۹۱۰۰۵۶۳۶ EN

برچسب ها

جدیدترین مطالب

مطالب پر بازدید

بسته بندی همبرگر : جعبه همبرگر از چنگیز خان تا مک دونالد

توسط میثم شفیعی | ۲۵ مرداد ۱۳۹۸

بسته بندی همبرگر

بسته‌بندی همبرگر یکی از پرمصرف ترین بسته بندی فست فود است. همبرگر یکی از غذاهای محبوب و پرطرفدار فست فودی در کل جهان محسوب می شود. برای بسیاری این سوال مطرح است که این غذا متعلق به کدام کشور است. از کجا آمده؟ و چه کسی آن را ابداع نموده است؟ در این مقاله قصد داریم تا با تاریخچه بوجود آمدن همبرگر. و انواع بسته بندی همبرگر از گذشته تا کنون و جعبه های امروزی همبرگر آشنا شویم.

فهرست مطالب


تاریخچه همبرگر

شاید تصور این که تاریخچه بوجود آمدن همبرگر به اهلی کردن اسب ها و استفاده انسان از اسب برای نقل و انتقال خود در ارتباط باشد بسیار سخت و غیرقابل باور است. اما در اصل پیدایش این نوع غذا به دوره مغول ها بر می گردد. یکی از موثرترین برگ برنده مغول ها در کشور گشایی هایشان رابطه بسیار عالی آن ها با اسب ها بود که به آن ها قابلیت انتقال سریع لشکر به نقاط مختلف را می داد.

تاریخچه همبرگر

همبرگــر در دوره مغول ها

سوارکاران مغول برای بالا بردن سرعت پیشروی خود گوشت خام نمک سود شده را داخل یک پارچه می‌پیچیدند. و زیر زین اسب می‌گذاشتند. تا با حرکت اسب کوبیده و ترد شود و در حرکت آن را به نیش کشیده و می خوردند. در واقع این غذا را می توان نسل اول همبرگر نامید.


تاریخچه بسته بندی همبرگر_استیک تاتار

همبرگــر در روسیه

سپس با فتح مسکو توسط مغول ها این غذا به روسیه راه پیدا کرد. و در قرن 13 استیک تاتار (یک غذایی گوشتی که به صورت خام سرو می شود) در روسیه بومی گردید.


استیک هامبورگ

همبرگــر در هامبورگ

از این دوره نسل های دیگر همبرگر توسط ملوانان و دریانوردان شکل گرفت. بدین صورت که در قرن 15 به دلیل تجارت در حوزه دریای بالتیک، تجار و دریانوردان آلمانی این نوع غذا را به بندر هامبورگ بردند. که در شرق دریای بالتیک واقع بود. و سومین بندر مهم اروپا محسوب می شد. در ادامه آلمانی ها برخی تغییرات نظیر سرخ کردن گوشت، اضافه نمودن سوسیس به همبرگر، دودی کردن و اضافه کردن ادیویه جاتی نظیر نمک، فلفل، میخک، جوز هندی، سیر و… را به آن اضافه نمودند.


همبرگـر در آمریکا

با شروع مهاجرت آلمانی ها به آمریکا از طریق دریا این غذا در قرن 18 از هامبورگ به آمریکا منتقل شد. در آمریکا بسیاری از مهاجران هامبورگی شیوه طبخ استیک هامبورگی را رواج دادند. و رستوران های زیادی که توسط هامبورگی ها اداره می شد این غذا را برای مشتریان خود سرو می کردند. اینکه چطور دو تکه نان به این غذا اضافه شد اختلاف نظر هایی وجود دارد. طبق روایاتی دو برادر هامبورگی به نام های فرانک و چارلز منچز یک رستوران در نیویورک افتتاح کردند.

آن ها به دنبال ارائه سوسیس های گوشت خوک آلمانی بودند. ولی به دلیل سختی تهیه این غذا و عدم محبوبیت در بین مردم در آن زمان. آن ها استیک هامبورگی را به لیست منو خود اضافه نمودند. برای سرو غذا آن ها گوشت خرد شده را مانند بیفتک سرخ کردند. و بین دو برش نان همانند ساندویچ قرار دادند. و برای مشتریان خود سرو نمودند.

تاریخ همبرگر
تاریخ همبرگر و جعبه همبرگر

اولین همبرگر با دو تکه نان

طبق روایات دیگر بر اساس کتابخانه کنگره. در سال 1895 لوئیس لاسن در شهر نیوهیون از ایالت کنتیکت در رستوران ناهارخوری لوئیس برای اولین بار استیک همبرگر را بین دو تکه نان قرار داده است.

سرانجام همبرگر در سال 1904 در نمایشگاه غذایی سنت لوییس به عرضه عمومی در آمد. و در سال 1924 توسط آقای والت آندرسون (سرآشپز آمریکایی اهل ویرجینیا کانزاس) به شکل استاندارد در آمد. آقای والت آندرسون همبرگر را به این صورت طبخ می نمود. گوشت ها را کاملا خرد کرده و به صورت گرد تخت کرده و آنرا کباب می کرد. و سپس با یک نان گرد و کاهو و گوجه به صورت ساندویچ سرو می کرد.


رستوران وایت کسل

آقای آندرسون توانست رستوران وایت کسل را با کمک بیلی اینگرام با سرمایه 700 دلاری افتتاح نماید. این رستوران که دارای منوی اختصاصی همبرگر بود. وایت کسل را می توان اولین رستوران زنجیره ای فست فود دانست. از جمله ویژگی های این رستوران فراهم آوردن محیطی بود که مردم شیوه تهیه همبرگر را کاملا مشاهده نمایند.

وایت کسل
همبرگر در رستوران وایت کسل

همچینین آن ها از رنگ های سفید برای طراحی و نام رستوران های خود استفاده نمودند. تا مفهوم پاکیزگی در ذهن مردم نسبت به این غذا تداعی گردد. زیرا همبرگر قبلا بصورت خیابانی در دکه ها، سیرک ها و شهربازی ها ارائه می گردید. و تصور مردم این بود که آن ها غیر بهداشتی و با استفاده از گوشت های فاسد تهیه می شوند)

بسته بندی همبرگر خلاقانه

رستوران زنجیره ای مک دونالد

در نهایت بعد از دو دهه مجموعه رستوران های زنجیره ای مک دونالد توسط ریچارد و موریس مک‌دونالد، با مشارکت ری کراک در سن برناردینو، کالیفرنیا افتتاح گردید. و تا امروز به عنوان بزرگ ترین رستوران زنجیره ای که با بیش از 36،900 شعبه در ۱۱۹ کشور، روزانه به ۶۴ میلیون مشتری سرویس می‌دهد.


تاریخچه بسته‌بندی همبر گر

اولین بسته بندی ها را می توان در گذشته های ما قبل تاریخ جستجو نمود. شواهد حاکی از آن است که انسان های اولیه برای انتقال و نگهداری مواد غذایی از مواد طبیعی استفاده می‌کرده‌اند. مانند پوست میوه ها، برگ پهن گیاهان، پوست درختان، صدف ها و مواد طبیعی دیگر. باستان شناسان با توجه به یافته های خود به نتیجه جالبی رسیدند. در 1500 سال پیش از میلاد انسان ها گوشت حیوانات را در برگ درختان نخل و یا درخت توت می پیجیدند تا از آن در برابر فساد زودرس جلوگیری نمایند.

فرماندهان مغول به سوارکاران خود یاد داده بودند که تکه های گوشت بره و گوسفندان را با مقدار زیادی نمک و پودر فلفل آغشته کنند. در پارچه ای خاص بپیچند. و در زیر زین اسب خود نگهداری کنند. در نتیجه اولین بسته بندی همبرگر پارچه ای بوده است.

با اختراع کاغذ شکل بسته بندی همبرگر تغییر پیدا کرد. ابداع کاغذ به شکل امروزی توسط چینیان باستان با استفاده از کنف، الیاف و پوست نرم درخت توت انجام گرفت. ابتدا کاغذ و مقوا برای مصارفی مانند نوشتن کتاب ها و نامه ها مورد استفاده قرار می گرفت. اما پس از گذشت قرن ها به یکی از پرکاربردترین مواد برای بسته بندی و لفاف کردن محصولات غذایی مورد استفاده قرار گرفت.

بسته‌بندی همبرگر با کاغذ

در گذشته از کاغذ های کاهی و یا کاغذهای روزنامه برای پیچیدن ساندویچ ها و همبرگر ها استفاده می شد. کاغذهای کاهی از بازیافت کاغذهای سفید باطله تولید می شود. و طبق تازه ترین تحقیقات پژوهشگران حاوی ماده سمی فلوئور هستند. که می تواند سبب ابتلا به بیماری هایی چون سرطان شود. در نتیجه این نوع کاغذ کم کم جای خود را به کاغذهای مومی بهداشتی یا کاغذ فود گرید گریس پروف داد.

در تولید این کاغذ گریس پروف از موم خاصی استفاده می گردد تا از لحاظ بهداشتی برای مصرف در مواد غذایی گرم مانند ساندویچ ها و همبرگر ها مشکلی بوجود نیاید. کاغذ مومی یا به اصطلاح کاغذ رپ رطوبت مواد غذایی را حفظ می کند و ضد چربی است. قابلیت های کاغذ مومی باعث شد تا برای همبرگر و ساندویچ یکی از بهترین مواد برای بسته بندی باشد. این کاغذ علاوه بر بسته بندی، همبرگرها را گرم نگه داشته و مانع خشک شدن آن شده و در نهایت مانع پس دادن روغن و سس به بیرون از بسته می شود.

پاکت همبرگر

رفته رفته به دلیل استقبال از فست فودها رستوران داران به دنبال سرعت بخشیدن به فرایند سرویس دهی به مشتری های خود شدند. بدلیل اینکه پیچیدن کاغذ به دور همبرگر و یا به اصطلاح رپ کردن همبرگر فرایندی زمان بر و نیاز به صرف زمان بود. پاکت همبرگر وارد بازار شد. این پاکت ها از جنس کاغذ مومی بوده و به راحتی همبرگر درون آن جای می گیرد.
پاکت همبرگر امروزه نیز در بسیاری از رستوران ها و فست فودها مورد استفاده قرار می گیرد. با پیشرفت صنعت چاپ و بسته بندی هم اکنون از پاکت های همبرگر در سایز و اندازه های مختلف برای همبرگر های معمولی، دوبل برگر و … با چاپ های عمومی و یا اختصاصی استفاده می شود.

جعبه همبرگر

با گسترش صنعت غذا در رستوران ها و کترینگ ها. و تمایل افراد به استفاده از غذاهای بیرون بر. جعبه های همبرگر وارد رستوران ها و فست فودها شدند. خوشمزه ترین و بهترین همبرگر ها زمانی که سرد به دست مشتری برسند کاملا به یک غذای بی کیفیت تبدیل می شوند.
در نتیجه برای بسته بندی همبرگر نیاز به جعبه های مخصوص همبرگر بود. این جعبه ها علاوه بر اینکه برای همبرگر ها ساخته شده و از آن ها در برابر آسیب های هنگام حمل و نقل محافظت می کنند. باعث گرم ماندن همبرگر تا زمان رسیدن به دست مشتری می گردد. رستوران های فست فودی نیز از این شرایط استفاده کرده و نام و نشان تجاری رستوران خود و تبلیغات مدنظر را روی جعبه ها چاپ می کنند. و این مسئله خود باعث جذب بیشتر مشتریان گردیده است.


انواع بسته‌بندی جعبه ای همبرگر

بسته بندی همبرگر امروزه نماینده و پیام رسان رستوران ها و فست فودهای همبرگری است. و شخصیت، هویت و اهمیت همبرگر و رستوران داران در ورای طراحی و ساخت آن نهفته است.

جعبه همبرگر در واقع لباس کالا به شمار می رود. و تولید جعبه های مناسب از قوی ترین ابزارها برای افزایش فروش محصولات در بازار هستند. رسیدن به این اهداف مستلزم طراحی دقیق و هوشمندانه جعبه است. امروزه نام جعبه همبرگر خوب و با کیفیت با نام رستوران هایی که به بسته بندی و جعبه های همبرگر خود اهمیت می دهند، گره خرده است.

به عنوان مثال بسیاری از افراد جعبه‌های همبرگر که در مجموعه رستورانهای مک دونالد استفاده می‌شود را به اسم جعبه مک دونالدی می‌شناسند. این مسئله خود نشان دهنده اهمیت بسته بندی در رستوران ها است.

بسته بندی همبرگر
بسته بندی همبرگر

جعبه های همبرگر طراحی و تولید شده در شرکت چاپ و بسته بندی پویا فراز خلاق

شرکت بسته بندی پویا فراز خلاق به عنوان یکی از اولین های این حوزه. در طی سالیان متمادی با تیم طراحی مهندسی خود در واحدهای طراحی هندسی و طراحی هنری و با کمک ماشین آلات چاپ و بسته بندی پیشرفته به طراحی، تولید و بسته بندی انواع جعبه همبرگر برای رستوران ها و فست فودها پرداخته است.

جعبه همبرگر تولید شده در مجموعه پویا فراز خلاق هم جنبه های هنری و خلاق و هم نکات فنی و نیاز بازار را مدنظر قرار داده است. در ادامه. تعدادی از جعبه های همبرگر طراحی و تولید شده در شرکت چاپ و تخصصی پویا فراز خلاق به صورت مختصر معرفی می شود.

جعبه همبرگر ساده

یکی از اولین جعبه های بکار گرفته شده در حوزه فست فود و رستوران جعبه همبرگر ساده بوده است. این جعبه بصورت لاک باتم و یا ته قفل و با درب نوع صندوقی است. که قابلیت تولید با مقواهای مختلف دوپلکس و ورق های ای فلوت را دارد. توان تولید با این نوع مقواها و ورق باعث استحکام بالای جعبه شده. و این امکان را فراهم می آورد تا همبرگر با وزن های بالاتر را هم تحمل نماید. قابلیت تولید در سایز های مختلف در این نوع جعبه سبب شده تا از این نوع جعبه برای همبرگر های با ارتفاع بالا مانند دوبل برگر ها و تریپل برگرها استفاده نمود.

جعبه همبرگر مک دونالدی

مجموعه رستوران های زنجیره ای مک دونالد به عنوان پیشرو در زمینه استفاده از مواد تجدید پذیر. در سال 2000 جعبه های همبرگر از جنس فوم خود را به جعبه های مقوایی کنونی تغییر دادند. از آن به بعد این جعبه به یکی از پر فروش ترین جعبه های برگر در دنیا تبدیل گردید. جعبه همبرگر 8 گوش چسب مک دونالدی برای اولین بار در ایران با ماشین جعبه سازی 8 گوش چسب توسط شرکت پویا فراز خلاق تولید گردید. این جعبه بسرعت توانست در بین رستوران ها و اغذیه فروشی ها طرفداران زیادی پیدا کند.

جعبه برگرکینگ قفل دار

جعبه همبرگر برگرکینگ قفل دار یک جعبه هشت گوش یک تکه است. هشت گوش این جعبه توسط ماشین آلات جعبه سازی به صورت اتوماتیک چسبانده می شوند. این جعبه همبرگر بسیار شبیه به جعبه صدفی است. تفاوت آن با مدل صدفی در قفل شدن دربش است.درب آن دارای یک زبانه است که بعد از بستن جعبه کامل پلمپ می‌شود. و تنها در صورت پاره کردن پرفراژ تعبیه شده قابل باز شدن است. این مزیت باعث شده تا جعبه ها هنگام حمل باز نشود.

جعبه همبرگر درب هلالی

جعبه همبرگر درب هلالی به دلیل درب های هلالی شکل آن معروف است. این جعبه همبرگر یک جعبه لاکباتم با درب های نیم دایره ای است. که بر روی هم قفل می شوند. این جعبه همبرگر دارای یک طراحی منحصربفرد و خاص است. همبرگر ها به راحتی در درون جعبه ای که از ته قفل هستند قرار می گیرد. و درب جعبه نیز که شامل چهار نیم دایره است. به صورت یکی در میان روی هم قرار گرفته و بسته می شوند. این جعبه همبرگر دارای یک طراحی منحصربفرد و خاص است. همبرگر ها به راحتی در درون جعبه ای که از ته قفل هستند قرار می گیرد. و درب جعبه نیز که شامل چهار نیم دایره است به صورت یکی در میان روی هم قرار گرفته و بسته می شوند.

جعبه همبرگر کشویی

جعبه همبرگر کشویی یک جعبه همبرگر با دو تکه زیره برای نگهداری همبرگر و یک رویه برای بستن همبرگر می باشد. همبرگر ها به راحتی در درون زیره قرار گرفته و زیره با چند تا بسته شده و درب کبریتی جعبه همبرگر بر روی آن قرار می گیرد. معمولا بر روی کاور جعبه طرح گرافیکی چاپ می شود. و از ورق های پلی اتیلن برای زیره آن استفاده می گردد.

.

بیشتر بخوانید: