته‌ بندی مواد غذایی یکی از بزرگ‌ترین و البته مهم‌‌ترین صنایع در دنیای امروزی است. بدون شک سلامت و ماندگاری مواد غذایی وابسته به نوع بسته‌بندی آن‌ها است. به همین دلیل شرکت‌های تولید کننده بسته‌بندی مواد غذایی حساسیت‌های خاصی را برای رعایت استانداردهای مربوطه و اصول بهداشتی رعایت می‌کنند. از سویی دیگر بسته‌بندی مواد غذایی باید به گونه‌ای باشد که توجه مشتری را به خود جلب نماید. بنابراین در کنار رعایت استانداردها، توجه به طراحی بسته‌بندی نیز ضرورت دارد. در این مطلب قصد داریم راجع به تولید‌‌ بسته‌بندی مواد غذایی بیشتر توضیح داده و اهمیت بسته‌بندی مواد غذایی را در حفظ محصول و فروش آن خاطر نشان شویم.

مروری بر مهم‌‌ترین ویژگی‌های‌‌ تولید‌‌ بسته‌ بندی مواد غذایی

هنگام تولید‌‌ بسته‌ بندی مواد غذایی باید به برخی نکات توجه ویژه کرد؛ اما قبل از دانستن هر چیز لازم است به مهم‌‌ترین ویژگی‌های‌‌ بسته‌بندی مواد غذایی اشاره کنیم.

نکات مهم در تولید‌‌ بسته‌بندی مواد غذایی
نکات مهم در تولید‌‌ بسته‌بندی مواد غذایی

بسته‌ بندی مواد غذایی خشک باید چگونه باشد؟

بدیهی است که نوع بسته‌بندی مورد استفاده با توجه به نوع ماده غذایی مورد نظر متفاوت خواهد بود. به بیان ساده‌تر، بسته‌بندی مواد غذایی خشک با مواد غذایی مایع متفاوت است. برای بسته‌بندی مواد غذایی خشک بیشتر از کارتن‌ها و یا انواع کیسه‌ها استفاده می‌شود. در واقع مواد غذایی خشک کمتر در معرض آلودگی هستند اما باید آن‌ها را از گزند حشرات موذی و نفوذ گرد و غبار و… محافظت کرد. به همین دلیل اغلب مواد  غذایی خشک در کیسه‌های پلاستیکی قرار گرفته و سپس برای چیدمان بهتر درون کارتن‌ها قرار می‌گیرند. با انجام این کار، مواد غذایی از رطوبت و آلودگی در امان می‌مانند.

تولید‌‌ بسته‌بندی مواد غذایی تر و خشک
تولید‌‌ بسته‌بندی مواد غذایی تر و خشک

ظروف فلزی و پلاستیکی نیز گزینه‌های مناسبی برای بسته‌بندی مواد غذایی خشک هستند. نکته مهم دیگر در تولید بسته‌بندی مواد غذایی خشک، قابلیت چاپ روی بسته‌بندی است. تمام ویژگی‌های مهم مواد غذایی خشک باید به شکل کاملا واضح روی بسته‌بندی چاپ شود. بنابراین بسته‌بندی باید به گونه‌‌‌ای باشد که بتوان روی آن چاپ انجام داد.

درباره چاپ و‌‌ بسته‌ بندی مواد غذایی چه می‌دانید؟

برای چاپ انواع طرح‌ها روی بسته‌بندی مواد غذایی اکثرا از دو دستگاه چاپ هلیوگراور و چاپ فلکسو استفاده می‌شود. این دو دستگاه با تنوع رنگ بالایی که دارند، انواع طرح‌ها را روی بسته‌بندی مواد غذایی پیاده می‌کنند. برای تولید‌‌ بسته‌بندی مواد غذایی بسیاری از شرکت‌ها ابتدا یک نمونه بسته‌بندی چاپ شده را برای مشتری ارسال کرده و بعد از تایید نمونه‌های دیگر را چاپ می‌کنند.

قیمت چاپ روی بسته‌بندی به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع طرح شما و تعداد رنگ‌های به کار رفته در طرح، روی قیمت نهایی تاثیر مستقیم دارد. بنابراین لازم است تا برای اطلاع از قیمت چاپ روی بسته‌بندی، به طور اختصاصی برای طرح مورد نظر خود قیمت را استعلام کنید.

آشنایی با انواع دستگاه تولید‌‌ بسته‌ بندی مواد غذایی

برای تولید بسته‌ بندی مواد غذایی از انواع دستگاه‌ها شامل دستگاه بسته‌بندی توزین‌دار، دستگاه بسته‌بندی پودری، دستگاه بسته‌بندی حجمی، ماشین آلات کیسه پرکن و ماشین‌آلات پر کن مواد غلیظ و مایعات استفاده می‌شود. همانطور که اشاره شد نوع بسته‌بندی مورد استفاده با توجه به جنس و نوع ماده غذایی متفاوت خواهد بود. برای مثال برای بسته‌بندی خشکبار معمولا از بسته‌بندی‌های کارتنی یا سلفونی استفاده می‌شود.

ارتباط نوع بسته‌بندی و ماندگاری محصولات

بدون شک یکی از اهداف مهم برای تولید‌‌ بسته‌ بندی مواد غذایی، نگهداری مفید و طولانی مدت آن‌ها است. به همین دلیل شرکت‌های تولید کننده بسته‌بندی سعی می‌کنند تمهیداتی را برای نگهداری مفید مواد غذایی اجرا کنند. برای مثال برای افزایش ماندگاری محصولات گاهی از مواد نگهدارنده‌‌‌ای مانند گازت داخل بسته‌ها استفاده می‌شود. این مواد نگهدارنده کمک می‌کنند تا مواد غذایی برای مدت طولانی‌تری عمر کنند.

 برای محصولاتی مانند گوشت، ماهی، سبزیجات و… نوع بسته‌بندی تفاوت اساسی با خشکبار دارد. این محصولات معمولا در داخل ظروفی بسته‌بندی می‌شوند که قابلیت تزریق ماده نگهدارنده و وکیوم کردن داشته باشند. در تولید بسته‌بندی مواد غذایی، وکیوم کردن بسته‌بندی به منظور جلوگیری از فساد محصول انجام می‌گیرد. زیرا خارج کردن هوا از بسته‌ها کمک می‌کند تا رشد عوامل بیماری‌زا متوقف شود. این دو راهکار کمک می‌کنند تا فساد مواد غذایی به تاخیر افتد. بدین ترتیب می‌توان آن‌ها را در دمایی پایین‌تر از دمای اتاق نگهداری کرد.

مروری بر شرکت‌های تولید کننده‌‌ بسته‌بندی مواد غذایی

تا اینجای مطلب راجع به بسته‌بندی مواد غذایی صحبت شد. با این توضیحات می‌توان متوجه اهمیت صنعت بسته‌بندی مواد غذایی در دنیای امروزی شد. امروزه در سطح دنیا شرکت‌های تولید بسته‌بندی مواد غذایی گوناگونی وجود دارند. شرکت International Paper Company، West Rock، Tetra Laval و… از جمله مشهورترین شرکت‌ها در این زمینه هستند که در سطح دنیا حرف اول را می‌زنند.

هر چند تولید‌‌ بسته‌ بندی مواد غذایی در هر کشور با کشور دیگر متفاوت است اما یک استاندارد مشترک نیز برای این منظور وجود دارد. استاندارد EN 15593 یکی از استانداردهای مورد تایید سازمان بهداشت جهانی بوده که در اروپا تنظیم و گردآوری شده است. این استاندارد به عنوان یک پروتکل کامل در بسیاری از شرکت‌های تولید بسته‌بندی مواد غذایی شناخته می‌شود.

کارخانه تولید بسته بندی مواد غذایی
کارخانه تولید بسته بندی مواد غذایی

بهترین شرکت تولید‌‌ بسته‌ بندی مواد غذایی در ایران

در ایران نیز مانند کشورهای دیگر شرکت‌های تولید کننده بسته‌بندی فراوانی وجود دارند. یکی از شرکت‌های مشهور در تولید بسته‌بندی مواد غذایی در ایران، شرکت پویا فراز خلاق است. این شرکت از سال 1368 تا به امروز فعالیت خود را به شکل حرفه‌‌‌ای در زمینه تولید بسته‌بندی مواد غذایی ادامه داده است. در طی سالیان متمادی این شرکت توانسته با برندهای مختلفی در داخل و خارج از ایران همکاری کند. به همین دلیل تجربه کافی برای ارائه انواع سبک‌های بسته‌بندی مواد غذایی را دارد.

 این شرکت تمامی خدمات بسته‌بندی مواد غذایی شامل ایده‌پردازی، طراحی، تولید بسته‌بندی و تبلیغات را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. شرکت پویا فراز خلاق انواع بسته‌بندی مواد آرایشی و بهداشتی، پوشاک، فرهنگی و آموزشی، لوازم برقی، لوازم خانگی، لوازم صنعتی و… را در کارنامه خود دارد. بنابراین محدودیتی در هیچ زمینه برای ارائه خدمات به مشتریان خود نخواهد داشت.

کلام آخر

صنعت تولید‌‌ بسته‌ بندی مواد غذایی یکی از مهم‌‌ترین صنایع در جهان است. در این صنعت سعی شده تا انواع بسته‌بندی‌ها با استانداردهای گوناگون برای حفظ و نگهداری مواد غذایی ساخته شود. در این مطلب راجع به تولید‌‌ بسته‌بندی مواد غذایی صحبت شد و مهم‌‌ترین نکات درباره انواع بسته‌بندی‌ها نیز ذکر شد. با خواندن این مطلب می‌توانید اطلاعات کاملی درباره این حوزه در ایران و در جهان کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: