۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

کارتن مادر

توسط پیمان پاکزاد | ۳۰ دی ۱۴۰۱

در صنعت بسته بندی، کارتن مادر جعبه‌ ای گفته می‌شود که تعدادی جعبه کوچکتر یا تعدادی محصول را در خود جای می‌دهد.

وظیفه کارتن مادر چیست؟

وظیفه اصلی کارتن مادر تسهیل حمل محصول از کارخانه تا محل فروش و نگهداری از آن در برابر صدمات احتمالی در مسیری که از کارخانه یا انبار تا محل فروش طی می‌کند است. بدین ترتیب زمانی که محصول به محل فروش برسد مسؤلیت کارتان مادر پایان می‌یابد و محصلات یا بسته بندی ها از آن خارج شده و در شلف فروشگاه قرار می‌گیرند. کمتر پیش می‌آید که از کارتن مادر به عنوان بسته بندی برای فروش محصول استفاده شود.

کارتن مادر باید از چه جنسی باشد؟

همانطور که گفته شد وظیفه اصلی کارتن‌مادر نگهداری از محصولات است. بدیهی است برای اینکه کارتن‌مادر بتواند به درستی به وظیفه خود عمل کند باید از متریالی برای تولید آن استفاده شود که استحکام و ضربه پذیری لازم را داشته باشد. چه بسا گاهی بسته بندی های صادراتی نظیر بسته بندی لوازم برقی یا بسته بندی میوه مصافت طولانی بین قاره‌ها را طی می‌کنند. کارتن مادر باید بتواند کیفیت خود را در این مدت حفظ نماید و از محصولات درون خود محافظت کند.

بهترین متریال برای تولید جعبه مادر ورق کارتن فلوت دار است. البته در صورتی که محصولات درون کارتن مادر خیلی کوچک یا سبک باشند نیاز نیست از کارتن فلوت دار استفاده شود. برای چنین جعبه هایی معمولن از مقوای ایندربرد استفاده می‌شود. برای مثال جعبه خرما، جعبه میوه یا کارتن‌مادر بسته بندی مواد غذایی و بسته بندی آرایشی و بهداشتی را با ورق کارتن فلوت دار، و جعبه آدامس و جعبه باطری قلمی و محصولات کوچک دیگری از این دست را با مقوای ایندربرد تولید می‌کنند.

کاربرد دوگانه کارتن مادر

برخی برندها کاربرد دوگانه برای جعبه مادر محصولات یا بسته بندی های خود درنظر می‌گیرند و آنها را به گونه‌ای طراحی و تولید می‌کنند که قابلیت تردیل شدن به استند محصول را دارند. به این صورت که با ایجاد تغییراتی در استراکچر کارتن‌مادر و اضافه کردن خط تا و پرفراژهایی ترتیبی می‌دهند که فروشنده بتواند با تغییراتی که در کارتن‌مادر ایجاد می‌کند از آن به عنوان استند فروش محصولات استفاده نماید.

استند محصول می‌تواند در فروشگاه به بهتر دیده شدن محصولات کمک و توجه خریداران را جلب نماید. به این ترتیب بودجه‌ای که صرف حمل محصول شده است بر فروش محصول تأثیرگذار خواهد بود.

چاپ روی کارتن مادر

چاپ افست

بهترین و پرجلوه‌ترین چاپ، چاپ افست است. اما ضخامت ورق کارتن فلوت دار دست تولید کننده جعبه را در انتخاب نوع چاپ می‌بندد. دستگاه‌های چاپ افست امکان چاپ روی ورق هایی به ضخامت ورق سه لایه یا پنج لایه فلوت دار را ندارند. تنها می‌توان برای چاپ روی جعبه مقوایی از چاپ افست استفاده نمود.

چاپ فلکسو

بهترین تکنیک چاپ برای چاپ روی ورق کارت چاپ فلکسو است. در چاپ فلکسو دست طراح بسته بندی به اندازه چاپ افست روی ترکیب کردن رنگ‌ها و استفاده از ترام‌ها باز نیست. اینکه از چه طرح گرافیکی و چه نوع چاپی روی کارتن مادر استفاده شود بستگی به تصمیم برند دارد. با اضافه شدن هر رنگ به طرح، هزینه چاپ افزایش می‌یابد. اغلب برندها ترجیح می‌دهند از حداقل رنگ ممکن برای چاپ روی کارتن مادر استفاده نماید. حتی خیلی از برندها به سراغ چاپ تکرنگ می‌روند.

لمینت

لمینت یک روش مناسب تولید جعبه برای برندهایی است که از یک باید حتمن از ورق کارتن برای تولید جعبه مادر استفاده کنند و از طرف دیگر تمایل به چاپ دقیق، کامل و باکیفیت طرح و هویت بصری خود روی کارتن‌مادر دارند. روش لمینیت این امکان را فراهم می‌کند.

در این روش طرح گرافیکی ابتدا بوسیله چاپ افست، روی مقوا یا کاغذ چاپ می‌شود. سپس مقوا یا کاغذ روی ورق کارتن چسبانده با به اصطلاح لمینت می‌شود. سپس خطوط تا و برش استراکچر جعبه روی ورق کارتن اعمال شده و فرآیند جعبه سازی تکمیل می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید: